Husk mig
▼ Indhold

Varmepumpe luft til vand


Varmepumpe luft til vand28-04-2019 21:29
TGVillebøl
☆☆☆☆☆
(3)
Jeg har den udfordring at have en velfungerende 10 kw varme pumpe til nyt hus på landet, men pga af mange store vinduer mod syd det er en overophedning af huset om sommeren .
Nu forslås der at jeg til de varme perioder montere den luft til luft afkøling varmepumpe.

Men jeg kan kun forstille mig det giver konflikt mellem de to systemer, så jeg først bruge strøm på at lave varme for så igen at bruge strøm på at fjerne varme.

Er der nogen derude der ved hvad løsningen kunne være, kunne man ikke forstille sig at mit luft til varm andlæg også kunne køle om sommeren ?????

VH TG 40857015
28-04-2019 23:06
Jakob
★★★★★
(9303)
­


@TGVillebøl

Der er forskel på systemer. I mit hus vil jeg f.eks. meget nødigt benytte luft/vand-varmepumpen til afkøling, fordi det kolde vand vil skabe kondens på radiatorer og rør, og det vil give anledning til rust og tæring.
Du kan sikkert godt få den anden løsning til at fungere.
Men, hvis evt. en markise kan gøre jobbet, så er den måske både billigere, mere klimavenlig og mere støjsvag.



­­
29-04-2019 08:13
TGVillebøl
☆☆☆☆☆
(3)
Tak for svar
Jeg har en ønske om at sætte solfilter på inderside, mangle dog en ide om hvad der er bedst til prisen. Der er også genvækst ventilation i huset og synes det kunne være optimalt hvis man kunne kombinere luft til vand varmepumpens køling med genvækst i huset men igen da det med overophedning at huset ikke var forudset bliver det nok svært eftersom systemerne står 30 m fra hinanden.
29-04-2019 10:37
Jakob
★★★★★
(9303)
­


TGVillebøl skrev:
Der er også genvækst ventilation i huset


Kan du ikke koble det fra, så indsugningsluften ikke opvarmes af udblæsningsluften, når der er for varmt i huset..?



­
29-04-2019 10:51
TGVillebøl
☆☆☆☆☆
(3)
Indsugning luften tages ind fra nord siden men alligevel, jeg skal have det i tankerne, tror du har ret.

VH Torben
03-05-2019 22:00
Jakob
★★★★★
(9303)
­



@TGVillebøl

Det kan måske være, at du kan finde en manual.



Jeg kom til at tænke på, om din bekymring i forhold til at skulle betale til både opvarmning og afkøling var på døgnbasis at forstå. Altså, at du frygter, at hvis du holder stuen sval om dagen i solskin, så bliver den for kold om aftenen.
Hvis du har gulvvarme, så burde udedelen måske flyttes ind, når vejret er sådan. Derved ville den om dagen kunne køle luften inde i huset og samtidigt varme gulvet op, og når det bliver aften, så slukkes varmepumpen og varmen i gulvet kan nydes indtil næste dag.
Ja, jeg ved godt, at det er en absurd tanke at flytte udedelen ind.
Det er heller ikke så super spændende at foreslå noget, som koster mere energi.
Måske du kan finde noget bedre inspiration her:
https://www.klimadebat.dk/forum/kan-man-gemme-sommer-varmen-d24-e1395.php#post_18950




­




Deltag aktivt i debatten Varmepumpe luft til vand:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe2726-04-2024 22:16
Valg af Varmepumpe..?17526-11-2023 17:50
Ny el generator og motorcykel der kører på vand (og HH+)429-09-2023 08:39
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE13701-08-2023 21:50
CO2s opløselighed i vand1122-10-2021 14:44
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
Luft til luft-varmepumper
Varmepumper
NyhederDato
Danmarks største varmepumpe sat i gang03-09-2009 21:31
To Google-søgninger svarer til en kedel vand - måske13-01-2009 05:33
Global opvarmning gør nu vand til god investering18-08-2008 08:56
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik