Husk mig
▼ Indhold

Biden valgt som præsident

Side 2 af 2<12
06-01-2022 20:26
Klimatis
★☆☆☆☆
(128)
Glenn Greenwald en venstreorienteret journalist med integritet (en sjældenhed):

https://rumble.com/vn50ax-new-evidence-of-fbi-involvement-in-the-16-protest-with-darren-beattie-who-b.html
07-01-2022 16:31
Jakob
★★★★★
(8326)
­

31. dec 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/putin-truer-biden-med-kappe-baandene-hvis-usa-indfoerer-nye-sanktioner
Putin truer Biden med at kappe båndene, hvis USA indfører nye sanktioner
Rusland vil kappe båndene til USA, hvis USA indfører nye sanktioner. Sådan lød det blandt andet i aftes fra den russiske præsident, Vladimir Putin, da han havde et telefonmøde med den amerikanske præsident, Joe Biden.
Omvendt gentog Biden kravet om, at Rusland skal deeskalere situationen ved den ukrainske grænse.
Ukraine frygter nemlig en decideret invasion, fordi Rusland ifølge de ukrainske myndigheder har opmarcheret flere end 100.000 russiske soldater i løbet af de seneste måneder.
Ifølge journalist i USA Anne Alling kan tonen mellem de to præsidenter beskrives som meget seriøs.
- Selvom der bliver talt i diplomatiske toner, så bliver der altså stillet meget skarpe og kontante krav fra begge sider, som ingen lige nu ser ud til at få opfyldt. Så på den måde ser situationen efter opkaldet endnu mere anspændt ud, siger Anne Alling.

31. dec 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/biden-og-putin-talte-i-telefon-i-knap-en-time
Biden og Putin talte i telefon i knap en time
50 minutter varede telefonmødet mellem den amerikanske præsident, Joe Biden, og hans russiske kollega præsident Putin.
Det oplyser Det Hvide Hus, skriver CNN.
De to præsidenter har diskuteret spændingerne mellem Rusland og Vesten samt konflikten omkring Ukraine.
Ifølge en erklæring fra Det Hvide Hus opfordrede Joe Biden til en nedtrapning.
Rusland er blevet anklaget for at forberede en invasion af Ukraine efter at have samlet op mod 100.000 soldater ved grænsen mellem de to lande.
Omvendt hævder Rusland, at soldaterne er en beskyttelse mod Vesten og især Nato.
Telefonmødet begyndte klokken 21.30 dansk tid, og det var Putin, der forinden havde anmodet om samtalen, der er den anden mellem de to præsidenter på godt tre uger.
De er blevet enige om et nyt møde, der finder sted 10. januar. Her er våbenkontrol og Ukraine blandt emner, som skal vendes.

31. dec 2021
https://www.dr.dk/nyheder/udland/putin-rasler-med-sablen-og-sender-entydig-advarsel-til-usa
I en 50 minutter lang samtale lød der i går en entydig advarsel fra den russiske præsident, Vladimir Putin, til sin amerikanske kollega, Joe Biden.
Nye sanktioner mod Rusland vil være en stor fejltagelse og kan føre til et brud i forholdet mellem USA og Rusland.

Jeg må sige, at jeg savner nogle DR-journalister, som går ordentligt og grundigt i dybden med, hvad det er, Putin præcist er utilfreds med.
Det må kunne gøres bedre end at køre rundt i området og pege på kampvogne.
Jeg savner også en ny undersøgelse af Krim. Hvis borgerne er tilfredse med annekteringen, så nærmer tiden sig måske, hvor sanktioner i den forbindelse skal ophæves.

Jeg er opvokset med den kolde krig, og de tider bør ingen ønske sig tilbage.
Jeg skønner også, at det vil gøre grusom skade på klimaomstillingen, hvis vi får en ny kold krig med et tilhørende oprustningskapløb.
Derfor er det vigtigt at kende hele billedet, før det ender så galt.

Jeg finder det meget bedrøveligt, at Vesten og Rusland ikke har formået at få et varigt godt forhold til hinanden efter murens fald.

I mine øjne burde spørgsmålet ikke være, om Ukraine må blive medlem af NATO.
Jeg vil hellere vide, hvornår både Ukraine og Rusland kan blive medlem.

Men der mangler gensidig tillid, og det må vi håbe, at Bidens samtaler med Putin kan medvirke til at rette op på.

­
08-01-2022 11:41
pifpafpuf
★★★☆☆
(621)
Jeg må sige, at jeg savner nogle DR-journalister, som går ordentligt og grundigt i dybden med, hvad det er, Putin præcist er utilfreds med.

...der er vel ingen tvivl om at den nye ukrainske regering forhandler med EU og NATO. Det er de i deres gode ret til.

Men det foregår i hemmelighed - og det er hverken den europæiske eller ukrainske befolkning tjent med. For det er sådan Europa er blevet kastet ud i krige i århundreder med befolkningerne som taberne og gerne uden reelle forandringer på det europæiske kontinent.

Ambitionerne om et 4. rige kan blive katastrofale for europæerne og ukrainerne på meget kort sigt.

Man kan naturligvis ikke forvente at Putin selv afslører sin game plan - men de russiske synspunkter, såvel som hovedtrækkene i de ukrainske forhandlinger med EU/NATO burde fremgå af normal mediedækning.

Jeg er helt enig Jakob.
08-01-2022 12:13
pifpafpuf
★★★☆☆
(621)
...Seneste ukrainske parlamentsvalg afslørede stor generel opbakning til Europa - ingen tvivl om det. Kigger man på resultaterne fra seneste lokalvalg - giver det et noget mere broget billede mod øst.
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Ukrainian_local_elections
Landet er reelt delt i 2. Kortet midt på siden opdelt i røde og blå ukrainske regioner giver et godt overblik.
Og der vei ingen tvivl om at Putin og hans generalstab, som Huntington , kigger på floden Dnepr og adgangen til Sortehavet med stor interesse.
Så meget får de næppe ud af et potentielt angreb. Men der er åbenlyst dele af Ukraine, hvor de ville kunne køre ind og blive udråbt som befriere af den brede befolkning.
Næppe værd for europæiske soldater (og borgere) at dø for.
08-01-2022 16:33
Jakob
★★★★★
(8326)
­

@pifpafpuf

Det sker så sjældent, at jeg bliver helt forskrækket, når nogen i dette forum er enig med mig og jeg med dem.

­
08-01-2022 16:39
Jakob
★★★★★
(8326)
­

7. jan 2022
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/nato-generalsekretaer-ukraine-maa-selv-bestemme-om-det-vil-vaere-en-del-af-nato
Nato-generalsekretær: Ukraine må selv bestemme, om det vil være en del af Nato
Alle lande har ret til selv at bestemme, hvilke internationale alliancer de ønsker at være en del af. Derfor kan Rusland heller ikke kræve, at Ukraine aldrig kan få lov til at blive optaget i Nato.
Det slog forsvarsalliancens udenrigsminstre fast her til eftermiddag under et virtuelt hastemøde om krisen med Rusland.
Den russiske regering har ellers krævet, at Nato ikke må optage nye lande, men det kommer ikke til at ske, fastslog generalsekretær Jens Stoltenberg efterfølgende.
Her understregede han samtidig, at krisen langs grænsen til Ukraine, hvor den russiske regering har opmarcheret tusindvis af soldater, er dybt alvorlig. Derfor håber han også, at næste uges møde mellem Nato-landene og den russiske regering kan føre til diplomatiske fremskridt.
- Der er en reel risiko for, at der kommer en ny væbnet konflikt i Europa, sagde Jens Stoltenberg.

Det aftaler de lige i en håndevending på et hastemøde...

Er det gennemtænkt..?

Er det forinden blevet debatteret tilstrækkeligt grundigt i alle medlemslande..?

­
08-01-2022 16:47
delphiProfilbillede★★★★★
(7233)

Han er utilfreds med der mellem Helmut Kohl, Reagan og Gorbatjov blev indgået en lokumsaftale i 1990 om at NATO aldrig måtte gå yderligere mod øst når Østtyskland blev indlemmet i Stortyskland, og dermed Nato.
08-01-2022 21:50
pifpafpuf
★★★☆☆
(621)
...16% af den ukrainske befolkning døde under 2. verdenskrig - 25% af den hviderussiske. Ikke kun som følge af krigshandlinger men som regulære nedslagtninger gennemført af tyskerne.
Alene i slaget om Kiev i 1941 mister russerne 700.000 soldater. Hele Barbarossa operationen menes at have koster 1,5+ millioner soldater livet.
Slaget om Dnepr i 1943 vil altid stå i russiske selvforståelse som der hvor man for alvor vendte krigslykken. Man mistede igen 700.000 soldater.
Der er altså endnu ikke gået 100 år siden en fanatisk europæisk leder gennemførte komplet sindsyg felttog mod øst. Ikke mindst døde russerne som fluer i Ukraine. Det er muligt veteranerne er døde - men 1. håndsoverleveringerne lever fortsat videre.
Det er for tidligt at rode i det sår - og det burde en ansvarlig ukrainsk (og amerikansk) regering også vide.
09-01-2022 00:31
delphiProfilbillede★★★★★
(7233)
og amerikansk

Ham i det Hvide Hus arbejder med noget varme som er globalt, som han vil bruge en forfærdelig masse penge på, ikke at gøre så varmt som ellers. Så han har sikkert andet at tage sig til, end bekymre sig om nogle militære oprustninger i Ukraine.
Redigeret d. 09-01-2022 00:34
09-01-2022 13:19
Jakob
★★★★★
(8326)
­

Jeg synes nu nok, at det lader til, at USA holder nøje øje med Putin, og de er meget hurtige til at pege fingre, hvis han gør noget, som de ikke bryder sig om.
Det skal de selvfølgelig gøre, men måske kan det også blive for meget af det gode.
Det kan medvirke til at skabe nervøsitet og usikkerhed, og når det kombineres med, at flere nabolande søger til NATO, så kan det opfattes som offensivt og truende.

Jeg må også sige, at jeg fik en dårlig smag i munden, da muren faldt i tillid til Vesten, og det første Danmark foretog sig var at sende Uffe Ellemann Jensen afsted med et smøret grin for at få Baltikum ind i NATO.

Men det hører jo nu også med til historien, at Putin faktisk tog Krim med magt, og hans styrker har flere gange provokeret adskillige grænser herunder også de danske.
Så det er ikke kun NATO, der skaber nervøsitet.

Putin burde også vide, at der næppe er noget i denne verden, som NATO har mere ulyst til end at gå i krig med Rusland.
Man kan få den tanke, at det ved han faktisk også godt, og det spiller han på til at pleje sine geopolitiske drømme, som aldrig stopper, og det er netop, hvad der gør situationen farlig, fordi grænsen for, hvad Vesten vil acceptere nu er meget tæt på at være nået.

Men når det kommer til diplomati, så er Biden en meget erfaren herre, så vi må håbe, at det lykkes at få genopbygget tillid og stabilitet i en holdbar form.
Og de må gerne skynde sig lidt, så der kan blive plads til den dagsorden, som burde fylde meget mere: Klimapolitik.!

Rusland er verdens største land. Der må bestemt kunne opstilles et svimlende antal landvindmøller.!?

Og de er netop blevet færdige med en gasledning, som går helt til Tyskland.

Bør det ikke få nogle juleklokker til at ringe.?

Kan russisk gas med fordel beriges ved hjælp af vindstrøm.?

Ellers kan gasledningen måske også bruges til brint.?

Eller til flydende brændstof fremstillet af vindstrøm og CO2.?

Diplomati og samarbejde for fredelig og økologisk bæredygtig sameksistens, tak.!

­
11-01-2022 14:59
Jakob
★★★★★
(8326)
­

Nu er Bidens diplomater gået i aktion:

10. jan 2022
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/timelangt-krisemoede-mellem-usa-og-rusland-slutter-uden-gennembrud
Timelangt krisemøde mellem USA og Rusland slutter uden gennembrud
Der blev talt både åbent og længe, da højtstående amerikanske og russiske diplomater i dag mødtes i Schweiz for at vende den tilspidsede konflikt, som lige nu udspiller sig langs den russiske grænse til Ukraine.
I næsten otte timer blev striden vendt og drejet, og fronterne mellem Rusland på den ene side og USA, Ukraine og Europa på den anden blev trukket klart op. Men trods det, som amerikanerne og russerne betegner som en 'ærlig' og 'professionel' tone, lykkedes det dem ikke at finde en løsning på striden.
Ifølge den russiske viceudenrigsminister, Sergei Ryabkov, mangler der fortsat et diplomatisk gennembrud. Først senere på ugen vil Rusland tage stilling til, om det giver mening at mødes med USA igen.
Den amerikanske viceudenrigsminister, Wendy Sherman, oplyser ifølge Reuters, at USA er klar til endnu et møde.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/danmark-vil-sende-fire-kampfly-og-en-fregat-til-de-baltiske-lande-efter-russisk

https://www.dr.dk/nyheder/udland/i-dag-moedes-rusland-og-usa-diskutere-ukraine-men-putin-har-allerede-taget-foerste

Måske er dette det første tegn på et gennembrud, som kan genoprette fred og stabilitet:

11. jan 2022
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/ukraines-praesident-det-er-tid-til-naa-til-enighed-og-afslutte-konflikten-med
Ukraines præsident: Det er tid til at nå til enighed og afslutte konflikten med Rusland
Ukraine er klar til at tage "de nødvendige beslutninger" for at afslutte konflikten med Rusland, lyder det fra Ukraines præsident, Volodomyr Zelenskij, under et topmøde mellem Ukraine, Rusland, Frankrig og Tyskland.
- Det er tid til at nå til enighed om en afslutning på konflikten, og vi er klar til at træffe de nødvendige beslutninger under et nyt topmøde mellem lederne af de fire lande, lyder det ifølge Reuters i en udtalelse fra præsidenten.
Ifølge udtalelsen er Ukraine blandt andet klar til at indgå aftaler om en våbenhvile og en fangeudveksling.
Udmeldingen kommer i forbindelse et topmøde i Geneve, hvor blandt andet også USA og Nato har deltaget i løbende møder om konflikten mellem Ukraine og Rusland.
Krisen er udløst af de cirka 100.000 tropper, som Rusland har indsat ved grænsen til Ukraine, og som Ukraine frygter er tegn på en forestående russisk invasion, hvilket Rusland dog afviser.

­
­
Side 2 af 2<12

Deltag aktivt i debatten Biden valgt som præsident:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Trump valgt som præsident124012-12-2021 14:00
Biden redder verden227-04-2021 11:37
Præsident Obama og klimaet614-02-2013 15:48
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik