Husk mig
▼ Indhold

CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe


CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe24-11-2023 22:29
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Er der mon nogen, som har noget godt eller skidt at sige om denne varmepumpe serie.? :

CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe

4, 6, 10 og 14kW


Og evt. især specifikt om denne model.? :

CopMax High Power 6 kW Luft til Vand varmepumpe
https://www.vvs-eksperten.dk/copmax-high-power-6kw-346150a06




­
25-11-2023 18:58
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Som man kan se, medfølger der en del informationsmateriale, og det er jo godt, hvis det hele er med og til at forstå.
Men hvem kan f.eks. se, hvor stor rørtilslutningen er på 6kW varmepumpen.?

Der medfølger ingen el-patron. Men som jeg forstår det, så er styringen forberedt til det, hvad angår opvarmning af brugsvand. Uden el-patron er max temp 55'C


Det bedste, jeg indtil videre har fået øje på er, at op til og med 6kW er mængden af kølemiddel under 1 kg, så varmepumpen ikke er omfattet af lovkravet om årligt eftersyn.





­
26-11-2023 10:26
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Der er nogle ting, som jeg ikke er helt tilfreds med.


Det ene er handelsbetingelserne.
Hvis der er fejl på en vare, og den skal byttes, så bliver det pålagt kunden at bringe varen til den nærmeste butik.
Men det er jo netop, fordi jeg har for langt til butik, at jeg benytter webshoppen.
Så der er en latent risiko for problemer.


Det andet er, at dette er en mangel:

https://www.klimadebat.dk/forum/varm-stol-til-vvs-branchen--d20-e4323.php#post_93274
en simpel forbindelse eller to, som man kan slutte eller bryde eller give 220V for at opnå en anden konfiguration, især med hensyn til fremløbstemperatur.


Men jeg tror desværre, at det er en mangel på alle varmepumper på markedet.
Og jeg skønner, at hvis det kan fuskes, så kan det ligeså godt gøres på denne type som på andre.
Ellers må jeg nok klare det med min opstilling og leve med et større energitab.


Det tredje er fjernbetjeningen, som hænger sammen med ovenstående.
Som jeg forstår det arbejder den via internettet, og det vil jeg helst være fri for.


Det fjerde er "delta T", som jeg måske gerne vil gøre en del større.
Men det må komme an på en prøve, og bliver det meget vigtigt, så skønner jeg, at der er en god chance for, at det kan ændres i softwaren.


Og hvad er det nu, man siger.... hvo intet vover, intet vinder.





­­
26-11-2023 14:03
Euro
★★★☆☆
(445)
Nu er jeg ikke ekspert i luft til vand, men når jeg lige ser dit fremviste skema, så ser det ud som om den model i højere grad er designet til et varmere klima, fordi den ser ud til at være mere effektiv i forhold til strømforbrug når den køler end når den varmer.

Jeg er heller ikke voldsomt imponeret over dens evne til at lave elektricitet om til varme, er luft/luft varmepumper så meget mere effektive?
26-11-2023 14:27
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Det burde gå an for en luft/vand:




Jeg er faktisk meget mere bekymret for den behandling, som folketinget giver prisen på grøn strøm.
Men det kan varmepumpen jo ikke gøre for.



­
04-12-2023 07:40
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Ingeniøren Glen Tan er i mine øjne en meget dygtig mand med god humor.
Når han på video skal forklare en ny kompliceret menu i styringen, så begynder han typisk med at gøre panderynker til smilerynker ved at sige "for din bekvemmeligheds skyld"...osv. bla. bla..
Og da han kom til status og en hel sværm af sensorer tog han prisen, da han også lige fik flettet ind, at det er for at gøre det nemmere for mig at vedligeholde varmepumpen. LOL

Igen tvivl om, at han har ret. Altså, hvis jeg først kommer igennem det ubekvemme og besværlige stadium, hvor jeg måske knapt forstår halvdelen af den visdom, som han doserer. ;-)

0510 VERSATI3+4 Controller控制器(1/3) Gerenal+Parameter+ViewSetting
https://youtu.be/Hm9b9bPYa7g?feature=shared&t=277

Den dygtige mand bør indspille flere og mere produkt specifikke videoer.
Det bør VVS-Experten i øvrigt også. De plejer at være gode til at skære det mest relevante ud i pap.




­­
04-12-2023 21:18
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Jakob skrev:
­
Det andet er, at dette er en mangel:

https://www.klimadebat.dk/forum/varm-stol-til-vvs-branchen--d20-e4323.php#post_93274
en simpel forbindelse eller to, som man kan slutte eller bryde eller give 220V for at opnå en anden konfiguration, især med hensyn til fremløbstemperatur.


Men jeg tror desværre, at det er en mangel på alle varmepumper på markedet.
Og jeg skønner, at hvis det kan fuskes, så kan det ligeså godt gøres på denne type som på andre.

­­



Jeg har måske omsider fået en fusket idé, som kan bruges.

Der må være en temperaturføler, som holder øje med fremløbstemperaturen.
Hvis jeg kan snyde den til at vise, at fremløbstemperaturen er 10'C højere, end den faktisk er, så burde varmepumpen lade temperaturen falde tilsvarende mere, før den starter.
Hvis jeg gætter rigtigt, så er temperaturføleren blot en modstand, der ændrer størrelse i takt med temperaturen.
Og så kan det måske gøres ganske enkelt med en modstand mere, som med en kontakt kobles ind eller ud.

Opgaven er langt fra løst. Det kan være, at det drejer sig om flere følere, og måske er der noget i styringen, der kokser, så det bliver for kompliceret. Men jeg synes selv, at det ligner et godt bud på en fuskeløsning.

Der vil gå en del tid, før jeg evt. bliver klar til at rode med det i praksis, men hvis andre har noget input til idéen så kom frit frem. :-)




­
27-01-2024 17:47
Euro
★★★☆☆
(445)
Jakob, jeg er bange for at det er gået galt for dig, tror du ikke at du bør lade din læge sådan lige sikre sig at du er ok? Lige nu tror jeg bare din ven Robert sidder og tænker Åh Nej...
27-01-2024 18:20
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Euro skrev:
Jakob, jeg er bange for at det er gået galt for dig, tror du ikke at du bør lade din læge sådan lige sikre sig at du er ok? Lige nu tror jeg bare din ven Robert sidder og tænker Åh Nej...


Nej, Robert siger at det er korrekt at de fleste elektroniske temperaturfølere registrerer ændring i modstand for at måle temperaturen, så at tilføje en ekstra modstand burde få den til at tro at temperaturen er højere end den er.

Udfordringen er så bare at finde den rigtige modstand.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Redigeret d. 27-01-2024 18:29
27-01-2024 18:28
Euro
★★★☆☆
(445)
Undskyld jeg tror bare ikke jeg forstår jeres verden. Jeg har virkeligt svært ved at forstå, hvad i vil opnå ved at jeres temperaturfølere viser et falsk billede? Er det så nu sidder folk i 17 graders varme og tror det er 19 grader i Mette Frederiksens hyggesystem? (please forget the the taxes that keep people down)
27-01-2024 18:30
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Euro skrev:
Undskyld jeg tror bare ikke jeg forstår jeres verden. Jeg har virkeligt svært ved at forstå, hvad i vil opnå ved at jeres temperaturfølere viser et falsk billede? Er det så nu sidder folk i 17 graders varme og tror det er 19 grader i Mette Frederiksens hyggesystem? (please forget the the taxes that keep people down)


Måske skulle du bare lade være med at kommentere, når du ikke forstår hvad de voksne snakker om?



Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
27-01-2024 18:33
Euro
★★★☆☆
(445)
Kan du ikke selv se at det slår klik for din hjerne af og til?
27-01-2024 18:42
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Euro skrev:
Kan du ikke selv se at det slår klik for din hjerne af og til?


Nej, men jeg er vant til at folk ikke kan følge med.

Det er også bredt kendt, at dumme folk ofte tror, at inelligente folk er dumme, da de ikke kan forstå dem.
Problemet er jo, at de er for dumme til at forstå at det er dem selv der er for dum.

Den var du så selv ude om...


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
27-01-2024 18:57
Euro
★★★☆☆
(445)
haha, ja men jeg ser nu ikke dig som værende dum...jeg tror måske bare du er smartere uden ChatGpt.

Husk du har selv valgt dit navn, har du tænkt dig at bevise for nogen at dit navn er Robert Wagner, eller har jeg altid haft ret i at det er dit synonym for Robotten Vågner...jeg har jo hele tiden sagt at det er fordi du bruger chat robotter - Og den del har du jo anerkendt.

Den del burde så lukke numsen på andre...
27-01-2024 19:09
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Euro skrev:
haha, ja men jeg ser nu ikke dig som værende dum...jeg tror måske bare du er smartere uden ChatGpt.

Husk du har selv valgt dit navn, har du tænkt dig at bevise for nogen at dit navn er Robert Wagner, eller har jeg altid haft ret i at det er dit synonym for Robotten Vågner...jeg har jo hele tiden sagt at det er fordi du bruger chat robotter - Og den del har du jo anerkendt.

Den del burde så lukke numsen på andre...


Det er skam mit rigtige navn, dog i forkortet udgave.

Når jeg benytter chat robotter, så gør jeg det tydeligt, ligesom da jeg besvarede dine fine spørgsmål om drivhus gasser. Jeg brugte ChatGPT bl.a. for at demonstrere, at den faktisk nogenlunde giver de samme svar som mig.

Siden mit modersmål er tysk og mit føste levende fremmedsprog engelsk (og det meste faglitterstur jeg læser er engelsk), så tænker jeg mest i tysk og engelsk og så var det nemmere at lade ChatGPT formulere svarene.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
27-01-2024 22:56
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Euro skrev:
Undskyld jeg tror bare ikke jeg forstår jeres verden. Jeg har virkeligt svært ved at forstå, hvad i vil opnå ved at jeres temperaturfølere viser et falsk billede? Er det så nu sidder folk i 17 graders varme og tror det er 19 grader i Mette Frederiksens hyggesystem? (please forget the the taxes that keep people down)


Hvis varmepumpen aflæser, at temperaturen er 10 grader lavere, end den er i virkeligheden, så vil den opvarme vandet 10 grader mere.

Og det er ikke i alle huse, at varmepumpens fremløbstemperatur afgør stuetemperaturen.
Nogle centralvarmeanlæg er faktisk så avancerede, at hver radiator har en termostat, som styrer rumtemperaturen.
Der kan f.eks. også være en mulighed for at shunte og gemme varmen i en akkumuleringstank eller et andet lager.



­
04-02-2024 14:43
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Robert Wagner skrev:
Udfordringen er så bare at finde den rigtige modstand.


Ja, det må blive en værdig opgave for Glen Tan eller VVS-Ekspeten at levere og beskrive montagen, så det harmonerer med styringen, og garantien kan bevares.




­
25-02-2024 17:36
LynxDK
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg har haft en 20KW Copmax luft til vand varmepumpe i lidt over 7 år, og den har bare kørt uden problemer, og jeg kan ikke varme billigere op end jeg gør med den.
Dertil skal det nævnes at jeg kun har gulvvarme, MEN at jeg dog har en enkelt radiator i mit teknik rum, hvor der så kun lukkes 35-40 graders vand igennem, og det varmer SÅ fint det rum op.

Din ide med at sætte en modstand i, er der fordi du vil have den til at kunne varme op til 65 grader?
Redigeret d. 25-02-2024 17:38
25-02-2024 21:08
Jakob
★★★★★
(9297)
­

LynxDK

Hvis din varmepumpe er 7 år gammel, så er det vist ikke en "CopMax High Power".?

Angående ændring af modstanden i temperaturfølerens kredsløb, så er det ud fra et ønske om at kunne hæve og sænke fremløbstemperaturen med et simpelt relæ eller en kontakt udenom VP-styringen.

Mit formål er at gøre VP'en til et fleksibilitetsprodukt, som kan spare penge på elregningen og skåne klimaet.
Når strømmen er billig, så vil jeg gerne kunne hæve fremløbstemperaturen, og når strømmen er meget dyr, så vil jeg gerne kunne sænke den.

65 grader går vist ikke, men hvis man f.eks. ved, hvor meget modstanden skal ændres for at hæve temperaturen 10 grader, så skal der ikke bruges meget printplade for at give flere valgmuligheder, så kunden selv kan vælge, om temperaturen skal hæves 10, 20, 30, 40 eller 50 grader.

­
Redigeret d. 25-02-2024 21:25
16-03-2024 13:26
Jakob
★★★★★
(9297)
­





Især grundet dårligt vejr er det først nu, at jeg så småt begynder at pakke varmepumpen ud.
Det skal jo helst være pære let, hvis jeg skal hitte ud af det, så gjorde mig lidt skeptisk, at der medfølger flere følere, end jeg ønsker, og manualen er på engelsk og temmelig uoverskuelig.

Men så fandt jeg heldigvis Quick-Guiden, som er på dansk.
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmekilder-346150b06

I den savner jeg til gengæld noget information om rørtilslutning og kølervæske.

Men jeg blev meget lettet, da jeg læste dette:
Tilknyttet billede:

21-03-2024 20:47
Jakob
★★★★★
(9297)
­


VVS-Eksperten skriver, at det både for sikkerhed og holdbarhed er en god idé at benytte kølervæske eller solfangervæske ligesom til CopMax AS10S-DPNHE.



Og så går jeg ellers og pønser lidt på, om jeg kan benytte den eksterne følere til varmt brugsvand som føler til regulering af fremløbstemperaturen med en kontakt.

Jeg deler lige nogle strøtanker.

Hvis jeg:

1) Sætter fremløbstemperaturen til noget meget lavt, måske 5 grader, så varmepumpen nærmest aldrig kører.

2) Med en kontakt indsætter en modstand, som bilder føleren til varmt brugsvand ind, at brugsvandet er 60 grader, selvom det kun er 15 grader

3) Sætter varmepumpens styring til at opvarme brugsvandet til 48 grader

4) Når strømmen er billig, så fjerner jeg automatisk modstanden med kontakten, så varmepumpen føler den rigtige temperatur og vil arbejde på at køre den op til 48 grader.

Ding dong dynamolygte.!
... eller... mon varmepumpen så vil starte elpatronen, for det må den jo ikke...
Eller hvad andet kan gå galt.?
Nå, men indtil videre er varmepumpen ikke engang installeret endnu, og jeg roder i mine gemmer efter fittings, så jeg har heldigvis stadig mere tid til at pønse.





­
22-03-2024 19:53
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Jeg må hellere spørge eksperten, men jeg kan se, at elpatronen tilsluttes separat, så det er fristende at tro, at jeg blot kan undlade denne tilslutning, og så vil varmepumpen stadig fungere normalt bortst fra, at jeg er helt sikker på, at elpatronen aldrig bliver tændt.



Føleren til varmtvandsbeholderen er en lille "bisse", fordi modstanden bliver større, når temperaturen bliver lavere. Jeg havde forventet det omvendt.

Når temperaturen er 15 grader, så måler jeg modstanden til 75 kOhm

Når temperaturen er 60 grader, så måler jeg modstanden til 12 kOhm

Så hvis temperaturen er 15 grader i buffertanken, hvor jeg påtænker at anbringe føleren, og jeg vil bilde varmepumpen ind, at det er 60 grader varmt brugsvand, så må jeg skulle ændre modstanden fra 75 til 12 kOhm

Og det må så skulle gøres med en parallelforbindelse:
https://da.wikipedia.org/wiki/Parallelforbindelse

1/R = 1/R2 + 1/R3

R = 12 kOhm
R2 = 75 kOhm
R3 = modstanden, der skal indsættes


1/12 = 1/75 + 1/R3

1/12 - 1/75 = 1/R3

0,07 = 1/R3

R3 = 14,3 kOhm


Der opstår altid noget uforudset, men i teorien ser det indtil videre ganske godt ud, synes jeg selv.
Det bliver måske lidt værre med praksis.
Jeg ved endnu ikke, om jeg bør foretage et indgreb i følerens ledning, eller om jeg hellere skal trække en ledning mere helt ud til varmepumpens print. Uanset, hvad jeg vælger, så kan det nok nemmest mislykkes eller blive lidt fusket.
Men først skal varmepumpen på plads udenfor. Der er også lidt VVS-arbejde at gøre, før el kan tilsluttes og indkøring kan begynde. Og min ryg siger, at det skal være meget forsigtigt på en særlig god dag. Den blev så sur på mig, da jeg stod på hovedet for længe og rodede efter fittings, at den knapt ville løfte mit hoved op af baljen igen. Det kunne ellers blive en smuk nørdet dødsannonce: Han døde af sult, men lykkelig nært omgivet af sit elskede fittings. lol



­­
01-04-2024 23:34
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Med hjælp fra en gammel traktor har jeg omsider transporteret varmepumpen hen til opstillingsstedet.
Så nu mangler jeg kun at "kælke" den det sidste stykke over på fundamentet og montere rør og kabler.
Det går langsomt, og jeg nåede desværre ikke at blive færdig i påsken, men det går dog fremad.


­
Tilknyttet billede:

05-04-2024 00:28
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Jakob skrev:
­
Jeg må hellere spørge eksperten, men jeg kan se, at elpatronen tilsluttes separat, så det er fristende at tro, at jeg blot kan undlade denne tilslutning, og så vil varmepumpen stadig fungere normalt bortst fra, at jeg er helt sikker på, at elpatronen aldrig bliver tændt.

­­


Den idé er skudt ned, fordi der kan opstå en situation, hvor varmepumpen har brug for elpatronen til afrimning.

Hvordan det går med den anden idé ved jeg ikke endnu.



­
06-04-2024 14:47
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Nu kører maskinen.!


Der mangler lidt trimning og efterisolering, men opstarten var faktisk pære let.
Der er også billig strøm i dag, så det er en god dag til opstart.
Den ser ud til at køre rigtig godt, og den støjer endda mindre, end jeg forventede.

Føleren til varmtvandsbeholderen er forbundet fysisk, men den skal også kobles til i styringen, og det har jeg ikke gjort endnu. Indtil videre tester jeg kun den almindelige opvarmningsfunktion.


­
10-04-2024 22:44
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Det var godt, at begyndelsen var god, for problemerne har stået i kø lige siden. lol

Da jeg skulle påfylde vand, så brugte jeg en vandhane, som har været ude af drift længe, og den begyndte efterfølgende at dryppe.
Og helt umotiveret begyndte det også at dryppe fra en union på det varme brugsvand.
Og da jeg slukkede pillefyret, så blev fremløbet koldt, og det forårsagede, at en stophane begyndte at dryppe vand ned på min kommode.
Og når varmepumpen kører, så fordrer det et højere pumpetryk på fremløbet, og det har afsløret to radiatorventiler, som ikke er helt tætte, så radiatorerne bliver varme, selvom ventilerne er lukkede.
Alle disse fejl blev jeg færdig med at rette i dag, men da jeg var færdig og ville starte varmepumpen, så opdagede jeg, at primærkredsen havde tabt tryk, så der må også være en utæthed, som jeg skal på jagt efter.

Men det værste er måske, at jeg har opdaget, at varmepumpen laveste fremløbstemperatur er 20 grader, og når den skal stå standby og kun opvarme primærkredsen til den temperatur, så forbruger den ca. 2,5 kWt i døgnet, og så er det ikke engang koldt udenfor.
Det er for meget og giver mig lidt hovedbrud.
Jeg kan se i manualen, at den er beregnet til at kunne tåle en strømafbrydelse, og hvis den kan tåle at blive styret dagligt på denne primitive måde, så bliver det en god løsningen. Ellers ved jeg ikke, hvordan jeg skal gøre det.


Eltimeprisen i disse dage passer ellers rigtig godt til mit Linux automatiseringsprojekt. Prisen svinger ca. 1 kr over døgnet, så der kan spares meget ved kun at forbruge strøm, når den er billigst.

https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=latest&currency=DKK&aggregation=Hourly&deliveryAreas=DK1



­
16-04-2024 18:26
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Jeg troede lige, at jeg havde fået en lys Storm P. idé til, hvordan jeg kan tænde og slukke automatisk for varmepumpen.
Men skærmen er desværre ligeglad med en skumklods. Indtil videre kan jeg kun få den til at reagere på et fingertryk.


­
Tilknyttet billede:

26-04-2024 22:16
Jakob
★★★★★
(9297)
­Nu har jeg spurgt eksperterne, og de vil undersøge, om der findes en bedre løsning.
Min Storm P tænd/sluk-automatik afvises ikke direkte, men deres begejstring lader til at være en smule afmålt.


­




Deltag aktivt i debatten CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Valg af Varmepumpe..?17526-11-2023 17:50
Ny el generator og motorcykel der kører på vand (og HH+)429-09-2023 08:39
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE13701-08-2023 21:50
Brilliant Light Power1227-07-2023 17:29
CopMax regulering006-12-2021 20:00
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
Luft til luft-varmepumper
Varmepumper
NyhederDato
Danmarks største varmepumpe sat i gang03-09-2009 21:31
To Google-søgninger svarer til en kedel vand - måske13-01-2009 05:33
Global opvarmning gør nu vand til god investering18-08-2008 08:56
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik