Husk mig
▼ Indhold

CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE

CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE11-01-2019 20:43
Jakob
★★★★★
(6893)
­

I denne tråd lægges der op til en omfattende teknisk behandling af disse to CopMax Luft/vand-varmepumper, som har samme manual:

AS10S-DPNHE

AS14S-DPNHE

Alle med kendskab til mekanikken opfordres til at være med.
Jeg kender endnu ikke varmepumpen, og prisen er ikke i bund lige nu, så det er ikke en opfordring til at skynde sig at købe.

Manualen kan downloades her:
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-varmepumpe-luftvand-copmax-as14-luft-til-vand-varmepumpe-346150214
Direkte link:
https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs-eksperten.dk/files/2018-02/as10s_as14s_danish_manual_updated_in_20170712_1.pdf

Der er flere måder at gøre det på, og jeg har i forvejen skrevet lidt om en påbegyndt og mindre simpel VVS installation her:
https://www.klimadebat.dk/forum/valg-af-varmepumpe--d24-e547-s120.php#post_70973
Men alt efter de lokale forhold kan alle andre mulige opkoblinger være mindst ligeså interessante.

På forhånd tak for en god teknisk diskussion.

­
11-01-2019 21:19
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Jeg lægger hårdt ud med kritiske spørgsmål og håber, at andre kan hjælpe med at svare.

I manualen står der, at man skal påfylde kølervæske i frostvejr eller tappe vandet af.
Men hvordan kan det være, at den ikke kan holde sig selv optøet kun med EL..?

I manualen på side 8 kan man se nedenstående billede af returløbet til udedelen.
Jeg må sige, at jeg undrer mig især over den automatiske udluftning.
Plejer man ikke nærmere at drive luften ud af vandet på det varmeste og højeste sted..?
Og hvis det kun er automatisk udluftning og snavssamler, der gør kølervæske nødvendig, så er det måske værd at tilstræbe en opkobling, hvor man kan undvære den slags skrammel.

­
Tilknyttet billede:

Redigeret d. 11-01-2019 21:23
18-01-2019 21:20
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Men en sådan spændene varmepumpe ankom i går til mig på en palle pakket ind i pæne træplader.

Med et fint kighul ind til et manometer.

­
Tilknyttet billede:

19-01-2019 17:51
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Jeg bør måske undersøge, om manometeret viser noget forkert, før jeg pakker alt for meget ud.

Men jeg er endnu også meget optaget af VVS opkoblingen, for det her går jo ikke:

https://www.klimadebat.dk/forum/valg-af-varmepumpe--d24-e547-s120.php#post_71179

Jeg opdagede, at nogle gængse pumpeunioner er 1½", og de passer dermed til veksleren. Det er meget bedre, fordi veksleren bør skånes for vrid og bræk.
Der var også flere andre fejl og mangler, og vil man ødelægge den gode stemning, så skal man bare spørge, hvad den tumlen rundt har kostet i fittings.
Men hrmpf.. dette må nok være noget bedre:

Hvem kan nu finde fejl..?

­­
20-01-2019 12:04
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Nogle vil nok sige, at hele varmeveksler modulet er en fejl.

Hvis man ser på nedenstående billede, så er det meningen, at varmepumpen skal tilsluttes til højre før varmeveksleren ( 1 og 2 ). Men faktisk er det også muligt at tilslutte varmepumpen direkte på akkumuleringstanken ( A og B ), så man helt slipper for varmeveksleren.
Fordelen ved at benytte A og B er indlysende, at man sparer installation, og man sparer tilmed også energi.
Men ulempen er med denne varmepumpe, at man så skal påfylde kølervæske på hele sit anlæg, hvis varmepumpen skal kunne tåle frostvejr.
Eller er det nu også nødvendigt..?
Jeg mener, at Vølund kan holde sig selv frostfri kun med EL, og det gør jo lidt ondt, hvis min CopMax ikke kan sættes op til at gøre det samme.
Men instruktionen er klar, og jeg turde ikke lægge an på det ( det kan blive for dyrt for mig at eksperimentere med ), og jeg vil ikke have kølervæske på hele mit anlæg, så derfor har jeg monteret en varmeveksler.
Man kan også sige, at ved længere tids strømafbrydelse og hård frost, så er varmeveksleren en god ultimativ sikkerhed for, at en frostsprængning i varmepumpens udedel ikke vil forårsage, at alt vandet løber ud af centralvarmeanlægget.

Derforuden vil jeg benytte varmeveksleren til automatisk at nedlukke energitransporten imellem varmepumpe og akkumuleringstank, hvis en anden varmekilde end varmepumpen varmer centralvarmevandet op til en højere temperatur end varmepumpen bryder sig om. Altså en sikkerhedsforanstaltning, som skal beskytte varmepumpen imod hedt vand fra oliefyr, fastbrændselsfyr, pillefyr, varmeproducerende vindmølle osv.. Har man ikke andre varmeproducerende enheder end varmepumpen, så behøver man selvfølgelig heller ikke tænke på at beskytte den.
Med den rette opsætning kan beskyttelsen også foregå manuelt med stophaner, og det vil nok fungere perfekt indtil den uheldige dag, hvor man glemmer det. Men totalt idiotsikkert kan man alligevel ikke gøre det, så der kan siges både for og imod, og det må på visse punkter blive et spørgsmål om personlig smag. Jeg har besluttet at tilstræbe både livrem og seler.

­
Tilknyttet billede:

Redigeret d. 20-01-2019 12:59
21-01-2019 19:58
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Det er ikke en advarsel, at manometerviseren står i det røde felt.
Så træpladerne blev pillet af, og lågen i siden blev pillet af, så de nysgerrige kan kigge ind til kompressoren.

­
Tilknyttet billede:

21-01-2019 20:18
Jakob
★★★★★
(6893)
­

På nedenstående billede kan man se, at der bag frontlågen øverst gemmer sig et EL-skab.
Det grå kabel er to følere. Den ene føler er til buffertanken, og den anden er til brugsvand. Hvor de præcist skal anbringes, har jeg ikke helt styr på endnu.
Den røde æske i plastikpose er styringen, som skal monteres inde i fyrrummet. Den fylder ikke meget.
Under den sidder en sort Grundfos pumpe, som er forbundet direkte til veksleren, som står lodret i venstre side pakket ind i flamingo.

­
Tilknyttet billede:

Deltag aktivt i debatten CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Valg af Varmepumpe..?15513-01-2019 16:42
Oliefyr og varmepumpe på samme anlæg2326-12-2018 14:39
Luft-vand varmepumpe bunddække til udedel412-11-2018 15:04
Hvilken varmepumpe skal jeg vælge?520-07-2018 08:46
Sidste mand slukker lyset: Drukner verden i vand?1015-03-2018 10:20
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
Luft til luft-varmepumper
Varmepumper
NyhederDato
Danmarks største varmepumpe sat i gang03-09-2009 21:31
To Google-søgninger svarer til en kedel vand - måske13-01-2009 05:33
Global opvarmning gør nu vand til god investering18-08-2008 08:56
▲ Til toppen
Afstemning
Hvilken af verdens førende økonomier er længst fremme i omstillingen til vedvarende energi?

USA

EU

Kina

Japan

Indien

Brasilien

Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2019 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik