Husk mig
▼ Indhold

CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE



Side 1 af 212>
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE11-01-2019 20:43
Jakob
★★★★★
(7345)
­


I denne tråd lægges der op til en omfattende teknisk behandling af disse to CopMax Luft/vand-varmepumper, som har samme manual:

AS10S-DPNHE

AS14S-DPNHE



Alle med kendskab til mekanikken opfordres til at være med.
Jeg kender endnu ikke varmepumpen, og prisen er ikke i bund lige nu, så det er ikke en opfordring til at skynde sig at købe.

Manualen kan downloades her:
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-varmepumpe-luftvand-copmax-as14-luft-til-vand-varmepumpe-346150214
Direkte link:
https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs-eksperten.dk/files/2018-02/as10s_as14s_danish_manual_updated_in_20170712_1.pdf


Der er flere måder at gøre det på, og jeg har i forvejen skrevet lidt om en påbegyndt og mindre simpel VVS installation her:
https://www.klimadebat.dk/forum/valg-af-varmepumpe--d24-e547-s120.php#post_70973
Men alt efter de lokale forhold kan alle andre mulige opkoblinger være mindst ligeså interessante.


På forhånd tak for en god teknisk diskussion.



­
11-01-2019 21:19
Jakob
★★★★★
(7345)
­


Jeg lægger hårdt ud med kritiske spørgsmål og håber, at andre kan hjælpe med at svare.


I manualen står der, at man skal påfylde kølervæske i frostvejr eller tappe vandet af.
Men hvordan kan det være, at den ikke kan holde sig selv optøet kun med EL..?


I manualen på side 8 kan man se nedenstående billede af returløbet til udedelen.
Jeg må sige, at jeg undrer mig især over den automatiske udluftning.
Plejer man ikke nærmere at drive luften ud af vandet på det varmeste og højeste sted..?
Og hvis det kun er automatisk udluftning og snavssamler, der gør kølervæske nødvendig, så er det måske værd at tilstræbe en opkobling, hvor man kan undvære den slags skrammel.



­
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 11-01-2019 21:23
18-01-2019 21:20
Jakob
★★★★★
(7345)
­


Men en sådan spændene varmepumpe ankom i går til mig på en palle pakket ind i pæne træplader.

Med et fint kighul ind til et manometer.

­
Tilknyttet billede:

19-01-2019 17:51
Jakob
★★★★★
(7345)
­



Jeg bør måske undersøge, om manometeret viser noget forkert, før jeg pakker alt for meget ud.



Men jeg er endnu også meget optaget af VVS opkoblingen, for det her går jo ikke:

https://www.klimadebat.dk/forum/valg-af-varmepumpe--d24-e547-s120.php#post_71179



Jeg opdagede, at nogle gængse pumpeunioner er 1½", og de passer dermed til veksleren. Det er meget bedre, fordi veksleren bør skånes for vrid og bræk.
Der var også flere andre fejl og mangler, og vil man ødelægge den gode stemning, så skal man bare spørge, hvad den tumlen rundt har kostet i fittings.
Men hrmpf.. dette må nok være noget bedre:




Hvem kan nu finde fejl..?




­­
20-01-2019 12:04
Jakob
★★★★★
(7345)
­



Nogle vil nok sige, at hele varmeveksler modulet er en fejl.

Hvis man ser på nedenstående billede, så er det meningen, at varmepumpen skal tilsluttes til højre før varmeveksleren ( 1 og 2 ). Men faktisk er det også muligt at tilslutte varmepumpen direkte på akkumuleringstanken ( A og B ), så man helt slipper for varmeveksleren.
Fordelen ved at benytte A og B er indlysende, at man sparer installation, og man sparer tilmed også energi.
Men ulempen er med denne varmepumpe, at man så skal påfylde kølervæske på hele sit anlæg, hvis varmepumpen skal kunne tåle frostvejr.
Eller er det nu også nødvendigt..?
Jeg mener, at Vølund kan holde sig selv frostfri kun med EL, og det gør jo lidt ondt, hvis min CopMax ikke kan sættes op til at gøre det samme.
Men instruktionen er klar, og jeg turde ikke lægge an på det ( det kan blive for dyrt for mig at eksperimentere med ), og jeg vil ikke have kølervæske på hele mit anlæg, så derfor har jeg monteret en varmeveksler.
Man kan også sige, at ved længere tids strømafbrydelse og hård frost, så er varmeveksleren en god ultimativ sikkerhed for, at en frostsprængning i varmepumpens udedel ikke vil forårsage, at alt vandet løber ud af centralvarmeanlægget.

Derforuden vil jeg benytte varmeveksleren til automatisk at nedlukke energitransporten imellem varmepumpe og akkumuleringstank, hvis en anden varmekilde end varmepumpen varmer centralvarmevandet op til en højere temperatur end varmepumpen bryder sig om. Altså en sikkerhedsforanstaltning, som skal beskytte varmepumpen imod hedt vand fra oliefyr, fastbrændselsfyr, pillefyr, varmeproducerende vindmølle osv.. Har man ikke andre varmeproducerende enheder end varmepumpen, så behøver man selvfølgelig heller ikke tænke på at beskytte den.
Med den rette opsætning kan beskyttelsen også foregå manuelt med stophaner, og det vil nok fungere perfekt indtil den uheldige dag, hvor man glemmer det. Men totalt idiotsikkert kan man alligevel ikke gøre det, så der kan siges både for og imod, og det må på visse punkter blive et spørgsmål om personlig smag. Jeg har besluttet at tilstræbe både livrem og seler.



­
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 20-01-2019 12:59
21-01-2019 19:58
Jakob
★★★★★
(7345)
­


Det er ikke en advarsel, at manometerviseren står i det røde felt.
Så træpladerne blev pillet af, og lågen i siden blev pillet af, så de nysgerrige kan kigge ind til kompressoren.

­
Tilknyttet billede:

21-01-2019 20:18
Jakob
★★★★★
(7345)
­

På nedenstående billede kan man se, at der bag frontlågen øverst gemmer sig et EL-skab.
Det grå kabel er to følere. Den ene føler er til buffertanken, og den anden er til brugsvand. Hvor de præcist skal anbringes, har jeg ikke helt styr på endnu.
Den røde æske i plastikpose er styringen, som skal monteres inde i fyrrummet. Den fylder ikke meget.
Under den sidder en sort Grundfos pumpe, som er forbundet direkte til veksleren, som står lodret i venstre side pakket ind i flamingo.


­
Tilknyttet billede:

25-01-2019 18:41
Jakob
★★★★★
(7345)
­



Men med hensyn til at opnå en dybere forståelse af varmepumpens tekniske komponenter og deres funktion, så ligger det tungt.
Jeg er cirka ligeså blank, som instruktionsbogen er tynd, og instruktionerne passer ikke præcist med de komponenter, som jeg har købt.
Med andre ord står det lidt i stampe lige nu, fordi jeg er meget usikker på, hvad jeg skal gøre for at opnå det bedste resultat og undgå dumme dyre fejl.

Så det er på en måde meget heldigt, at de lover væmmelig snestorm, så jeg kan glæde mig over, at min fine nye varmepumpe stadig står inde i læ og ly.




Jeg har dog fundet ud af lidt mere om sensorerne:

B1 RT AC indløbstemp. ( det er det ene lange kabel, som er forsynet med en etikette, der fortæller, at sensoren skal placeres i buffertanken )

B2 ST AC udløbstemp.

B3 OT Omgivende temp.

B4 HT Varmtvandtemp. ( det er det andet lange kabel, som er forsynet med en etikette, der fortæller, at sensoren skal placeres i varmtvandsbeholderen )

B5 PT Afkasttemp.

B6 ET Sugetemp.

B7 CT Spoletemp.


Men i min opstilling skal B1 og B4 placeres anderledes end beskrevet.




­
27-01-2019 14:01
Jakob
★★★★★
(7345)
­




Jeg har endnu heller ikke helt afgjort, om min varmepumpe kun skal køre i tøvejr, fordi jeg på den måde kan undgå at påfylde kølervæske.

Det undrer mig stadig, at strøm ikke er tilstrækkeligt til at holde den optøet.
Men jeg erkender også, at det nok ikke er så simpelt at gennemskue, som man måske skulle tro.
Dels er der det mekaniske, og dels er der styringens program.

Under afsnittet om alarmer i instruktionsbogen s32 har jeg f.eks. fundet dette:



Frostbeskyttelse (Kode: AL26)
Når der er slukket for vandpumpen, og den
omgivende temperatur er ≤SF06, vil der blive
tændt for vandpumpen i hvert AR11 interval,
PWM er EV05. 180 sekunder senere,
Hvis indløbsvandtemperaturen er > SF08,
slukkes for vandpumpen.
Hvis udløbsvandtemperaturen er ≤SF08 og
enheden er i off-tilstand, hvis
vandstrømsafbryderen lukker, tændes for A/C
hjælpevarmeren. Hvis vandflowafbryderen
åbner, tænder den ikke for A/C hjælpevarmer
og viser AL26. Indtil udløbsvandtemperaturen
er ≥SF08+SF09, slukker den for A/C
hjælpevarmeren, 10 sekunder senere, slukkes
vandpumpen. Hvis enheden er tændt, vil den
være on.
Når enheden er i standby-tilstand i
varmtvandstilstand, og den omgivende
temperatur er ≤SF06, vil der blive tændt for
vandpumpen og 3-vejsventilen i hvert AR11
interval, PWM er EV05. Den vil skifte
vandpumpe, når udløbsvandtemperaturen er >
SF08.
Hvis udløbsvandtemperatursensoren er ude af
drift, vil indløbsvandtemperatursensoren blive
udskiftet som frostbeskyttelses-
vandtemperaturreference. Hvis
indløbsvandtemperatursensoren også er ude af
drift, vil vandpumpe fortsætte med at køre
indtil OT>SF06+SF07




Det forstår jeg ikke særlig meget af endnu. Men det vil selvfølgelig være sådan, at jo flere betingelser, der knytter sig til at holde vandkredsløbet kørende, jo større risiko er der også for frostskader.


en sort Grundfos pumpe, som er forbundet direkte til veksleren


Nej, lettere skjult af isolering, er der nærmere en "vandflowafbryder" imellem.


Måske jeg bør begynde med at finde ud af, hvorfor en vandflowafbryder ikke kan undværes.
Hvis andre ved det, så må de meget gerne byde ind.




­
28-01-2019 00:08
Jakob
★★★★★
(7345)
­



På nedenstående billede ses et skilt, som sidder på varmepumpen.
Når man læser punkt 2, så kan man godt få det indtryk, at kølervæske i forvejen er unødvendig, hvis der er strøm.
Kølervæske nævnes slet ikke som en vinter betingelse.
Det er selvfølgelig noget, man skal være meget sikker på, men det er da interessant, hvis kølervæske kun anbefales i instruktionsbogen som en ekstra idiotsikring. Det kan måske godt være påkrævet med noget idiotsikring, men jeg har også læst et sted, at kølervæske kan tilklistre ventiler, og det øger risikoen for dårlig funktion.


­
Tilknyttet billede:

28-01-2019 10:17
Jakob
★★★★★
(7345)
­



Nedenstående billede er et nærbillede af forbindelsen imellem Grundfos pumpen og den indbyggede varmeveksler.
Jeg mener, at det må være vandflowafbryderen.
Men hvad er det dog for et rør med hætte i bunden, og hvorfor er der et hul længere oppe..?

Det minder mig om mine første år med knallert. Jeg skal snart passe på, at jeg ikke bliver så nysgerrig, at jeg piller isoleringen af og skille det hele ad bare for at finde ud af, hvordan det fungerer.



­
Tilknyttet billede:

13-02-2019 10:01
Jakob
★★★★★
(7345)
­



En varmepumpe er ikke en knallert, og jeg kan ikke bare skille den ad, fordi et utæt kølesystem vil resultere i en mindre klimakatastrofe, hvor der udledes drivhusgas svarende til 4 tons CO2.
Styringen er også temmelig utilnærmelig. Det kan selvfølgelig være godt, at der er mange indstillingsmuligheder, men det kan også blive for uoverskueligt og øge risikoen for fejlbetjening. Især når instruktionerne er sparsomme og visse steder vildledende. Dertil kommer, at der kun er få kølemontører, som er godkendt til at servicere varmepumpen, og jeg skal mere end 100 km væk for at hente hjælp. Garantien dækker heller ikke frostskader, og det bliver dermed for risikobetonet at sætte den i drift uden kølervæske.
Hvordan jeg får ordentligt overblik og vælger at forholde mig ansvarligt til disse og øvrige usikkerhedsmomenter, som typisk falder uheldigt ud, ved jeg endnu ikke. Det minder indtil videre om kattens gang om en varme grød, som er meget længe om at blive kold.




­
08-03-2019 13:56
Jakob
★★★★★
(7345)
­
­


Hvordan, jeg efter en omgang mere og del hovedbrud har valgt at beskytte varmepumpen imod overophedet vand, er beskrevet her:
https://www.klimadebat.dk/forum/oliefyr-og-varmepumpe-paa-samme-anlaeg-d20-e1654.php#post_71526







Men varmepumpens kredsløb er på en måde slet ikke en del af dette beskyttelsessystem.
På nedenstående billede kan man se varmepumpens kredsløb for sig selv i fyrrummet, hvor ca. 50 liter frostvæske skal pumpes rundt og holdes varmt af varmepumpen udenfor, som var den en simpel poolvarmer.
Jeg påtænker at indstille en temperatur, som 'poolvarmeren' skal holde, og så kan den derefter passe sig selv i sit eget kredsløb.
Kun hvis jeg trækker varme ud med veksleren, vil varmepumpen komme på ekstra arbejde for at holde pooltemperaturen oppe.
Jeg forventer, at jeg skal bruge en fremløbstemperatur på ca. 42'C +-3
F1 og F2 på billedet angiver blot de to eksterne føleres placering i min opstilling. Leverandøren anbefaler, at vandtemperaturen styres af føleren til varmtvandsbeholderen, og det er F1.


­
Tilknyttet billede:

09-03-2019 20:54
viking-sr
☆☆☆☆☆
(1)
Et system med vand på, må ALDRIG have blandede materialer : varmforzinkede og elforzinkede dele MÅ ikke anvendes hvis der er Glycol (kølervæske) på anlægget. Så snart at der er en maskindel der står udenfor, skal den være beskyttet imod frostskader dvs der skal glycol på anlægget pga hvis strømmen forsvinder imens det fryser udenfor kan det jo ikke reddes af et varmelegeme uden strøm...
10-03-2019 18:43
Jakob
★★★★★
(7345)
­


@viking-sr


Tak for din advarsel. Du har en pointe, men man skal aldrig sige aldrig.

https://docplayer.dk/27606116-Dansk-fjernvarme-glykol-systemer-korrosion-m-m.html
Leverandør kravene til systemet med en 33 % glycol opløsning er
*pH 7,5 – 8,5 (det er sat lavt for at beskytte zink og aluminium.


Hvis jeg havde været opmærksom på det, så havde jeg dog nok for min del valgt sort rør til det hele.
Men som du også kan se længere oppe er galvaniseret rør fint i overensstemmelse med manualen.


Det er ikke alle monoblok L/V-varmepumper, der benytter frostvæske.
Både Vølund og Danfoss sælger en model, som er beregnet til vand.
Hvad de så gør, hvis der opstår strømafbrydelse, ved jeg ikke. Det er måske et forsikringsspørgsmål.

Men kan man regne med, at flowventilen er åben, når strømmen er væk, så kan det måske give mulighed for at installere en pumpe mere, som drives af en UPS, og på den måde sikre cirkulation og forhindre frostskader i mange timer, selvom strømmen er væk og frosten hård.



­
­
12-03-2019 11:29
Jakob
★★★★★
(7345)
­


Der mangler måske også en regel om aldrig at udsætte kinesisk 'rustfrit' stål for dansk vejrlig.
Nedenstående billede er efter en uge ude, så jeg må nok hellere snart overvinde mig til at starte den, mens der endnu er noget tilbage.



­
Tilknyttet billede:

12-03-2019 11:42
Jakob
★★★★★
(7345)
­


Jeg er blevet anbefalet solfangervæske ( ren propylenglycol ), fordi det er en af de mest miljøvenlige frostvæsker.
Min blanding er i forholdet 1:2
Det vil ud over de allerede nævnte hensyn heller ikke gavne varmeledningsevnen at gøre blandingen meget mere stærk.
Leverandøren anbefaler ikke stærkere frostsikring end til minus 15-18'C


­
Tilknyttet billede:

13-03-2019 15:38
Jakob
★★★★★
(7345)
­


Frostvæste er påfyldt efter forskrifterne, og jeg huskede endda også at løsne låget på den automatiske udlufter, som sidder indvendigt monteret ( nr 30 side 36 i pdf manualen ).
Dermed er væskesiden klar til start.


Der er også tilsluttet strøm, og faserne vender rigtigt.
Dernæst blev der tændt for adskillerafbryderen ( nr 10 side 36 i pdf manualen ).
Og derefter skal der gå mindst 6-8 timer, hvor et varmebånd automatisk forvarmer kompressoren for også at gøre den klar til start.
Det gør den i skrivende stund.
Der vises data på skærmen, men jeg må ikke starte varmepumpen, før tiden er gået, så jeg må hellere vente med at trykke på noget.


­
Tilknyttet billede:

13-03-2019 23:22
Jakob
★★★★★
(7345)
­




Da tiden var gået begyndte jeg at taste forsigtigt rundt i menuerne for at lære styringen bedre at kende.
Den er heldigvis ikke så kryptisk, som jeg frygtede.
Jeg indstillede uret og justerede varmtvandstemperaturen ( ST09 ) en smule ned.
( Jeg er ikke klogere endnu, end at jeg forventer, at fabriksindstillingerne kan klare resten. )
Derefter startede jeg varmepumpen ved at sætte "AC status (heat)" og "HW status" til on.
Straks da AC status (heat) blev sat til "on" kunne jeg høre, at frostvæsken cirkulerede i rørene, og videre startede blæser og kompressor som forventet.

Få sekunder efter første start så skærmbilledet således ud:



­
Tilknyttet billede:

14-03-2019 16:49
Jakob
★★★★★
(7345)
­



Varmepumpen kørte også fint op til den ønskede temperatur, hvorefter styringen gik på standby. Men da den senere burde starte igen, skete der ikke noget.
Jeg mener ellers i henhold til manualen, at når "AC status (heat)" er sat til "on" og en temperatur ( ST02 ), så skal den starte igen, når vandtemperaturen falder til ( ST02 ) minus en halv hysterese ( ST04 ).
Så det har jeg altså ikke helt styr på endnu.


Når "HW status" er sat til "on", så ser det ud til, at varmepumpen skal starte igen, når vandtemperaturen falder til varmtvandsindstillinges minimum ( ST09 minus ST10 ). Men i min opstilling virker det ikke, og det er nok fordi, der ikke er cirkulation, når varmepumpen holder pause, og derfor bliver buffertanken med føleren kun meget langsomt kold. Jeg havde ellers tjekket det med leverandøren, og det forlød, at standardindstillingen for EV01 skulle sikre kontinuerlig cirkulation. Jeg har løst problemet midlertidigt ved at binde varmtvandsføleren ( betegnes F1 på billedet længere oppe ) fast til indløbet før varmeveksleren ( på samme billede ca. imellem spidsen af den røde pil og den automatiske udluftning ).


Og når "HW status" er sat til "on", så har jeg problemer med at styre den øvre temperaturgrænse. Jeg kan f.eks. indstille den til 42'C +-3 , men den fortsætter alligevel lystigt videre op over 50'C, før den går på standby. Det er dog ikke særlig længe, og jeg vil endnu være varsom med at betegne det som en alvorlig fejl. Fra fabrikken er det næppe heller meningen, at varmtvandsstyringen skal styre radiatorvandet. Det burde være "AC status (heat)", og jeg tror måske, at det kan spare EL-patron, men leverandøren anbefaler, at "AC status (heat)" sættes til "off".


Så der er noget at tumle med endnu, før det hele er kørt ind, men maskinen er i drift, og jeg må trods alt glæde mig ( eller drage et lettelsens suk ) over dette billede, som kom frem, da jeg trykkede på alarmklokkeknappen for at læse alarmer:

­
Tilknyttet billede:

17-03-2019 11:25
Jakob
★★★★★
(7345)
­


Jakob skrev:
­
Og når "HW status" er sat til "on", så har jeg problemer med at styre den øvre temperaturgrænse. Jeg kan f.eks. indstille den til 42'C +-3 , men den fortsætter alligevel lystigt videre op over 50'C, før den går på standby.

­


Jeg ved ikke hvorfor, men det er den heldigvis holdt op med igen.

Jeg har også fundet ud af, at hysteresen er en minusværdi og ikke halveret til en +- værdi. Ved den pågældende indstilling vil den stoppe, når temperaturen kommer op på de nominelle 42'C og starte igen når den er faldet med hysteresen (3'C), altså til 39'C

Men AC heat funktionen virker ikke, som jeg må forvente det i følge manualen, og det samme angående cirkulationen, så min varmepumpe må desværre være delvist defekt.

Jeg savner nogle skribenter, som har erfaringer med en tilsvarende varmepumpe.
Men hvem ved, måske er jeg den eneste, som har vovet sig ud på den tynde is.




­
24-03-2019 02:32
INy
☆☆☆☆☆
(2)
Sjovt at læse din tråd Jacob
Har selv monteret sådan en CopMax for 5 år siden, gik ikke så meget op i manualen (da jeg nok ikke forstod den) men monterede en veksler og havde glykol på den udvendige rørkreds.
Da jeg syntes der var for stor tab over veksleren, blev den fjernet og der kom glykol på hele anlægget ud til gulvvarmen.
I starten havde jeg en oliekedel til at supplere som sikkerhed når jeg var på skiferie, men de seneste år har varmepumpen kørt allene uden at der har været problemer. ( ja lidt rust ved skruerne)
24-03-2019 09:02
Jakob
★★★★★
(7345)
­



@INy


Tak for dit svar.

Problemerne med styringen i min CopMax er så store, at den nu er på vej retur til leverandøren.

Du har en pointe med hensyn til varmeveksleren. Fremløbstemperaturen i min opstilling falder ca. 2'C over veksleren, og det kan godt blive lidt generende at se på i det lange løb.
Det er i øvrigt også lidt smådyrt og halvhårdt arbejde at bygge sådan en opstilling.
Men at påfylde frostvæske på hele mit anlæg bryder jeg mig af forskellige årsager heller ikke om.

Her kan man til sammenligning se, hvilke muligheder der er for at håndtere det samme problem på en Danfoss:

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-varmepumpe-luftvand-danfoss-luft-vand-varmepumpe-dhp-aq-13kw-346717013
Normalt afgiver den indbyggede flowvagt en alarm, hvis der er lavt flow (forudsætter, at der er strøm til varmepumpen), eksempelvis
hvis cirkulationspumpen er standset. I tilfælde af længere flowstop, eksempelvis i tilfælde af strømafbrydelse, eller hvis anlægget er slået
FRA, er der dog en klar risiko for tilfrysning. Ved at installere en stophane i husmuren er det muligt at dræne den del af systemet, der går
ud til varmepumpen, hvis der er behov for dette. En anden måde at sikre sig mod frost på er ved at installere en mellemliggende veksler
indendørs. I sådanne tilfælde anvendes glykol beregnet til anvendelse som kølemiddel i kredsløbet til varmepumpeenheden samt en
ekstra cirkulationspumpe. Se Systemløsning for mellemliggende veksler. En anden mulighed er at fylde varmesystemet med frostvæske.



Jeg tænker, at CopMax måske kan gøre det samme uden kølervæske, hvis der monteres en ekstra cirkulationspumpe. Men når man ikke kender maskinen og styringen til bunds, og muligheden ikke er beskrevet i manualen, så kan det blive et dyrt eksperiment.



­
24-03-2019 10:06
Jakob
★★★★★
(7345)
­



INy skrev:
I starten havde jeg en oliekedel til at supplere som sikkerhed når jeg var på skiferie, men de seneste år har varmepumpen kørt allene uden at der har været problemer.


Jeg glemte at spørge dig, om du fik tilskud til det, da du længe efter VP installationen var færdig besluttede at koble oliefyret fra..?



­
25-03-2019 05:35
INy
☆☆☆☆☆
(2)
Ja, jeg søgte om tilskud med det samme, selv om oliefyret først blev skrottet senere, da det viste sig at der ikke er behov for det. Jeg er også af den overbevisning at leverandøren fik tilskud på mine vegne, men jeg ved ikke om de var tvunget til at tilbagebetale beløbet.

Man kunne måske placere veksleren på varmefordelings siden, så kun VP og buffertank skulle fyldes med glykol.

Da jeg fik min VP var den fabriks indstillet så cirkulationspumpen i enheden kørte konstant. Det fik jeg hurtig ændret så den kun kørte når buffertanken skulle opvarmes. Styringen går pt. på at VP skal starte når tanktemperaturen kommer under 38 grader og stoppe mår temperaturen når 43 grader. Min plc ser ikke ud som din, så der er måske en anden type.
25-03-2019 08:36
Jakob
★★★★★
(7345)
­



INy skrev:
Man kunne måske placere veksleren på varmefordelings siden, så kun VP og buffertank skulle fyldes med glykol.


Det er jo faktisk sådan, jeg har gjort.
Der er kun frostvæske i denne kreds:




Det er noget kludder med det tilskud til at fjerne oliefyret. Jeg tror heller ikke, at man kan få det efterfølgende.

Måske er du så heldig, at din CopMax er så gammel, at der står "Siemens" på styringsenheden..?



­
27-07-2019 18:51
Johnny
☆☆☆☆☆
(9)
Spændende tråd, er selv igang med at installere en brugt CopMax 10KW, og det går sådan set meget godt, rørene er trukket - har lige bøvlet lidt med en alarm, der nu skulle være styr på. Så går sådan set bare og venter på at den har stået og forvarmet de foreskrevne 6-8 timer, så skal den startes op
28-07-2019 09:27
Jakob
★★★★★
(7345)
­


@Johnny


Tillykke med det nye brugte pumpeværk.
Og ja, den er faktisk ganske monteringsvenlig.
Men er det ikke lidt tidligt at få en alarm, når den endnu ikke er startet.?
Hvis du vil være god for den næste relevante læser, så vil det være fint, hvis du beskriver eventuelle alarmer, og hvordan du håndterer dem.



­
28-07-2019 09:48
Johnny
☆☆☆☆☆
(9)
Takker, det var en AL14 alarm, og det skyldtes bare at føleren var klippet af ved demontage. Havde gang i varmepumpen igår aftes, den spiller fint.
Så hvis det kan kører nogle år, er det et rimelig køb tænker jeg, det samlede beløb løber op i ca 20.000kr fordelt som flg. Varmepumpe 9000kr
Buffertank 1000kr
Større trykekspansionsbeholder 1000kr
18m 1" og 6m 3/4" rør, en stak kuglehaner, og en helvedes masse fittings oa. 9000kr.
Det eneste der overraskede var fittings, når man tegner en installation på papir, ser det ganske overskueligt ud, men når man så skal til at lave det, går der en del flere stumper til end jeg lige havde forventet, faktisk rigtig mange flere til, og det er muligt sorte fittings ikke er dyre, men det løber alligevel op.
Og nu skal det nok lige nævnes at der sidder en Baxi stokerfyr og solvarme på anlægget også.
28-07-2019 14:49
Jakob
★★★★★
(7345)
­


@Johnny

Mange tak for dit svar.

Du har nu CopMax varmepumpen i drift, og det er rigtig fint, at du er med i tråden, så andre kan spørge dig.


Angående fittings udgifter, så har jeg samme dårlige oplevelse.

Jeg klikker sjældent på profiler, men din måde at skrive på gjorde mig nysgerrig, og jeg kan se, at du har mere at øse af.
Det giver mig anledning til at give dig et par opfordringer og udfordringer til hvis du får tid og lyst.
Måske har du også nogle kloge ord til dette emne:
https://www.klimadebat.dk/forum/strategi-for-centralvarmeanlaeg-d24-e3513.php
Der er her dokumenteret noget teknik og nogle erfaringer til CopMax pillefyret:
https://www.klimadebat.dk/forum/biomax-pillefyr-d20-e3510.php
Tråden er selvfølgelig fortsat åben for bidrag, men forum har f.eks. endnu ingen tekniske praksis tråde om Baxi pillefyr eller Gaia vindmølle, og det kan godt siges at være en mangel.

Jeg kunne godt tænke mig at spørge lidt ind til din vvs opkobling, men det fører måske for vidt. Har du evt. lyst til at vise billeder.?


­
­
28-07-2019 17:57
Johnny
☆☆☆☆☆
(9)
Hej Jacob
For nu lige at tage det fra en ende af, det første link har jeg lidt svært ved at gennemskue hvad tråden helt præcis går ud på, så derfor har jeg også lidt svært ved at byde ind på den.
Men som udgangspunkt er mine prioteringer på de 2 første omvendt, jeg kikker altid økonomi som det vigtigste, af eksempler kan jeg nævne.
Solceller, købt i Jem og Fix for knap 50.000kr selvmonteret uden omkostninger dertil, så når mange idag piver over den ny ordning for nettoafregning, trækker jeg lidt på skuldrene, for ja det er da ærgerligt at vi ikke kan spare op på nettet længere, men mit anlæg har jo længe betalt sig hjem.
Solvarmeanlæg, købt brugt for 5000kr inkl alle stumper til montage, og ja det var gammelt (1994) men et par nye polyplader på fangerne, så kører det jo fint igen.
Baxi`en er et stokerfyr jeg fik af forsikringen da mit daværende fyr brændte tilbage i magasinet, det skete i januar måned, en 11-12 år siden da det var rigtig vinter, så der var ikke så lang betænkningstid, og forsikringsmandens smed havde et Baxi fyr på lager. Dette valg ville jeg gerne have gjort om, da Baxi sikkert er et af de mest stabile stokerfyr der findes, men der er ingen mulighed for at lave start/stop på det, og på det tidspunkt boede ex konen her stadigvæk, og vi havde på daværende tidspunkt ikke andre varmekilder, så den kørte jo både sommer og vinter, og sommerkørsel med mest pauseføring for et 15 KW fyr er sku noget rod, det sviner og er uøkonomisk.
Varmepumpen er mit seneste tiltag, foranlediget af at jeg er begyndt at sejle med Søværnet i Nordatlanten igen, og et pillefyr passer jo ikke sig selv i 9-10 uger af gangen, og stuehuset har næppe godt af at stå uden varme hver vinter, selv om at det er gået de sidste par år. Så jeg fandt en brugt varmepumpe, med henblik på at bruge den i forår og efterår, sålænge den kan følge med (den er egentlig for lille til huset, men det var den der var), og holde en grundtemperatur på 15-16 grader i huset om vinteren hvis jeg sejler(er jeg hjemme starter jeg Baxi`en op). Også kan varmepumpen jo passende bruge noget af alt det overskudsstrøm mine solceller laver, så det ikke skal sælges til 20 øre pr 1KW, som jeg har kørt det kan give, ved dog ikke om det er rigtigt.
I min nye varmeinstallation har jeg en buffertank på 750l, hvoraf de 250l er en VVB indeni, jeg bruger dog begge tanke til centralvarme, de er koblet parallelt, men tanken var at jeg måske med tiden skulle bruge VVB til noget FCM (fase change materiel), så jeg derved kunne akkumulere mere varme i tanken end i rent vand. Denne varme kunne så komme fra enten solvarmeanlægget eller varmepumpen i dagtimerne hvor jeg har meget overskudsstrøm, men lige nu er de kunstig fremstillede FMC materialer der ligger faseskift omkring 35-45 grader, alt for dyre. Men det forskes der jo meget i, så mon ikke det bliver billigere engang, jeg er klar.
Sidst men ikke mindst, min Gaia vindmølle, jeg hørte på et tidspunkt for ca 5 år siden, at der lå et forslag til godkendelse i EU for husstandsvindmøller, der kunne afregne produktion til 2.5kr pr KW. Jeg tænkte det var da en fin afregningspris, fik nogle tilbud hjem på møller, og faldt for nævnte mølle, der skulle kunne tjene sig hjem på 7-8 år, og aftalen lyder på 20 år. Så møllen er rent forretning, jeg har CVR nummer på den, og den producere mere end forventet, så den den er en udemærket investering. Lige nu levere møllen ikke meget strøm til husstanden, da den kører på sin egen måler, der er dog en stikledning over til udhusene, da et af kravene var at der skulle være et eget forbrug. Men den dag jeg ikke har kontrakt på strøm til 2.5kr pr 1KW længere, så ender det jo sikkert på et symbolsk beløb alla solcelle ordningen. Også skal den da helt sikkert forsyne både varmepumpe og hus, og måske en kommende elbil.
Dette var et lille skriv om mit setup, brug det som du vil, som nævnt har jeg lidt svært ved at gennemskue hvor det kunne ligge, da jeg syntes din side har meget klima og ikke så meget teknik, og det er jo fint med en klima side, det er ikke noget jeg følger så meget med i. Men vil da også lige gøre opmærksom på at der ligger nogle rigtig gode site med teknik på nettet som www.StokerPro.dk og Www.heatpump.dk samt en del grupper på facebook, så de bliver nok svære at konkurer med.
Mvh
Johnny
28-07-2019 21:50
Jakob
★★★★★
(7345)
­


@Johnny

Klima er et stort tema, og den teknologi, som hører til omstillingen er der også et underforum til.
http://www.klimadebat.dk/forum/
Jeg tænker slet ikke på konkurrence, men blot at vise nogle løsninger frem, så andre kan se, hvordan VE omstillingen kan gøres.


Hvordan har du frostsikret og varmebeskyttet varmepumpen..?



­­
28-07-2019 22:47
Johnny
☆☆☆☆☆
(9)
Jeg den med frostsikret står lidt i det uvisse, jeg har tænkt mig at tømme vandet af varmepumpen når vi kommer i nærheden af 0 grader og starte baxi`en op. Dels fordi den nok ikke kan følge med alligevel, og dels fordi jeg har regnet mig frem til at det bedre kan svare sig at fyre med træpiller, da cop værdien ikke er imponerende på sådan en ældre varmepumpe i minus grader.
Men men men det løser kun mit problem til næste år, for da ved jeg at jeg er hjemme i vinterperioden, nu kender jeg ikke min sejlplan året efter, og hvis jeg skal sejle, skal pumpen jo kører i frostvejr. Jeg har dog ikke undersøgt det tilbunds endnu, men i andre forummer har jeg ladet mig fortælle at en varmepumpe kører konstant om vinteren, og jeg har i min installation lavet en mulighed for at bypasse buffertanken, så jeg ikke akkumulere varme, og derved forhindre stop (det skal selvføgelig prøves af til vinter, hvor jeg alligevel går hjemme og kan holde øje med det) og ved at have et konstant flow på varmepumpen, forventer jeg at den kan holde sig frostfri.
Men som nævnt, den er ikke tænkt færdig endnu.
Her er et billede af min installation https://www.dropbox.com/s/ip0ixcn8m4z0g1r/Varmeinstallation%20med%20solvarmepaneler%20og%20LVV%20v.1.4.pptx?dl=0 det er ikke den typiske måde at koble en buffertank på en varmepumpe, og den er jo ikkeblevet mere overskuelig af at jeg skulle have VVB inden i tanken koblet parallel på, men ideen denne måde at koble en buffertank på kom fra Troldmanden i denne tråd http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=107&t=30689 og der gik lang tid inden jeg fattede tankegangen i det, så de løsninger jeg kommer op med undervejs, ja det var vejen til slutresultatet (men du skal først gå igang med tråden en dag du har god tid, for den er lang)
Tegningen er jo uden forklaring, og det er muligt den ikke er selvforklarende, men husk at min Baxi og varmepumpen ikke skal supplere hinanden, enten køre Baxi ellers kører varmepumpen, og det bestemmer jeg på den 3-vejs ventil der sidder på returen, men de skal aldrig kører samtidig i min opstilling. Solvarmen kan du helt se bort fra, da det bare er en ekstra varmegiver i buffertanken og ingen indvirkning har på det resterende system. Du skal også glemme alt om lagdeling i tanken, det er en buffertank ikke en akkumoleringstank, en buffertank har altid samme temperatur i hele tanken, hvor i mod en akkumuleringstank altid er varmest i toppen.
Håber det giver mening, ellers skriv igen
29-07-2019 01:51
Jakob
★★★★★
(7345)
­


@Johnny

Okay, du må gerne vende tilbage om det, hvis du finder en god løsning til frostsikring. Det vil sikkert ikke være godt for dit anlæg, hvis du ofte udskifter vandet, men det er du nok opmærksom på.
Jeg tjekkede manualen, og jeg kan ikke finde AL14. Er din varmepumpe en ældre model end den, som manual linket i trådens første indlæg henviser til.?



­­
29-07-2019 07:06
Johnny
☆☆☆☆☆
(9)
Alarme er på side 25 i denne manual https://www.nhbioservice.dk/images/HPW/Manual_HPW_Luft_til_vand_varmpumpe.pdf
29-07-2019 07:20
Johnny
☆☆☆☆☆
(9)
Og det med frostbeskyttelse/aftapning af vand står på side 7 i din egen manual https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs-eksperten.dk/files/2018-02/as10s_as14s_danish_manual_updated_in_20170712_1.pdf husk nu det er jo ikke hele anlægget der skal tømmes. Udover de manualen anførte kuglehaner, har jeg et par til at sidde på den indvendige side af muren, så det er jo kun et par liter der tappes af.
29-07-2019 09:26
Jakob
★★★★★
(7345)
­


@Johnny

Tak for linket til den ældre manual med Siemens styring. Det kan godt spare lidt forvirring, at man ved, hvilken varmepumpe, der skrives om.

Angående frostsikring, så ved jeg jo godt, hvad der står i manualen. Men jeg forstod på dig, at du ikke er helt afklaret endnu, og jeg er lidt spændt på, hvad du ender med at vælge.
Du skrev noget om, at VP'en gerne måtte kunne holde huset lunt om vinteren, og så går det jo ikke at aftappe. Du kan heller ikke aftappe efter en femdøgns vejrprognose, hvis du er flere uger på havet.
Jeg forstår også på dig, at du har forhåbninger til, at cirkulation måske kan holde VP'en frostfri. Det havde jeg også, men leverandøren sagde nej. Jeg tror, at det skyldes noget med flowreguleringsventilen og måske afrimning. Men kildekoderne til styringen foreligger ikke. Jeg ved heller ikke, om det ville hjælpe, men skal man være sikker på, at det ikke går galt, så må det nok fordre et dybdegående kendskab til styringen.


­
­
01-08-2019 07:55
Johnny
☆☆☆☆☆
(9)
Hej Jakob
Nu spurte jeg lige i et forum, "hvordan med frostsikring" og fik bl.a. dette svar "Du har ikke et problem. Hvis din monoblok er indrettet som min, så har den indbygget frostsikring. Står min uden drift i lang tid, og der er frost derude. I sådan et tilfælde starter vpen op, og det uanset om det er nødvendigt for at holde huset varmt - kun for at holde systemet frostfrit. Min starter op hvis vandet kommer under 5grader. Og stopper igen når den føler sig tilpas varm. Jeg vil tro din vp har samme funktion. I menuen kan min stilles til, hvor og hvornår frostsikringen skal træde i kraft.
Hvorfor lader du ikke buffertanken blive på systemet hele vinteren, når du er ude. Den vil være en kæmpe frost sikkerhed at have på systemet.
Mvh Svend"

Og som jeg læser min manual, så har jeg også frostsikring på mit anlæg, og jeg kan selv sætte temperaturen den skal aktiveres ved i mine "Slutbruger settings"
Mvh
Johnny
10-08-2019 13:03
Jakob
★★★★★
(7345)
­


@Johnny


Tak for dit svar om frostsikring. Det kan være, at det går godt, men gør det ikke, så bliver VP'en ødelagt. Det bliver spændende.
Det bliver nok også spændende, hvor stort EL-forbruget bliver til at holde VP'en frostfri, mens den står passiv og pillefyret varmer huset op.



Jeg har spekuleret lidt mere på økonomien i din installation.
Du har købt VP'en billigt, og du har selv installeret den, så du har sparet meget på den front.
Men sparer du også noget på den daglige drift.?
Hvad var dit EL-forbrug pr. år, før du installerede VP.?


Jeg har hele min opstilling klar til VP, men jeg har i stigende grad problemer med at finde et økonomisk incitament til det.

For det første er det en udlejningsejendom, og der er kun fradrag til vedligehold og ikke til forbedringer. Det vil sige, at oliefyrsbrænderen kan repareres i det uendelige med fradrag, men hvis jeg installerer en VP, så er det for egen regning betalt med penge efter skat. Det har været noget en streg i regningen, men lad så det ligge, fordi det kun er et lille borger mindretal, der står i sådan en situation.


Men for det andet skal driften af VP'en holdes op imod, hvad det koster, at pillefyret producerer varmen.
Og her går det galt i min opstilling, især fordi EL-rabatten til VP'en bliver alt for lille.
Rabatten træder først i kraft ved et forbrug større end 4.000 kWh pr. år aflæst på måleren, og så højt er det slet ikke.
Og fordi VP'en afløses af pillefyr, når det er koldest, så vil det meste EL-forbrug til VP'en komme til at ligge i området, hvor der ikke gives rabat.
https://www.klimadebat.dk/forum/tilskudsjunglen-d7-e410.php#post_72003
Dette forhold gør, at driften af VP'en dårligt betaler sig, og der bliver nærmest ikke en øre til afskrivning på VP-investeringen.
Jeg synes, det er for surt, og hvis jeg ikke har overset noget, så vil det forundre mig lidt, hvis du ikke når frem til det samme, når din første begejstring har lagt sig, og du har målt din opstilling igennem.




­­
10-08-2019 13:59
Johnny
☆☆☆☆☆
(9)
Det er ikke meningen den skal kører og holde anlægget frostfrit når pillefyret kører, så lukker jeg bare vandet af den del der har med varmepumpen at gøre
Side 1 af 212>





Deltag aktivt i debatten CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Strøm ud af den blå luft223-10-2019 18:38
Luft/vand varmepumpen kan brænde..406-09-2019 10:33
Luft-vand varmepumpe bunddække til udedel728-07-2019 20:54
Oliefyr og varmepumpe på samme anlæg2513-05-2019 14:10
Luft til vand varmepumpe vs. gasfyr113-05-2019 12:34
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
Luft til luft-varmepumper
Varmepumper
NyhederDato
Danmarks største varmepumpe sat i gang03-09-2009 21:31
To Google-søgninger svarer til en kedel vand - måske13-01-2009 05:33
Global opvarmning gør nu vand til god investering18-08-2008 08:56
▲ Til toppen
Afstemning
Hvad mener du om skoleelevernes klimastrejke?

Jeg bakker dem op

Jeg forstår deres bekymring, men de bør tilbage på skolebænken

Det hører ingen steder hjemme

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2019 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik