Husk mig
▼ Indhold

Varm stol til VVS-Branchen.!


Varm stol til VVS-Branchen.!18-08-2023 13:20
Jakob
★★★★★
(9297)
­

Varm stol til VVS-Branchen.



Hvor kan vi finde deres fleksibilitetsprodukter.?

Vi skal bruge dem nu, og det er 10 år siden, at nogle politikere faktisk gjorde deres arbejde og varslede det kommende behov:


Smart Grid-Strategi
- fremtidens intelligente energisystem
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
April 2013
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/EnergiKlimapolitik/smart_grid-strategi-2.pdf
udvikle nye "fleksibilitetsprodukter" på elmarkedet. Hvis
Energinet.dk i højere grad kan benytte fleksibelt elforbrug
som regulerkraft, og hvis netvirksomhederne kan mindske
flaksehalsene i distributionsnettet, kan udgifterne til at drive
elsystemet mindskes. En del af denne besparelse kan tilfalde
de forbrugere, der stiller deres fleksible forbrug til rådighed
for elsystemet.




Jeg kan nærmest ikke se, at der er sket en disse de sidste 10 år.

Måske andre kan eller kender en smed, som kan fortælle om det.?




­
18-08-2023 13:51
Robert Wagner
★★★★★
(3560)
Der er sket lidt, men alt for lidt.

https://installator.dk/nyt-varmeanl%C3%A6g-kan-lagre-energi-s%C3%A6rdeles-effektivt


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Redigeret d. 18-08-2023 13:51
18-08-2023 14:52
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Ja, og der er ikke mange oplysninger.

Som jeg umiddelbart ser det, er det kun varmelageret, der er nyt og kan betegnes som en fleksibel komponent.

https://installator.dk/nyt-varmeanl%C3%A6g-kan-lagre-energi-s%C3%A6rdeles-effektivt
Vores anlæg har en lagertank på 350 liter, men har en kapacitet, der kan sammenlignes med en varmtvandsbeholder på 2.500 liter.



Man sparer 2.150 liter vand.

Men de skriver ellers ikke meget om varmelagerets specifikationer, og mon ikke det er en mangel.
Måske tager jeg fejl, men jeg har en mistanke om, at varmepumpen nærmest ikke kan lægge noget varme på lageret, fordi den primære lagring foregår ved en temperatur så høj, at varmepumpen ikke kan levere, så det i stedet bliver el-patroner eller glødetråde.
Og hvis det er tilfældet, så vil man nok alligevel kunne få mere økonomi ud af 2.500 liter vand og samtidigt slippe for salt.



­
18-08-2023 15:33
Robert Wagner
★★★★★
(3560)
Jakob skrev:
­



Ja, og der er ikke mange oplysninger.

Som jeg umiddelbart ser det, er det kun varmelageret, der er nyt og kan betegnes som en fleksibel komponent.

https://installator.dk/nyt-varmeanl%C3%A6g-kan-lagre-energi-s%C3%A6rdeles-effektivt
Vores anlæg har en lagertank på 350 liter, men har en kapacitet, der kan sammenlignes med en varmtvandsbeholder på 2.500 liter.



Man sparer 2.150 liter vand.

Men de skriver ellers ikke meget om varmelagerets specifikationer, og mon ikke det er en mangel.
Måske tager jeg fejl, men jeg har en mistanke om, at varmepumpen nærmest ikke kan lægge noget varme på lageret, fordi den primære lagring foregår ved en temperatur så høj, at varmepumpen ikke kan levere, så det i stedet bliver el-patroner eller glødetråde.
Og hvis det er tilfældet, så vil man nok alligevel kunne få mere økonomi ud af 2.500 liter vand og samtidigt slippe for salt.

­


Jeg synes nu ikke jeg kan se noget om høje tempersturer.

Der står netop, at varmepumpen behøver kun at opvarme reservoir en gang om dagen, så er der i de fleste tilfælde nok gemt til at komme gennem natten. Varmepatronen er der først behov for når udetemperaturen er mindre end -10° til -15°, som jo er ret sjælden i Danmark.

Mener ogdå at Delhi engang nævnte anlæg, der bruger sten eller keramik som vsrmelager.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
18-08-2023 18:51
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Det begyndte optimistisk, men ser ud til at være endt som en regulær fuser:

https://www.energy-supply.dk/article/view/628571/suntherm_har_langet_23_saltbatterier_og_varmepumper_over_disken


Her burde vi kunne se en teknisk beskrivelse:
https://www.suntherm.dk/opvarmning-af-hus/saadan-fungerer-suntherm-varme/


Men:
https://lasso.dk/firmaer/36439246/suntherm-aps
STATUS ÆNDRET TIL OPLØST EFTER KONKURS D. 13.01.2023



Så ikke flere nye fleksibilitetsprodukter på markedet fra dem.



­
18-08-2023 20:48
Jakob
★★★★★
(9297)
­


De benyttede måske Calciumklorid, og det kan da umiddelbart godt undre, at det ikke er blevet til mere.

https://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelleenergi-skal-lagres-men-hvordan--d20-e333-s480.php#post_31546
http://ing.dk/artikel/130638-studerende-vil-soerge-for-solopvarmet-badevand--ogsaa-om-natten
Citater:
---------------------------------
De har bygget et anlæg med en stor tank, hvor slangerne fra et gulvvarmeanlæg er omgivet af 500 kilo calciumklorid. Tanken er forbundet med solfangerne i ét kredsløb, hvor vand løber rundt ved hjælp af en pumpe, bliver opvarmet af solfangerne og løber hen til tanken, hvor varmen oplagres effektivt i saltet i faseovergangen fra fast til flydende, når saltet smelter ved 45 grader.
---
Med metoden kan man lagre fem gange så meget energi som i en almindelig varmtvandsbeholder
---------------------------------


Men skal man smelte meget salt ved 45 grader, så skal fremløbstemperaturen nok helst være 50 grader, hvis det skal blive til noget. Og det var jo desværre allerede så småt begyndt ved 40 grader, at varmepumpen skal arbejde hårdere og hastigt mister COP.



Nå, men den metode er vist aflivet pt, og stadig intet nyt fleksibilitetsprodukt at se fra VVS-branchen.

Ikke engang i reklamerne...
https://www.youtube.com/watch?v=H5QL8vpMaUQ

Næste..!




­
02-09-2023 21:53
Euro
★★★☆☆
(445)
Jakob, jeg ved ikke om du spørger i øst og jeg svarer i vest, men har du interesse i opvarmning så har dette firma et varmebatteri, så du med solceller kan opvarme sand og lede varmen ud over de næste mange timer.

https://www.caldera.co.uk/

Vil du gerne have det i lidt større skala så se her:

https://polarnightenergy.fi/
03-09-2023 23:13
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Euro skrev:
Jakob, jeg ved ikke om du spørger i øst og jeg svarer i vest, men har du interesse i opvarmning så har dette firma et varmebatteri, så du med solceller kan opvarme sand og lede varmen ud over de næste mange timer.

https://www.caldera.co.uk/

Vil du gerne have det i lidt større skala så se her:

https://polarnightenergy.fi/




Hvis det ikke forhandles i Danmark, og vi hverken kan se priser eller udførlige specifikationer, så bliver det noget tyndt.
Det kan ikke just bruges til at bevise, at den danske VVS-branche har lyttet til Folketinget angående fleksibilitetsprodukter, men heller ikke så meget det modsatte.
Jeg kan godt se en idé i teknologien til private hjem, men også nogle svagheder.
Den høje temperatur sparer plads, men den er f.eks. dyr at producere (varmepumpe kan ikke bruges), og den kan være problematisk i kombination med vand ('dampeksplosion').




­
15-09-2023 23:53
Jakob
★★★★★
(9297)
­




Jeg er nået frem til, at det hos mig er en dårlig løsning at omstille el-vandvarmtvandsbeholderen til 220V.
Det kan gå, når der kun er en enkelt beboer, men der har netop været besøg af nogle søde og meget renlige piger i 14 dage, og så er 500W ikke tilstrækkeligt til at følge med, selvom den kører både nat og dag.
Så jeg har besluttet at prøve med et relæ i stedet. På den måde må det kunne lykkes at bruge et almindeligt 220V tænd/sluk-ur til at styre de 380V. Dermed kan beholderen få 3000W og opvarme på rekordtid, når strømmen er billigst.
Ja, det er ganske godt tænkt, synes jeg selv, så nu mangler jeg bare, at hjemmefusket også bliver veludført i praksis.

Man kan vel ikke forvente, at det danske marked for VVS- og el-produkter har en billig boks, som kan løse opgaven.?

Nej, det kan man nok ikke, selvom de har haft 10 år til at udvikle fleksibilitetsprodukter. Varmtvandsbeholderen, som slet ikke er et optimeret fleksibilitetsprodukt, blev købt for ca. fem år siden, og der er ingen tegn på, at branchen er kommet meget længere siden.
Når smeden sover i timen, så sover han nok både tungt og længe.....zzz ;-)



Forudgående diskussion:
https://www.klimadebat.dk/forum/hvem-skal-eje-vores-fremtidige-elnet-d7-e4313.php#post_91053



­
17-09-2023 13:52
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Nå, men hvad så med dit pillefyr, er det et optimeret fleksibilitetsprodukt.?

Mit pillefyr er ca. fem år gammelt og udgået af markedet, så jeg kan godt reklamere for det og sige, at bortset fra lidt indkøringsudfordringer, så har det fungeret betydeligt bedre end forventet.
Der står i instruktionsbogen, at det kan tåle en strømafbrydelse, og det er nok også sandt i de fleste tilfælde.
Men man kan ikke være sikker på, at det kan starte igen, når strømmen kommer tilbage, så det er ikke noget, der kan bruges i seriøs daglig drift.
Fyret er altså ikke forberedt til at være fleksibelt, så det er ikke et fleksibilitetsprodukt.

Man kan altid fuske og tilkøbe ekstraudstyr, men VVS-branchens ingeniører har sovet i timen. *zzz*

Hvad siger du, gør de det endnu.?

Jeg forsøger at formidle en blid opvågning, hvor jeg måske bare ryster sengen lidt til den vælter, men jeg har da også en spand og en vandhane med koldt vand, hvis det skal være. ;-)




­
23-09-2023 14:20
Euro
★★★☆☆
(445)
Jakob, jeg foreslog nu blot Caldera fordi du talte om at lave varme til et gulvvarmeanlæg, så jeg antog du også ville gemme varme til huset.
Det er næppe nødvendigt at købe calderas produkt, det er bare en olietønde med et electrisk tilførsel til en fritliggende ledning der opvarmer sandet. Og så et kobberrør der varme op af sandet med en blæser på, der blæser den varme luft ud i stuen. Hele anlægget tilsluttes direkte til enten elnettet så du kan lade den op om natten, alternativt tilslutter man den til solceller eller en vindturbine.
Men det er da rigtigt at det er nemmere bare at købe den.
Nu nævnte du at du har pillefyr, ved du at du kan købe pille i Tyskland til favorable priser, og køber man fra 5 paller så bliver leveringen tit så billig at det kan betale sig?
30-09-2023 12:07
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Hvad så med oliefyret, er det et fleksibilitetsprodukt.?

Hvis det og cirkulationspumpen udstyres med et relæ og styring ligesom el-vandvarmeren, så er det nok tæt på at kunne bære betegnelsen.
Men det er jo oliefyrets natur, og sådan har det kunnet fungere i mere end 50 år, så det er altså heller ikke ligefrem fordi VVS-branchen gennem de sidste 10 år har haft travlt med at optimere et fleksibilitetsprodukt.



­
20-10-2023 22:54
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Jamen så varmepumperne da, som staten har givet tilskud til at installere på centralvarmeanlæg.
Er det ikke fleksibilitetsprodukter.?


Fortæl mig om det...
Jeg har aldrig set det, hverken i specifikationer eller i reklamer. Nærmere tværtimod.
Og hvis man skal bruge sin mobiltelefon til at justere med, så er det i min optik ikke et fleksibilitetsprodukt, fordi det stadig fordrer manuel betjening og måske låser styringen til mobilens OS.
Som det mindste, mener jeg, at det bør være en selvfølgelig standard, at der findes en simpel forbindelse eller to, som man kan slutte eller bryde eller give 220V for at opnå en anden konfiguration, især med hensyn til fremløbstemperatur.




­
19-11-2023 18:50
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Der er nok intet endnu....

Det kan da også være, at VVS-branchen delvist kan ånde lettet op, fordi de vattede politikere selv løber fra deres egen strategi.

Det kan det faktisk se ud til, fordi billig vindstrøm brandbeskattes, mens fossilstrøm kun pålægges en mindre afgift.
Samtidigt har de forbudt opstilling af flere af de vindmøller, som virkelig kan sætte fut i omstillingen.
Hvis det fortsætter på denne dødssyge og selvdestruktive måde, så vil det jo kun være de mest godtroende producenter, der udvikler fleksibilitetsprodukter til ligeså naive forbrugere, og de bliver alle snydt, mens de, der ikke gad at røre en finger for den grønne omstilling kan gå og gnægge, mens de skummer fløden.

Men det sætter udviklingen i stå, skaber endnu mere mistillid til folkestyret, og det gør det dyrere at være el-forbruger.

Jeg vil derfor gerne opfordre de virksomheder, som faktisk har udviklet produkter i henhold til strategien, at de råber vagt i gevær så højt, at der måske ligefrem er en dygtig journalist med teknisk forstand, som hører det. Men der skal råbes meget højt, for der findes næsten ingen.




­
19-11-2023 19:32
Euro
★★★☆☆
(445)
Jakob min ven, kan du ikke se at når du omdanner elektricitet fra solceller til varme indeni en beholder med sand, så mister du nul procent varme, og skulle du alligevel miste lidt, så varmer du op i det rum du alligevel vil opvarme.
Så i forhold til at skulle købe el til den opvarmning, hvor elprisen blot udgør 16% og afgifter udgør 84%, så er det super billig opvarmning af din bolig.

Det er hverken vindenergi eller solenergi der er for dyr, det er satans diciple der beskatter energi på en måde så verdens fattigeste holdes nede. Giv os elektricitet til netto prisen, og vi vil opleve økonomisk fremgang, hvis den beskattes holder vi fremgangengen tilbage...
10-02-2024 12:43
Jakob
★★★★★
(9297)
­



I skal ikke snydes for at se, hvad det kan betyde, når man har en 380V elvandvarmer, hvor producenten har glemt at lytte til Martin Lidegaards strategi om at udvikle fleksibilitetsprodukter.

Der skal "bare" lige monteres et relæ...
Det tager nok elektrikeren en time + kørsel + relæ + kabel ... 1000kr kan hurtigt fordufte.
Havde det været lavet smart fra fabrikken, så ville det måske forøge elvandvarmerens pris med max. 200 kr.
Skal man købe en ny elvandvarmer, så kan jeg kun anbefale, at man overvejer dette og undersøger, hvilke muligheder der findes.

Men mit bøvl ser altså således ud:
Tilknyttet billede:

10-02-2024 20:31
Jakob
★★★★★
(9297)
Og jeg må hellere for en ordens skyld tilføje, at ikke alle 380V elvandvarmere kan styres med et simpelt eksternt relæ.
12-02-2024 16:37
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Mit relæ virkede ikke, som det skulle, og det brummede som en gammel elektrisk barbermaskine.
Så nu har jeg købt et nyt, og denne gang et næsten brummefrit relæ fra selveste Siemens.
Det er med fire kontakter, så det kan afbryde både nul og alle tre faser samtidigt.
Sådan et relæ må nok kunne tænde og slukke for næsten alle almindelige 380V elvandvarmere, som findes på markedet.

Det er stadig ikke så godt, som det kunne gøres fra fabrikken.
Jeg ville f.eks. gerne have betalt noget for en ekstra termostat.
På den måde kunne den ene termostat sikre en minimumstemperatur på f.eks. ca. 35 grader, og den anden kunne så booste temperaturen op til ca. 60 grader i døgnets billigste timer.


­
Tilknyttet billede:





Deltag aktivt i debatten Varm stol til VVS-Branchen.!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Køb ALDRIG Bio Max fra VVS eksperten526-04-2019 12:48
Statens rovdrift på elskatter ødelægger vindmølle branchen...226-11-2016 15:16
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik