Husk mig
▼ Indhold

Den stumme revolution?


Den stumme revolution?19-06-2011 20:16
kblood
★★★☆☆
(429)
http://rapidsavr.com/spains-icelandic-revolt-protests-spread-to-italy/

Hvor mange har hørt om dette? Spanian og Italien prøver at gøre det samme som Island, at stoppe regeringen fra at hjælpe bankerne med deres skattekroner.

Hvor mange lande er efterhånden gået bankerot? Jeg har hørt det som at være nogen flere lande end vi får at vide. Irland og Island har vi vidst alle hørt om. Men hvad med USA, England, Spanien og Italien? USA tror jeg næsten har været ude for det flere gange, men økonomien der holdes kunstigt i live med bailouts og flere lån fra IMF. Det ser lidt ud til at vi kan komme ud i det største økonomiske nedbrud i verdens historien.

Jeg håber på at det ikke er rigtigt.

Noget jeg virkelig undre mig over er, hvorfor sker dette? Penge idag er stort set digitale? Hvordan kunne dette ikke blive forudset?

Jeg har prøvet at komme ind på det tidligere i andre emner, at dette ikke er tilfældigt. Det er også en stor del af årsagen til de krige vi har set de sidste mange år, at få lande i gæld, så de er nemmere at få med i nye tiltag. Praktisk set under bankernes kontrol. Der er lande som ved dette, og derfor gør hvad de kan for at undgå at det sker for dem.

http://www.ft.com/cms/s/0/588ce75a-53e4-11e0-8bd7-00144feab49a.html

Following the revolution in Egypt, the country banned gold exports for four months in order to prevent officials of the former government from moving their wealth abroad.

At the same time, Iran has been quietly stocking up on gold in recent years, in an apparent attempt to shift away from the US dollar and thus protect its reserves from risk of seizure. Other significant buyers of gold include China, Russia and India.

No international bank or trading house is likely to buy gold with any hint of a link to the Libyan regime, bankers said. "Physical trading houses are now quite reluctant to deal with countries that have been involved with conflict – they don't know who's on the end of the trade," said one banker.

But Col Gaddafi could transport the gold to Chad or Niger, where the gold could be swapped for currency transferred into a bank owned by the Libyan Foreign Bank – a branch of the central bank.


Der er flere lande som prøver at holde sig ude af den Amerikanske økonomi, og guld virker til at være den mest sikre vej. Vi er i vesten, med IMF og central bankerne, stort set stoppet med at have krav om at have guld til at bakke op om de lån der er i gang, og den mængde penge som laves. Guld bruges ikke længere som en sikkerhed der, vi optager lån og printer penge for hurtigt til det.

Så længe Libyen har så meget guld, så kan de holde sig selvstændige, men siden at befolkningen nu laver oprør, giver det en mulighed for at få lavet sanktioner imod landet længe nok til at få dem til at sælge deres guld og gjort dem lige så afhængige af IMF og centralbankerne som stort set alle andre lande.


Så vidt jeg har forstået, så burde der være en hvis balance i hele denne økonomi. Hvis der er folk som mister penge, så burde pengene være gået et andet sted hen. Og med den kæmpe mængde gæld der er i verden idag, så må der være nogen der sidder på et bjerg af penge. Eller har man rent faktisk lavet det hele ud af en kæmpe luft boble, ved at stoppe med at bruge guld målestok? Og dermed sætte bankerne i stand til at lave penge som de finder det nødvendigt?

Hvis det er tilfældet, så holder bankerne et ukendt antal landes økonomi kørende, ved at låne dem penge som ikke eksistere, hvor at sikkerheden bag disse lån er baseret på den omsætning som er igang i disse lande, men en stor del af den omsætning er baseret på penge der kommer fra lån lavet på samme grundlag...

Men det er jo så ført til at bankerne efterhånden ejer alt, hvis man går efter hvad der står i kontrakterne på lån. Og samtidigt er det skatteyderne som bliver sat til at hjælpe banerne med at betale deres gæld? Det virker lidt som en ond cirkel der kun kan få os i uendelig stor gæld, uden noget sikkerheds net?

Vi burde vidst have en del mere fokus på lande som Italien, Island, Irland og Spanien. Og de lande som sikkert snart følger trop. Vi skal bare ikke forvente at medierne har tænkt sig at dække disse begivenheder før de er tvunget til det.
Deltag aktivt i debatten Den stumme revolution?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Mette Frederiksens torsdags revolution?105-11-2020 17:49
Artikler
Palle R. Jensen: RUF - en nødvendig men vanskelig revolution
Den stille, glemte revolution (Lidegaards Klumme, februar 2011)
NyhederDato
Billig olie lammer den grønne revolution06-01-2009 07:45
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik