Husk mig
▼ Indhold

Det papirløse samfund


Det papirløse samfund26-08-2008 15:29
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Man skulle tro, at den teknologiske udvikling, ikke mindst på IT-området, ville betyde, at papirforbruget ville falde drastisk. Men det danske papirforbrug stiger støt og roligt:

I løbet af de seneste 10 år er vores forbrug af papir steget med 21 procent, og danskerne er nummer to i Europa, når det gælder papirforbrug. Det kan aflæses på mængden af papir, der lægges i indkøbsvognene skriver Dagbladenes Bureau.

(læs mere her)

Hvad mangler der af teknologisk udvikling, før vi kan vende udviklingen og bevæge os i retning af det papirløse samfund?
Ikke at papir som sådan helt bør forsvinde. Bøger, tidsskrifter osv. lader sig ikke udkonkurrere af elektroniske udgaver - men hvorfor de mange rudekuverter? Hvorfor de mange telefonbøger?
Alene telefonbøgerne bidrager hvert år med omkring 18.000 ton CO2 til det danske CO2-regnskab!
26-08-2008 15:37
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Hvorfor de mange telefonbøger?
Alene telefonbøgerne bidrager hvert år med omkring 18.000 ton CO2 til det danske CO2-regnskab!


Hvad med det tons af "gratis" reklamer som fylder min postkasse og som flyder i tykke lag i opgangene? Vi har betalt dem i prisen på vores vare.
27-08-2008 00:05
Jakob
★★★★★
(9185)
 


Ja, vi må hellere indføre nogle lidt mere kritiske smagsdommere.
Når der tilmed er mangel på arbejdskraft, så må der nok godt kunne findes en telefonbogsfabrik, som vi kan undvære.

Jeg vil i øvrigt gerne anbefale en udsendelse fra DR2 (Løsningen) om genbrug:
http://www.dr.dk/Dokumentar/tv/DR2/2008/0821105956.htm

Video:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3058533428492266222



 
10-09-2008 13:24
nwinther
☆☆☆☆☆
(3)
Det papirløse samfund handler ikke om, at vi ikke bruger papir, men at vi ikke er afhængige af papir.

Men teknologien har gjort, at det aldrig har været lettere og billigere at overføre noget til papir. Dengang man skulle skrive et brev i hånden eller på skrivemaskine, gjorde man det rigtigt første gang eller levede med fejlen. Idag udskriver vi kladde på kladde på kladde, inden vi er tilfredse.

Og uanset hvad de finder på, så bliver papirforbruget ikke mindre. Elektronisk papir er simpelthen for besværligt, da der skal ligge en software bag. Du kan ikke have to (eller 50) stykker papir liggende ved siden af hinanden, medmindre du har mange enheder. Papir er altid ved hånden, du kan ligge det på dit skrivebord, og der er det også i morgen, hvorimod du skal åbne en række programmer og taste tal ind og hvad ved jeg, før du kan finde de elektroniske dokumenter. ALT for besværligt og også dyrt.
29-11-2013 13:55
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvad er meningen med at gøre samfundet papirløst når fjernvarmeværkerne bare importerer træpiller til erstatning for det papir som mangler i affaldet når de skal lave fjernvarme..

HVis papirbesparelse går ud på at bevare skovene så forekommer det lidt mærkelig at man kan brænde 10 mio ton træ årligt i de centrale kraftværker om 5 - 6 år, som er planen. Den er givet 50 gange eller mere forbruget af træ til det danske papirforbrug.




Deltag aktivt i debatten Det papirløse samfund:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Uddannelse og overgang til fossilfrit samfund420-10-2022 19:19
Det gode grønne samfund12508-10-2019 08:17
Det eldrevne samfund57501-10-2019 07:42
Brint-samfund325-03-2008 10:08
Artikler
Omstillingen i nationale samfund
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik