Husk mig
▼ Indhold

Brint-samfund


Brint-samfund30-11-2007 08:04
metjr
★☆☆☆☆
(71)
Det bliver spændende at følge forsøget med et brint samfund på Lolland, og se om det er realistisk at fører det ud på en større skala.
http://www.h2-lolland.dk/

Jesper
05-12-2007 20:51
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Lad os håbe, at alle disse spændende projekter, der popper op, nu hvor 2009-konferencen nærmer sig, ikke får lov til blot at sejle deres egen sø bagefter, når prestigen er høstet.
Der sker rigtig mange interessante ting rundt omkring. Men det kræver penge, mange penge, før den slags teknologi kan klare sig på markedsvilkår. Forhåbentligt får det hele ikke blot karakter af "udstillingsvindue", men af mere varig karakter!
05-12-2007 22:19
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
At opbevare el i form af brint til senere el-produktion har et energitab på ca. 70 %.
At opbevare el i form af vandreservoir til senere el-produktion har et energitab på ca. 40 %.
At bruge el til opvarmning via varmepumper og dermed fortrænge fyringsolie, naturgas og fjernvarme har intet energitab.
Der er masser af energi, det gælder om at bruge den effektivt og fornuftigt.
25-03-2008 10:08
Jakob
★★★★★
(9185)
 



Jeg må også indrømme, at jeg er lidt tvivlende mht. brint, fordi det er dyrt og besværligt at lagre.
Jeg mener i hvert fald, at der er brug for mere forskning i at gøre det billigere.

Men tvivlen blev ikke mindre, da jeg tilfældigt løb ind i denne gamle nyhed:
http://www.dmi.dk/dmi/brint_fra_brandselsceller_kan_maske_skade_ozonlaget

Citat fra teksten:
--------------------
Brintbrændselsceller 'taber' nemlig brint til det omgivende miljø. Brint der ifølge forfatterne til artiklen kan finde vej til stratosfæren hvor den, i kombination med ilt, danner vand. Et forøget vanddampindhold i stratosfæren vil føre til yderligere nedbrydning af Jordens ozonlag.
--------------------


Kan det mon være rigtigt, eller er det for tyndt underbygget til at blive taget meget alvorligt...?


Ph.d. Niels Larsen fra DMI's Sektion for Mellemste Atmosfære kommenterer heldigvis blandt andet således (citat):
---------------------
"Hvorvidt udslip af brint fra stigende anvendelser af brændselsceller vil føre til yderligere skade på ozonlaget er dog yderst usikkert som det også anføres af forfatterne til artiklen i Science" mener Niels Larsen. "Modelberegningerne i artiklen antager tillige stigninger i vanddamp, det er betydeligt mindre end de stigninger, der allerede menes at være forekommet i stratosfæren i løbet af de sidste 50 år"
---------------------


Men det er da alligevel lidt foruroligende, synes jeg.  




 




Deltag aktivt i debatten Brint-samfund:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Uddannelse og overgang til fossilfrit samfund420-10-2022 19:19
Det gode grønne samfund12508-10-2019 08:17
Det eldrevne samfund57501-10-2019 07:42
Det papirløse samfund429-11-2013 13:55
Ny teknologi: Brint?1505-02-2009 17:00
Artikler
Brintbiler
Brint
Omstillingen i nationale samfund
NyhederDato
Nu kan vestjyske biler tanke brint12-09-2008 11:38
Risø producerer brint billigere end olie13-08-2008 10:23
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik