Husk mig
▼ Indhold

Ekstrem regn


Ekstrem regn11-10-2013 12:14
kfl
★★★★★
(2167)
Berlingske: Ekstrem regn kan have toppet ?

Data bør stilles til rådighed for offentligheden, således at påstanden om den cykliske natur af ekstrem regn kan verificeres.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 11-10-2013 12:22
11-10-2013 12:23
Kosmos
★★★★★
(5372)
Artiklen er 'paywalled'!
Det undrer mig forresten, at hver gang jeg klikker på en artikelhenvisning til 'tanten', får jeg at vide, at jeg har 'opbrugt min gratis kvote' (10 artikler/30 dage) - faktisk kan jeg ikke mindes, at jeg i nyere tid har læst blot én!
Men det er måske så snedigt indrettet, at aktivering af et ('blindt') link tæller med som 'læsning'?
11-10-2013 12:41
kfl
★★★★★
(2167)
Du skal være abonnent for at få adgang !
11-10-2013 12:56
sg17a
★★☆☆☆
(378)
http://www.dagens.dk/vejret/dansk-ekstremregn-kan-have-toppet

Arnbjerg bliver iøvrigt professor i dag.

Det er et PhD. Studie, så det er / burde være offentligt tilgængeligt.
Eigil Kaas skeptisk over for tolkningen af resultaterne!
Redigeret d. 11-10-2013 13:00
11-10-2013 13:52
Kosmos
★★★★★
(5372)
Du skal være abonnent for at få adgang !

- jovist, det anede mig!

Min undren gik på, at 'tanten' åbenbart prætenderer, at ikke-abonnenter kan få adgang til 10 artikler/md. - dét synes jeg lissom ikke rigtigt holder vand!(?).
20-10-2013 11:00
Andy
☆☆☆☆☆
(21)
Kosmos skrev:
Du skal være abonnent for at få adgang !

- jovist, det anede mig!

Min undren gik på, at 'tanten' åbenbart prætenderer, at ikke-abonnenter kan få adgang til 10 artikler/md. - dét synes jeg lissom ikke rigtigt holder vand!(?).

Både Politikens og Berlingskes paywall, er baseret på simpel cookie-teknologi. Da det naturligvis er irriterende, at skulle slette alle sine cookies ofte, er den nemmeste løsning, at køre et lille script, som udelukkende sletter cookies fra de to aviser, eller konsekvent anvende f.eks. Chrome's incognito-tilstand ved læsning.
20-10-2013 12:36
kfl
★★★★★
(2167)
Spørgsmålet om en cyklisk udviking i ekstrem regn er ret kompliceret og kræver mange års gode data for at bekræfte eller afkræfte. Det er muligt, at der findes cykler i vejret hidrørende fra månen/tidevandsbevægelser, men jeg kender ingen undersøgelse af dette. Er der nogen der gør det?

Jeg har forespurgt prof Karsten Arnbjerg-Nielsen om adgang til data, men adgangen til data holdes tilbage indtil artiklen er blevet offentliggjort.
RE: Kopi af artikel20-10-2013 13:06
kfl
★★★★★
(2167)
Mængden og intensiteten af monsterregnvejr kan være på vej ned i Danmark i de kommende år, forudser DTU-professor. Ekstremregn synes at køre i naturlige bølger. Ekspert advarer mod at tage mønsteret bogstaveligt.

En del tyder nemlig på, at mængden og intensiteten af ekstreme nedbørshændelser i Danmark kører i store bølger af godt 40 års varighed. I øjeblikket synes nationen at befinde sig på toppen af en sådan bølge.

Så hvis man følger tendensen fra tidligere, vil forventningen være, at vi kommer til at opleve færre og mindre voldsomme hændelser med ekstremregn i de næste par årtier. Hvorefter bølgen atter vil svinge sig op til nye og formentlig endnu større nedbørshøjder.

Det fremgår af analyser, som professor og ekspert i ekstremregn ved DTU Karsten Arnbjerg-Nielsen har udført sammen med ph.d.-studerende Ida Bülow Gregersen.

»Hvis vi tager vores model nogenlunde råt, og anvender den på København, må vi forvente, at sandsynligheden for, at der kommer en hændelse som 2. juli 2011, vil være markant lavere i 2025, end den er i øjeblikket. Og så vil den igen om ca. 40 år være pænt højere, end den er nu,« siger Karsten Arnbjerg-Nielsen til b.dk.

De to DTU-forskere har analyseret antallet af voldsomme nedbørshændelser på fem pålidelige danske vejrstationer siden 1880. Af disse data fremgår det, at den ekstreme nedbør over kongeriget kører i et storslået bølgemønster, markante svingninger, der hver især har en varighed på godt og vel 40 år.

Svingningen er ikke fuldstændig identisk på de fem stationer, hvoraf den ene er København. Men sammenholdt med nogenlunde tilsvarende data fra Belgien tør professoren godt konkludere, at det i højere grad er naturlige svingninger i det overordnede klimasystem end menneskeskabte klimaforandringer, der står bag de seneste ca. 30 års stigende mængder ekstremregn i Danmark.

Siden 1980 er mængden og hyppigheden af ekstremregn i Danmark steget med 20-40 procent.

»Det, som har været på spil fra 1980 til i dag, er i virkeligheden noget, som følger et mønster i forhold til nedbørsmålinger fra 1880 til i dag. Vi kan ikke forklare, hvorfor dette naturlige mønster er der, men vi kan se, at der er en svingning, og at det følger et mønster på ca. 40 år,« fortsætter han.

Professoren understreger dog, at analyserne ikke bør tages som udtryk for, at kommuner bare kan slå koldt vand i blodet og udsætte igangsættelsen af klimatilpasningsplaner med regnvandsbassiner og lignende:

»En cyklus i fortiden er ikke det samme som en cyklus i fremtiden. Vi kan sige, at den stigning, der er sket, ikke udelukkende er forårsaget af menneskeskabte klimaforandringer. Men deraf kan man ikke nødvendigvis også slutte, at ekstremregnen vil følge fortidens mønster og gå ned i de næste par årtier. Jeg tror dog, at det er det mest sandsynlige scenarie.«

Klimaprofessor ved Niels Bohr Instituttet Eigil Kaas advarer om muligt endnu stærkere imod at tage mønsteret bogstaveligt. Bl.a. siger han til b.dk:

»Man kan ikke på baggrund af dette materiale ekstrapolere og slutte, at ekstremregnen vil følge et bestemt mønster i fremtiden. Og det mønster, man mener at kunne se, kan være helt tilfældigt. Når det er sagt, så er der slet ingen tvivl om, at der er naturlige svingninger i klimaet. Men når man ser bort fra Solen, så kører de bare ikke i nøje fastlåste perioder og aldrig i så kort tid som 40 år ad gangen.«

Eigil Kaas forklarer i øvrigt, at for hver gang, temperaturen stiger med én grad, stiger atmosfærens indhold af vanddamp som tommelfingerregel med seks-syv procent. Men i den proces stiger den ekstra kraftige nedbør endnu mere.

Siden begyndelsen af forrige århundrede er den årlige danske middelnedbør steget med næsten 20 procent. I samme periode er middeltemperaturen herhjemme steget med godt halvanden grad, hvilket er ca. det dobbelte af det globale gennemsnit.

Karsten Arnbjerg-Nielsen præsenterer sine nye analyser ved sin tiltrædelsesforelæsning som professor på DTU fredag.
22-10-2013 12:21
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Nyt studie af Jud Partin et al. viser,at regnmængderne i det sydlige Stillehav var mere dramatiske og variable før det 20ende århundrede end efter.
Jud Partin siger: " In this case,the present is not the key to the past,nor the future" - "Instead,the past is the key to what may happen in the future".

http://geology.gsapubs.org/content/early/2013/09/06/G34718.1.abstract

Se også pressemeddelelse fra University of Texas fra d. 9.sept.13.
Redigeret d. 22-10-2013 12:38




Deltag aktivt i debatten Ekstrem regn:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Kunstig regn122-03-2023 14:31
Ingen Flyvning, Ingen SRM/Chemtrails, Køligt Solskin, Nattefrost, Ingen Regn023-03-2020 23:46
Ekstreme bølger og global opvarmning313-03-2020 10:38
Ekstrem varmerekord for maj4517-06-2018 13:07
Dødsfald p.g.a. ekstremt vejr711-03-2018 19:50
Artikler
Skybrud
Ekstremt vejr
Skybrud over Danmark (Mernilds Klumme, september 2011)
Lærebog anvendt i gymnasiet er ekstremt ensidig og tendentiøs (Mernilds Klumme, maj 2011)
NyhederDato
2010 – et ekstremt klimaår30-06-2011 06:40
Skybrud koster mere og mere17-03-2011 05:46
Verden på vej mod ekstrem energikrise18-02-2011 12:38
Ekstremt vejr vil få millioner af asiater til at flygte07-02-2011 08:50
Australske oversvømmelser fødes af ekstrem havvarme13-01-2011 06:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik