Husk mig
▼ Indhold

Hvad betyder klimaændringer for tropiske regnskove?


Hvad betyder klimaændringer for tropiske regnskove?27-02-2009 16:46
ANP
☆☆☆☆☆
(1)
Hej.
Jeg er ved at skrive en AT-opgave i Gym og tropiske regnskove.
Jeg skal svare på hvad klimaforandringerne kan betyde for regnskovene. Jeg har fundet forskellige artikler, fx http://politiken.dk/videnskab/article393688.ece og http://www.global-klima.org/Kap%205/s5_2a1.html , hvor jeg kan læse mig til, at man forudser at nogle regnskove vil blive udryddet. Der står bare ikke hvorfor - Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor regnskove er sårbare? hvor i regnskovens økosystem opstår "problemet"

er der nogen der kan hjælpe?

spørg endelig hvis jeg er uklar i mit spørgsmål
27-02-2009 22:31
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Alt erfaring fra tideligere varmeperioder siger at varmefølges af forøger nedbør. Men at der kan forekomme steder der får mindre nedbør på grund af ændret vejrsystemer.

Ved computer-modeller kan man ikke regne med nedbøren. Computerne fortæller om ændringer i nedbøren som er utroværdige.
28-02-2009 18:12
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
kulden-varmen skrev:
Ved computer-modeller kan man ikke regne med nedbøren. Computerne fortæller om ændringer i nedbøren som er utroværdige.


og hvorfor lige det?
hvorfor mon Danmarks metrologiske institut har denne tegning om nedbør ændring


det er nok ikk rent gætteri vel!


The time for doubt is over!
28-02-2009 19:53
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/fremtidens_klima-2/fremtidens_klima_-_globale_aendringer.htm
alt erfaring siger at et varmt klima også er et fugtigt klima. Grafikken har derfor formange tørre områder.
02-03-2009 16:56
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Miljoegris
Har du et link til kortet? Er det ikke "kun" for sommermånederne?
Blot nysgerrig.

Mvh
Mikkel

Hej ANP
Det er jo svært at svare på. Der er mange årsager. Afskovning pga. tømmer, pga. plads til landbrug (marker som græsningsarelaer), pga. behov for brændsel, pga. "klimaforandringer", pga. behov for plads til plantager, pga.....
Ja der er mange årsager. Måske et fokus på regnskovene et enkelt sted fremfor generelt - eller falder det helt ved siden af? I indonesien har de f.eks. problemer med afbrænding af skovene. Andre steder er det pga. behov for plads til afgrøder som vist nok er den primære drivkraft bag afskovningen af den atlantiske del af regnskoven i Brasilien.
En af årsagerne til at man kalder regnskovene "sårbare" er udfra en opfattelse af at den ikke kan genskabes. Nok korrekt i en eller anden forstand men så alligevel ikke helt. Se f.eks. ZERI der har et projekt omkring genskabelse af regnskoven i Columbia.
Reforestation: Las Gaviotas, Colombia
The Renaissance of the Rainforest
Hvor svært noget er at "genskabe" er en del af spørgsmålet om sårbarhed.

Mvh. Mikkel




Deltag aktivt i debatten Hvad betyder klimaændringer for tropiske regnskove?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Tropiske cykloner verden over, version I4028-06-2013 13:39
Tropiske cykloner - SRP012-12-2009 20:08
Den tropiske troposfære2120-11-2009 06:57
NyhederDato
Også tropiske dyr truet af den globale opvarmning10-10-2008 13:16
Antallet af tropiske storme stiger kraftigt01-09-2008 08:40
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik