Husk mig
▼ Indhold

IPCC - en snævert synet interesseorganisation



Side 2 af 2<12
12-08-2014 19:06
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er da godt nok hård kritik, som Bjørn Lomborg kommer med af IPCC og af klimaaktivisterne. Det jeg har skrevet, er jo det rene vand ved siden af hans kritik.
12-08-2014 19:25
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
I Bjørn Lomborgs kritik af IPCC hæfter jeg mig primært ved følgende afsnit, som jeg har oversat til dansk efter bedste evne.


I maj lavede FNs internationale klimapanel en medie bølge med en ny rapport om vedvarende energi. Som tidligere, så udsendte IPCC først en kort sammenfatning, og først senere afslørede de alle dataene. Herved blev det overladt til IPCC's spindoktorer, at præsentere et gennemtrængende budskab til journalisterne.

Den første linje i IPCC pressemeddelelse erklærede: "Tæt på 80% af verdens energiforsyning kan dækkes af vedvarende energi inden midten af ​​århundredet, hvis det bakkes op af de rigtige politiske beslutninger." Den historie blev gentaget af medieorganisationer over hele verden.

Sidste måned udgav IPCC så den fulde rapport sammen med dataene bag denne forbløffende optimistiske påstand. Først da kom det frem, at denne påstand kun er baseret på den mest optimistiske af 164 modelscenarier, som forskerne har undersøgt. Og dette ene scenarie stammede fra en enkelt undersøgelse, der blev sporet tilbage til en rapport fra miljøorganisationen Greenpeace. Forfatteren af denne rapport - en Greenpeace ansat - var en af ​​IPCCs hovedforfattere.

Påstanden hvilede på en antagelse om en stor reduktion i det globale energiforbrug. I betragtning af antallet af mennesker, som klatre ud af fattigdom i bl.a. Kina og Indien, er dette et dybt usandsynligt scenarie.
12-08-2014 19:50
Kent Bisgaard
☆☆☆☆☆
(18)
Det er jo imponerende som også politikker reagere på " one liners " .
13-08-2014 14:09
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Bjørn Lomborg igen,igen!
"Grønne jobs kan vise sig at være en bomerang."

http://www.reuters.com/article/2011/02/07/us-climate-jobs-idUSTRE71600220110207
19-08-2014 14:22
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Højt anerkendte og troværdige videnskabsfolk afviser IPCCs konstatering :
"climate-change science is settled".

http://www.city-journal.org/2014/24_3_global-warming.html
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten IPCC - en snævert synet interesseorganisation:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
IPCC
IPCC (Bionyt: 500 svar om klima)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik