Husk mig
▼ Indhold

Køle- eller fryseskab som varmepumpe?


Køle- eller fryseskab som varmepumpe?08-09-2009 07:48
johnj
☆☆☆☆☆
(4)
Jeg har fået et fint nyere køleskab. Jeg tager et vindue ud af huset og sætter køleskabet ind i hullet, med passende isolering/tætning, Køleskabsdøren skal vende ud i vind og vejr, bagsiden og siderne af køleskabet afgiver varme til mit rum.

Hvis jeg nu åbner/afmonterer køleskabsdøren har jeg en gratis varmepumpe.
Spørgsmålet er om nogen kan giye et bud på COP, altså hvor effektiv det vil være.
Da udetemp vel ligger på +2 i december, vil et fryseskab vel være at foretrække?
08-09-2009 15:25
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Her data for en typisk køleskabskompressor fra danfoss se



En opstilling med en sådan kompressor optager 372 w i et kølemiddel når det koger ved - 10 c' når den er opstillet i et hus afgiver opstillingen de 372 w og et strømforbrug på 190 w altså 462 w i stuen.
08-09-2009 17:34
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej John
Det her Mitsubishi anlæg Luft/luft holder en cop over 5 ved udetemperatur ned til -15 c'
Link
RE: køle eller fryseskab08-09-2009 20:41
johnj
☆☆☆☆☆
(4)
Tak for svar, nu bliver sådan en bagside jo ikke så varm, kan jeg risikere at den ikke vil afgive sin varme til rummet uden en blæser?

Vil et fryseskab være bedre egnet?

-evt i de kolde måneder?

Det larmer ca 41 db køleskabet, det kan jeg leve med.

Hvis fordampningen ovenpå motoren på bagsiden afbrydes, så skal den ikke fordampe vandet, dvs der spares fugt i rummet og vel energi?

Og hvordan med holdbarheden, den vil komme til at køre kontinuerligt når rummet skal varmes op...
08-09-2009 20:55
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Tak for svar, nu bliver sådan en bagside jo ikke så varm, kan jeg risikere at den ikke vil afgive sin varme til rummet uden en blæser?


Der regulere sig selv hvis ikke den kan komme af med varmen stiger trykket inde i kompressorens kredsløb og så kommer den af med varme fordi nu øges temp på varmefladen!

Vil et fryseskab være bedre egnet? -evt i de kolde måneder?


Med mindre det yder mere effekt er det en bedre ide (Måske) men ellers vil det bruge mere strøm for den samme varmeeffekt!

Det larmer ca 41 db køleskabet, det kan jeg leve med.
"I Skovens stille ro"

Hvis fordampningen ovenpå motoren på bagsiden afbrydes, så skal den ikke fordampe vandet, dvs der spares fugt i rummet og vel energi?


Det vil give det samme resultat om kompressor opvarmer luft eller fordamper vand!

Og hvordan med holdbarheden, den vil komme til at køre kontinuerligt når rummet skal varmes op...


Den har så absolut bedst af at kører kontinuerligt i stedet for at starte og stoppe fordi så er de bevægelige dele varme og olien er varme osv den vil holde langt bedre!

Ps! Du kunne jo skære selve kassen af med låge osv så du kun har "bagpladen" hvor kølesiden er på den ene side og varmesiden på den anden!

Go Ide du har fået.
Redigeret d. 08-09-2009 21:44




Deltag aktivt i debatten Køle- eller fryseskab som varmepumpe?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe2616-04-2024 18:26
Valg af Varmepumpe..?17526-11-2023 17:50
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE13701-08-2023 21:50
Hvor meget frostvæske på min luft/vand varmepumpe412-12-2020 11:17
Hvilken varmepumpe skal jeg vælge?625-11-2020 19:06
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Varmepumper
NyhederDato
Danmarks største varmepumpe sat i gang03-09-2009 21:31
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik