Husk mig
▼ Indhold

Nyt vindenergi firma presser prisen


Nyt vindenergi firma presser prisen15-11-2023 18:48
Euro
★★★☆☆
(445)
Bill Gates har netop meddelt at han har investeret i firmaet Airloom Energy, der vil sælge en vind generator på 2,5MW for 225000dollar eller for 640000kr/MW, hvilket over dens levetid skulle betyde at din strøm vil koste ca. 10øre.

Ulemper, tjae, den tager ret meget plads. Og så er det en smule irriterende at de ikke specificerer hvad der genererer energien. Men se selv...

https://airloomenergy.com/
16-11-2023 07:52
Jakob
★★★★★
(9296)
­



Euro skrev:
Bill Gates har netop meddelt at han har investeret i firmaet Airloom Energy, der vil sælge en vind generator på 2,5MW for 225000dollar eller for 640000kr/MW, hvilket over dens levetid skulle betyde at din strøm vil koste ca. 10øre.

Ulemper, tjae, den tager ret meget plads. Og så er det en smule irriterende at de ikke specificerer hvad der genererer energien. Men se selv...

https://airloomenergy.com/


Udmærket. Det kan måske bruges lidt lokalt, og i nogle af de u-landsprojekter, som han har engageret sig i.
Men til landsdækkende energiforsyning f.eks. i Danmark ser det i bedste fald ud til at være ubrugeligt og ligegyldigt.

Kan du regne ud, hvorfor jeg tænker sådan.?



­
16-11-2023 11:37
Euro
★★★☆☆
(445)
Måske fordi som jeg siger så tager det meget plads, og plads kan være dyrt i EU, men det er nu ikke så slemt igen. Men som reglerne er i dag, så kan vi vidst ikke tage landbrugsjord ud for at gøre plads til vind eller solenergi.

Den koster 1,6mio kr. og fylder ca. 100m x 50m dvs. 5000m2 a 20kr.

Dvs. landbrugsjorden repræsenterer 100000kr. som jeg lejer for 10% eller 10000kr./årligt

Vindgeneratoren koster inkl. opstilling og moms 2,5mio kr. som jeg låner til 5% og betaler 10% af årligt, dvs. 312500kr. i årlige udgifter. (gennemsnitlige)

Hvis anlægget holder i 10år og laver strøm til 10øre/kwh så laver man 16mio kwh på 10år eller ca. 180kwh/timen i gennemsnit.

Får man blot 30øre per kwh så laver man 60kr./timen og man har udgifter for 36kr.

Airloomenergy.com gør det faktisk til en god business at opsætte disse anlæg. Og jeg tror godt de fleste ved, at elektricitet i snit er langt dyrere end de 30øre/kwh jeg regner med her.
16-11-2023 14:17
Jakob
★★★★★
(9296)
­


Euro

Jeg mener nok heller ikke, at arealforbruget burde være det største problem. Men der er nok nogle naboer, som vil mene noget andet, og der må fordres meget åbent terræn.

Det er heller ikke fordi, det ligner noget pangel. Men det kan det måske hurtigt blive.

Men 25 meters højde er slet ikke nok, hvis man ønsker en jævn el-forsyning.
Lidt skarpt stillet op mener jeg, at den billige strøm kun vil blive produceret, når det blæser så meget, at Danmarks store vindmøller i forvejen ikke kan få penge for strøm. Og det nytter ikke, at man kan producere strøm til 10 øre, hvis man ikke kan få fem flade øre for den.

Det vil nærmere blot presse markedet yderligere, og bliver det mode, så vil det gøre det vanskeligere at forsyne Danmark direkte i svag vind.
I større skala vil det være helt ødelæggende for målet om at gøre ælling til svane.
https://www.klimadebat.dk/forum/klimavenlig-militaer-oprustning-d7-e4082.php#post_85716




­
16-11-2023 14:58
Euro
★★★☆☆
(445)
Jeg kan ikke sige at du har ret, for det ved vi ikke...men det var det jeg mente da jeg skrev det var irriterende at de ikke specificerer hvad der genererer energien. De siger jo ikke noget der kan bruges til at afgøre hvor meget vind der skal til før de laver strøm. Jeg mangler ret beset noget at sammenligne med, for det har jo også noget med forventet levetid at gøre.

Hvis man beregner en levetid på 12måneder og 10øre/kwh - så laver den jo 1,8MW i timen i gennemsnit, og så er den jo super effektiv.

Men det argument du bruger mod at der er et marked for Airloom, kunne du jo med 1000% større sikkerhed sige om andre mølletyper, der koster 10 gange så meget. Når vinden blæser så de producerer optimalt, så får de ikke 5øre for det.
16-11-2023 17:32
Jakob
★★★★★
(9296)
­



Groft sagt ja til det sidste.
Derfor alt andet lige vil vinder vindmøllen netop være den højeste, fordi den også vil kunne producere energi, når vinden er mindre kraftig, og strømmen faktisk har en reel salgsværdi, så den kan sælges med profit på markedet direkte til forbrugeren.

Her har du noget dokumentation:

http://drømstørre.dk/wp-content/wind/miller/windpower%20web/da/tour/wres/shear.htm
http://drømstørre.dk/wp-content/wind/miller/windpower%20web/da/tour/wres/calculat.htm

Power to X kan måske engang give profit til alle, men jeg tror, at det har meget lange udsigter og giver dårlig mening. Vindmøller, som kun producerer i hård vind vil direkte fordre en større Power to X kapacitet, fordi det er den eneste aftager.




­
18-11-2023 22:13
Euro
★★★☆☆
(445)
Jakob nu begår du den samme fejl som din guru Robotten Vågner (aldrig) , du mener i dette tilfælde at fordi der er mere vind højere oppe, så er det for dig ensbetydende med at dette valg for en mølle er det økonomisk bedste valg.

Men jeg er ikke ude på at finde nye måder som regeringen kan benytte for at malke folk, i mine øjne er mindre løsninger noget bedre.

Men det er generelt set en fordel af have anlæg af en størrelse så man kan deles om det, for vil du være 100% selvforsynende så skal du kunne producere måske 20kwh, selv om man i gennemsnit kun bruger måske 1kwh. Men deler man en 1Mwh generator kan man få dækket en større del af sit behov, fordi den også dækker peak forbruget.

I øvrigt så har et firma jeg lytter til allerede udgivet en video hvor de viser hvor effektiv Airloom er og hvorfor den er effektiv i forhold til de såkaldte horizontale møller som Vestas bygger i højden. De har bygget en model vha en 3D printer, som løber ret effektivt i forhold til hvad jeg havde ventet.

https://www.youtube.com/watch?v=W3N4JlmCSXk
18-11-2023 23:11
Euro
★★★☆☆
(445)
Nu glemte jeg lige at forklare, at hvis du bygger en 50meter høj mølle, så hvis du gerne vil placere yderligere 2tons materiale ovenpå for at gøre den 1 meter højere, så skal samtlige foregående 50meter forstærkes så prisen på hver meter måske stiger med 10%. Og hvis du så gerne vil bygge yderligere 50meter så stiger prisen på møllen med 1,10 i 50nde potens, det er altså et pænt højt tal. Måske en smule overdrevet, men rammende for at vise at det ikke nødvendigvis er bedre at bygge høje møller.

Til gengæld vil folk der sætter husstandsmøller op eller solceller både få deres energi uden tab i nettet, betaling af regning for opkrævning og uden afgifter, dermed får de deres energi til under 1/6 af prisen for andre.

Derfor giver det bedre mening for befolkningen, at hjælpe hinanden med decentral energi, og som du Jakob var inde på i anden tråd, så er det altså sikkerhedsmæssigt mere vigtigt at vi laver energi i alle private hjem, end at forsvaret erstatter deres diesel med vindmøller.




Deltag aktivt i debatten Nyt vindenergi firma presser prisen:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Sådan får vi vindenergi til en brøkdel af dagens priser3118-11-2023 20:29
Statsministeren presser Klimaministeren127-11-2021 23:59
Prisen for bekæmpelsen af CO2-udledningen112-12-2017 21:03
Modebutikker på nettet presser miljøet423-08-2017 15:09
Vindenergi023-11-2016 11:36
Artikler
Vindenergi
Vindmøller
NyhederDato
Prisen på solceller styrtdykker14-05-2011 22:01
Japans atomkrise sender CO2-prisen op15-03-2011 10:27
Vindenergi reducerer elprisen22-04-2010 11:15
Wal-Mart presser kinesiske leverandører på klima01-03-2010 05:00
Prisen på CO2-kvoter truende lav08-12-2009 05:37
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik