Husk mig
▼ Indhold

Varmepumpe GM og modulerende varmepumpe


Varmepumpe GM og modulerende varmepumpe27-02-2019 20:06
LarsBob
☆☆☆☆☆
(6)
For ikke at skulle starte mit indlæg med en lang historie om alle mine problemer med en luft til vand varmepumpe, vil jeg høre om der findes nogen regler for hvor præcist man kan forlange en modulerende luft til vand varmepumpe skal køre (styre fremløbs temperaturen).

Det er på et 1 strenget radiatoranlæg og jeg mener at styringen ikke kan håndtere dette korrekt.
Så efter knap 1½ år "slås" jeg stadig men leverandøren og fabrikanten,

På forhånd tak

LarsBob
28-02-2019 08:05
Jakob
★★★★★
(9287)
­



LarsBob skrev:
vil jeg høre om der findes nogen regler for hvor præcist man kan forlange en modulerende luft til vand varmepumpe skal køre (styre fremløbs temperaturen).



Det ved jeg ikke. Jeg gætter nok på, at specifikationerne er det bedste holdepunkt.
Men hvis der er stor vand volumen og masser af flow, så vil jeg nok mene, at det burde være muligt for de fleste varmepumper at holde fremløbstemperaturen indenfor plus minus et par grader.
Her kan du f.eks. se en af de billige varmepumpe, der indstilles til plus minus 3'C
https://www.youtube.com/watch?v=qecNYBwgoP8

Men bliver hysteresen meget lille, så vil varmepumpen starte og stoppe hyppigere, og det kan også skade økonomien.

Hvor meget svinger fremløbstemperaturen..?

Hvad står "GM" for..?



­
28-02-2019 23:36
LarsBob
☆☆☆☆☆
(6)
GM betyder / står for GradMinutter, hvilket varmepumpen benytter til at beregne hvor meget den er foran, eller bagefter, hvornår den skal starte og hvornår elpatronen skal kobles ind (hvis den ikke er disablet).

Hvis setpunkt er 45 grader og fremløbet er 43 grader i 5 minutter, trækker den 10 GM fra i GM tælleren, når den når -30 GM starter varmepumpen, når den når 0 GM stopper den igen.

Den svinger +/- 6 til 8 grader. hvilket giver 2-3 graders rumtemperatur fald i stuen (der er de sidste radiatorer i 1 strengs anlægget).

Jeg syntes ikke at der står noget i manualen, men jeg må hellere kigge efter en gang mere.
Leverandøren fortæller at den varmepumpe han har derhjemme ligger tæt på setpunktet størstedelen af tiden.

Jeg mener at problemet er at P+I tider i regulatoren er indstillet forkert, eller rettere hvis det var en varmeregulator som benyttes til styring på f.eks. CTS anlæg, så var det her jeg ville kigge. Her er der mere kompliceret da den svenske producent NIBE ejer både Vølund og Metro Therm, og jeg må kun "kommunikere" gennem deres forhandler.
01-03-2019 10:43
Jakob
★★★★★
(9287)
­


LarsBob skrev:
Den svinger +/- 6 til 8 grader. hvilket giver 2-3 graders rumtemperatur fald i stuen (der er de sidste radiatorer i 1 strengs anlægget).


Jeg tror, at jeg misforstod dig lidt. Det er vist ikke så meget fremløbstemperaturen som rumtemperaturen, du har problemer med at styre, og jeg kender ikke styresystemet.

Men sådan, som du skriver det, så får jeg umiddelbart en mistanke om, at du har for ringe cirkulation. Bliver radiatorerne ligeså varme i stuen, som i de andre lokaler, hvor der bliver varmt nok..?



­
03-03-2019 18:38
LarsBob
☆☆☆☆☆
(6)
Sådan kan man godt se det, især hvis man ikke kender forskel på et enstrenget radiatoranlæg og et to strenget.

Da vi havde oliefyr, var der er fremløb på mindst 50 grader, varmepumpen skal ikke have større fremløbstemperatur end højst nødvendigt, så hvis fremløbstemperaturen bliver for lav, så går det ud over rumtemperaturen. På et enstrenget radiator anlæg hvor radiatorene sidder lidt som perler på en snor, men samtidig med større og større varmeflader (radiatorer), der føles det ekstra meget på de sidste radiatorer, når fremløbet begrænses.

Selvfølgelig kan jeg øge pumpehastigheden, så flowet over radiatorene øges, men så falder afkølingen, hvilket får varmepumpen til at køre mindre optimalt.

Jeg kører lige nu med en minimum fremløbstemperatur, der er så høj, at de lavest temperaturer i pendlingerne giver nok varme (i stuen), men det giver så højere el regning og mere slid på varmepumpen (da den kører mere end hvis den kunne holde en stabil fremløbstemperatur).
03-03-2019 19:59
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@LarsBob


Det er jo netop fordi det er et enstrenget anlæg. Du ser det også selv:

Selvfølgelig kan jeg øge pumpehastigheden, så flowet over radiatorene øges, men så falder afkølingen, hvilket får varmepumpen til at køre mindre optimalt.


Hvis du kan øge cirkulationen og sænke fremløbstemperaturen, mon så ikke, at fordelene vil overhale ulemperne.

Har du termostathaner på radiatorerne, så kan du måske også blot skrue lidt ned i de varmeste lokaler.

Hvis du gerne vil køle meget, så bør du måske overveje at installere en større radiator i stuen.

Pøj pøj med det. Vi bør jo nok ikke diskutere det så meget her, når det er "logestof" for dig.





­
03-03-2019 23:26
LarsBob
☆☆☆☆☆
(6)
Jeg ved ikke lige hvad du mener med "logestof", men det kører helt sikker ud af en forkert streng, så jeg syntes også at vi skal lukke den her.

Det er ikke mig der har problemet med hvad pumpehastighed og flow skal være, det er den varmepumpe leverandør der stadig skylder at levere et virkende anlæg (og som jeg startede med at skrive så er det en længere historie, som jeg ikke vil bruge tid på at forklare. Da det ikke var det jeg håbede, at få et kvalificeret svar på).

Dine svar virker lidt argumenterende og teoretiske, men hjælper mig desværre ikke da det ikke er et spørgsmål om flow og radiatorventiler, problemet er en modulerende varmepumpe der efter min bedste vurdering ikke kan styre fremløbstemperaturen ordentligt. Varmepumpen styrer selv både flow og kompressorhastighed, som begge er variable.
Havde jeg haft et fjernvarme anlæg, kunne dine råd sikkert fint benyttes

Men tak for at du tog dig tid til at kommentere mit spørgsmål.

Mvh

LarsBob
Redigeret d. 03-03-2019 23:29
04-03-2019 11:10
Jakob
★★★★★
(9287)
­


@LarsBob


Det lyder som om, at du er blevet medlem af en lukket 'NIBE-loge', når du ikke må tale med andre om problemerne.
Det må jo også være dem, der skal løse problemerne for dig, når de har lovet det.
Men det må være surt at gå og fryse i 1½ år, mens man er kørt fast i et slagsmål med en leverandør, som ikke har leveret varen.

Jeg kender som sagt heller ikke styresystemet, så jeg kan kun anlægge almene betragtninger og forsøge at give lidt inspiration. Men det vil forbavse mig, hvis producenten ikke kan justere flowet, så det bliver større. Jeg mener nok også, at lav fremløbstemperatur er langt vigtigere for økonomien end koldt returvand.
Men enkeltstrengen bør nok isoleres i de lokaler, som ikke altid opvarmes.
Hvis du har en føler i huset, så kan det måske også hjælpe imod kulden ( ikke på økonomien ), hvis den anbringes i stuen.

Kommer du tilbage og fortæller slutningen på historien..?




­
04-03-2019 21:58
LarsBob
☆☆☆☆☆
(6)
Jeg er ikke medlem af nogen Nibe loge, men da jeg ikke ved hvem der læser med, tror jeg ikke at det vil gavne min "sag" at kritisere NIBE og leverandøren offentligt. Hvis jeg skriver for meget vil nogen der kender sagen, sikkert også kunne genkende den/mig.
Der er ikke nogen der forbyder mig at diskutere det med andre, men jeg ved at det hurtigt kan blive meget tidskrævende at forklare mig.

Derfor spurgte jeg kun til en specifik problem stilling, som jeg stadig savner svar på.

Dine svar læser jeg som at du ikke helt forstår mit problem, og at en varmepumpe helst skal have stor afkøling.
Hvis jeg skal isolere enkeltstrenge i ikke opvarmede lokaler kræver det at jeg brækker gulvene op.
Der er mulighed for at aktivere en rumføler i styringen, men leverandøren siger at det ikke virker.

Jeg skal nok informere, hvis jeg bliver her på klimadebat, hvilket jeg ikke er sikker på.
07-03-2019 14:23
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@LarsBob


Det vil selvfølgelig være træls at blive anbragt nederst i bunken, fordi man har skældt for meget ud. Men reelt tror jeg ikke, at der er fare for det. Logisk bør producenten være interesseret i, at behandle dig fair, så du ikke har alt for slemme ting at skrive om dem.
Omvendt bør vi også i et forum som dette tilstræbe fairness den anden vej.
Men jo mere vi arbejder med stoffet, jo klogere bliver vi, og er det en klog producent, så bør han også være glad for kloge kunder, fordi det gør det hele nemmere at forklare.


Angående dit konkrete spørgsmål, så mener jeg nej.
Men som beskrevet bør fremløbstemperaturen kunne styres meget nøjagtigt.
Derfor tror jeg måske, at en del af problemet kan være, at din varmepumpe ( hvis den ikke er gået i stykker ) styrer efter noget forkert.
Et link til omtale og specifikationer kan måske hjælpe andre til at svare bedre.


Angående returløbet, så mener jeg, at du er forkert orienteret, og det kunne måske være gavnligt for os begge at finde det korrekte præcise svar.
Tænk f.eks. på en poolvarmer. Den opvarmer næsten ikke vandet, men gør det alligevel ved en meget fin COP, fordi fremløbstemperaturen er lav.
Jeg satser meget på, at det er økonomisk, fordi det er netop på den måde, som min L/V-varmepumpe skal fungere.

Det er nok ikke det bedste for humøret at skrive om efterisolering af stue, hulrum og rør, når det hverken var med i planen eller budgettet. Men det kan hjælpe, og i nogle tilfælde er det den bedste vej at gå.




­
13-03-2019 21:14
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Måske det kan være interessant som udgangspunkt eller til sammenligning, at der i pdf manualen til min 14 kW L/V varmepumpe står dette på side 27:

https://www.klimadebat.dk/forum/copmax-luft-vand-varmepumpe-as14s-dpnhe-d20-e3534.php#post_71186
5. Juster flowhastigheden til en
vandindløbs/udløbstemperatur på
omkring 5 °C.



­
­




Deltag aktivt i debatten Varmepumpe GM og modulerende varmepumpe:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe2616-04-2024 18:26
Valg af Varmepumpe..?17526-11-2023 17:50
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE13701-08-2023 21:50
Hvor meget frostvæske på min luft/vand varmepumpe412-12-2020 11:17
Hvilken varmepumpe skal jeg vælge?625-11-2020 19:06
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Varmepumper
NyhederDato
Danmarks største varmepumpe sat i gang03-09-2009 21:31
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik