Husk mig
▼ Indhold

Den offentlige transport?


Den offentlige transport?05-03-2009 23:33
klimaposten
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg har efter, at jeg har skrevet et indlæg i min blog om CO2 på Rejseplanen.dk tænkt lidt over min sidste indvending i indlægget omkring prisen på den offentlige transport. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre lidt nærmere, hvad i synes om dette emne?
Det er let nok, at sige det skal være gratis, men kan det overhovedet lade sig gøre?
06-03-2009 19:23
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Det er let nok, at sige det skal være gratis, men kan det overhovedet lade sig gøre?


Hvis den politiske vilje er til stede, kan det lade sig gøre, men om det er smart med flere "gratisydelser", er nok tvivlsomt.
Vedr. de tyndbefolkede områder skal der nok noget nytænkning til, det kunne evt. være mindre busser, der kører i pendulfart til og fra den nærmeste jernbanestation.
06-03-2009 21:46
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Klimaposten
Er det ikke ligegyldigt om den "politiske vilje" er til stede eller ej som Boe rigtigt nok skriver er kravet for at det "kan lade sig gøre"? Men er det ikke mere interessant at diskutere om det er en god ide?

Et lille citat fra teknologirådets skrivelse som bloggen linker til.
Rejsetid og ventetid og forsinkelser betyder mere for brugerne af den kollektive trafik end prisen på billetten alene.

Kobler vi det med den normative effekt i meningsmålinger kan man stille spørgsmål til troværdigheden i resultatet.

En anden lille detalje er prisen på 10,5 millarder kr. Årligt vel at mærke. (Næsten).
Sidste lille detalje er resultatet: 3-4% reduktion i privatbilismen.

Andre gode kommentarer er at det først og fremmest vil få flere af dem der ikke har bil til at bruge det offentlige mere. Men juhuuu, den del batter bare ikke rigtigt på CO2 problematikken. Noget andet er det vil få os til at cykle og gå mindre (står i rapporten -ikke bare en påstand) som hænger pænt sammen med det her med dem der ikke har bil. Men..... De er høflige til at inkludere de økonomiske besparelser ved færre trafikuheld men ignorer "sundhedsfaren" her. Lidt ironisk ment. Begge dele er så usikre de slet ikke skal medtages. Men dvs. begge dele.
Har flere tanker til deres økonomiske postuleringer men det må vente et par dage til jeg får slået et par tal op som kontrol af mine indvendinger.

Bemærk da også at vi har brandbeskattet billismen helt eventyrligt i mere end 20 år og alligvel har der været vækst i bilismen... (bemærk pointen fra starten om at pris er mindre betydningsfuld) - og endda sammenlignelig vækst med udlandet. Hvis så bare pengene gik til udvikling af el- og brint biler..... men nej det indgår i den almene velfærdskarrusel. Se DET er paradokset vi skal have gjort op med. Aftalen med politikerne må være; "lig gerne 1 kr mere på benzinen såfremt i så øremærker dem til indkøb af el- og brintbiler fra de fabrikanter der trods alt har dem klar. Få skabt en efterspørgsel er det jeg mener. Endnu bedre ville det være om pengene blev brug til at give skattefradrag for private borgeres køb af el- og brintbiler. Se det ville gøre grønne afgifter til sande grønne afgifter. Ikke det newspeak spin-halløj vi har idag.


Se evt. tråden her for informationer om transport

Vender tilbage med nogle kommentarer til det økonomiske i teknologiudvalgets rapport - samt selvsagt det tåblige i at kalde tiltaget for "gratis". Den rigtige betegnelse er fællesbetalt. (ikke at jeg har noget imod fællesbetaling - men en spade skal kaldes en spade.)

Mvh.
Mikkel




Deltag aktivt i debatten Den offentlige transport?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Info om transport der vil overraske mange527-01-2024 23:05
Selvkørende biler vil ændre transport området1331-05-2023 11:26
Greta Thunberg Globalismens Helgeninde: Malet Ikon på offentlige Bygninger111-11-2019 21:11
Transport-sektoren1408-02-2012 11:53
Artikler
Transport
Transport
NyhederDato
Transport øger sit bidrag til global opvarmning04-11-2009 05:06
Ny hjemmeside: Betal for din transport-CO206-02-2009 10:33
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik