Husk mig
▼ Indhold

Fake science from NASA



Side 6 af 9<<<45678>>>
15-09-2023 17:57
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
williamwill009 skrev: Tak, fordi du gjorde os opmærksom på dette!

Sætter du pris på falske lysbilleder? Sikke et tilfælde! Det gør Trold Wagner også.

Do you appreciate fake slides? What a coincidence! So does Troll Wagner.

.


Kun tåber fortsætter med at tro på menneskeskabte klimaændringer/global opvarmning.

Only fools continue to believe in man-made climate change/global warming.
16-09-2023 10:20
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
John Niclasen skrev:
I fortsættelse af Havis i 60'erne 12-09-2023 23:22

Tony Heller har en ny 2 min. video om havisen i Antarktis og alarmisme på steroider:

Least Ice In 13 Billion Years @ YouTube


Slettet og gentaget.

Havis i antarktis


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Tilknyttet billede:

19-09-2023 05:27
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Det er ægte nok. For en gangs skyld. Men havis betyder ikke en skid. Ikke mere end is på vandpytter.
19-09-2023 05:30
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Havet kan slet ikke opvarmes. Der skal 1000 gange mere energi til at opvarme oceanerne end til at opvarme atmosfæren.
19-09-2023 08:01
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Det er ægte nok. For en gangs skyld. Men havis betyder ikke en skid. Ikke mere end is på vandpytter.


Dannelsen af havis er grundlag for circulationen i oceanerne. Du aner da ikke en fløjtende fis hvad du vrøvler om...


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
19-09-2023 16:27
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Det er ægte nok. For en gangs skyld. Men havis betyder ikke en skid. Ikke mere end is på vandpytter.


Dannelsen af havis er grundlag for circulationen i oceanerne. Du aner da ikke en fløjtende fis hvad du vrøvler om...


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
19-09-2023 20:07
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Det er ægte nok. For en gangs skyld. Men havis betyder ikke en skid. Ikke mere end is på vandpytter.


Dannelsen af havis er grundlag for circulationen i oceanerne. Du aner da ikke en fløjtende fis hvad du vrøvler om...

Siger BBC???

Thermohaline Circulation:

https://oceanservice.noaa.gov/education/tutorial_currents/05conveyor1.html


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
19-09-2023 20:44
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Det er ægte nok. For en gangs skyld. Men havis betyder ikke en skid. Ikke mere end is på vandpytter.


Dannelsen af havis er grundlag for circulationen i oceanerne. Du aner da ikke en fløjtende fis hvad du vrøvler om...

Siger BBC???

Thermohaline Circulation:

https://oceanservice.noaa.gov/education/tutorial_currents/05conveyor1.html


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
19-09-2023 20:45
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Det er ægte nok. For en gangs skyld. Men havis betyder ikke en skid. Ikke mere end is på vandpytter.


Dannelsen af havis er grundlag for circulationen i oceanerne. Du aner da ikke en fløjtende fis hvad du vrøvler om...

Siger BBC???

Thermohaline Circulation:

https://oceanservice.noaa.gov/education/tutorial_currents/05conveyor1.html


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
19-09-2023 21:46
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Det er ægte nok. For en gangs skyld. Men havis betyder ikke en skid. Ikke mere end is på vandpytter.


Dannelsen af havis er grundlag for circulationen i oceanerne. Du aner da ikke en fløjtende fis hvad du vrøvler om...

Siger BBC???

Thermohaline Circulation:

https://oceanservice.noaa.gov/education/tutorial_currents/05conveyor1.html


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
19-09-2023 22:23
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Det er ægte nok. For en gangs skyld. Men havis betyder ikke en skid. Ikke mere end is på vandpytter.


Dannelsen af havis er grundlag for circulationen i oceanerne. Du aner da ikke en fløjtende fis hvad du vrøvler om...

Siger BBC???

Thermohaline Circulation:

https://oceanservice.noaa.gov/education/tutorial_currents/05conveyor1.html


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
19-09-2023 23:16
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Det er ægte nok. For en gangs skyld. Men havis betyder ikke en skid. Ikke mere end is på vandpytter.


Dannelsen af havis er grundlag for circulationen i oceanerne. Du aner da ikke en fløjtende fis hvad du vrøvler om...

Siger BBC? Hvad siger BBC?

Thermohaline Circulation:

https://oceanservice.noaa.gov/education/tutorial_currents/05conveyor1.html


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
RE: "Forskere" er alarmerede19-09-2023 23:27
John Niclasen
★★★★★
(6450)
... siger BBC.

I fortsættelse af Alarmisme på steroider 13-09-2023 23:20
og
Havis i 60'erne 12-09-2023 23:22

Tony Heller har en ny video om hysteriet og situationen med havis i Antarktis:

Scientists Are Alarmed @ YouTube
Tilknyttet billede:

20-09-2023 08:24
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Det er ægte nok. For en gangs skyld. Men havis betyder ikke en skid. Ikke mere end is på vandpytter.


Dannelsen af havis er grundlag for circulationen i oceanerne. Du aner da ikke en fløjtende fis hvad du vrøvler om...

Siger BBC? Hvad siger BBC?

Thermohaline Circulation:

https://oceanservice.noaa.gov/education/tutorial_currents/05conveyor1.html


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
RE: Atmosfære og Oceaner20-09-2023 09:44
John Niclasen
★★★★★
(6450)
Ole Larsen skrev:
Havet kan slet ikke opvarmes. Der skal 1000 gange mere energi til at opvarme oceanerne end til at opvarme atmosfæren.

Hvordan tester man denne påstand?

Hvis man kender massen af atmosfæren og den specifikke varmekapacitet for luft, kan man regne ud hvor meget energi, der skal til at varme atmosfæren op én grad.

Og hvis man tilsvarende kender massen af al havvandet i oceanerne og den specifikke varmekapacitet for havvand, kan man regne ud hvor meget energi, der skal til at varme oceanerne op én grad.

Kender kan disse to værdier for energi, kan man sammenligne. En hurtig (ikke 100% præcis) beregning:

Atmosfæren vejer 5,1 x 10^18 kg.

Luft har en specifik varmekapacitet på 1006 J/(kg K).

5,1 x 10^18 kg * 1006 J/(kg K) = 5,1 x 10^21 J/K.

Hydrosfæren vejer 1,4 x 10^21 kg, hvor oceanerne står for 97% af denne masse.

Havvand har en specifik varmekapacitet på 4001 J/(kg K).

1,4 x 10^21 kg * 97% * 4001 J/(kg K) = 5,4 x 10^24 J/K

Hvad er forholdet mellem de to værdier for Joules pr. Kelvin (pr. grad)?

5,4 x 10^24 J/K / 5,1 x 10^21 J/K ~= 1059

Så ja, jeg er enig med Ole Larsen, når han skriver, at der skal 1000 gange mere energi til at opvarme oceanerne end til at opvarme atmosfæren - sådan rundt regnet.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 20-09-2023 09:46
20-09-2023 09:50
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Havet kan slet ikke opvarmes. Der skal 1000 gange mere energi til at opvarme oceanerne end til at opvarme atmosfæren.


Hmm...


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Tilknyttet billede:

20-09-2023 21:48
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Dannelsen af havis er grundlag for cirkulationen i oceanerne. Skriver Robert Wagner. Det kan da kun være den havstrøm der cirkulerer rundt om Antarktis. Og den må være meget varierende fordi der er meget is om vinteren og lidt is om sommeren. Det mest typiske for havstrømme er at varmt vand løber væk fra ækvator og koldt vand løber mod ækvator.
RE: Coriolis20-09-2023 22:45
John Niclasen
★★★★★
(6450)
Ole Larsen skrev:
Det mest typiske for havstrømme er at varmt vand løber væk fra ækvator og koldt vand løber mod ækvator.

Jep, og så spiller den fiktive corioliskraft ind, især i de øverste vandlag.

Her en video, der præsenterer de fem store ocean gyres:

World Ocean Gyres @ YouTube

Se evt. også dette indlæg: Coriolis 23-10-2017 14:58

Der vil altid være disse havstrømme, uanset om der er havis eller ej.



En lign. grafik fra en lærebog:
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 20-09-2023 22:50
20-09-2023 23:04
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Man skal jo nærmest starte i børneniveau...


Rul ned til du finder

Golfstrømmen og Grønlandspumpen

Golfstrømmen er en del af et globalt havstrømningssystem – det termohaline cirkulationssystem.

https://www.experimentarium.dk/klima/oceaner/


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Tilknyttet billede:

21-09-2023 19:10
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Nu har jeg læst lidt på systemerne for havstrømme. Det gode gamle med roterende havstrømme, gyres, og det nyere termohaline system. De to systemer modsiger hinanden, og de er endda uenige om havstrømmenes bevægelser. Jeg har også kikket i Lademanns Verdensatlas, originaludgave på engelsk 1971 og 1977, der viser to store havstrømme i Atlanterhavet, som dog blander sig en lille smule nord for ækvator. Stillehavet er der ingen illustration af. Der er en illustration af dybhavets havstrømme, og der står at nedsynkningen af overfladevand fortrinsvis sker ved Grønlands sydspids og i Weddellhavet ved Antarktis og derfra flyder ud i de dybere lag af oceanerne. Der er en hel masse dér man kan sætte sig ind i hvis man vil. Men min mening er at man ikke skal lave et stort problem ud af smeltende is, hverken havis eller indlandsis. Det er noget slemt tyranni. Og grønlænderne har vi faktisk ikke kunnet bruge til noget, men deres hav og deres is kan vi få store klima kvababbelser ud af.
21-09-2023 21:14
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Nu har jeg læst lidt på systemerne for havstrømme. Det gode gamle med roterende havstrømme, gyres, og det nyere termohaline system. De to systemer modsiger hinanden, og de er endda uenige om havstrømmenes bevægelser. Jeg har også kikket i Lademanns Verdensatlas, originaludgave på engelsk 1971 og 1977, der viser to store havstrømme i Atlanterhavet, som dog blander sig en lille smule nord for ækvator. Stillehavet er der ingen illustration af. Der er en illustration af dybhavets havstrømme, og der står at nedsynkningen af overfladevand fortrinsvis sker ved Grønlands sydspids og i Weddellhavet ved Antarktis og derfra flyder ud i de dybere lag af oceanerne. Der er en hel masse dér man kan sætte sig ind i hvis man vil. Men min mening er at man ikke skal lave et stort problem ud af smeltende is, hverken havis eller indlandsis. Det er noget slemt tyranni. Og grønlænderne har vi faktisk ikke kunnet bruge til noget, men deres hav og deres is kan vi få store klima kvababbelser ud af.


Og din mening ( hvad du tror ) giver jeg ikke en dyt for, siden du mener det er nok at tro...

https://vejr.tv2.dk/2023-07-25-forstaa-den-nordatlantiske-golfstroem-derfor-er-den-saa-vigtig


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
22-09-2023 07:06
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Det eneste jeg sagde var at jeg tror der skal 5-10 graders opvarmning til en klimaforandring. Underforstået, en katastrofal klimaforandring. Du diskuterer åbenbart ved ordkløveri. Den slags møder man mange af.
22-09-2023 11:06
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Det eneste jeg sagde var at jeg tror der skal 5-10 graders opvarmning til en klimaforandring. Underforstået, en katastrofal klimaforandring. Du diskuterer åbenbart ved ordkløveri. Den slags møder man mange af.


Ordkløveri?
(En ordkløver er en person, der anvender spidsfindig, hårtrukken argumentering, som drejer sig om den helt præcise betydning af det ord, der betegner diskussionens centrale emne)

Nej det er ikke det jeg gør. Jeg siger bare at det ikke er godt nok at tro, når det kommer til videnskab.

Eller, som min fysiklærer altid sagde,: 'Tro kan du i kirken, her skal du vide.'

Så hvad med at undersøge hvor mange graders forskel der skal til for at klima forandrer sig væsentligt?

Som sagt, forskel mellem glacial og interglacial periode kan være så lidt som 3-4°C for global gennemsnitstemperatur. Hvis Danmark blev dækket af is, vil du så ikke betegne det som katastrofal klimaændring?

Du skrev du tror der skal 5-10° ændring til, så derfor giver jeg ikke en dyt for, hvad du tror.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Redigeret d. 22-09-2023 11:24
22-09-2023 14:10
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Ordkløveri er måske ikke det nøjagtigt rigtige ord. Men flueknepperi lyder så groft. Hvad hedder det når man i en diskussion hænger hele argumentet op få ét ord? Og vi bruger ordet tro/tror meget i det danske sprog. "Jeg tror jeg vil slå græsset en gang til i næste uge". "Jeg tror jeg laver den gryderet i morgen". Og hvad så med udtrykket "utroligt"? Det irriterer mig, men det har også været brugt for hundrede år siden. Det er meget svært at vide hvor meget varmeforskel der skal til for at lave en glacial-interglacial klimaændring. Jeg kan dårligt nok huske at man talte om at vi var på vej imod en ny istid i 1970erne. Men min indstilling var at det ville tage flere tusind år før isen nåede her til. Og da man sagde at CO2 laver klimaændringer så skulle der ske noget før jeg ville bekymre mig. Og det synes jeg ikke at der gør. CO2 er en naturlig del af atmosfæren. Og øl og sodavand. Og jeg kan lide at lave bål. Jeg er blevet ikke ryger pga. skimmelsvamp i huset.
22-09-2023 14:20
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Ordkløveri er måske ikke det nøjagtigt rigtige ord. Men flueknepperi lyder så groft. Hvad hedder det når man i en diskussion hænger hele argumentet op få ét ord? Og vi bruger ordet tro/tror meget i det danske sprog. "Jeg tror jeg vil slå græsset en gang til i næste uge". "Jeg tror jeg laver den gryderet i morgen". Og hvad så med udtrykket "utroligt"? Det irriterer mig, men det har også været brugt for hundrede år siden.


Tja, det er heller ikke flueknepperi.

Igen, som min fysiklærere altid sagde, tro kan du i kirke, her skal du vide.

Det er meget svært at vide hvor meget varmeforskel der skal til for at lave en glacial-interglacial klimaændring.


Nej, det er faktisk ret nemt.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
22-09-2023 14:20
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Ordkløveri er måske ikke det nøjagtigt rigtige ord. Men flueknepperi lyder så groft. Hvad hedder det når man i en diskussion hænger hele argumentet op få ét ord? Og vi bruger ordet tro/tror meget i det danske sprog. "Jeg tror jeg vil slå græsset en gang til i næste uge". "Jeg tror jeg laver den gryderet i morgen". Og hvad så med udtrykket "utroligt"? Det irriterer mig, men det har også været brugt for hundrede år siden.


Tja, det er heller ikke flueknepperi.

Igen, som min fysiklærere altid sagde, tro kan du i kirke, her skal du vide.

Det er meget svært at vide hvor meget varmeforskel der skal til for at lave en glacial-interglacial klimaændring.


Nej, det er faktisk ret nemt.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
22-09-2023 14:25
Peter Villadsen
★★★★★
(2686)
Ole Larsen, med hensyn til vandstandsstigninger, så er vi døde, når nutidens udledninger fører til alvorlige problemer.
Så hvis vi kun bekymrer os om os selv, så er der ikke noget at bekymre sig om.
Vores børn og børnebørn og senere generationer vil få masser af bekymringer pga vores handlinger.

Man kan også sige, de gamle kan slappe af, mens de unge bør bekymre sig, det kræver blot man kun tænker på sig selv.
22-09-2023 15:11
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Robert Wagner. Du har haft en klassisk fysiklærer. Jeg kan ikke huske sådan nogle udsagn fra de forskellige lærere. Men jeg kan huske en skrap lærerinde i de små klasser der sagde:"I kan ikke finde fra jeres næse til jeres mund". Senere var der noget om 1. grads, 2.grads og 3. grads forbrænding, hvor jeg mener at 3. grads er værst. Det meste af kroppen forbrændt. Men nu hører man tingene byttet om.
22-09-2023 15:38
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Ole Larsen skrev:
Robert Wagner. Du har haft en klassisk fysiklærer. Jeg kan ikke huske sådan nogle udsagn fra de forskellige lærere. Men jeg kan huske en skrap lærerinde i de små klasser der sagde:"I kan ikke finde fra jeres næse til jeres mund". Senere var der noget om 1. grads, 2.grads og 3. grads forbrænding, hvor jeg mener at 3. grads er værst. Det meste af kroppen forbrændt. Men nu hører man tingene byttet om.


Hvor hører du det, at der er byttet om på det? (Kilde)

Er der også byttet om på at det er forkert, at jorden er flad og korrekt, at den er rund (sådan nogenlunde) ?


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
22-09-2023 16:41
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Nå. Nu er jeg fuld. Mine kommentarer kkser.
23-09-2023 10:53
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Vikingerne vidste godt at Jorden er rund. Når man var langt ude på havet stod fjeldene halvt i sø. Og i Saxos krønnike er der en historie om en ekspedition til det yderste nord. Og på det sidste stykke vej til polen måtte de gå ned ad trapper og stiger. Det er klart. Når man bor på en kugle og op er op og ned er ned, må man bruge stiger for at komme til Nordpolen.
RE: Havstrømme23-09-2023 12:10
John Niclasen
★★★★★
(6450)
Ole Larsen skrev:
Nu har jeg læst lidt på systemerne for havstrømme. Det gode gamle med roterende havstrømme, gyres, og det nyere termohaline system. De to systemer modsiger hinanden, og de er endda uenige om havstrømmenes bevægelser.

Jeg har også checket, og måske du er enig i flg.?

Havstrømme i de øvre vandlag incl. de store gyres bevæger sig forholdsvis hurtigt og sender termisk energi fra Ækvator og tættere på polerne, hvor det til sidst stråler ud i Universet igen. F.eks. løber Golfstrømmen med en hastighed på op til 2-3 m/s.

Den thermohaline cirkulation løber meget langsommere. Iflg. Encyclopædia Britannica typisk med en fart af 1 cm/s, altså flere hundrede gange langsommere.

The general circulation of the oceans consists primarily of wind-driven ocean currents. These, however, are superimposed on the much more sluggish circulation driven by horizontal differences in temperature and salinity—namely, thermohaline circulation. Wind-driven circulation, which is strongest in the surface layer of the ocean, is the more vigorous of the two and is configured as large gyres that dominate an ocean region. In contrast, thermohaline circulation is much slower, with a typical speed of 1 centimetre (0.4 inch) per second, but this flow extends to the seafloor and forms circulation patterns that envelop the global ocean.

Man vurderer, at det tager op mod 1000 år for vandet, der synker ved Grønland og Antarktis, at nå tilbage til overfladen igen.

Ole Larsen skrev:
Der er en hel masse dér man kan sætte sig ind i hvis man vil. Men min mening er at man ikke skal lave et stort problem ud af smeltende is, hverken havis eller indlandsis. Det er noget slemt tyranni.

Ja, og der er desværre en masse pladder i omløb. F.eks.:

Experimentarium skriver:
Golfstrømmen er en hvirvel, der styres dels af den dominerende vestenvind lige nord for ækvator og dels af forskelle i vandets temperatur og saltindhold (salinitet). Overfladevandet drives mod nord, væk fra den Mexicanske Golf og ud i Atlanterhavet. Her løber det østpå, rundt i en cirkel, og tilbage til den Mexicanske Golf. Den transporterer ca. 55 millioner km3 vand i sekundet, hvilket er langt hurtigere, end noget skib kan sejle.

Så iflg. Experimentarium måles hastighed i rumfang (vand) pr. sekund, og intet skib kan sejle så hurtigt som Golftstrømmen!?

Det rene nonsens!

Golfstrømmen løber med få m/s, og de fleste (alle) skibe kan sejle hurtigere end denne lave hastighed. 3 m/s svarer til under 6 knob.

Og jeg er enig i, at vi er underlagt et slemt tyranni. Det er fordi, klima-hysteriet har aspekter af religion og efterhånden findes overalt i samfundet her i landet. Denne tro ligger bl.a. til grund for politiske beslutninger, der tyranniserer befolkningen.

Billedet er fra en lærebog og viser både den nordatlantiske gyre, der løber hurtigt, og dele af den langsomme thermohaline cirkulation.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 23-09-2023 12:15
23-09-2023 12:59
Robert Wagner
★★★★★
(3568)
Kan en havstrøm der flyder 1cm/s transportere lige så meget vand som en havstrøm, der flyder 2-3m/s?


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
RE: Alarmisme23-09-2023 13:44
John Niclasen
★★★★★
(6450)
I fortsættelse af Havstrømme 23-09-2023 12:10

Mere pladder fra Experimentarium:

Experimentarium skriver:
De fleste forskere er enige om at vandstanden stiger. FN's klimapanel (IPCC) har forudsagt, at vandet vil stige mellem 18 og 59 cm som følge af temperaturstigningen i atmosfæren.

Over hvor lang tid? Som følge af hvilken temperaturstigning?

Senere skriver de:

Experimentarium skriver:
Temperaturen i oceanerne er i gennemsnit steget med ca. 1 °C, mens luften kun er steget med 0,74 °C i løbet af de sidste 10 år.

Nej, temperaturen i oceanerne er ikke steget med 1°C i den tid, man har målt det. Langt fra. Man har slet ikke målt temperaturen i al vandet, og med de usikkerheder, man har, kan oceanerne godt netto have mistet energi de seneste 100 år.

Experimentarium spreder pseudovidenskabelig nonsens og alarmisme.

Tilbage til havet:

Ole Larsen skrev:
Det mest typiske for havstrømme er at varmt vand løber væk fra ækvator og koldt vand løber mod ækvator.

Ja, og det sker uanset mængden af havis ved polerne.

Ved Ækvator modtager Jorden mere energi fra Solen, end den stråler væk. Ved polerne stråles der mere væk, end der modtages fra Solen. Derfor er der en transport af termisk energi fra Ækvator mod polerne. Denne energitransport er ca. lige stor gennem havstrømmene som gennem vinde i atmosfæren. Corioliskraften påvirker strømmene, så der dannes gyres. De roterer med uret på den Nordlige Halvkugle, og mod uret på den Sydlige.

23-09-2023 14:07
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Jeg har hørt, Ja RW hørt. At klimaet på vest Grønland Er mildere end klimaet på øst Grønland. Det passer ikke på nogle af modellerne for Golfstrømmen. Men der er mindre vinteris på vest Grønland end på øst Grønland. Hvor havet er isbelagt hele vinteren. Skide være med den spændende øst grønlandske kultur. Der er ikke nogen modeller af havstrømme der forklarer hvorfor Vest Grønland skulle være mildere end Øst Grønland.
23-09-2023 14:11
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Der er mildere klima på Vest Grønland end på Øst Grønland.
RE: Klima i Grønland23-09-2023 14:55
John Niclasen
★★★★★
(6450)
Ole Larsen skrev:
Jeg har hørt, at klimaet på vest Grønland Er mildere end klimaet på øst Grønland. Det passer ikke på nogle af modellerne for Golfstrømmen. Men der er mindre vinteris på vest Grønland end på øst Grønland. Hvor havet er isbelagt hele vinteren.
...
Der er ikke nogen modeller af havstrømme der forklarer hvorfor Vest Grønland skulle være mildere end Øst Grønland.

Vi skal nok have vinden til hjælp for en forklaring.

Vedhæftede kort viser den gennemsnitlige vind for årene 1980-2022.

Kilde: Monthly Reanalysis Maps @ climatereanalyzer.org

Ud for kysten ser der ud til fortrinsvis at være vind fra nord både på øst- og vest-kysten af Grønland. Der er frit farvand fra ishavet og Nordpolen mellem Grønland og Svalbard, mens Ellesmere Island blokerer nord-vest for Grønland. Det kan forklare, hvorfor der er mere havis i Østgrønland. Vinden trækker havisen mod syd.

Inde over land er der i Vestgrønland fortrinsvis vind fra syd-øst. Der ser dog ud til at være meget vindstille i det syd-vestlige Grønland, hvor Nuuk ligger, og hvor vikingerne boede for 1000 år siden. I det syd-østlige Grønland er der ikke lige så vindstille, og vinden ser ud til ofte at komme fra nord.

Vinden, som blæser fra øst og syd-øst mod kysten i Vestgrønland, er tør, da nedbøren er smidt som sne inde over Indlandsisen. Når tør luft falder i højde mod kysten, presses den sammen af det højere atmosfæretryk ved kysten, og luften opvarmes derfor adiabatisk (fønvind).

Iskerneforskere kan i isen se, at klimaet er skiftet hurtigt ved overgangen fra glacial til interglacial for knap 12.000 år siden. Det ser ud til, vinden pludselig fra det ene år til det næste begyndte at blæse fra en anden retning i Grønland.

Check: 2011 okt 4_Science & Cocktails_Jørgen Peder Steffensen3 @ YouTube
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 23-09-2023 15:11
23-09-2023 21:04
Ole Larsen
★☆☆☆☆
(72)
Tak for det John Niclasen. Oceanerne stabiliserer klimaet på Jorden.
RE: Global "temperatur" og manglende data24-09-2023 09:17
John Niclasen
★★★★★
(6450)
I fortsættelse af "Forskere" er alarmerede 19-09-2023 23:27

Tony Heller har en ny video om globale temperaturserier, manglende vejrstationer, og manglende data.

Assessing Government Climate Agencies @ YouTube

Klima-hysteriet er det største og dyreste bedrag i historien.
Tilknyttet billede:

RE: Oceanerne er buffer24-09-2023 09:21
John Niclasen
★★★★★
(6450)
Ole Larsen skrev:
Tak for det John Niclasen. Oceanerne stabiliserer klimaet på Jorden.

Selv tak! Jeg er enig, oceanerne er en kæmpe buffer, som det kræver 1000 gange mere energi at få til at skifte temperatur, end atmosfæren.

Vejret skifter, som det altid har gjort, men der sker ikke det store, fordi oceanerne er denne buffer.
Redigeret d. 24-09-2023 09:23
Side 6 af 9<<<45678>>>





Deltag aktivt i debatten Fake science from NASA:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Fake News122-07-2023 23:11
Mere fake climate news309-01-2023 16:01
Climate Fake News i medierne er normen229-10-2022 09:20
NASA's temperatursvindel9506-06-2021 19:05
Newspeak fra Fake News2110-03-2021 22:27
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik