Husk mig
▼ Indhold

Total katastrofe



Side 9 af 11<<<7891011>
26-10-2023 21:51
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Frank123 skrev:
@Peter Villadsen

I den virkelige verden er der en udtalt mangel på interesse for vindenergi. Gamesa var på konkursens rand, fusionerede med Siemens, Dong var på konkursen rand, som fugl Fønix kom Ørsted bragende op af asken. Det gør de ikke mere. Ørsted har mistet 75% af sin værdi og aktieanalytikere spår aktien falder til under 25 kr. (Værdiløs) Nu er Siemens i store problemer. Vestas aktie har tabt 50% i værdi. De amerikanske vindprojekter bliver lukket ned et efter et, ligesom de danske vindprojekter. Det er den skinbarlige sandhed. Prøv nu at orientere dig lidt om hvad der sker i den virkelige verden!


Vindaktierne har været voldsomt efterspurgte, det har bragt kurserne op på et urealistisk niveau. Der har været store forsyningsproblemer for producenterne i 2022.

Den mangel på interesse for vindenergi, du taler om, er det fordi Danmark vil udbygge med 4GW frem mod 2030?

Vindenergi giver alle billig strøm når det blæser. Når det ikke blæser købes dyrere strøm fra atomkraft, vandkraft og biomasse afbrænding.

Er du en af dem, der går du da ind for højere elpriser?
Redigeret d. 26-10-2023 22:03
26-10-2023 22:57
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Frank123 skrev:
@Robert Wagner
Øhh? Teksten bekræfter jo netop at efter 2 (years of decline), nu er erstattet af en fremgang på sølle 70% af installationskapacitet for 3 år siden.


Du kalder en fremgang på 70% for sølle?

:

Det er da nu meget godt ift. at der er 'udtalt mangel på interesse for vindenergi.'


Bliv endelig ved med at gøre dig selv til grin, Frank, bliv endelig ved.




Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
26-10-2023 23:27
Oildriller1
★☆☆☆☆
(101)
Peter Villadsen skrev:
Frank123 skrev:
@Peter Villadsen

I den virkelige verden er der en udtalt mangel på interesse for vindenergi. Gamesa var på konkursens rand, fusionerede med Siemens, Dong var på konkursen rand, som fugl Fønix kom Ørsted bragende op af asken. Det gør de ikke mere. Ørsted har mistet 75% af sin værdi og aktieanalytikere spår aktien falder til under 25 kr. (Værdiløs) Nu er Siemens i store problemer. Vestas aktie har tabt 50% i værdi. De amerikanske vindprojekter bliver lukket ned et efter et, ligesom de danske vindprojekter. Det er den skinbarlige sandhed. Prøv nu at orientere dig lidt om hvad der sker i den virkelige verden!


Vindaktierne har været voldsomt efterspurgte, det har bragt kurserne op på et urealistisk niveau. Der har været store forsyningsproblemer for producenterne i 2022.

Den mangel på interesse for vindenergi, du taler om, er det fordi Danmark vil udbygge med 4GW frem mod 2030?

Vindenergi giver alle billig strøm når det blæser. Når det ikke blæser købes dyrere strøm fra atomkraft, vandkraft og biomasse afbrænding.

Er du en af dem, der går du da ind for højere elpriser?


Frank123 har faktisk fat i essensen af politikernes katastrofe prioritering. At alt lige fra fjernvarme, el, affaldssortering, billisme til fødevarer alt sammen er blevet voldsomt dyrere siden de besluttede sig for den "såkaldte" grønne omstilling.
At omkostningerne ville være enorme, er vi mange der i årene efter gjorde opmærksom på.

Når en tidligere venstrefløjsaktivist som Villadsen undskylder det med manglende interesse fra de danske skatteydere og så samtidigt har den frækhed at påstå de øgede priser skyldes afhængighed af vandkraft i Norge, atomkraft i Sverige osv., er jeg nødt til at gøre den samme ekstremist opmærksom på det faktum at vi i Danmark (Præ "Grøn omstilling") tidligere har haft en fuldstændig pålidelig og billig varme & el produktion. Og absolut ikke som vinden blæser.... !

Jeg går absolut ind for billigere forbruger priser. Men "Kære Villadsen" hvor henne i dette årti har den grønne omstilling ført til færre afgifter og billigere energi for os forbrugere? Ved godt du har helt anden agenda og ikke helmer før vi alle har gennemført en total adfærdsændring!

"Er du en af dem, der går du da ind for højere elpriser?" Noget af et retorisk spørgsmål. Et spørgsmål der allerede forudsætter at du køber forestillingen om at den grønne omstilling fører til billigere energi. Og i såfald har denne Shangrila forestilling stadig ikke udmøntet sig i noget hos de mere totalitære stater som Kina, Rusland etc, der stadig udbygger deres fossile sektor som aldrig før!
27-10-2023 05:58
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Hold dig for øjnene og sig:
Der har ikke været coronakrise
Der er ikke krig i Ukraine og nu Gaza.
Der har ikke været komponent mangel, forsyningskrise.
Strømmen bliver altid meget dyrere når vinden blæser og solen skinner
Der er ikke andet i verden, der giver prisstigninger end grøn omstilling
Den grønne omstilling er ond og vil skade mig

Det er altid godt med konspiration og at finde en skyldig for verdens elendighed og ulykker.
Masser af personangreb, flot Oildriller.

Tak for diskussionen.
Redigeret d. 27-10-2023 06:17
28-10-2023 00:24
Oildriller1
★☆☆☆☆
(101)
Peter Villadsen skrev:
Hold dig for øjnene og sig:
Der har ikke været coronakrise
Der er ikke krig i Ukraine og nu Gaza.
Der har ikke været komponent mangel, forsyningskrise.
Strømmen bliver altid meget dyrere når vinden blæser og solen skinner
Der er ikke andet i verden, der giver prisstigninger end grøn omstilling
Den grønne omstilling er ond og vil skade mig

Det er altid godt med konspiration og at finde en skyldig for verdens elendighed og ulykker.
Masser af personangreb, flot Oildriller.

Tak for diskussionen.


Så ømskindet du er blevet....!

I betragtning af mange af dine tidligere indlæg, med perfide kommentarer og overbærende hoveren, har jeg blot svært ved at genkende din nyfrelste facon. Men er dette "barren" for dine kommende debat indlæg, hilser jeg det til enhver tid velkommen.

Tilbage til hvad du rent faktisk anførte:

Energipriserne var allerede fordoblet inden Putin valgte at invadere Ukraine - jeg har det "sort på hvidt" fra mit fjernvarme selskab, der undskyldte sig med manglende vind og lave tilstande i de norske elve.
Og her kan man igen anføre - hvorledes er energi fra norske vandkraft værker og svenske atomkraft værker en fordyrende faktor?
Om ikke andet er det da til hver en tid bedre med pålidelig energiforsyning, fremfor en forsyning der er som vinden blæser...

Den "grønne omstilling" er ikke ond, men blot dum!
Vi er en lillebitte nation der tror vi kan stampe med de store elefanter - som Frank123 anførte er den danske kronjuvel ifm vindmølle lobbyen for alvor i problemer, da mange af de større nationer har indset at diversion, også i energibranchen, er helt og aldeles nødvendig, da ingen kan forudse hvad fremtidens energi består af.
Og her er de meget bekostelige vindmøller - både hvad angår produktion, men især vedligehold, nok ikke fremtidens løsning.

Som en sløjfe på halen - Jeg havde nok valgt at kalde det krigen i Israel og ikke krigen i Gaza, men igen - med dit venstreorienterede ståsted og per tradition en forkærlighed for palæstinensernes såkaldte frihedskamp er det vel egentlig ikke så overraskende.
28-10-2023 09:56
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Og her er de meget bekostelige vindmøller - både hvad angår produktion, men især vedligehold, nok ikke fremtidens løsning.

Kan du ikke lige dokumentere den sætning?

Energipriserne var allerede fordoblet inden Putin valgte at invadere Ukraine - jeg har det "sort på hvidt" fra mit fjernvarme selskab, der undskyldte sig med manglende vind og lave tilstande i de norske elve.


Her ses så de "fordoblede" energipriser år for år (gennemsnitspriser kwh/h, Sjælland med afgifter)
2023 til nu: 1.66 (her var afgiftsnedsættelse på 89 øre pr kwh det første halvår), så omkring 2.50
2022: 3.96 (krig i ukraine)
2021: 2.83 (forsyningskrise pga corona)
2020: 2.26 (corona krisen starter)
2019: 2.36
2018: 2.46
Så med afgifter (og de er store i Danmark) så er energipriserne nu tilbage på niveau med 2018 og 2019, hvilket skyldes en stor andel af vind og sol. Som det ses, så passer udtalelsen om fordoblede energipriser overhovedet ikke.

Som en sløjfe på halen - Jeg havde nok valgt at kalde det krigen i Israel og ikke krigen i Gaza, men igen - med dit venstreorienterede ståsted og per tradition en forkærlighed for palæstinensernes såkaldte frihedskamp er det vel egentlig ikke så overraskende.

Er du blot en spambot, der ikke kan andet end insinuere om noget, du ikke aner en skid om?
Fordi jeg går ind for innovation/udvikling, så er jeg ikke venstreorienteret og kalder jo heller ikke dig facistoid.
Redigeret d. 28-10-2023 10:25
28-10-2023 09:59
Kosmos
★★★★★
(5371)
Vi er en lillebitte nation der tror vi kan stampe med de store elefanter - som Frank123 anførte er den danske kronjuvel ifm vindmølle lobbyen for alvor i problemer, da mange af de større nationer har indset at diversion, også i energibranchen, er helt og aldeles nødvendig, da ingen kan forudse hvad fremtidens energi består af..
.
- nogle gode betragtninger vedr. 'energimix' vs. elpris her!
28-10-2023 10:23
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Kosmos skrev:
Vi er en lillebitte nation der tror vi kan stampe med de store elefanter - som Frank123 anførte er den danske kronjuvel ifm vindmølle lobbyen for alvor i problemer, da mange af de større nationer har indset at diversion, også i energibranchen, er helt og aldeles nødvendig, da ingen kan forudse hvad fremtidens energi består af..
.
- nogle gode betragtninger vedr. 'energimix' vs. elpris her!


de dyre kulkraftværker i vores energiforsyning?
Hvilke værker taler du om, Kosmos?
Redigeret d. 28-10-2023 11:16
28-10-2023 11:20
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Anti renewables 'logic'. .


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Tilknyttet billede:

28-10-2023 14:21
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvilke værker taler du om, Kosmos?

- aner det ikke! Hvor mener du, at jeg 'taler om' sådanne?
28-10-2023 17:11
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Kosmos skrev:
Hvilke værker taler du om, Kosmos?

- aner det ikke! Hvor mener du, at jeg 'taler om' sådanne?


Du henviser til en artikel, der mener, at kunne påvise en ekstraudgift til kulkraft, gasfyrede værker etc pga backup for vedvarende energi.
Hvilke kulkraftværker står standby i Danmark (hvis der er nogen)?
Hvad er prisen pr kwh som VE medfører som ekstra udgift til disse værker?
28-10-2023 19:37
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Her er priserne for forskellige strømkilder i globale regioner. LCOE er den rene strømpris og VALCOE er med integrationsomkostninger.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Tilknyttet billede:

28-10-2023 22:01
Oildriller1
★☆☆☆☆
(101)
Peter Villadsen skrev:
Og her er de meget bekostelige vindmøller - både hvad angår produktion, men især vedligehold, nok ikke fremtidens løsning.

Kan du ikke lige dokumentere den sætning?

Energipriserne var allerede fordoblet inden Putin valgte at invadere Ukraine - jeg har det "sort på hvidt" fra mit fjernvarme selskab, der undskyldte sig med manglende vind og lave tilstande i de norske elve.


Her ses så de "fordoblede" energipriser år for år (gennemsnitspriser kwh/h, Sjælland med afgifter)
2023 til nu: 1.66 (her var afgiftsnedsættelse på 89 øre pr kwh det første halvår), så omkring 2.50
2022: 3.96 (krig i ukraine)
2021: 2.83 (forsyningskrise pga corona)
2020: 2.26 (corona krisen starter)
2019: 2.36
2018: 2.46
Så med afgifter (og de er store i Danmark) så er energipriserne nu tilbage på niveau med 2018 og 2019, hvilket skyldes en stor andel af vind og sol. Som det ses, så passer udtalelsen om fordoblede energipriser overhovedet ikke.

Som en sløjfe på halen - Jeg havde nok valgt at kalde det krigen i Israel og ikke krigen i Gaza, men igen - med dit venstreorienterede ståsted og per tradition en forkærlighed for palæstinensernes såkaldte frihedskamp er det vel egentlig ikke så overraskende.

Er du blot en spambot, der ikke kan andet end insinuere om noget, du ikke aner en skid om?
Fordi jeg går ind for innovation/udvikling, så er jeg ikke venstreorienteret og kalder jo heller ikke dig facistoid.


#1Nuvel - Der er en årsag til at vindmølleprojekter bliver aflyst overalt i verden, akkurat ligesom vores egne luftkasteller ifm af energiøerne. Rentabiliteten af især offshore vind er for hastigt nedadgående - enhver der har arbejdet på havet kender til slitagen forårsaget af elementerne. Når man så samtidig fratager projekterne de så livsnødvendige skatte rabatter og subsidier i USA bland andet, står man tilbage som Ørsted og Siemens og klynger sig til håbet om lavere renter og priser på råmaterialer - hvilket bestemt ikke er en given ting, da man nu har gjort sig afhængig af kineserne.

#2Jeg har svært ved at forholde mig til gennemsnitlige energipriser på Sjælland. Ved der er store regionale forskelle - fakta er dog at min fjernvarme regning steg pr. 1 November 2021 til det dobbelte hvilket vil sige lige i underkanten af 700kr/Mwh - vel at mærke før Putin gik amok, og med samme mærkværdige begrundelse som tidligere anført. Sidenhen har den så igen fået et nøk opad til lige under 900kr/Mwh.

#3Du påstår at gå ind for innovation og udvikling.....
I mit og mange andres perspektiv er din holdning reaktionær og afviklende.
At være fortaler for dommedagsprofetier opfundet af sølvpapirshatte og naive svenske teenagere gør dig ikke progressiv og innovativ - måske nyreligiøs og bagudskuene. At afvikle industri, landbrug og fiskeri i klimaets navn, gør dig ikke til en helt, men forarmer blot dine børn og børnebørn.
Kineserne, russerne og araberne har ikke til sinds at opgive forbrug og vækst blot fordi du står på en skammel og råber - og mest af alt råber du jo kun i lande hvor de demokratiske forudsætninger tillader samme.
Mangler stadig at se Thunberg på den Himmelske fredsplads....!
28-10-2023 22:34
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvilke kulkraftværker står standby i Danmark (hvis der er nogen)?
Hvad er prisen pr kwh som VE medfører som ekstra udgift til disse værker?

- og hvorfor spørger du ikke ved hestens mund?
Medmindre du altså er ramt af bandstrålen?
28-10-2023 22:43
Kosmos
★★★★★
(5371)
Der er en årsag til at vindmølleprojekter bliver aflyst overalt i verden, akkurat ligesom vores egne luftkasteller ifm af energiøerne. Rentabiliteten af især offshore vind er for hastigt nedadgående

- netop, se blot på Ørsted eller Siemens!
28-10-2023 23:16
Kosmos
★★★★★
(5371)
Der er så uendeligt meget du ikke forstår. Ordet reaktionær er et af dem og når du skriver om andre, er det blot dig selv, du taler om.
Arme stakkel

- et skoleeksempel på 'overbevisende' og saglig 'argumentation'!
28-10-2023 23:40
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Kosmos skrev:
Hvilke kulkraftværker står standby i Danmark (hvis der er nogen)?
Hvad er prisen pr kwh som VE medfører som ekstra udgift til disse værker?

- og hvorfor spørger du ikke ved hestens mund?
Medmindre du altså er ramt af bandstrålen?


Når du linker til en artikel der ikke står noget konkret i, så troede jeg du vidste noget.
Men det er vel så blot antagelser og formodninger uden substans.
29-10-2023 00:00
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
"Globally, 380GW of new offshore wind capacity is expected to be added in the next decade, the council said, bringing the total installed capacity to 446GW in 2032."

https://www.ft.com/content/cb2581c1-6e2d-4868-ac73-c3d8657d403a

Faldende interesse?

"The global floating offshore wind project pipeline has grown significantly in the last twelve months in terms of capacity from 185 a year ago to 244 GW now, which represents a 32 per cent increase, according to a new report published by RenewableUK"

https://www.offshorewind.biz/2023/10/05/global-floating-offshore-wind-project-pipeline-up-by-one-third-in-a-year/


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Redigeret d. 29-10-2023 00:04
29-10-2023 00:11
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men det er vel så blot antagelser og formodninger uden substans

- go' daw, do!
29-10-2023 10:34
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Faldende interesse?



https://www.offshorewind.biz/2023/10/25/new-yorks-three-new-gigawatt-scale-offshore-wind-projects-to-bring-usd-15-billion-in-in-state-spending/?fbclid=IwAR1LFG0bZGSZ8dCvDlv5ey6AjXf1oTcsypCbL2SqplqwKE9pR-1uvfptjBw


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
29-10-2023 23:52
Kosmos
★★★★★
(5371)
Faldende interesse?

- faldende (aktie)kurser!
:

It's not just wind that's in trouble. Last week, solar equipment maker SolarEdge Technologies saw shares crash as much as 30% on sliding European demand.

We coined the term 'green panic' a few months ago. Biden's renewable bubble is imploding in today's worsening macro environment

Redigeret d. 29-10-2023 23:54
30-10-2023 12:55
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Ja så kom, i dag, det som en nyhed på de tyske medier. Den tyske regering og de tyske banker står klar med en redningsplan til Siemens Energy på uhørt mange milliarder Euro.
Aktiekurserne på Ørsted og Vestas er yderligere nede i dag.
Det går "forrygende" for den grønne omstilling.
30-10-2023 21:30
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Frank123 skrev:
Ja så kom, i dag, det som en nyhed på de tyske medier. Den tyske regering og de tyske banker står klar med en redningsplan til Siemens Energy på uhørt mange milliarder Euro.
Aktiekurserne på Ørsted og Vestas er yderligere nede i dag.
Det går "forrygende" for den grønne omstilling.


Da bankerne var ved at krakke, kom bankpakke 1 og 2.Staten har holdt hånden under SAS i mange, mange år.
Siemens Energy er i store vanskeligheder pga omkostningstunge fejl i deres produkter.
Mon ikke det er op til Tyskland at beslutte om de vil supportere en stor industri eller lade den krakke?
30-10-2023 22:41
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Jo, selvfølgelig skulle man tro det, men hvad siger EU kommisionen, konkurrence forvridning eller hvad. Hvad siger Vestas? Hvad siger den danske regering til at Siemens Energy får tilført milliarder. Eksempel: Ørsteds nye kvartalsregnskab udviser en afskrivning på 16.000.000.000,00kr. Skal den danske regering så dækket det? Vi kan jo ikke have at Ørsted, verdens støste havvindmølle projektmager går konkurs. Da slet ikke set i lyset af den danske stat ejer 50,1% af Ørsted aktiekapital, Hvad med stakkels Vestas der har mistet ⅓ af sin værdi?
Redigeret d. 30-10-2023 22:44
31-10-2023 06:54
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Frank123 skrev:
Jo, selvfølgelig skulle man tro det, men hvad siger EU kommisionen, konkurrence forvridning eller hvad. Hvad siger Vestas? Hvad siger den danske regering til at Siemens Energy får tilført milliarder. Eksempel: Ørsteds nye kvartalsregnskab udviser en afskrivning på 16.000.000.000,00kr. Skal den danske regering så dækket det? Vi kan jo ikke have at Ørsted, verdens støste havvindmølle projektmager går konkurs. Da slet ikke set i lyset af den danske stat ejer 50,1% af Ørsted aktiekapital, Hvad med stakkels Vestas der har mistet ⅓ af sin værdi?


Den danske stat går ind, når der er nationale interesser på spil.
Har selv Vestas aktier, de er nu fordoblet i værdi trods nuværende fald.
Så det er ikke så sort og hvidt.
31-10-2023 13:13
Kosmos
★★★★★
(5371)
Så det er ikke så sort og hvidt

- p.t. dog nok en del sortere end hvidere!


Ørsted varslede tilbage i august, at selskabet står over for nedskrivninger på sine aktiviteter og projekter i USA på op mod 16 mia. kr., men det beløb kan sagtens blive højere...
31-10-2023 16:44
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Faldende interesse for havvind?

https://www.offshorewind.biz/2023/10/31/us-approves-dominion-energys-2-6-gw-coastal-virginia-offshore-wind-project/?fbclid=IwAR0jU73BIaqrG-pdda-I3qyacvkBsUiw1xR7V-9CF1ldDpyCEmZVy8Yzxzo


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
31-10-2023 16:55
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Kosmos skrev:
Så det er ikke så sort og hvidt

- p.t. dog nok en del sortere end hvidere!


Ørsted varslede tilbage i august, at selskabet står over for nedskrivninger på sine aktiviteter og projekter i USA på op mod 16 mia. kr., men det beløb kan sagtens blive højere...


Og?
31-10-2023 22:57
Kosmos
★★★★★
(5371)
Og?

eksempelvis:

Den "grønne omstilling" er ikke ond, men blot dum!
Vi er en lillebitte nation der tror vi kan stampe med de store elefanter - som Frank123 anførte er den danske kronjuvel ifm vindmølle lobbyen for alvor i problemer, da mange af de større nationer har indset at diversion, også i energibranchen, er helt og aldeles nødvendig, da ingen kan forudse hvad fremtidens energi består af.
Og her er de meget bekostelige vindmøller - både hvad angår produktion, men især vedligehold, nok ikke fremtidens løsning
01-11-2023 05:08
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Kosmos skrev:
Og?

eksempelvis:

Den "grønne omstilling" er ikke ond, men blot dum!
Vi er en lillebitte nation der tror vi kan stampe med de store elefanter - som Frank123 anførte er den danske kronjuvel ifm vindmølle lobbyen for alvor i problemer, da mange af de større nationer har indset at diversion, også i energibranchen, er helt og aldeles nødvendig, da ingen kan forudse hvad fremtidens energi består af.
Og her er de meget bekostelige vindmøller - både hvad angår produktion, men især vedligehold, nok ikke fremtidens løsning


Det interessante er jo ikke havd Frank tror, men hvad der besluttes og igangsættes. Både solcelle industrien og vindmølle industrien er vokset til gigantiske forretninger fordi de kan levere billigere energi end atomkraft, fossil afbrænding. Samtidigt har de 2 industrier resulteret i innovation mod billigere energilagring, udvikling af power to x,mmm.

Hvis man er en, der klamrer sig til fortiden, så ja, den grønne omstilling er dum.

For den visionære er der masser af spændende nye veje menneskets umættelige krav på mere energi, kan tilfredsstilles.

Endvidere, Danmark har ikke mange råstoffer, vores velstand elbaseret på evnen til at tænke ud af boksen og afprøve nye veje. Iværksættere, der blev omtalt som akøre, har banet vejen til milliardindtægter for landet. At bruge ordet dum om denne udvikling må skyldes mangel på viden om, hvad der skaber velstand og fremgang.
01-11-2023 08:59
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Peter Villadsen

Citat Peter Villadsen: "Det interessante er jo ikke hvad Frank tror, men hvad der besluttes og igangsættes."

Ørsteds regnskab for 3. kvartal udviser en nedskrivning af uhørte proportioner med et dundrende underskud. Det er ikke noget jeg tror, det er hvad analytikerne siger.
En nedskrivning på hele 28,4 milliarder. Dertil kommer hensættelser i dette kvartal på mellem 8 og 11 milliarder, for nedlukning af Ocean Wind 1.
Dvs. Inden året er omme er det samelede underskud små 40 milliarder plus hvad der måtte blive generet af underskud i 4. kvartal.
Se Villadsen, det er ikke noget jeg tror. Det er noget jeg ved.

Igangsætning: Nej det hedder nedlukning, Ocean Wind 1
Hvad med Ocean 2?

Og? Som i plejer at sige.
Jeg tog hatten af hvis det hele var baseret på private midler, men nej 50,1 % hænger staten på (Skatteyderne) store dele kommer fra folks surt opsparede pensionsmidler.

Du kalder det gigantiske innovativ forretninger.

Citat Finanskommentator Ole Krohn:"Lige for øjeblikket er bølgerne vendt – alt der hedder havvindmøller og vindmøller er noget, der giver dundrende underskud.

Til sidst et spørgsmål, du er så klog:" Hvordan kan 5 medarbejdere fra hedengangne DONG starte CIP op og i løbet af få år, nu alle figurere på listen over danske milliardærer?

Ligesom Ørsted, der sgu penge i det, Ikk!
Redigeret d. 01-11-2023 09:34
01-11-2023 09:40
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Peter Villadsen

Jeg er ked af at måtte skuffe dig.

Ørsted aktie er faldet med 20% i dag, eller 73,13 % de sidste 3 år.
Desuden meddeler de nu at Ocean Wind 2 også lukkes ned.

Green Hydrogen Systems A/S er kommet med regnskab, det ser fælt ud, analytikerne siger virksomheden er i store problemer.
Undskyld
01-11-2023 10:14
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Peter Villadsen
Et udpluk af dagens kommentar:
Der røg noget af vores pension til dette fantasifoster, som koster kassen til slipsefolket hver eneste dag. Den grønne fløj må virkelig være stolte.

Et godt eksempel på hvor skrøbelig det subsiduerede vindenergi-segment er i realiteten. Lærte politikerne ikke noget omkring erfaringerne fra Dotcom-boblen!

Nå, er pyramidespillet bygget på statsstøtte i diverse vestlige lande, hvis dekadente politikere vil føle sig åh så gode for skattekroner stjålet fra deres befolkninger ved at afsløres.
Nå men var det godt for klimaet, nå nej.
Var det godt for natur eller miljø, nå nej.
Var det godt for noget som helst - ja, de som deltog i korruptionen, dvs. politikere som ville genvælges, topfolk i Ørsted og andre skadelige selskaber som har tjent millioner og næsten milliarder på at formøble de enorme summer politikerne har stjålet fra vælgerne og foræret til greenwashing.

Hvem skal nu betale - hvem har råd til mere ?
Ørsted hæver nok energipriserne ovenpå dette her, så du og jeg kommer til at betale for deres fejlslagne investeringer.
01-11-2023 10:20
Oildriller1
★☆☆☆☆
(101)
Peter Villadsen skrev:
Kosmos skrev:
Og?

eksempelvis:

Den "grønne omstilling" er ikke ond, men blot dum!
Vi er en lillebitte nation der tror vi kan stampe med de store elefanter - som Frank123 anførte er den danske kronjuvel ifm vindmølle lobbyen for alvor i problemer, da mange af de større nationer har indset at diversion, også i energibranchen, er helt og aldeles nødvendig, da ingen kan forudse hvad fremtidens energi består af.
Og her er de meget bekostelige vindmøller - både hvad angår produktion, men især vedligehold, nok ikke fremtidens løsning


Det interessante er jo ikke havd Frank tror, men hvad der besluttes og igangsættes. Både solcelle industrien og vindmølle industrien er vokset til gigantiske forretninger fordi de kan levere billigere energi end atomkraft, fossil afbrænding. Samtidigt har de 2 industrier resulteret i innovation mod billigere energilagring, udvikling af power to x,mmm.

Hvis man er en, der klamrer sig til fortiden, så ja, den grønne omstilling er dum.

For den visionære er der masser af spændende nye veje menneskets umættelige krav på mere energi, kan tilfredsstilles.

Endvidere, Danmark har ikke mange råstoffer, vores velstand elbaseret på evnen til at tænke ud af boksen og afprøve nye veje. Iværksættere, der blev omtalt som akøre, har banet vejen til milliardindtægter for landet. At bruge ordet dum om denne udvikling må skyldes mangel på viden om, hvad der skaber velstand og fremgang.


Dagens nyheder om Ørsted anskueliggør vel meget godt problematikken.
Når tax credits og andre statslige subsidier frafalder står branchen nøgen tilbage og må påvise overlegen rentabilitet i lige konkurrence med andre energiformer, der jo ofte kæmper med det modsatte ifm afgifts pålæggelser. Men det er en svær øvelse når det der står tilbage er en upålidelig energiform der kun fungerer når vinden blæser.

Ordet "dum" var måske ikke velvalgt, selvom det til tider kan forekomme passende - "naiv" havde nok været at foretrække.

Omstillingen og den skingre tone bliver naiv når man:

- dogmatisk holder fast i usunde beslutninger udfra en skønsom sammenblanding af politiske interesser og et forsøg fra statslig side på at drive virksomhed. Senest illustreret ved SAS, hvor man i årevis har pumpet skatteyder penge i et fallitbo ud fra devisen om at København da skal have en international lufthavn. Men eksemplerne er talrige - find selv på flere...

- dogmatisk udelukker alle andre løsninger på det man nu har valgt at opstille som "dommedags udløseren". Hvis atomkraft, CO2 lagring, brint eller nedbrydning/rensning af konventionelle energiformers udledning etc er bidragende og bedre bud på en løsning af det "overhængende og akutte" problem, og som samtidig vil gøre os istand til opretholde vækst og velfærd - hvorfor så stædigt fastholde en retning der tvinger os ned af nøjsomhedens forarmende landevej? Hold målet for øje...!

Visionær og innovativ er vel udtryk som en enhver erhvervsleder med respekt for sig selv, messer dagligt over indtagelsen af morgenmåltidet, bæredygtig og klimavenlig ligesåvel - om ikke andet udaftil.
Problemet er blot at dine holdninger repræsenterer alt andet pånær det klimavenlige - af samme årsag kaldte jeg dig reaktionær og bagudskuende, da du vælger at kæde sund forretning sammen med et politisk budskab/mål om klimavenlighed. At afvikle industrier du ikke bryder dig om hertil lands, løser jo ingen problemer - repræsenterer blot en formørket og forarmet fremtidsvision.
Andre lande producerer velvilligt de produkter vil vælger at stigmatisere, blot med helt andre menneskelige omkostninger.

Om føje år behøver du nok heller ikke at bekymre dig et dansk vindmølle eventyr - kineserne vil også overtage den biks!
01-11-2023 11:26
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
...Når man ser på videnskabens ihærdige forsøg på at forstå verdensrummets opbygning og de enorme energikilder kerneprocesser her bidrager med. Forstår vores iver med at komme derud.

Så er der kun en vej frem for menneskeheden og det er at tæmme og udnytte kernekraft - sikkert - det er her fremtiden ligger. (Hør/Læs i øvrigt Sabine Hossenfelders kritik af kernefysikkens nuværende stade på youtube.)

Den nation, der først kan producere 10 eller 100'foldig energi af det nuværende niveau til sine medborgere og virksomheder vinder fremtiden - og det er kun kernekraft der kan bringe os den vej.

Jeg vil ikke udelukke at solpaneler fortsat kommer til at spille en rolle - men vindmøller vil fremstå som en kuriositet om føje år.

Heldigvis virker det som om at flere og flere partier i DK har lugtet lunten - og venstrefløjen skal jo bare begynde at lytte til en af deres egne - Preben Wilhjelm. Det er faktisk kun S, der fortsat virker helt bagstræberisk.

For hvert år, der går uden at Danmark sadler om - taber vi konkurrencekraft og svigter ungdommen.
01-11-2023 12:20
Kosmos
★★★★★
(5371)
...og venstrefløjen skal jo bare begynde at lytte til en af deres egne - Preben Wilhjelm

- hvad siger da han, og hvor?
01-11-2023 12:55
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
...tror du har ret Kosmos - jeg var ellers af den klare opfattelse at Wilhjelm var for a-kraft - men det kan jeg ikke dokumentere - beklager.
01-11-2023 16:50
Kosmos
★★★★★
(5371)
jeg var ellers af den klare opfattelse at Wilhjelm var for a-kraft - men det kan jeg ikke dokumentere - beklager

- nej, det ser ikke sådan ud:

Med en titel af kernefysiker fra Niels Bohr Instituttet kunne han med ekstra vægt kaste sig ind i 1970'ernes og 1980'ernes hede debat om netop det emne. I dag nævner han selv Danmarks nej til atomkraft som venstrefløjens eneste afgørende sejr i efterkrigstiden

Men som det ses af artiklen (anno 2005) har han ellers været vidt omkring - sådan 'fagligt set'. Det må man da tage hatten af for!

Redigeret d. 01-11-2023 16:51
01-11-2023 18:57
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Sikke et klientel af vindmølle hadere.
En tror kineserne overtager biksen, en anden at vindkraft er ude om nogle år.
Dejligt med de mange strøtanker, der fremsættes helt udokumenteret, en prædikant kunne ikke gøre det bedre.
Tror dog ikke på prædikerne, lad tiden vise, hvem der får ret.
01-11-2023 19:12
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Vi lader tiden vise hvem der får ret. Imens konstaterer vi, at strømmen bliver dyrere og dyrere.
Side 9 af 11<<<7891011>





Deltag aktivt i debatten Total katastrofe:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Katastrofe for oss alle027-07-2023 16:35
Støv og partiklers fordeling, total masse og volumen, der lander fra luften alle lokale steder i Danmark.513-06-2018 17:10
Glyphosat er en katastrofe i Agentina , der forties af Dansk Landbrug...5530-11-2017 11:09
Katastrofe001-12-2012 16:21
Thule-bomben: Klima-katastrofe?1510-12-2009 10:21
Artikler
Katastrofer
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik