Husk mig
▼ Indhold

Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR


Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...10-09-2007 21:26
rick_uk
★★★★☆
(1140)
"Hvornår rammer vandet din hoveddør?"

"Vandet stiger

Havvandet stiger på grund af den globale opvarmning. Hvad vil det betyde for et fladt land som Danmark? På kortet kan du selv forsøge dig i rollen som havgud og se hvor mange meter vandstigning der skal til før vandet banker på din hoveddør. På sitet kan du også få mere viden om hvor vandet kommer fra, hvordan det vil påvirke os og hvad vi kan gøre ved det."

http://www.dr.dk/Tema/vandetstiger/index.htm

(husk at bruge "zoom")


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...11-09-2007 00:41
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Der er lige den fejl at de 14 meter i gennemsnit rundlangs verdens kyster er blevet til 14meter i højden.

Er det ikke bare en smule useriøst ligesom at jernalderen bliver til stenalderen fordi det lyder bedre.
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...11-09-2007 01:11
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
kulden-varmen skrev:
Der er lige den fejl at de 14 meter i gennemsnit rundlangs verdens kyster er blevet til 14meter i højden.

14 meters vandstigning er 14 meters vandstigning i højden. Punktum.
Forstår ikke helt, hvad du mener?

Derudover synes jeg også, DR's grafik er kritisibal. Der er ikke nogen grund til ligefrem at indbyde alverdens klimaskeptikere til at råbe SKRÆMMEKAMPAGNE og give dem mulighed for at vise et eksempel på decideret useriøsitet.
Sagen er nemlig den, at man overhovedet ikke kan lave et sådant kort, da der ikke tages højde for diger, områder der i forvejen ligger under havets overflade m.m.
Desuden kender almindelige mennesker ikke til IPCC's vurderinger af havvandsstigninger, der heldigvis langt fra lover 14 meters stigning inden for en overskuelig fremtid. Ved at lade skalaen gå op til 14 meter, får mange mennesker det indtryk, at vi taler om denne størrelsesorden.
Det er ikke nødvendigt at skræmme folk unødigt, især ikke når der i forvejen er god nok grund til, at de bør være skræmte! Det eneste, man får ud af det, er at de mister tilliden til dem, der (berettiget) råber "ulven kommer".
Læs IPCC's rapporter, og man bør være skræmt. Ingen grund til overdrivelse!
Redigeret d. 11-09-2007 02:12
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...12-09-2007 22:33
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
FN-klima-panel/IPCC's ud regner en hav stigning på ca. en halv meter og fortæller at en sådan havstigning vil tage 14m af kysterne. Det er en halvmeter højden som er blevet til 14meter i højden.
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...25-12-2007 13:20
galoredk
☆☆☆☆☆
(41)
Vandstanden de seneste 200 år er steget med over en halv meter. Jeg har stadig ikke set nogen panikagtige scener ala deep impact hvor folk løber rundt som myrer under et forstørrelsesglas på en varm solskinsdag.
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...25-12-2007 13:49
galoredk
☆☆☆☆☆
(41)
lol vandet srtiger 33cm de næste 100 år, skulle vi ikke liiige slå koldt vand i blodet.
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...26-12-2007 13:30
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
galoredk skrev:
lol vandet srtiger 33cm de næste 100 år, skulle vi ikke liiige slå koldt vand i blodet.


Hvor har du det tal fra? Det er rigtigt nok, at IPCC "kun" regner med under en meter de næste hundrede år. Hvad der sker herefter risikerer dog at blive langt mere dramatisk, og i øvrigt tyder meget på, at IPCC har undervurderet stigningen, jf. http://ing.dk/artikel/83802.
Som jeg tidligere har skrevet i denne tråd, finder jeg dog også DR's kort forkasteligt.
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...13-02-2008 04:49
MikaelHProfilbillede★★☆☆☆
(194)
Kortet er da helt forkert....

Hvis havet stiger 1 meter, så har de også inkluderet 1 meter stigning i åer og søer der i forvejen ligger flere meter over havet. *host*
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...14-09-2008 21:54
Jakob
★★★★★
(9293)
 


Der kan nok i hvert fald hurtigt blive brug for at forstærke nogle diger.

Er der andre kilder end DR, som har været modige nok til at komme med landkort over en verden med et hav, der stiger meter for meter..?  





 
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...14-09-2008 22:13
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Korrekt, longterm trend ligger på 0,32 m per 100 år.
Denne DMI tenditiøse ting har sjovt nok mindste trin på deres skala på en hel meter! Deres mindste-trin svarer altså til stigning på ca 305 år..

Om 305 år tror jeg nok at vi mennesker har fundet helt andre og smartere energi former end noget som helst vi kender idag. Så hvad i himlens navn er relevansen for dette PJAT?! Ud over som vanligt uden argumenter i hånd at skræmme stakkels mennesker fra vid og sans. Hvor herre bevarres, nul respekt.

Jeg ser at DMI har 2 gengivelser af havstigninger.
Nok kan DMI finde ud af at lave denne skræmmekampagne tingest, men de har da vist ikke formået at opdatere deres havstignings kurve?

Kurven nedenfor har været tilgængelig meget længe og er den mest respekterede kilde for havstigninger. Den viser så klart at der ingen havstigning har fundet sted siden 2005, ca. Jeg synes da at DMI skulle få opdateret deres grafer.
Tilknyttet billede:

RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...16-09-2008 08:21
Jakob
★★★★★
(9293)
 


Frank Lansner skrev:
Om 305 år tror jeg nok at vi mennesker har fundet helt andre og smartere energi former end noget som helst vi kender idag. Så hvad i himlens navn er relevansen for dette PJAT?!


Måske vil nogle mene, at det trods alt ikke er tilstrækkeligt basere hele vores civilisations fremtid på noget som du "tror" om 305 år.  



Jeg ser at DMI har 2 gengivelser af havstigninger.


Har du et link til landkort om vandstand hos DMI..?



 
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...16-09-2008 18:30
Debatman
☆☆☆☆☆
(13)

Frank Lansner skrev: Kurven........har været tilgængelig meget længe og er den mest respekterede kilde for havstigninger. Den viser så klart at der ingen havstigning har fundet sted siden 2005, ca. Jeg synes da at DMI skulle få opdateret deres grafer.


Vil det så også sige, at den graf som klimadebat viser også er forkert?
http://www.klimadebat.dk/grafer_vandstand.php

Dén viser efter min vurdering ikke, at vandstandsstigningen toppede i 2005.
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...16-09-2008 19:26
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Debatman:, lige kort, Jeg ved faktisk ikke hvor Branner har de data fra, men vi kan se at de omtaler samme datakilde: Jason og topex - med selv samme udgangspunkt: Colerado University.

Min graf kommer direkte fra Colorado university (som det ses på grafen!).
Her er samme fra NASAs hånd:
http://www.nasa.gov/centers/jpl/images/content/251084main_chart-browse.jpg
Nasa har således ikke justeret på kildematerialet fra Colerado university.

1000 kr spørgsmålet: Branner, hvem er din kilde (NOAA? eller noget i den dur??)

(DMI:
Jeg finder kun disse grafer fra ældre og dermed ikke opdaterede kilder fra DMI. Når DMI nu går så vidt som at lave denne tingest med minimum trin 1 meter selvom havstigning pt ligger/lå på 32 cm / 100 år , ja så kunne de vel godt lige gøre sig den ulejlighed at afbilde den faktiske opdaterede udvikling ?) :
http://www.dmi.dk/dmi/en/index/nyheder/nyheder-2004/stiger_verdenshavet.htm
http://www.dmi.dk/dmi/index/nyheder/nyheder-2/ny_havsatellit_lagde_flot_fra_land.htm)
Tilknyttet billede:

RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...16-09-2008 21:22
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Frank Lansner skrev:
1000 kr spørgsmålet: Branner, hvem er din kilde (NOAA? eller noget i den dur??)

Det er skam også University of Colorado.
Jeg bruger den dataserie, der har "Inverted barometer applied" og "Seasonal signal included", og som findes på denne adresse: http://sealevel.colorado.edu/current/sl_ib_global.txt.
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...16-09-2008 22:04
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Eller her:

http://climate.jpl.nasa.gov/keyIndicators/index.cfm#SeaLevel

The chart on the left shows historical sea level data derived from 23 tide-gauge measurements. The chart on the right shows the average sea level since 1993 derived from global satellite measurements, updated here monthly. Sea level rise is associated with the thermal expansion of sea water due to climate warming and widespread melting of land ice.
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...17-09-2008 00:18
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Den sidste, Rick, er nogenlunde i tråd med data fra Colerado, men den er jo ikke opdateret selv om de fejlagtigt skriver "Updated 20080916". Deres graf slutter jo ca andet kvartal 2007... Der er et eller andet med det sidste år der bare ikke rigtigt vil med på diverse grafer...


Men Branner, hvon kan det være at din kurve så ser så anderledes ud? Det er ikke lykkedes mig endnu at finde én graf andetsteds der ER opdateret, men som ikke viser en ret klar stagnation.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 17-09-2008 00:23
RE: Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR ...17-09-2008 09:29
Kosmos
★★★★★
(5371)
Ovenstående graf antyder jo iøvrigt en nogenlunde tilsvarende 'anomali' i tidsintervallet 1997 - 1999!




Deltag aktivt i debatten Vandet stiger – Interaktiv kort fra DR:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Oversvømmelser i Tyskland1330-05-2023 18:52
DR's sidste chance..022-06-2022 10:04
DR kritiktid igen3701-12-2020 12:03
Prof emiritus dr. Scient. Johannes Krügers grundlovstale 20194804-07-2020 08:14
Havniveau stigninger - hvad mener forskningen?17512-12-2019 19:31
Artikler
Oversvømmelser
Havniveau
Klima, is og havniveau – før, nu og frem (Mernilds Klumme, juni 2011)
Havstigninger og oversvømmelser (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Australske oversvømmelser fødes af ekstrem havvarme13-01-2011 06:58
Store byer trues af oversvømmelser05-11-2010 14:15
Også ørkenstat trues af oversvømmelse19-01-2010 20:57
Ny interaktiv guide lokker med viden om klima og energi11-05-2009 16:01
Helt villakvarter rives ned på grund af oversvømmelser27-03-2009 06:59
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik