Husk mig
▼ Indhold

Vil du købe aktier i DONG..?


Vil du købe aktier i DONG..?28-01-2014 19:33
Jakob
★★★★★
(9296)
.





Jeg undrer mig over, hvordan det er undsluppet min opmærksomhed, at en stor del af DONG har været til salg i over et år.
Hvis mange andre har det på samme måde, så er der måske noget galt med proceduren, selvom alle har haft mulighed for at byde ind.
Der er jo ikke lige mulighed for alle, hvis det kun er nørdede tidsskrifter for finansfolk, der orienteres.
Med mere omsorg for de nuværende ejere ( skatteyderne ) kunne man have kørt en oplysningskampagne og dannet en forening, hvor folk på enkel vis kunne købe et bundt aktier.


Hvis du får muligheden, vil du så købe aktier i DONG og for hvor meget..?

Hvad vil du sætte som betingelse..?



Jeg vil godt købe aktier i DONG for 10.000 kr helt uden at stille andre betingelser, end hvad en sådan folkelig forening kan forhandle sig frem til.
Det vil jeg gøre i tillid til, at foreningen umuligt kan blive helt stupid, og regeringen og staten ikke er ude på at snyde deres egne borgere.
Hvis jeg kan få lov til at se betingelserne, og jeg synes om dem, så vil jeg måske endda gerne købe for et større beløb.

Hvis ca. 800.000 andre danskere vil gøre det samme, så kan "guldmenneske plyndringer" rende og hoppe.






Implicit ligger der i dette en opfordring til, at alle som færdes på diverse sociale medier gerne må rejse det samme spørgsmål, så vi får så mange positive tilkendegivelser som muligt.
28-01-2014 20:36
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
En aktieudvidelse på 8 milliarder svarer til ca. 1.500 kr. pr. indbygger eller sagt på en anden måde - det det jf. energiforliget fra marts 2012 vil stige energiudgifterne med 2020.

Så jo - jeg vil også gerne købe aktier i DONG, hvis altså DONG-konstruktionen overholder gældende dansk lov, og derfor ikke efterfølgende skal splittes op i mange forskellige selskaber uden ejer- og bestyrelsesmæssig sammenfald.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
28-01-2014 23:20
Jakob
★★★★★
(9296)
.




@Boe Carslund-Sørensen


Kan du ikke godt være frisk og hjælpe med at sætte lidt mere fut i fejemøget ved at vise tillid og bare skrive et pænt beløb, som du vil købe for..?


Jeg siger bestemt ikke, at din betingelse er urimelig. Jeg anser det for en selvfølge, at dansk lov skal overholdes. Men det kan måske opfattes sådan, at din betingelse i al fremtid skal forhindre DONG i en fission, og det kan måske selvsagt være lidt vanskeligt helt at overskue i dag, om det er klogt.
Måske kan du nøjes med at gøre foreningens forhandlere opmærksomme på, at loven skal overholdes, og hvor det evt. kan blive vanskeligt..?
Og det har du vel i givet fald gjort nu, da vi nok må gå ud fra, at de vil læse denne tråd..?




.
29-01-2014 10:05
christel
☆☆☆☆☆
(5)
Klart vi køber aktier i vores eget energi selskab, dog er jeg lige skiftet til Natur-energi! Men, jo jeg vil da gerne være medejer af den måler jeg alligevel skal betale til, og transporten af el! Så regn mig ind for 1500.
29-01-2014 12:45
Jakob
★★★★★
(9296)
.



Super, så er vi nu allerede oppe på 11.500 kr


Og det er lykkedes mig at overtale en sød ældre dame til at binde sig for 5-10.000 kr helt uden betingelser.



Dermed er vi nu ialt oppe på 16.500 kr, som jeg godt tør regne for sikre.



sum pt:
3 deltagere 16.500 kr sikre + 5.000 kr mindre sikre
30-01-2014 00:07
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob jeg køber gerne aktier for mindst 10.000 dkk.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
30-01-2014 00:21
Jakob
★★★★★
(9296)
sum pt:
4 deltagere 26.500 kr sikre + 5.000 kr mindre sikre
01-02-2014 12:25
Jakob
★★★★★
(9296)
.




Nu, hvor de 19% af DONG er solgt til Goldman Sachs, er præmissen ændret for denne tråd, før den nåede at komme ordentligt igang.
Derfor kan man ikke regne med, at ovenstående indlæg fortsat er gældende.

Men med mindre, man ligefrem har noget imod, at danskere er private medejere af DONG og andre statslige virksomheder, så vil jeg gerne opfordre til, at man alligevel skriver under på denne underskriftsindsamling:

UDBYD DONG PÅ FOLKEAKTIER
http://www.skrivunder.net/udbyd_dong_pa_folkeaktier



Jeg hørte Sten Gade tale om, at Danmark mangler en ejerskabspolitik.
Det ved jeg ikke, om jeg er enig i. Jeg synes nok mere, at der mangler rettidig omhu i borgerinformationen.
Men skal en sådan politik udformes, så kan det være vigtigt, at politikerne kan se, at private borgere faktisk også kan tænkes at være interesserede i at eje en bid af selskabet.
Det kan desværre se ud til, at det hidtil har været helt udenfor rækkevidden af folketingets empatiske fantasi.




.
Redigeret d. 01-02-2014 13:07
01-02-2014 21:53
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Om jeg vil købe aktier i DONG?

DONG er jo så at sige kørt i sænk. Tidligere gav selskabet et stort overskud hvert år. Nu giver det underskud. Skal indtjeningen rettes op, så skal der ske drastisk tiltag, og det kommer efter al sandsynlighed til at gøre ondt.

Jeg skal ikke kunne sige, om der er et effektiviseringspotentiale i DONG, men bortset fra det, så er der kun forbrugerne til at betale for genopretningen.

Det bemærkelsesværdige er således også at formanden (Fritz Schur) forlader selskabet. Han ved godt, at genopretningen af selskabet kommer til at gøre ondt. Det ønsker har efter alt at dømme ikke at have noget med at gøre. Så er det bedre at forlade selskabet i tide.

Hvis jeg skal købe aktier i dette selskab, så skal aktierne være billige, set i forhold til både den indre værdi og i forhold til muligheden for fremtidig indtjening. Ellers har det ingen interesse. Aktier i et selskab som kører med underskud, og hvor der ikke er nogen umiddelbar udsigt til at selskabet kommer til at give overskud, skal være billigt. Billige virker aktierne i DONG ikke umiddelbart til at være.

Det korte svar er derfor nej.
01-02-2014 21:58
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Nu ved jeg ikke, om DONG ENERGY A/S ejer fjernvarmenet, men hvis DONG gør det, så skal fjernvarmenettet tilbydes forbrugerne og den eller de kommuner, hvor fjernvarmenettet er.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
02-02-2014 13:45
Jakob
★★★★★
(9296)
.



@Jørgen Petersen

Dit svar kan næppe overraske, men alligevel tak, fordi du brugte fem minutter på at uddybe det.
Og så brugte du vel også to minutter på at skrive under, eller synes du nærmere, at når du ikke er interesseret i at købe en aktie i en statslig virksomhed, så skal andre danskere heller ikke have muligheden..?



.
Redigeret d. 02-02-2014 13:46




Deltag aktivt i debatten Vil du købe aktier i DONG..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klimavenlige aktier208-07-2019 11:16
Ding Dong -Ja så kører vi igen....3612-12-2017 17:00
Grønne aktier/investering i vedvarende energi6124-05-2016 12:24
Salget af DONG bør stoppes!10907-02-2014 12:01
Riv jeres DONG-plomber af og send dem i protest til DONG over manglende intelligente el-målere1203-03-2011 14:04
NyhederDato
Grønne aktier for over 1 milliarder dollar23-02-2010 09:21
DONG vil bygge ny vindmøllepark ud for Frederikshavn19-09-2008 07:45
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik