Husk mig
▼ Indhold

Klima- og økonomi-krisen


Klima- og økonomi-krisen12-01-2010 19:21
Åse
☆☆☆☆☆
(2)
Hejsaaa..

Som alle andre er jeg også igang med en stor opgave ang. klima og økonomi.

Jeg har nu søgt rundt i mange timer, og ikke fundet og forstået noget.
Ved ikke hvad jeg skal gøre, og vil høre om i vidste noget om mine 2 problemstillinger.

1. Hvilke særinteresser har Danmark i klimadebatten?
2. Vil politikere og økonomer være i stand til at løse både problemerne med den menneskeskabte klimaopvarmning og den økonomiske verdenskrise på samme tid?

Det ville være en mega stor hjælp, hvis i kunne hjælpe
RE: en overvejelse12-01-2010 21:20
Stine
☆☆☆☆☆
(10)
Hej åse....jeg sidder netop nu og knokler lidt med det samme spørgsmål...hvis du læser Anders Foghs tale fra 2008, tror det er den 15/16 november på venstres landsmøde, omtaler han netop økonomien iforhold til klima. Han nævner fem punkter i hans tale som skal gøre danmark mere "grøn" og et af punkterne er netop et nyt innovations center/forsknings center osv. man kunne forstille sig at netop en udvikling af teknologien kunne medføre flere arbejdspladser i denne kontekst, da der skal sættes ind på mange punkter i danmarks udvikling for at skabe denne grønne vækst. Ydermere kan man gå ind og se den nye grønne skatte reform, som har til formål at fjerne afgiften ( til dels) på skatten på arbejde, og flytte den over til afgifter på forurening, i denne forbindelse kan man snakke om CO2 kvoter, og fleksible mekanismer, nogle punkter som også er relevante iforhold til danmarks økonomi. gunden til dette måske ville kunne sætte en stopper for "finanskrisen" er at man tror at hvis man får mere i løn, så vil flere også arbejde ( altså også arbejde på jobs man ellers ikke ville fordi lønnen er for lav)..... nu har jeg glemt hvad det var du spurgte om...må håber det kunne sætte lidt tanker igang. :-)
12-01-2010 22:50
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
2. Vil politikere og økonomer være i stand til at løse både problemerne med den menneskeskabte klimaopvarmning og den økonomiske verdenskrise på samme tid?


Nu kan man være enig eller uenig i menneskeskabt klimaopvarmning!

Men ellers!

Ja der er rigtig god økonomi i at omlægge produktioner og energiforbrug væk fra fossilenergi til vedvarende energi! Ifølge AUC koster de ca 240 Twh vi bruger årligt til industri, strøm, transport og opvarmning, 50 mia. Beløbet indholder køb af olie, kul eller naturgas til energiproduktionen. Men væsentligst så koster det produktionsudstyr som skal omsætte energien til de energikilder vi behøver (fremdrift i bil, strøm varme).

Ps! 240 Twh = 240.000.000 Mwh Du bruger ca 20 Mwh til din bolig til opvarmning.

Det er faktisk et meget bekosteligt udstyr som skal til for at omsætte denne energi til den energiform vi behøver. Små kraftværker som producere når vi behøver varme. En varme som gerne skulle komme fra den el-produktion, som giver en god udnyttelse af brændslet. De store reservekapaciteter, som til alle tider skal stå standby for at kunne indsættes dels til el-produktion med også til varmeproduktion osv. De biler som skal omsætte benzin til fremdrift er meget komplicerede maskiner i forhold til de simple el-motorer som driver en el-bil.

Feks varmeproduktion for en by som Brønderslev, her forbruges 125.000 Mwh varme til byens fjernvarmenet. Ca 50 % af varmen kommer fra det spild el-produktionen fra kraftværkets gasmotorer yder når de producere el. Restren af produktionen kommer fra gaskedler som omsætter gas til varme. Selve produktionsudstyret er meget bekosteligt og herunder vedligehold af dette er meget bekosteligt.

Gas koster unden afgift 250 kr/mwh så hvis produktionsomkostning vedligehold mm, hvis det herefter antages at energien koster 300 kr/mwh.

Dvs at 125.000 Mwh i Brønderslev koster 37 mio kr årligt!
Feks så vil den energimængde kunne produceres langt billigere ved nye systemer og her navnlig ved varmepumper feks denne opbygning se



princippet hvor energi trækkes ud af vand når det bliver til is som kan forsyne et drivhus men det kan også forsyne en by som Brønderslev.

Princip: Varme produceres når møllerne producere og varme akkumuleres.

Faktisk er det så billigt at producere energien til Brønderslev at det økonomisk er en fordel at bruge de nye produktionsmetoder.

På samme måde med andre teknologier her er overgangen til nye metoder simplethen langt billigere dels at bruge men også det løbende forbrug som enhederne skal forbruge (benzin, kul) for at yde "ydelse" vi behøver. Feks en El-bil er langt billigere at producere og herunder er den energi som forbruges langt billigere end fossil energi.
Redigeret d. 12-01-2010 22:59
13-01-2010 16:33
Åse
☆☆☆☆☆
(2)
Tusind tak for jeres svar, og at i gad at bruge tid på det..

Det var en del hjælpende, og håber der kommer flere på banen




Deltag aktivt i debatten Klima- og økonomi-krisen:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Krisen som undskyldning for kulde1413-10-2009 22:08
Var det så det, der var "krisen"?320-06-2009 10:20
Artikler
Økonomi (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Krisen sænker EU's CO2-udledning med 11 procent06-04-2010 10:04
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik