Husk mig
▼ Indhold

Klimavenlige rejser


Klimavenlige rejser14-12-2009 20:46
Jakob
★★★★★
(9293)
.



Hvordan får man en god og klimavenlig ferierejse..?


Hvor kan man med den bedste og mest bæredygtige samvittighed rejse hen og bruge penge..?


Bør man helt opgive at rejse, med mindre der er en meget vigtig grund..?





.
14-12-2009 23:37
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Island!

Deres energi er mest fra varme kilder. Og du kan fråse med det varme vand uden at få dårlig samvittighed.

Desuden er Island er meget flot land at resje rundt i... om sommeren.
Og hvis du er interesseret i klima så kan man nemt komme til at se glethcernes afsmeltning de sidste 150 år.
14-12-2009 23:50
Kosmos
★★★★★
(5371)
Deres energi er mest fra varme kilder. Og du kan fråse med det varme vand uden at få dårlig samvittighed

- men du bør befordre dig dertil pr. sejlskib (eller robåd)
15-12-2009 00:26
Jakob
★★★★★
(9293)
.



@Kosmos


Ja, det er jeg også bange for.
Det er vel snyd at bruge en færge eller et fragtskib, som sejler turen alligevel..?


Og det må nok være noget tilsvarende med El Hierro





http://ing.dk/artikel/101509-spansk-oe-lagrer-vindmoellestroem-i-vulkan-soe
Citat:
-------------------
FAKTA: Økoturisme på El Hierro
* El Hierro måler 278 kvadratkilometer og er den mindste af de syv Kanariske Øer. Øen har 10.600 indbyggere.

* El Hierro har besluttet at begrænse masseturismen og i stedet satse på økoturisme, blandt andet i økolandsbyer, hvor den traditionelle arkitektur bevares. Også det økologiske landbrug er på vej frem, blandt andet økologiske bananer og ananas.
-------------------


Det er nok bedre, at en dansker nøjes med en tur på tommeltotten til Samsø.



.
15-12-2009 12:45
manse42
★★★☆☆
(633)
Cykelferie i Danmark. Fantastisk oplevelse og tæt på gratis. Over hele Danmark er der gratis eller meget billige teltpladser med de mest fantastiske udsigter.
Har været der tre-fire gange.
Eller hvad med en kanutur ned ad en af de svenske älve.

Men det bliver så uden roomservice.

og så er det mig som skeptiker der skal fortælle det!!!!!
15-12-2009 16:05
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
Rejs til udlandet og støt et program der reforester eller noget. Så kan du være neutral. Miljøvenlig ? Findes ikke hvis du vil langt væk fra Danmark, relativt hurtigt.

http://www.fincaleola.com/index.php

For et par år siden kunne du f. eks købe nogle træer i dette firma. De tager sikkert stadig dine penge - det er ikke offset men en såkaldt investering - de reforester et område ved først at sætte nogle "pioneering" plante/træsorter op, som så senere bliver fældet og solgt så naturlig skov kan gro. Jeg ved ikke hvor god deres return rate er.
Anyway hvis du kan lide Cykelferier så gør som manse42 siger. Det lyder fornuftigt.
15-12-2009 16:29
Michael
★★☆☆☆
(196)
Det vigtigste er ikke hvor du tager hen. Det der vælter klimaregnskabet er det mange korte ferier og weekender med mange flyrejser. Det er populært at købe sommerhuse og mange pendler ligefrem til Tyrkiet i fly.

Det kan give god mening at rejse langt væk hvor man ønsker, kulturudveksling kan være berigende, bliver man væk i måneder, halve eller hele år kan da være langt mere fornuftigt målt opimod dem der foretrækker mange ferier af en uges eller kortere varighed fordelt henover hele kalenderåret. Det er heller ikke ualmindeligt mange rejser foregår til ligegyldige destinationer hvor de rejsende har drukferier og ikke ved hvor de har været når de kommer hjem.

Gå efter kvalitetsoplevelse fremfor kvantitet. Mit råd.

Propelfly på korte distancer kan være ligeså klimavenligt som tog.
Redigeret d. 15-12-2009 16:34
16-12-2009 06:18
Jakob
★★★★★
(9293)
.



@Michael


Du har en god pointe angående opholdets varighed og hyppighed.
Hvis man f.eks. kobler to sommerferier sammen til en dobbeltferie, så vil man kunne få et længere og mere dybdegående ophold.
Der vil på den måde også være bedre tid til at bruge tog med plads frem for fly, og man vil kunne opleve mere på rejsen samtidig med, at man ikke bruger så meget brændsel.

Men ellers synes jeg nok, at vi alle her i tråden ikke er for kloge.
Vi er alt for overfladiske i vores vurdering af nationers bæredygtighed, og i hvilke lande det er klimavenligt at bruge penge.
Det handler hverken kun om varmeforsyning, økologisk mad eller telttur. Der er mange flere parametre.


For nærmere afklaring af spørgsmålet vil jeg gerne bede dig og andre om at hjælpe med at komme med forslag til gode regler omkring et Internationalt Klima Gand Prix:
http://www.klimadebat.dk/forum/internationalt-klima-grand-prix-d7-e1299.php


Der kan måske også være situationer, hvor der ikke er sammenfald mellem det mest klimavenlige land og det sted, hvor det er mest klimavenligt at bruge penge.
Selvom det står skidt til i et land, så vil den rette politik ofte kunne skabe hurtige forbedringer, og i den proces kan mere økoturisme måske være en velplaceret forstærkning.

Men for danskerne bør de næste års klimaferier nok gå med at blive hjemme uden at bruge lommepenge, og i stedet passe have, isolere boliger osv..?



---



Skulle man savne en hurtig flyvetur sydpå, så er her lidt terapi:





http://www.youtube.com/watch?v=WDR1gGHHsck

http://www.youtube.com/watch?v=FOir7CapKqw



.




Deltag aktivt i debatten Klimavenlige rejser:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klimavenlige aktier208-07-2019 11:16
Klimavenlige pensionister908-03-2019 18:11
"DKs første uafhængige og klimavenlige energiselskab.."4207-03-2008 09:39
Artikler
Tre klimavenlige dates
NyhederDato
Nu skal almene boliger gøres klimavenlige10-06-2011 11:14
Plasticposer mere klimavenlige end lærredsposer22-02-2011 09:12
Danske biler mere klimavenlige31-05-2010 08:56
Vindmølle-industrien rejser sig igen26-02-2010 07:28
Ny boligside skal gøre danske husejere mere klimavenlige12-08-2009 08:44
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik