Husk mig
▼ Indhold

Nå, nu må jeg tage bladet fra munden og vil gerne starte en dialog omkring rotter.


Nå, nu må jeg tage bladet fra munden og vil gerne starte en dialog omkring rotter.07-09-2016 14:00
Rolf Bekker Ravnskov
☆☆☆☆☆
(1)
Der er så mange ting vi kan og burde gøre for at forebygge frem for enlige bekæmpelse af rotter, men det kræver at vores politikere tager ansvar, det er inde for skadedyrs branchen almen kendt at den største synder er de private ledninger i jord der er i meget ringe stand, de er etableret i manges tilfælde for 50+ år siden, disse rør er matrikel ejers ansvar at vedligeholde og sikre at der ikke er udslip af spildevand til undergrund og grundvand, altså hele og tætte.
I Københavns kommune er der 18 miljøkontrollører og det er den eneste kommune i Danmark der har disse, de har myndighed under miljøministeriets § 87 til at foretage tilsyn uden retskendelse på formodet mistanke, på privat grund, og kan i den forbindelse både henstille og påbyde en matrikelejer til at foretage tv inspektion og eller opgravning, så defekter kan afsløres og udbedres, dette buret være gældende for alle kommuner.
Der er mange Kommuner der har udliciteret opgaven til de private selskaber, hvilket i den grad forringer effekten af bekæmpelsen, når bekæmpelsen bliver udliciteret, vil det typisk være det billigste bud der vælges, og dermed den laveste fællesnævner i forhold til kvalitet, det næste er, hvad sker der med resten af de midler, der betales af borgerne over skattebilletten, hvad bliver de brug til?
En rotte har brug for 3 ting: Vand, Mad og tørre redepladser, for at kunne fungere optimalt, i de private stikledninger er disse forhold i de fleste tilfælde tilstede.
En effektiv forebyggelse er en 5 trins handling:
1. Dokumenter (få klarhed om kloakkens tilstand ved tv inspektion)
2. Renover (udbedre de defekter der er dokumenteret ved tv inspektion)
3. Sektioner (montere rottespærre så tæt på forsyningens ledning så muligt)
4. Området skal tømmes for rotter der er blevet i systemet under handlingen, hvilket er muligt uden brug af gift.
5. Der skal foretages en bygningsgennemgang for at sikre at overfladerotter (strejfer) ikke kan trænge ind i bygningen.
På den måde er det muligt at presse rotterne ud i det offentlige system hvor levebetingelserne er så meget ringere end i de små ledninger, det vil nedbringe antallet af rotter betydeligt.
Dette er efter min bedste overbevisning den eneste vej frem, hvis vi på sigt skal rotterne til livs, vi ved fra forskellige forsøg og projekter (Rottespærreprojektet og Kød byen blandt andre) at det er muligt at begrænse og stoppe rottens færden i kloakkerne.
07-09-2016 15:57
Emeritussen
★☆☆☆☆
(86)
Hmmm.... hyggeligt med et indlæg om bekæmpelse af rotter ;-)
Gode forslag jeg vil lægge mig på sinde.

........montere rottespærre ..........

Det er jeg så ikke i stand til :-(
Sligt tiltag må vi nok overlade til admin ;-)
Deltag aktivt i debatten Nå, nu må jeg tage bladet fra munden og vil gerne starte en dialog omkring rotter.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hvor mange rotter er der i Danmark ? Mellem 2.2 og 2.8 mio.312-05-2021 07:45
Rangordning af kommuner efter Antal Rotter225-04-2021 21:01
Rotter trives med den globale opvarmning....016-04-2021 18:37
Danmark - et refugium for rotter ?1723-03-2021 17:33
Rotter og MRSA2319-03-2021 21:57
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik