Husk mig
▼ Indhold

Nye solceller der udnytter 100% af alt lys


Nye solceller der udnytter 100% af alt lys27-01-2024 17:25
Euro
★★★☆☆
(445)
Jeg kunne godt levere et link, men tror denne opfindelse skal søges, før den bliver fjernet.

De har allerede indgået kontrakter med flere firmaer indenfor indoor aplikationer hvor man fanger lys og erstatter batterier.

Men deres claims er vanvittige, jeg tør næsten ikke nævne hvilke fremskridt de lover. Vi taler så vidt jeg kan se om noget i nærheden af 400watt/m2 i skyggen.

Jeg glæder mig til at høre nærmere, men selv jeg har en vis skepsis, men de siger at de har en aftale med Google om nyt produkt der ser markedet i 2024.

Deres lovning er, at de udnytter solen i alle frequenser af lys.

Vi kommer til at se eksempler på dette i løbet af 2024.
27-01-2024 18:11
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Euro skrev:
Jeg kunne godt levere et link, men tror denne opfindelse skal søges, før den bliver fjernet.

De har allerede indgået kontrakter med flere firmaer indenfor indoor aplikationer hvor man fanger lys og erstatter batterier.

Men deres claims er vanvittige, jeg tør næsten ikke nævne hvilke fremskridt de lover. Vi taler så vidt jeg kan se om noget i nærheden af 400watt/m2 i skyggen.

Jeg glæder mig til at høre nærmere, men selv jeg har en vis skepsis, men de siger at de har en aftale med Google om nyt produkt der ser markedet i 2024.

Deres lovning er, at de udnytter solen i alle frequenser af lys.

Vi kommer til at se eksempler på dette i løbet af 2024.



Heg har et billede til dig ift. den gamle historie...


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Tilknyttet billede:

27-01-2024 18:20
Euro
★★★☆☆
(445)
OK a bit oversold, den udnytter til en vis grad energien fra 100% af lysets spektrum.

Forstår du hvor lavt det er når 20Lux giver 400mW per 10cm2?

Jeg venter spæmdt på Googles udmelding, men det KAN jo være voldsomt dyrt. Og derfor ikke egnet til andet end at erstatte batterier.
27-01-2024 18:31
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Euro skrev:
OK a bit oversold, den udnytter til en vis grad energien fra 100% af lysets spektrum.

Forstår du hvor lavt det er når 20Lux giver 400mW per 10cm2?

Jeg venter spæmdt på Googles udmelding, men det KAN jo være voldsomt dyrt. Og derfor ikke egnet til andet end at erstatte batterier.


Du havde set at den nyhed kom 1. April, ikke?


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
27-01-2024 18:36
Euro
★★★☆☆
(445)
OK point til dig, men det er ikke den virkelighed. Det har ikke noget at gøre med liquid solar.!
27-01-2024 19:13
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Euro skrev:
OK point til dig, men det er ikke den virkelighed. Det har ikke noget at gøre med liquid solar.!


Er det termisk ellet photovoltaik?


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
30-01-2024 12:48
Euro
★★★☆☆
(445)
Det er photovoltaic og de siger selv at den er 100% til 300% mere effektiv end de bedste på markedet i dag. Jo lavere lysintensitet jo mere effektiv i forhold til andre pv moduler ved samme LUX.

Men der kan være en årsag til at de ikke laver dem til at sætte på huset, f.eks. hvis de er dyre eller holdbarheden er dårlig. Det er måske mere naturligt at indbygge det i produkter med kortere holdbarhed (?).

Max størrelse pt. er 75cm2.

PS. hørte lige om en ny generator der laver både varme og kulde vha. verdens sorteste farve og verdens hvideste farve. Der er ikke så meget andet om det end, at konceptet skulle virke og reducere varmeforbruget i et hus med 2,5gange (deres ord - lidt irrellevant viden før de har en prototype for markedet, men mon ikke de vurderer regningen vil ligge på ca. 30%). Jeg nævner det måske i egen tråd, hvis jeg en dag ser en præsentation med lidt mere kød på.
30-01-2024 17:55
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
[quote]Euro skrev:
Det er photovoltaic og de siger selv at den er 100% til 300% mere effektiv end de bedste på markedet i dag. Jo lavere lysintensitet jo mere effektiv i forhold til andre pv moduler ved samme LUX.

Men der kan være en årsag til at de ikke laver dem til at sætte på huset, f.eks. hvis de er dyre eller holdbarheden er dårlig. Det er måske mere naturligt at indbygge det i produkter med kortere holdbarhed (?).

Max størrelse pt. er 75cm2.

/quote]

En celle størrelse på 75cm² er dådanset fint nok, det er jo normalt flere celler der bluvrr kombineret i et panel.

Du må da gerne linke til det, det lyder rigtig interessant.

PS: Som sagt, så er min bror fysiker og arbejder faktisk med materialeforskning indenfor photovoltaic.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
04-02-2024 14:38
Euro
★★★☆☆
(445)
Der er faktisk et selskab mere med tilsvarende produkt på vej, jeg mangler bare info, måske fordi de notop ikke er på markedet endnu. Det er svært og unødvendigt at forsvare deres opfindelser. Men jeg har en fornemmelse af, at det er samme patent.

https://ambientphotonics.com/

Det andet firma er et OTC noteret selskab i USA Quantum Energy der starter produktion af flere produkter til Maj. En jeg tror jeg de kommer med er en form for lyskilde der ikke kræver eltilførsel, de får energien fra Photon energi som de siger vil erstatte solceller i løbet af 10år. Som jeg forstår det vil de også komme med en Photon Magnet generator - det er sikkert rigtigt som de siger at den opsamler energi uden input, men i en mængde så jeg ikke helt forstår opfindelsens rimelighed.
Men de siger altså at deres forhandlere får et helt produktkatalog for 2024.

https://qree.energy/

De har en lang række videoer på Youtube.
04-02-2024 16:36
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Hmm, det lyder godt nok smart med udtrykket photonics, men solar celler der bruger sollys fungerer også pga. photoner.

Det begynder at lygte lidt af BS.

Så på standen om at man kan indfange halvdelen af energien man bruger til at skabe belysning.

Det lyder langt ude. Når du indfanger halvdelen af den energi der kommer fra dit kunstige lys til at producere energi, så kunne du ligeså godt skrue lyset ned til det halve.

Så nu begynder det at lugte langt væk af BS.

Ambient photonics lyder mere plausibel. Jeg havde jo Llerede en lommeregner med indbyggede pv celler der virkede med kunstig lys for over 30 år siden.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Redigeret d. 04-02-2024 17:01
04-02-2024 18:47
Euro
★★★☆☆
(445)
Jeg sagde jo til dig jeg ikke ville stå på mål for deres claims, men vi finder jo snart ud af om der er noget om snakken...ventetiden skulle ikke være så lang.

Det er jo en tåbelig snak at tale om hvad du mener du kan modbevise nu, når sandheden er her om 6-9måneder.

Jeg har ikke hørt fra andre end dig at man kan indfange halvdelen af energien, men det er måske rigtigt, men jeg gætter på, at systemet indregner, at det lagrer energi i dagtimerne hvor der er naturligt lys i lokalet.
04-02-2024 19:30
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Euro skrev:
Jeg sagde jo til dig jeg ikke ville stå på mål for deres claims, men vi finder jo snart ud af om der er noget om snakken...ventetiden skulle ikke være så lang.

Det er jo en tåbelig snak at tale om hvad du mener du kan modbevise nu, når sandheden er her om 6-9måneder.

Jeg har ikke hørt fra andre end dig at man kan indfange halvdelen af energien, men det er måske rigtigt, men jeg gætter på, at systemet indregner, at det lagrer energi i dagtimerne hvor der er naturligt lys i lokalet.


Det påstår de selv på denne side og den påstand er absolut utroværdigt.

https://qree.energy/photon_power.html


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
05-02-2024 12:31
Euro
★★★☆☆
(445)
Der står at de kan indfange 50% af lysenergien, det er jo ingenting! Hvis de taler om at sætte store solfangere op for at fange 50% af lyset fra en 10watts pære, så er det næppe en god forretning.

Men lad os nu se hvad de kommer med, de hentyder til at man kan blive grid uafhængig, selv om jeg tvivler...produktionen skulle starte i maj.

Det er nu ikke så meget et spørgsmål om det virker, mere i hvilket omfang at det er brugbart...jeg fandt frem til disse selskaber fordi, at det gik op for mig at solcelle firmaer i Danmark er begyndt at markedsføre mono crystal celler der laver energi uden direkte sollys. Det ledte mig til celler der virker ved svagt lys.
24-02-2024 10:25
Nielsen4600
☆☆☆☆☆
(3)
Det bliver da spændende at følge med i.




Deltag aktivt i debatten Nye solceller der udnytter 100% af alt lys:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Nye utrolige fremskridt inden for solceller1708-08-2023 14:30
UV-lys110-02-2020 16:37
Hvorfor udnytter man ikke varme fra stålværker?405-02-2015 17:23
Solceller på private ejendomme007-08-2014 16:02
Solceller og læringskurven1509-07-2014 21:13
Artikler
Solceller
NyhederDato
Prisen på solceller styrtdykker14-05-2011 22:01
Solceller frem med 110 procent19-03-2009 06:04
Stort prisfald på solceller i vente12-12-2008 07:29
Los Angeles vil dække byens tage med solceller04-12-2008 05:44
Gennembrud for solceller?01-12-2007 14:41
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik