Husk mig
▼ Indhold

Synopsis eksamens opgave om Global Opvarmning



Side 1 af 212>
Synopsis eksamens opgave om Global Opvarmning14-02-2008 15:28
tobiastt
☆☆☆☆☆
(7)
Hej.
Jeg er studerende på Øregård Gymnasium, jeg skal til til sommer op i en afsluttende eksamen kaldet AT. Dette er en mundtlig eksamen ud fra en afleveret synopsis. Denne skal afleveres den 3. marts.

Jeg skal lave en synopsis der dækker over to fag, nemlig Samfundsfag og Geografi. Derfor håber jeg at der er nogen af jer derude der ved noget om dette emne ud over det man kan læse i div. lærebøger. Har du nogen ideer eller input vil jeg meget gerne høre fra dig i denne tråd.

Jeg kunne godt tænke mig at komme ind på noget med klimadebatten.
Derudover skal jeg komme ind på nogen forudsigelser f.eks. katastofer som følge af klimaet.

Mange tak
14-02-2008 18:17
Christoffer Bugge Harder
★★★★☆
(1801)
Prøv at begynde med "Klima, vejr og menneske" af Willi Dansgaard - han er en af vores allerbedste klimaforskere (har fået Crafoordprisen, hvilket er den højeste udmærkelse for de fag, der ingen Nobelpris har) - den er rigtig god både til dramatiske ændringer i fortiden og til mulige fremtidsscenarier, selvom hans styrke helt klart er i det fortidige.

Hvad angår de nuværende klimaforandringer, kan jeg anbefale Spencer Wearts "The discovery of global warming" - det beskriver, hvordan linjer går fra Fourier i 1820erne, Tyndall i 1850erne og Svante Arrhenius i 1890erne op til den endelige erkendelse af en menneskeskabt drivhuseffekt i 1970erne og 80erne. Arrhenius (der fik Nobelprisen i anden sammenhæng) var den første, der forudså en global temperaturstigning på 4-6 grader ved en menneskeskabt co2-fordobling, og det er faktisk 110 år siden.

Hvis du skal have noget rigtig apokalyptisk, kan jeg anbefale dig Mark Lynas bog, "Six degrees". Det er klart i den alarmistiske (men ikke helt urealistiske) afdeling.