Husk mig
▼ Indhold

Jubel for COP15-demonstranter


Jubel for COP15-demonstranter16-12-2010 13:17
Helle M Erhardsen
☆☆☆☆☆
(1)
Fantastisk, erstatning til 250 demonstranter ved COP15!
16-12-2010 13:38
Gubisoul
★☆☆☆☆
(116)
Er det ikke lidt tidligt at juble?

Det er kun byretten hvor der er sagt dom.

Som jeg hører politiet så har de planer om at anke dommen.

Vent med at juble til det har været forbi højeste retten.
19-12-2010 10:13
Jakob
★★★★★
(9185)
.





Jeg synes, at det er glædeligt for klimakampen, at retten har talt og sagt, at klimademonstranterne til COP15 ikke bare var en flok bøller og ballademagere.


Det er i hvert fald det budskab, som jeg får ud af dommen.



http://www.information.dk/253988
Citat:
-------------------------
De tre dommere fastslår, at de 250 blev udsat for et ulovligt indgreb. Samtlige tilkendes også erstatning. De 178, der blev anbragt på den kolde asfalt under knibtangsmanøvren mod den store folkelige demonstration 12. december, skal hver have 9000 kroner. De øvrige får 5000 kroner hver.

Under de urolige dage i forbindelse med topmødet frihedsberøvede politiet i alt cirka 1900 mennesker. Men kun 250 af disse valgte at gå til retten for at få medhold i, at de har været udsat for en uretfærdighed.

Næste akt foregår i Østre Landsret. Københavns Politi vil anke dommen, oplyser politiadvokat Anders Dorph.
-------------------------



.
Redigeret d. 19-12-2010 10:23
20-12-2010 19:06
Jakob
★★★★★
(9185)
.





DEADLINE 22:30 19.12.10 med Nynne Bjerre
http://geo.dr.dk/findLocation/?id=383626&ListType=nyheder&location=None&uri=http://www.dr.dk/extention/playWindowsMediaODP.aframe


I udsendelsen diskuteres blandt andet lømmelpakken og politiets ret til at anholde folk uden sikker grund og uden først at have bedt dem om at gå væk.

Der vises også klip fra Politiets indsats, hvor lederen siger til sine betjente noget i retning af, at han "fanme vil se den stav gløde.!".
Det synes jeg ikke er ok.
Nok skal de have ret til et internt sprog, men jeg synes, at dette er for ukontrolleret og brutalt fra en foresat.
Men det er måske godt for den menige betjent, hvis det går galt. Skulle han ved et uheld i raseri komme til at knuse et par demonstranters hjerneskaller, så kan han nok bedre sige i retten, at han handlede efter ordre..?




.
Redigeret d. 20-12-2010 19:09
20-12-2010 20:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Uden at "vide" noget i denne sammenhæng, så må jeg sige at hvis man beslutter at "snuppe" 900 folk så bliver man nød til at sørge for at de har det godt. Hvis det så kommer bag på én at asfalten er iskold, så bliver politiet nød til at være lydhør når så mange mennesker søger at gøre politiet opmærsom herpå.

OK, Nemt at være bagklog, indrømmet!!!
20-12-2010 23:48
Jakob
★★★★★
(9185)
.





@Frank Lansner


Antallet er vel ikke afgørende, men hvad mener du så om erstatningerne, er de store nok..?

Hvis du helt uskyldigt var blevet tvunget til at sidde bagbundet på kold asfalt og tisse i bukserne, ville du så være tilfreds med 9.000 kr i erstatning..?




.
02-06-2011 06:09
Jakob
★★★★★
(9185)
.





Jakob skrev:
Der vises også klip fra Politiets indsats, hvor lederen siger til sine betjente noget i retning af, at han "fanme vil se den stav gløde.!".



Set i lyset af, at to unge kvinder hver er blevet idømt 2 måneders ubetinget fængsel for at opfordre nogle demonstranter til at trænge igennem en politiafspærring, bliver det lidt mere interessant, hvad der skete med betjenten, der direkte opfordrede til grov voldsanvendelse mod civile, som blot stod et forkert sted. Er der nogen, der ved det..?


Man skal åbenbart passe meget på med, hvad man siger i et land, der ellers gerne går i krig for ytringsfrihed.

Jeg forstår godt, at det skal være forbudt at opfordre andre til at begå grov kriminalitet, og jeg støtter ikke voldelige demonstrationer.
Men to måneders ubetinget fængsel blot for at opfordre nogen til at gå et sted, hvor politiet ikke vil have det, det synes jeg alligevel er i overkanten.

Hvis man skal have så meget straf for at opfordre nogen til at skubbe til en betjent, hvad skal man så gøre ved ham, der faktisk skubber..?
Han skal vel have 10 års fængsel, hvis straffen for ugerningerne skal stå i det rette forhold til hinanden..?
Og hvad vil vi så gøre med mordere osv..??

Det må nok også betyde en tur i brummen for de borgerlige politikere, der ved at udtrykke forståelse for sort arbejde, inddirekte opfordrer til det..?
Eller hvad med dem, der opfordrer Danmark til at gå i krig, og hvor et flertal er imod krigen. De skal vel så for en krigsforbryderdomstol..?
Eller hvad med de danske politikere eller foreninger, der mens Danmark er i krig siger, at det er legitimt at angribe danske soldater. De skal vel skydes på stedet for landsforræderi..?
Eller de børn, der står i en cirkel i skolegården og råber "heja" til to, der er kommet op at slås. De skal vel så alle en tur i ungdomsfængsel..?
Eller hvis folk siger, at pædofile skulle skæres i pålægsskiver uden bedøvelse, så skal de vel indklages for menneskerettighedsdomstolen..?
Eller hvis nogen siger, at de savner en mand som Bronson, der ser rødt IRL..?
Vi kan hurtigt komme på dybt vand, hvis vi vil til at putte folk flere måneder i fængsel, fordi de taler frit fra leveren i en spændt eller ophidset situation.


Angående demonstrationer fra den hårde kerne, så vil det da heller ikke hjælpe en disse på sigt. Hvis de er så farlige og organiserede, som domstolen lader til at mene, så begynder de da bare at bruge et kodesprog, som ikke kan afsløres.
Når de ikke allerede gør det, så vidner det nok mest om, at de bare er en flok amatører, der har lavet lidt for meget ballade.
Eller er der måske nogle væsentlige skærpende omstændigheder, som ikke er kommet frem endnu..?




.
Tilknyttet billede:

03-06-2011 21:22
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Man skal åbenbart passe meget på med, hvad man siger i et land, der ellers gerne går i krig for ytringsfrihed

@Jakob

JA det er godt nok forfærdelige. EN som Christoffer Guldbrandsen og hans faktuelle tyranniserende af det afghanske folk ved hans tiltagende fordrejning af den danske folkestemning mod krigen i Afghanistan via hans tidenitøse og fordrejede dækning af krigen, som i praksis gjorde den danske krigsindsats så amputeret at tyrannerne i Afghanistan ikke led megen skade af den danske indsats til skade for landets befolkning..

Når man går i krig må man havde tillid til at de soldater man sender i felten, overholder de regler og love som gælder for krigsførsel. Når man sender soldater i krig for at nedkæmpe en modstander så er det for at påføre modstanderen så store tab som mulig og herunder at slå modstanderens soldater ihjel.

Resultatet kunne 100 % læses via statistikker omkring de danske soldaters effektivitet i forhold til anholdte og dræbte talbanske krigere i kamp, som lå langt under de Amerikanske og engelske soldater antal af dræbte og anholdte Talibankrigere og det netop pga alle de totalt useriøs og tåbelige restriktioner de danske soldater i praksis blev pålagt, som følge af den hysteriske offentlige mening drevet frem af Hr. Guldbrnadsen og hans 'dokumentar' aktivitet, som drev en vanlig hysterisk folkestemning til torvs, som i praksis havde en uheldig feedback på de politiske beslutninger til skade for den danske krigsindsats i Afghanistan, og dermed til skade for det Afghanske folk..

Men sådan er der jo så meget!

En bruger af den Vestlige Verdens ytringsfrihed og pressefrihed til at skrive og sige hvad man har lyst til under de få begrænsninger straffeloven sætter. Mr. Dokumentar..


Redigeret d. 03-06-2011 21:33
09-06-2011 22:21
Jakob
★★★★★
(9185)
.




@delphi


Jeg synes, at du taler udenom.

Som jeg forstår dommen, så skal du nogle uger i brummen, hvis du siger, at du synes, at andre skal bryde en politiafspærring, som du ikke bryder dig om.

Synes du, at det er helt fint..?

Jeg har nok heller ikke tidligere hørt om fodboldfans, der er blevet straffet så hårdt for tilsvarende opfordringer.
Bliver fodboldfans ramt hårdere eller mildere af loven, fordi de ikke påstår at have et politisk budskab..?
Giver loven en bedre behandling til voldsmænd, der kun begår vold, fordi de kan lide volden i sig selv..?
Er det rimeligt..?

Måske er straffen blevet hårdere, fordi de to kvinder ser godt ud, og så vurderer dommeren, at deres opfordring har større vægt, fordi flere virile mænd vil lytte til dem..?

Men skulle det være tilfældet, så er der jo tale om diskrimination..?


Jeg må indrømme, at dommen irriterer mig lidt, fordi den delvist rammer ytringsfriheden og rejser flere andre spørgsmål, som generer min retfærdighedssans.
Danmark er vel ikke så småt ved at udvikle sig til en bananrepublik, hvor politiet og retssystemet straffer folk for politiske holdninger..?



.
12-06-2011 10:23
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Jeg synes, at du taler udenom.


Ja! Det smager lidt af magtarrogance fra Politi og domstoles side, at fængsle pga af opfordringer som beskrevet..

Jeg husker et indslag omkring demonstrationerne omkring COP15. I forlængelse af Lømmelpakken hvor det blev gjort mulig at tilbageholde personer uden grund i forbindelse med store forsamlinger omkring COP15. Hvor at en jurist beskrev det som: At man fra politiets og domstoles side handlede som man forventede politikkerne ønskede. Altså anholdt demonstranter angmass..

OG det kan man hertil sige, det var netop det politikkerne ønskede for ikke at ende i tilstande som Göteborg, Genova mf hvor rabiate demonstranter får det hele til at ende i kaos..
13-06-2011 21:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg synes, at det er glædeligt for klimakampen, at retten har talt og sagt, at klimademonstranterne til COP15 ikke bare var en flok bøller og ballademagere.


Jo men det er jo en flok bøller og ballademagere.. Det har retten skam ikke taget stilling til, den har kun afsagt dom omkring om de måtte tilbageholdes og ikke andet.

Og hvordan skal man håndterer sådan en flok bøller så det ikke ender i Ragnarok...
Redigeret d. 13-06-2011 21:54
25-06-2011 23:34
Jakob
★★★★★
(9185)
.






Jeg vil også gerne udtrykke min sympati med de aktivister fra Greenpeace, som listede sig ind og viste to bannere til den store middag hos Dronningen i forbindelse med COP15.


De blev varetægtsfængslet julen over, og nu har de en sag på halsen, som kan blive forstærket af, at de har krænket Dronningens husfred.
Gad vide, om Dronningen har meldt episoden til politiet, eller om det i virkeligheden er regeringen, der benytter Dronningens husfred til at forstærke politistatens greb om fredelige demonstranter..?
Under alle omstændigheder må det nok være et forsøg værd at søge om Dronningens tilgivelse og benådning..?


Det må nok også være på sin plads, at politiet siger offentligt undskyld, fordi de har udført deres arbejde så dårligt, at der kun skulle lidt uskyldigt dokumentfalsk til for at få adgang til hele verdens toppolitikere..?
Jeg synes, at sagen er dybt pinlig for politiet og anklagemyndigheden, og det bliver kun værre, jo mere de forsøger at dække over det ved at opblæse straffen til fredelige sympatiske aktivister.





http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-40939272:tr%C3%A6ngte-ind-til-dronningens-fest.html
--------------------------------
Aktivisterne sneg sig ind til dronningens afsluttende festmiddag på Christiansborg under klimatopmødet i 2009, hvilket nu har medført en tiltale for at have krænket regentens husfred, fordi det formelt var dronningen, der havde inviteret statslederne på middag som afslutning på topmødet. Det er Justitsmini­steriet, der har besluttet at tage den yderst sjældne paragraf i brug.

Lovovertrædelsen kan give alt fra bøde til seks måneders fængsel.

Ledere handler
Ved aktionen lykkedes det tre af aktivisterne forklædt som statsleder med frue og livvagt at snyde sig vej gennem politiets afspærringer, før de for rullende kameraer bredte gule bannere ud med teksten: "Politicians talk ­ Leaders ACT".

Sagen har påkaldt sig stor opmærksomhed, fordi fire af aktivisterne endte med at sidde varetægtsfængslet i tre uger hen over jul og nytår.

Og det er ifølge flere jurister for groft for en happening, hvor ingen kom til skade, og hvor Greenpeace blankt har erkendt aktionen og fra starten tilbudt politiet at lægge alle kortene på bordet.

Dokumentfalsk og krænkelse af husfreden
Ifølge sagens anklager, Jakob Buch­Jepsen, har den påståede krænkelse af dronningen dog intet med aktivisternes varetægtsfængsling at gøre.

"De blev varetægtsfængslet, fordi de havde lavet falske nummerplader til de biler, de kørte i, og fordi de havde forfalsket adgangsbeviser. Det er dokumentfalsk, og det giver som udgangspunkt varetægtsfængsling og siden en dom på ubetinget fængsel," siger anklageren.

De 11 aktivister samt organisationen Greenpeace Nordic er tiltalt for dokumentfalsk, for at udgive sig for en offentlig myndighed og for husfredskrænkelse af dronningen.

Sagen kører ud over mandag først igen den 19. august, hvor dommen forventes.
--------------------------------




http://www.greenpeace.org/denmark/da/press/pressemeddelelser/gallaaktivisterne-har-nu-vaeret/







.




Deltag aktivt i debatten Jubel for COP15-demonstranter:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Generation K og Klimadebat.dk under COP151106-03-2011 12:14
SRP-hjælp: COP151314-12-2010 18:15
COP15-problemer, dem løser vi.1703-05-2010 10:07
Analyse af COP15 og et forslag til vejen frem918-01-2010 22:50
Tilbage til normalen efter COP15. Og glædelig jul!125-12-2009 11:30
Artikler
Klar til COP15
COP15
Vejen videre efter COP15
COP15 - klimapolitisk Titanic (Mernilds Klumme, januar 2010)
COP15 ser ikke godt ud, men det rykker andre steder (Lidegaards Klumme, oktober 2009)
NyhederDato
Stern: Vestens arrogance skyld i dårligt COP1518-03-2010 09:49
Kina og Indien skriver under på COP15-aftale – men ...11-03-2010 05:54
COP15-landene offentliggør reduktionsmål02-02-2010 06:47
Kaotiske afslutningsforhandlinger i COP15-plenarsalen24-12-2009 12:24
Kina stemples som den store COP15-synder22-12-2009 09:01
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik