Husk mig
▼ Indhold

COP15-problemer, dem løser vi.


COP15-problemer, dem løser vi.08-12-2009 11:39
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Hvis der opstår nogle problemer med forhandlingerne ved COP15, så er jeg sikker på, at vi er mange her i forum, som gerne vil hjælpe med at løse dem, så kom bare med dem.




.
08-12-2009 17:00
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Fra Berlingske:

"COP15 hviler på en løgn"

http://www.berlingske.dk/klima/cop15-hviler-paa-en-loegn
08-12-2009 18:54
Jakob
★★★★★
(9186)
.




@Boe Carslund-Sørensen


Det er vel kun et problem for dem, der interesserer sig for den skeptiske konference, som ikke engang er med på COP15..?

Tror du ikke, at forhandlerne har disse ting med i deres helhedsbetragtning, eller hvad er problemet egentlig..?

Uanset Svensmark, så mener jeg, at det politisk vil være tåbeligt at udelukke klimabetingede oversvømmelser i fremtiden. Derfor finder jeg det også naturligt, at man forsøger at lægge beredskabsplaner og hjælper med at omstille befolkningen i de truede områder.



.
08-12-2009 19:39
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Uanset Svensmark, så mener jeg, at det politisk vil være tåbeligt at udelukke klimabetingede oversvømmelser i fremtiden


Ja til klimabetingede oversvømmelser, men nej til CO2-betingede oversvømmelser. Problemet er at alt bliver henført til CO2 især på COP15.
08-12-2009 20:27
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Boe Carslund-Sørensen skrev:
Problemet er at alt bliver henført til CO2 især på COP15.


Det kan vel være underordnet, hvis de alligevel træffer gode politiske beslutninger..?



.
Redigeret d. 08-12-2009 20:29
09-12-2009 10:47
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Men et reelt problem i forhandlingerne kan måske være, at Vesten bruger alt for meget olie og kul pr. indbygger, og vi hverken vil betale aflad eller reducere forbruget tilstrækkeligt.


G77-gruppen, som tæller 130 udviklingslande, heriblandt Kina. Talsmanden:
http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/Oevrige_temaer/2009/Klima/Klimanyheder/Nyheder/20091208201720.htm
Citat:
----------------------
Han giver ikke meget for de midler, der diskuteres som hurtig klimahjælp til ulandene, nemlig 10 milliarder dollar årligt i 2010-2012.

- For 10 milliarder dollar kan vi ikke købe kister nok til befolkningen i den tredje verden. Der er ikke penge nok til, at I kan købe jer ud af at begrænse CO2-udslippet, siger han henvendt til den rige verden.
----------------------


Jeg mener, at u-landene har en pointe, og vi skal gå længere for at komme dem i møde.

Men helst ikke bare med en pose penge.
Vi kan betale for jord til energianlæg, oaser og evakuering, og vi kan bidrage med en del grøn teknologi til omstilling.

Men det store tigerspring for en god aftale skal komme ved, at vi griber i egen barm og lover meget kraftige CO2-reduktioner ved indførelse af bæredygtig VE og energibesparelser.

Det bringer ganske vist Danmarks Energiminister i forlegenhed, når hun skal forklare, hvad de sidste otte år er blevet brugt til i Danmark, men det er der ikke noget at gøre ved.
Vi skal have den sag bragt i orden.

Det er muligt, at vi for penge kan betale os fri af U-landenes kritik, men det vil aldrig kunne rense vores samvittighed at "bestikke" dem til tavshed.
Det kan kun en økologisk bæredygtig levevis, og det samme må gælde for dem.

Men det bliver dyrt, og det bliver ikke billigere, når det skal gå meget hurtigt.
Derfor må vi nok forudse 10-15 år, hvor der ikke bliver så meget at rutte med, og det vil også gå ud over anden udviklingsstøtte.
Når det gælder omstilling til bæredygtig økologi, så er alle lande U-lande, og Vesten er langt bagefter.




.
10-12-2009 01:25
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Helt aktuelt er et af problemerne i forhandlingerne, at Tuvalu, samt andre lande fra AOSIS-gruppen, i dag fik COP-forhandlingerne "suspended". De ville nemlig gerne have nedsat en "contact group" til et konkret (meget ambitiøst) forslag, de havde fremsat, men bl.a. OPEC-landene, ført an af Saudi-Arabien, gik imod. Connie Hedegaard prøvede som præsident at igangsætte uformelle møder om Tuvalus forslag. Det lille land satte sig dog på tværs, og krævede COP'en standset, hvis ikke deres forslag blev behandlet på formel vis. Der er sandsynligvis blevet forhandlet intenst om det videre forløb her til aften, og det bliver spændende, hvad Connie kommer ud med i morgen tidlig. Dét kommer oveni den kaotiske situation, som det lækkede danske dokumentudspil i dag har medført på Bella Center.

I kan selv se den spændende debat, der fik den store "plenary"-sal til at holde vejret her - spol frem til slutningen. Stilheden, der indtræffer omkring 2:26:30 inde i klippet, var øredøvende.
Som man kan se, kom problemerne noget bag på Connie, der bliver nødt til at konsultere sin sidemand flere gange for slukket mikrofon og til stor forvirring.

En anden overraskelse, var den interne splittelse i G77-gruppen. Indien og Kina var således negative over for Tuvalus forslag, selvom det blev forsikret, at det ikke var et angreb på Kyotoprotokollen.
De mest udsatte ulande, f.eks. de små østater (AOSIS), ser gerne at der også bliver forhandlet intenst i det såkaldte LCA-spor, der arbejder på en ny protokol, der er mere ambitiøs end Kyoto, mens større ulande hellere udelukkende vil fokusere på KP-sporet, der jo kun giver forpligtelser til Annex 1-landene.

Prøv i det hele taget at se lidt af møderne, hvis I orker. Det giver et godt indtryk af, hvor omstændigt FN-systemet med dets konsensuskrav fungerer...
Desuden går der dyrebar taletid med, at de 192 lande, hver gang de tager ordet for første gang, føler sig nødsaget til at takke den danske befolkning, Connie Hedegaard for hendes "great wisdom" samt andre ligegyldige høfligheder ... hurtigt går det i hvert fald ikke!

(Husk at vælge fanen "English" for at få det hele (f.eks. Saudi-Arabiens indvendinger) tolket til engelsk!)
Redigeret d. 10-12-2009 01:44
10-12-2009 09:22
Jakob
★★★★★
(9186)
.




@branner


Mange tak for info.


Deres video på siden er ikke kompatibel med Ubuntu Linux, så det er nok ikke meningen, at folket skal følge med i detaljerne.
Det er heller ikke meget, der har været om de forskellige forhandlingsspor i pressen forud for COP15.
Det er selvfølgelig heller ikke sikkert, at det vil være godt for stemningen. Tænk, hvis de laver noget skidt.

Efter hvad jeg kan se om Tuvalu, så har de med deres koralrev store interesser i en klimaaftale, så jeg synes, at det er svært at forestille sig, at det vil være klogt af dem helt at stoppe showet.
http://da.wikipedia.org/wiki/Tuvalu

Men Saudi-Arabien, som åbenbart primært skaber problemer, de er som mange andre lande bekymrede for Irans atomprogram.
Hvis Iran kan overtales til at bruge COP15 til at komme med de rigtige løfter til FN angående deres atomprogram, så kan det måske gøre Saudi-Arabien mere venligt stemt i bytte, foruden det må kunne frigive flere midler til udviklingslandenes omstilling.
http://www.klimadebat.dk/forum/iran-og-uran--d32-e595.php#post_17289

Det er måske at være for håbefuld, men når jeg tænker over det, så synes jeg, at det er svært at se en lejlighed, hvor Iran vil kunne vinde mere international popularitet og anerkendelse ved at gøre det.



.
10-12-2009 14:29
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Deres video på siden er ikke kompatibel med Ubuntu Linux, så det er nok ikke meningen, at folket skal følge med i detaljerne.




Det virker ej helle i Google crome eller firefox.

Ku' du sige lidt om Ubuntu under Linux hvordan brugerfalden er og om det er til at bruge i praksis.

Hvis du ønsker at lave hjemmesider mm så kan jeg anbefale www.joomla.org det er meget effektivt når man lige sætter sig ind i hvordan det virker.
11-12-2009 10:04
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Jeg fik det til at virke i firefox ved at bruge explorer plugin og slå al sikkerhed/scripting fra.

Branner, hvis du får tid, så må du gerne skrive et lille referat som sidst - det værdsættes!

OT:
@ delphi

Jeg er meget imponeret over Ubuntu og bruger det ofte når jeg bare skal sidde og skrive notater / surfe rundt. Installationen er uhyre nem og man får en masse god dagligdagssoftware. Den næste maskine jeg køber bliver med Ubuntu.


~thomas wernberg
Redigeret d. 11-12-2009 10:05
12-12-2009 00:53
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
sg17a skrev:
Branner, hvis du får tid, så må du gerne skrive et lille referat som sidst - det værdsættes!

Tjek evt. vores daglige referater - mangler desværre for 11/12, men forhåbentlig bliver det skrevet i morgen.
Jeg har også netop selv skrevet et blogindlæg, som I meget gerne må kommentere på!
12-12-2009 07:34
Jakob
★★★★★
(9186)
.




@branner


Tak for mere info. og et interessant blogindlæg.

Det lyder ikke godt, hvis det drukner i jura.


Alternativt eller supplerende forslag:

Vi indfører et årligt "Klima-Grand-Prix for hele verden..!!


En simpel og folkelig konkurrence mellem alle verdens lande, om hvilket land der i løbet af året har gjort mest for den økologiske omstilling.
Det kan gøres med tydelige søjlediagrammer, hvor ændringer i landes forbrug af forskellige resurser nemt kan aflæses og sammenlignes med andre.
§Bracket: ( Denne geniale idé er fremført af Danmark, som forventer to tons CO2-kvoter for bidraget )





@delphi


Ubuntus brugerflade er næsten som Windows, og der er høj sikkerhed på Internettet, selvom man ikke bruger antivirus.
Der kan opstå enkelte problemer med hardware, hvortil der ikke er skrevet software.
Vil man køre programmer til Windows, så er Ubuntu heller ikke så god, men det er dog bedre end omvendt.

Er du interesseret, så prøv evt. at undersøge nærmere i det danske hjælpeforum:
http://ubuntudanmark.dk/forum/

Ubuntu er gratis og kan downloades til brænding på CD:
http://ubuntudanmark.dk/?action=downloads
Har man en ældre PC, som må slettes, så har man en god "legeplads".
Man kan også dele harddisken på samme PC og selv bestemme, om man vil boote op i Windows eller i Ubuntu. Men det har jeg endnu ikke eksperimenteret med.

Generelt om Ubuntu:
http://da.wikipedia.org/wiki/Ubuntu
Citat:
--------------------
Styresystemets navn kommer fra zulu- og xhosa-begrebet ubuntu, der ikke har én præcis, alment anerkendt oversættelse, men som i hvert fald betegner en form for fællesskab. Ubuntus motto, Linux for Human Beings ( "Linux for mennesker" ), sammenfatter et af projektets primære mål – at gøre Linux nemmere at bruge.
--------------------


.
12-12-2009 19:07
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Jeg har nu oprettet en ny tråd til diskussion af forslaget om et Internationalt Klima Grand Prix:
http://www.klimadebat.dk/forum/internationalt-klima-grand-prix-d7-e1299.php



.
14-12-2009 00:21
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Så er der også skrevet om fredag og lørdag til de interesserede. Tjek også nye blogindlæg.

Fortsæt venligst debat om Ubuntu under Løst og fast: Fri debat.
14-12-2009 14:21
Jakob
★★★★★
(9186)
.



http://www.klimadebat.dk/cop15_update.php
Citat ( 11. og 12. december ) :
---------------------
Som Bjarke bemærkede på bloggen forleden, var det nogle nedslående meldinger, der kom ud af EU's topmøde i fredags. EU's officielle CO2-reduktionsmålsætning er stadig kun 20 % - til trods for at økonomiske analyser for nylig har vist, at der ikke vil være nogen som helst ekstra omkostning for EU ved at gå fra 20 til 30 %, grundet finanskrisens indvirkning på væksten og dermed CO2-udledningerne i EU-landene. EU's kortsigtede finansiering til u-landene (2010-2012) beløber sig til sølle 2,4 mia. euro pr. år (dvs. 7,2 mia. euro i alt), hvoraf en stor del faktisk er "genbrugt" ulandsbistand. Langsigtet finansiering (efter 2012) er der ingen som helst udmelding om.
Metoderne til opgørelse af CO2-udledninger i forbindelse med skovdrift er tilsyneladende slet ikke blevet diskuteret på EU-topmødet.
---------------------


Vesten vil åbenbart stadig ikke reducere tilstrækkeligt.

Det må nok være en passende lejlighed til at minde om denne artikel i Ingeniøren:

http://ing.dk/artikel/104550-prisen-for-at-redde-kloden-betal-15-kroner-om-dagen
Citat fra siden:
-----------------------
Europa kan snildt skære 40 procent i deres CO2-udslip i 2020, hvis hver enkelt er villig til at punge 15 kroner ud om dagen, konkluderer en ny undersøgelse fra Stockholms Klima Institut.
-----------------------



Jeg bemærker i øvrigt, at de bør bruge Ditte til at hjælpe med at sætte parenteser i teksten.
Hun er god til at gøre det, så det hjælper på forståelsen frem for det modsatte:

http://www.klimadebat.dk/cop15_update.php
Citat:
----------------------
Der er nu fremlagt udkast til tekster fra både KP-arbejdsgruppen (hvor man drøfter Kyoto Protokollens anden forpligtelsesperiode) og LCA-arbejdsgruppen (hvor man drøfter forpligtelser ud over dem der er i Kyoto-protokollen, dvs. særligt med henblik på USA og u-landene, som ikke har forpligtelser under Kyoto Protokollen). Indtil videre er udspillene dog noget hullede, og der mangler især tilstrækkelige udspil på de to mest afgørende områder; CO2-reduktioner i i-landene + finansiering til u-landenes bæredygtige omstilling og tilpasning til klimaforandringerne.
----------------------


Med ønske om fortsat god arbejdslyst for et godt resultat på COP15.



.
Redigeret d. 14-12-2009 14:24
17-12-2009 10:37
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Umiddelbart før COP15 hørte jeg Connie Hedegaard sige, at hun troede, der ville gå mange år, før der kunne laves en international aftale, hvis det ikke lykkes nu på COP15.

Det lød meget klogt som en metode til at lægge pres på alle parter. Men nu hvor en aftale ser ud til enten at gå i vasken eller at blive for upraktisk, så virker det måske knapt så klogt.

Worst case scenarierne for klimaet går jo ikke væk i 20 år, bare fordi politikerne ikke kan blive enige i dag.

Bør man ikke nærmere holde internationale klimatopmøder noget oftere, måske hvert 5. år og aftale det nu..?


Endnu har man ikke styr på alle de politiske parametre, som definerer de forskellige landes bæredygtighed i klimasammenhæng, og der mangler retningslinjer for nødhjælp og beredskabsplaner i stort omfang.

USA har netop pralet så højt med, at de har bygget en vindturbine, at man skulle tro, det var en helt ny opfindelse.
De vil nok også være mere klar til at udbrede grøn teknologi om 5 år. Især hvis en international interesse opretholdes.

Sådan mener jeg, at der er flere ting, som taler for, at man skal mødes igen med jævne mellemrum for at opdatere og forbedre planerne til gavn for klodens tilstand.
Det må bare ikke blive en sovepude, hvor alle går og venter på, at de andre skal løse problemerne.
Det mener jeg netop, at vi har set et klassik uheldigt eksempel på i Danmark de sidste otte år.
Hvert land må selv tage ansvar og stå for sin egen bæredygtige omstilling, og erfaringer og resultater kan deles med resten af verden på næste møde.

Om 5 år kan det også være, at vi har fået bygget et ekstra lokale, så NGO'erne ikke behøver at stå ude i kulden og fryse.
Bortset fra politiet, så kan vi måske håbe på, at det hele med tiden bliver lidt mindre amatøragtigt..?



.
03-05-2010 08:51
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Politiken (og andre medier) bringer her til morgen en artikel omkring en lydoptagelse fra COP15 . - Man skal altså passe på disse mikrofoner.

http://politiken.dk/klima/article961993.ece
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2010/05/02/180121.htm

Spændende at læse hvordan tonen var.

Jeg tror dette er original artikel fra Spiegel (mit tyske er ikke det bedste)
http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/0,1518,692471,00.html#ref=top
03-05-2010 10:07
Kosmos
★★★★★
(5366)
Man skal altså passe på disse mikrofoner

- novra...a: Hvilke 'afsløringer'!


Helt ærligt, altså: Embedsmænd/fagministre havde ikke kunnet få nogen (for alle) blot middelmådigt acceptabel aftale på plads; 18. dec EM var alt op til regeringslederne og klokken var '1155' - samtidigt var Københavnstrup indhyllet i sne og is, og Obama havde fået at vide, at medmindre han snart besteg AF1 med kurs mod Andrews AFB, kunne han imødese juleferie i Kongeriget!
Under disse omstændigheder ville vel ingen ved sin fornufts fulde brug forestille sig, at toplederne blot sad om det runde bord og sippede tevand med stiv pegefinger - alt imens de udvekslede small talk og diplomatiske artigheder!




Deltag aktivt i debatten COP15-problemer, dem løser vi.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Jubel for COP15-demonstranter1125-06-2011 23:34
Generation K og Klimadebat.dk under COP151106-03-2011 12:14
SRP-hjælp: COP151314-12-2010 18:15
Analyse af COP15 og et forslag til vejen frem918-01-2010 22:50
Tilbage til normalen efter COP15. Og glædelig jul!125-12-2009 11:30
Artikler
Klar til COP15
COP15
Vejen videre efter COP15
COP15 - klimapolitisk Titanic (Mernilds Klumme, januar 2010)
COP15 ser ikke godt ud, men det rykker andre steder (Lidegaards Klumme, oktober 2009)
NyhederDato
Stern: Vestens arrogance skyld i dårligt COP1518-03-2010 09:49
Kina og Indien skriver under på COP15-aftale – men ...11-03-2010 05:54
COP15-landene offentliggør reduktionsmål02-02-2010 06:47
Kaotiske afslutningsforhandlinger i COP15-plenarsalen24-12-2009 12:24
Kina stemples som den store COP15-synder22-12-2009 09:01
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik