Husk mig
▼ Indhold

Mernilds 'baby' vokser 35 meter om dagen !!!


Mernilds 'baby' vokser 35 meter om dagen !!!12-07-2011 15:12
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Hovsa.... Mernild har kørt sine modeller baglæns eller er han bare utroværdig ?


http://planetsave.com/2011/07/12/final-images-from-satellite-show-advancing-glaciers/


Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
RE: ...ikke med?12-07-2011 15:48
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Glar

Kan du skære det ud i pap for mig præcist hvad du mener?

1992-2011

Mvh.
Mikkel
13-07-2011 20:31
mernild
★☆☆☆☆
(114)
@ GLAR,
Sikke dog en stupid kommentar du har postet, undskyld mig! Den viser med al tydelighed din manglende forstaaelse for klima- og isvidenskab. Inden du kommer med saadanne bemaerkninger, saa synes, jeg du skal laese hele artiklen, og ikke kun gribe ud efter enkelte saetning.

En kort kommentar:
At Kangerdlugssuaq udloebsgletscheren har bevaeget sig fremefter, ca. 35 m pr. dag fra marts til maj i aar er der som saadan ikke noget overraskende i. Der forekommer aarlige fluktuationer i frontbeliggenheden, aar efter aar. Men mere vigtigt er ift. klimaforandringer, at fronten over de sidste 19 aar netto har bevaeget sig 4 km tilbage. En tilbagetraekning der er generel for de store udloebegletschere fx. Helheim og Jakobshavn, men ogsaa for mindre udloebsgletschere som fx. Midgaard og Fenris i Oestgroenland...
17-07-2011 08:52
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Mernild

Omvendt, kunne det jo være at jeg netop har forstand på den slags. Når det er sagt så ved hverken forskere eller lægfolk hvad der er NORMAL vollumen på den Grønlandske Indlandsis, det ville være en meget nyttig viden for at kunne bedømme Indlandsisens helbredstilstand.

Det er kendt at der på Østkysten (Tasilaq og nærmeste omegn) blev akkumuleret 90 meter i efterkrigsårene op til 1992. Fra 1992 til dags dato er der akkumuleret 21 meter sne/is i samme område.

Da det primært er vægten af isen i samspil med de lokale topografiske forhold der bestemmer gletsjernes speed ud mod kysten... så er det jo næsten utænkeligt at gletsjerne ville ligge stille, som du skriver, sker der fluktuationer i frontbeliggenheden og et speed på 35 meter i døgnet gør at plasmaen sprækker og derfor kælver som isbjerge. Det smukkeste eksempel på en kerne-sund gletsjer er Elefantfods-gletsjeren i Nordøst Grønland, hvor plasmastrømmen flyder stille og roligt mod kysten.

Der sker selvfølgelig randafsmeltninger både i Øst og vest, men Indlandsisen bliver tykkere på midten, så spørgsmålet er hvor meget der samlet set forsvinder. Summit akkumulerer ca. 2 meter om året, hvoraf meget skyldes snefygning.

Alle hyler og skriger om øget afsmeltning i Arktis, men havvandsstigningerne er langt mindre end forventet set i det samlet billede... så måske er sublimations-faktoren langt større end forventet, men vanddampen skal jo ned igen som nedbør et eller andet sted, så den falder formentlig over landjorden og giver først senere en uventet havvandsstigning (rent gætværk).

Men det kan med sikkerhed siges, at isbjergene i de grønlandske fjorde og langs kysten er et generelt sundhedstegn, den dag der ingen isbjerge er, så er der grund til red alert.
18-07-2011 15:16
Hvalrossen
★☆☆☆☆
(130)
..og jf. JP skulle der være minimum 4 dage om året §.-) http://sermitsiaq.ag/node/104298




Deltag aktivt i debatten Mernilds 'baby' vokser 35 meter om dagen !!!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Mernilds Klumme fra oktober...2411-07-2008 15:37
Artikler
På vej mod hastige klimaforandringer (Mernilds Klumme, september 2015)
En svækkelse af Golfstrømmen (Mernilds Klumme, maj 2015)
Albedo og isafsmeltning: Isen i Grønland er blevet mørkere (Mernilds Klumme, marts 2014)
Fra 'the unknown unknowns' til 'the known knowns' ... (Mernilds Klumme, marts 2014)
Myter i klimadebatten (Mernilds Klumme, maj 2012)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik