Husk mig
▼ Indhold

Mulige politiske tiltag (Brainstorm).


Mulige politiske tiltag (Brainstorm).07-06-2018 13:39
ErikPontopidan
☆☆☆☆☆
(1)
Hej

Jeg tænker det kunne være meget sjovt at se nogle forskellige bud på miljø- og klimatiltag vores politikere burde overveje.

Kom derfor gerne med nogle konkrete og gerne realistiske politiske tiltag, der ville kunne forbedre vores miljø- og klima.
Her er mine forslag;

- Skrotpræmie (10.000,-) På dieselbiler registreret før år 2000.
- Nyt pantsystem til plastikposer.
- Afgiftsstigning på oksekød.
- Sænk afgiften på el- og hybridbiler.
- Minimér brugen af papir i det offentlige.
- Strammere lovgivning om brug af pesticider i landbruget.
- Tilskud til el-bybusser i de fem største danske byer.
- Og selvfølgelig investér kraftigt i vedvarende energi.
05-10-2018 16:04
Kurt Nielsen
☆☆☆☆☆
(1)
Et muligt tiltag kunne være tvungen brug af mails i det offentlige for at mindske papirspildet!

Du nævner, at det kunne være en god idé at sænke afgiften på el- og hybridbiler, hvilket jeg er helt enig med! Faktisk er salget af hybridbiler steget, hvilket selvfølgelig kun er godt!

Jeg håber virkelig, at partierne lægger større vægt på klimadebatten i den næste valgkamp, hvor nogle af disse forslag nemt kunne implementeres.

Har du flere forslag, Erik?
Redigeret af branner d. 06-10-2018 13:39
05-10-2018 18:17
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Pålæg olie, kul og gasselskaber en afgift pr udledt mængde CO2 for hver m3 gas, hver liter olie, hvert ton kul.
Den, der forvolder skaden, betaler selvfølgeligt.
Et godt princip og tænkeligt meget brugbart, da de fleste handler udfra hvad der økonomisk betaler sig.
Mvh Niels
Redigeret d. 05-10-2018 18:19
05-10-2018 20:13
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Kurt Nielsen skrev:
Et muligt tiltag kunne være tvungen brug af mails i det offentlige for at mindske papirspildet!


Nu er verdens millioner af servere jo iblandt de allerstørste energislugere. De bruger mere energi end bil- og flytrafik tilsammen.

Du nævner, at det kunne være en god idé at sænke afgiften på el- og hybridbiler, hvilket jeg er helt enig med! Faktisk er salget af hybridbiler steget, hvilket selvfølgelig kun er godt!


Vi skal af med biler. Vi har al for stor købekraft. Vi kommer ikke udenom, at skal det batte noget, skal vi gevaldigt ned i indkomst/forbrug.
Og nu, vi har en mindsteløn - hvad er der galt i at indføre en max. indkomst?


.



Redigeret af branner d. 06-10-2018 13:40
26-10-2018 12:49
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
Nu er jeg imod AGW historien. Derfor mener jeg alle afgifter og subsidier bør afskaffes. Men jeg synes da vi gerne skal have nogle grønnere løsninger.
* Indfør regler om hvor brændstof effektiv al transport skal være
(km per liter etc.).
* Indfør krav om længere levetid af produkter.
* Brug solfangere til opvarmning (luft og / eller vand). De er den grønneste
løsning. Jeg har ingen fidus til vindmøller, elbiler og biobrændsel. PV
solceller er tæt på, at være gode; men solfangere har væsentligt højere
ydelse, forurener mindre at producere og tjener sig selv hjem meget
hurtigere.
* Brug micro-CHP (Combined Heat and Power) drevet af f.eks. paraboloide
fokuserende solfangere (måske serielt koblede), for at få væsken op og
koge, til at drive gasturbinen.
* Hvis vi kunne mindske mængden af skibstransport, ville det være godt.
Man kunne måske også bruge mindre skibe med hydrofoil, så de kan
spare brændstof.
* Lad den næste nye kaffemaskine være med Thermokande
* Måske for fantasifuld: Led den ventilerede luft fra huset ud i et drivhus,
så den mere CO2 holdige luft, kan booste plantevæksten.
26-10-2018 13:12
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
ErikPontopidan skrev: Skrotpræmie (10.000,-) På dieselbiler registreret før år 2000

Jeg mener ikke man skal have en skrotpræmie. Det at producere en bil og det at genanvende materialerne, når den skrottes, er en stor del af dens totale energiforbrug og forurening. Man skal helst vente med at købe nyt til når det gamle ikke duer mere. Ellers forurener man mere.
26-10-2018 16:52
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
I august 1998 kom det i TV Avisen, at 2 Tyskere havede fået patent på en vaskebold som skulle "ryste" tøjet rent ved 16 KHz, uden brug af noget vaskemiddel. Altså samme teknik som metalindustrien også bruger. Produktet skulle komme på markedet i oktober 1998, men de blev tilbudt 10 millioner af den tyske kemiindustri, som de sagde nej tak til. Så blev de tilbudt 20 millioner, og så hørte vi ikke mere.
I USA har nogle på Oak Ridge National Laboratory lavet en ultralyds tørre-"maskine" v.hj.a. en array af piezo enheder, som tøjet skal køre hen over. Den skulle kun behøve 1/5 strøm af en almindelig tørremaskine. Men deres løsning (implementering) kommer til at være MEGET manuel. Så jeg tror ikke helt på den.
Jeg mener så selv, at have fundet på en løsning, der kan klare både vaskeboldens og tørremaskinens funktionalitet i én løsning. Den vil ikke kunne tørre helt (bedre end en centrifugering); men jeg er ikke kommet videre endnu, da jeg tror den skal beskyttes af patent mod protektionistiske angreb.
26-10-2018 18:15
Kosmos
★★★★★
(5371)
Den vil ikke kunne tørre helt (bedre end en centrifugering); men jeg er ikke kommet videre endnu, da jeg tror den skal beskyttes af patent mod protektionistiske angreb

- det lyder da i hvert tilfælde spændende...held og lykke med det videre arbejde!
29-10-2018 11:08
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
Et lille begynder link til folk, som gerne selv vil lege lidt med solfangere:
"Arduino and Thermistors (we hacked together a DIY temperature sensing device)":
https://www.ametherm.com/blog/thermistor/arduino-and-thermistors.
Jeg forestiller mig 2 termistorer som ved deres indbyrdes forskel (forskel i temperatur inde og i solfanger) styrer hastigheden af cirkulationen;
og så en termostat (kunne også bare måles på den indendørs termistor), som stopper cirkulationen, når en ønsket temperatur er nået.
Den kan så også drive en elmotor, som trækker et "gardin" ned foran solfangerne;
og når inde temperaturen er kommet under en sat grænse, så trække gardinet op igen og starte cirkulationen.
Arduino'en skal så også lige programmeres til strøm-spare-mode.
Måske har jeg skrevet på et lidt for lavt niveau; men det er bare kickstarter idé.
Det er nemt at finde masser af mere info. Bare Google "arduino" + det ønskede emne.
Redigeret d. 29-10-2018 11:09
31-10-2018 14:17
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
Et lille indfald: Afskaf juletræer!
RE: Lidt løsningsforslag18-11-2018 18:54
Jimmy
☆☆☆☆☆
(3)
Man kunne fjerne håndværkerfradraget og målrette fradraget til energibesparende foranstaltninger og vedvarende energi.
Et eksempel kunne være genindførelse af fradrag for opsætning af solceller samt den "gamle" ordning om, at måleren render baglæns hvis man producerer mere strøm end man bruger.
En kilometerafgift for busser og lastbiler i EU-regi, indført gradvist således at det efter en årrække ikke længere kan betale sig at fragte mennesker og gods over større afstande.
Provenuet af en sådan kilometerafgift, skulle bruges til en udbygning af jernbanen, således at den får en nødvendig kapacitetsforøgelse. Synes det er tosset, at det er billigere med bus end tog, fra eksempelvis København til Århus. Ligeledes er det billigere, at tage bus end tog fra København og til en hvilken som helst storby i Europa. Det ville ikke bare fjerne en masse dieseludstødning, det ville også trængselsproblemerne på motorvejsnettet i mange år fremover.
18-11-2018 22:15
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Mange bække små. Men vi skal nok ned i indkomst. Allesammen. Før det hjælper.

Der er vel mest at hente hos de rigeste?



.


20-11-2018 01:04
Jimmy
☆☆☆☆☆
(3)
Synes ikke man bare skal tage fra de rigeste. Vi er alle nødt til at yde noget, hvis vi vil noget med det her.
29-11-2018 19:30
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
Endnu et lille indfald:
Afskaf alle former for reklamer, som ikke er "on demand".
Reklamer gør nogle negative ting:
1. Forurener
2. Kræver energi
3. Styrker monopoliseringen af markedet
4. Når alt kommer til alt: Koster penge
30-11-2018 15:44
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
Endnu^2 et lille indfald:
* Forbyd biler, at køre med lygterne tændt i dagslys.
Det vil mindske energiforbruget og gøre alle de andre trafikanter relativt mere synlige.
Jeg har aldrig kunnet li' da de indførte billys hele døgnet. Har altid ment, at det gør de bløde trafikanter mere udsatte.
30-11-2018 16:13
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
Endnu^3 et lille indfald:
* Kræv, at flere produkter bliver lavet af/med søvandsbestandig aluminium.
Det er et antikorrosivt materiale. Så kan produkterne holde længere, så vi ikke skal producere så mange kopier af dem.
Redigeret d. 30-11-2018 16:18
21-12-2018 02:43
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
Endnu^4 et lille indfald:
Sænk hastigheden på vejene.
26-12-2018 13:00
Jakob
★★★★★
(9288)
­


Folketinget proklamerer langt om længe, at fra nu af kan olieprisen i Danmark kun stige.



­
26-12-2018 16:00
Jakob
★★★★★
(9288)
­



Små tekniske kurser til borgerne


VVS kursus

Et lille VVS kursus, hvor borgerne kan lære lidt om rørsystemer og at skifte en vandhane, og hvordan de kan gøre sig klogere, så de evt. med en smed som kunsulent måske med tiden vil kunne udføre det meste VVS arbejde hjemme hos sig selv. Og nogle kan måske ligefrem derefter bedre hjælpe smeden hos naboen, som ikke selv kan osv..


Skorstensfejer kursus

Tilbud til ejere af almindelige skorstene om at købe et kursus fra skorstensfejeren i, hvordan netop disse skorstene skal fejes. Hvis kurset bliver bestået, så kan ejeren i fremtiden selv overtage fejningen og indberette den.




Samtlige forslag i tråden riskerer at få en omgang i denne kritikmaskine:
http://www.klimadebat.dk/forum/brainstormens-vindmoeller-og-laebaelter-d7-e3524.php



­
­
17-05-2019 13:23
Anders Otte
☆☆☆☆☆
(39)
Smart tiltag, som der blev skrevet om på Berlingske, hvor en 9. klasses ung dame har fundet ud af, at spille musik for køer, som rammer en bestemt rytme og tone-gang, hvor de så skulle blive 2,3% mere produktive:
https://www.berlingske.dk/samfund/i-en-kostald-i-varde-viste-15-aarige-emma-hvordan-vi-kan-hjaelpe-klimaet
Ikke den helt store ændring (2,3%), men altid noget !
Ikke overraskende, man anvender jo også musik og sang i psykologi og psykiatri.
22-05-2019 18:11
majkilde
☆☆☆☆☆
(1)
Der er kun 2 kilder til CO2 tilførelse
1) Fossile brændstoffer (olie, gas, kul)
2) Afbrænding af skov

Bedste løsninger vil være at 'tage fat ved nældens rod':
1) Store afgifter på fossile brændstoffer (også fly, erhverv, skibsfart). Brug evt. afgifterne som tilskud til bæredygtig energi (sol celler, vindmøller etc - eller til at plante ny skov)
2) Plant mere skov end der fældes
RE: Brintbiler31-05-2019 10:37
Jimmy
☆☆☆☆☆
(3)
Hvis man indfører brintbiler som det endelige elbilvalg, så har befolkningen noget at rette sig efter. De kræver ingen ladestandere og har lige så lang rækkevidde som en bil med almindelig forbrændingsmotor. Det kan også bruges til både fly, færger og tog.




Deltag aktivt i debatten Mulige politiske tiltag (Brainstorm).:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Positive tiltag2818-11-2018 22:38
Positivt tiltag eller udspekuleret grønvask?322-11-2009 13:08
Tiltag for at mindske olieafhængigheden601-03-2009 17:41
Andre regeringers tiltag1111-07-2007 09:34
Fremragende tiltag117-01-2007 20:28
Artikler
Hvilke tiltag så du gerne gennemført inden for energisektoren?
Hvilke tiltag så du gerne gennemført inden for transportsektoren?
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik