Klimadebat.dk | Dansk forum om klima og energi 

Oprettelse | Kodeord?
24. maj 2012, 20:31 English

Valg af Varmepumpe..?

Debat > Handling > Privat klimapolitik > Valg af Varmepumpe..?

Side 2 af 2 < 1 2

15-11-2010 00:59
Boe Carslund-Sørensen

Ingen avatar

Rank: 5/5
(2169)

I de tekniske informationer over varmepumpen bør man videre kunne se, hvor kold forsyningen kan blive, og hvor varmt fremløb, man kan tillade sig, før det bliver billigere at bruge olie.
( Hvordan er betingelserne for din varmepumpe, når dens COP nærmer sig 2 ..? )

Nu har jeg ikke oplevet, at varmepumpen til jordvarmeanlægget har nærmet sig en COP på 2, men jeg kan godt se, hvor du vil hen.

Og nej - jeg har ikke set et styringsmodul til varmepumper, der kan slå varmepumpen fra og starte for et andet opvarmningssystem, men jeg kan godt se fidusen.
17-11-2010 13:04
Jakob

Ingen avatar

(3686)

.

@Boe Carslund-Sørensen

Ja, jeg tror desværre, at det kan være klogt at satse på den slags opstillinger.
Når den politiske vilje til at sikre os vedvarende energi er så svag, at de grønne bliver snydt, så må det være vejen frem.

Hvis olien er for billig i forhold til strøm, så bruger vi da bare olie.
Hvis strøm midt på dagen er for billig i forhold til strømmen om natten, så bruger vi da bare strøm om dagen i primetime.

Og hvergang det er billigst at skifte over til en mindre klima- og miljøvenlig energiform, så håner vi Energiministeren, spotter Miljøministeren og foragter Skatteministeren.

Det må være en effektiv taktik, som siger skak til en klimaregering uanset dens farve. Vel at mærke en skak, som de får svært ved at spinne, signalere eller rokere sig ud af.

Er du enig, eller har jeg overset noget..?

Hvis du har indvendinger, så må du meget gerne komme med dem snart, for jeg er så småt begyndt at investere efter det.

Angående jordvarmepumper, så var der mange, som sidste vinter måtte have EL-patronen til hjælp, og så er COP'en jo langt under 2.
Og jeg har siden fundet ud af, at sidste vinter ikke engang var særlig kold for jorden, fordi den var dækket af isolerende sne.

.
17-11-2010 22:23
Boe Carslund-Sørensen

Ingen avatar

(2169)

Jacob

Det er altid klogt at satse på mere end en ting. Dit dualistiske system giver dig en øget valgfrihed. Du kunne måske med fordel tænke en eller anden form for varmelager ind i systemet, så du f.eks. kunne gemme noget varme til at modvirke både høje el og oliepriser. Du kunne jo også skifte olie ud med noget biomasse, som jo kan købes når det er billig og anvendes når f.eks. el er dyr.

Du skal være glad for, at du ikke bor i et område, hvor du, uanset hvordan du bære dig ad, er tvunget til at betale til et kollektivt varmesystem.
18-11-2010 22:09
Jakob

Ingen avatar

(3686)

.

@Boe Carslund-Sørensen

Fjernvarmeværkerne kan jo i princippet gøre det samme.
Men det er nok ikke altid så nemt at blive enige.

Hvis man har lagerplads, må og kan døje grisseriet og bøvlet, så er et halmfyr, et fastbrændselsfyr eller et pillefyr måske det billigste og tilstrækkeligt i sig selv.
Kul, korn og raps har selvfølgelig fordel af at være mere provokerende.

Men de fleste vil nok gerne have andre muligheder, og netop med en stor akkumuleringstank og lav fremløbstemperatur kan man opnå større fleksibilitet.

Jeg overvejer i øjeblikket at købe denne luft/vand poolvarmer:

http://www.vvs-eksperten.dk/index/hpw-pool-varmepumpe-l-v-13kw-p44266

HPW POOL VARMEPUMPE L/V 13KW
Pris inkl. moms: 16.250,00

Vedhæftede graf over COP er måske ikke helt 100% korrekt for poolvarmeren, men næsten.

Min idé er så, at når udendørstemperaturen tillader det, så skal poolvarmeren opvarme akkumuleringstanken.
( Mon ikke snart delphi begynder at skælde ud nu..? smiley )

.
Tilknyttet billede:

Redigeret d. 18-11-2010 23:05
20-11-2010 22:12
Jakob

Ingen avatar

(3686)

.

I følge beregningerne, ovenstående COP-graf og nedenstående vejrudsigt, så vil der torsdag aften være minus 7 grader, og det bliver dermed umiddelbart relevant at tænde oliefyret i stedet for poolvarmeren.
Men fordi der i opstillingen indgår en stor akkumuleringstank, og poolvarmeren ( luft/vand-varmepumpen ) er overdimensioneret, så kan varmen stadig blot hentes om dagen, hvor udendørstemperaturen er højere.

Hvis man ønsker at få et godt overblik over, hvordan temperaturkurver over døgnet plejer at forløbe gennem et dansk vinterhalvår, hvor skal man så kigge..?

.
Tilknyttet billede:

Redigeret d. 20-11-2010 22:15
21-11-2010 00:20
Boe Carslund-Sørensen

Ingen avatar

(2169)

Jeg overvejer i øjeblikket at købe denne luft/vand poolvarmer:

http://www.vvs-eksperten.dk/index/hpw-pool-varmepumpe-l-v-13kw-p44266

HPW POOL VARMEPUMPE L/V 13KW
Pris inkl. moms: 16.250,00

Vedhæftede graf over COP er måske ikke helt 100% korrekt for poolvarmeren, men næsten.

Min idé er så, at når udendørstemperaturen tillader det, så skal poolvarmeren opvarme akkumuleringstanken.

Den må have en ret imponerende COP, hvis den f.eks. blev installeret i et fyrrum, hvor temperaturen nok ikke kommer meget under 20'C.
21-11-2010 12:43
Jakob

Ingen avatar

(3686)

.

@Boe Carslund-Sørensen

Ja, poolvarmeren kører bedst på varm luft, og derfor må den også være som skabt til de klimapolitiske vinde, som blæser i Danmark.
Jeg tror dog, at man skal være forsigtig med at ekstrapolere grafen.

Men jeg er seriøst spændt på, hvad denne tråd giver af info.:
http://www.klimadebat.dk/forum/varmepumpevejr-d6-e1634.php

Jeg gætter på, at poolvarmeren på visse tider af året og især om foråret endda også kan være jordvarmepumpen overlegen.

.
23-11-2010 22:43
Jakob

Ingen avatar

(3686)

.

@Boe Carslund-Sørensen

Til fyrrum på kraftværker og på fjernvarmeværker og på jernstøberiet.
Rundt om større varmelagre.
Sådanne steder må der nok også være noget at hente for en luft/vand-varmepumpe af den rette type med det rette kølemiddel.

Ang. varmt brugsvand brygget med poolvarmepumpe og EL-vandvarmer:

En fremløbstemperatur på 30-40'C er ikke nok til varmt brugsvand. Men det er nok til at forvarme det gennem en veksler, så en EL-patron ikke skal arbejde så længe.

Er der en spiral i EL-vandvarmeren, så kan den bruges til andre formål, f.eks. solfanger, biobrændselsfyr eller oliefyr.
Desværre ligger det mig ikke lige for også at nævne en vand/vand-varmepumpe.

Populært betegnes en varmepumpe som et omvendt køleskab, og et køleskab, som er stort nok til en varmtvandsbeholder, kan købes for under 5.000 kr.
Gitteret bag på skabet vil så blive koldt og skal vandvarmes af det lunkne vand fra centralvarmen eller fra fru Jensens lunkne fjernvarme.
Det behøver selvfølgelig ikke være et helt skab. Jeg vil nok hellere have en lille kompakt selvstændig enhed.

Men findes der sådan en type varmepumpe på markedet i en prisbillig udgave..?

.
24-11-2010 22:10
Boe Carslund-Sørensen

Ingen avatar

(2169)

Jakob

Hvis du ikke behøver en flot indpakning af varmepumpen, skulle du nok se lidt mere på dit eget link til poolvarmepumpen.
24-11-2010 23:29
Jakob

Ingen avatar

(3686)

.

Boe Carslund-Sørensen skrev:
Hvis du ikke behøver en flot indpakning af varmepumpen, skulle du nok se lidt mere på dit eget link til poolvarmepumpen.

Poolvarmeren er jo en luft/vand-varmepumpe.
På dette link kan du se en oversigt over deres varmepumpekategorier:
http://www.vvs-eksperten.dk/index/varmepumper-1722

Hvis man vil have en væske/vand-varmepumpe, så ser det ud til, at man er henvist til en jordvarmepumpe, som er meget dyr.
Er det kun til en varmtvandsbeholder, så skal kapaciteten ikke være nær så stor som på en almindelig jordvarmepumpe, som også skal varme et helt hus op.
Og er den til centralvarmen må temperaturen slet ikke piskes ned under frysepunktet, fordi brinen kun er vand.
Derfor mener jeg, at en jordvarmepumpe til den opgave må være at skyde gråspurve med kanoner.
Markedet må komme med noget mere målrettet, og det må kunne blive betydeligt billigere.

.
29-11-2010 14:18
Jakob

Ingen avatar

(3686)

.

@Boe Carslund-Sørensen

Jeg ved ikke, hvorfor den type varmepumper ikke er at finde på markedet.
Men ud over, at der kan være problemer med valg af kølemiddel, så må man selvfølgelig også forlange en god COP, og det er måske hovedproblemet..?

Hvis den f.eks. har en COP-værdi på 2 , og en luft/vand-varmepumpe skaber dens varmekilde ligeledes ved en COP-værdi på 2 , så vil det nok både spare penge og energi at bruge EL-patronen i stedet.
I hvert fald til centralvarme.
Hos fjernvarmekunder kan det måske være anderledes, fordi lunkent returvand alligevel taber det meste af energien på vejen tilbage til værket..?

Men man skal altså være meget opmærksom på den ekstra streg i regningen, som man kan få, hvis man bruger en kunstigt opvarmet kilde som forsyning til varmepumpen.

.
Redigeret d. 29-11-2010 14:50
06-03-2011 15:23
mortena

Ingen avatar

Rank: 0/5
(2)

Hej derude

Vi har lanceret en service, hvor man kan få beregnet en pris for etablering af et jordvarmeanlæg inkl. installation.

VarmeRegner.dk

Vi vil gerne lægge andre beregnere på siden for at belyse nogle af de emner I berører i denne debat - såsom elforbrug og estimeret stigning i andre udgifter og fald i andre.

Hvad ville I gerne have beregnet i forbindelse med etablering af jordvarmeanlæg?

Morten
06-03-2011 20:27
Jakob

Ingen avatar

(3686)

.

mortena skrev:
Vi har lanceret en service, hvor man kan få beregnet en pris for etablering af et jordvarmeanlæg inkl. installation.

Jeg fandt også denne onlineberegner, som kan udregne besparelse:
http://www.gastech.dk/hovedmenu/onlineservices/beregnbesparelse/

En fordel ved den er måske, at den ikke forsøger at lokke adressen ud af brugeren for derefter at pådutte ham en konsulentkontakt.

Men generelt tror jeg ofte, at man skal være meget forsigtig med at stole på den slags beregninger, hvor man ikke kan gennemskue den formel, som ligger bag udregningen.

.
17-06-2011 09:28
Jakob

Ingen avatar

(3686)

.

Her er ellers en ordentlig omgang tæv til nogle varmepumper:

http://ing.dk/artikel/120082-varmepumper-bryder-sammen-inden-fem-aar
Citater:
---------------------------------
Kvaliteten på varmepumper fra mærkevareproducenter har været i en sådan fatning, at pumperne bryder sammen i løbet af fem år, viser forsikringsstatistik.
--
Blandt de hyppigst optrædende problempumper i statistikken er blandt andet modeller fra mærkevareproducenter som Panasonic, Sanyo, Toshiba, Bosch (IVT) og Mitsubishi.
---------------------------------

Man plejer at sige, at man får, hvad man betaler for, men dette er endnu et bevis på, at det ikke altid er sandt.

Det værste er, at det er med til at skabe usikkerhed hos forbrugerne.

Hvad tør man købe..??

Det er ikke sjovt at købe katten i sækken, når den er 20 år om at tjene sig hjem, men måske kun lever i 4 år.

Mange husker nok de smuldrende eternittagplader, hvor fabrikken gav 5 års garanti på tagplader, der burde holde i mere end 20 år, men som kun holdt i 2 år. Og da der så kom for mange erstatningskrav, så lukkede fabrikken og startede i et nyt navn.

Desværre har jeg ikke umiddelbart en løsning på problemet.
Man kan glæde sig over, at varmepumper på listen over godkendte varmepumper ikke er blandt de uduelige:
http://www.ens.dk/da-dk/forbrugogbesparelser/indsatsibygninger/skrotningsordning/varmepumpe/sider/forside.aspx
Listen:
http://www.ens.dk/Documents/liste%20over%20energieffektive%20varmepumper%20231209.pdf

Men det er måske bare et spørgsmål om tid..?

.
17-06-2011 14:57
delphi

(3447)

Man plejer at sige, at man får, hvad man betaler for, men dette er endnu et bevis på, at det ikke altid er sandt.

Ja det må mange fjernvarmebrugere jo sande.

11.000 fjernvarmeforbrugere i Randers betaler 12.000 kr for 18 Mwh varme årligt uden moms og afgift det er næsten 3 gange så meget som nettokostprisen for naturgas. Varmeprisen i Randers har været meget krafttig stigende i faste priser over de sidste 25 år hvor man altså i dag har nået en pris på næsten 700 kr/mwh.

Og det er vel at mærke i takt med at man har støt og roligt øget udledningen af co2 ved at skifte over halvdelen af kul ud med biomasse so m udleder 20 % mere co2 end kul.

Eller man betaler en skyhøj pris for at øge forureningen..
Redigeret d. 17-06-2011 15:08

Side 2 af 2 < 1 2

Send svar Nyt emne

Deltag i debatten som aktiv debattør og del din holdning til emnet Valg af Varmepumpe..? med forummets mange læsere.

Seneste debat

Klummen

Nyt fra Ing.dk

Gæsteafstemning

Copyright © 2007-2012 Klimadebat.dk | Dansk forum om klima, energi og global opvarmning