Husk mig
▼ Indhold

Vindmøller dårlige for miljøet?



Side 23 af 23<<<212223
RE: Gaspriser og Tyskland05-10-2023 15:58
John Niclasen
★★★★★
(6436)
I fortsættelse af Hvorfor de høje priser? 14-09-2022 09:11

Vedhæftede graf repræsenterer prisen på gas i Europa siden oktober, 2018.

Kilde: EU Natural Gas @ Trading Economics

Prisen på naturgas er stadig højere, end den var, før priserne på energi begyndte at stige i foråret 2021.

Tyskland er Europas største økonomi, og de er givetvis alvorligt ramt af de høje priser på energi.

Tidligere præsident for USA, Donald Trump, påpegede problemet med afhængighed af naturgas for Tyskland for fem år siden, omkring tidspunktet for starten på denne graf. Det foregik ved U.N. General Assembly, og bemærk den tyske delegations reaktion på ordene:

Germany Reacts to Trump's UNGA Speech @ YouTube

Flg. video er den fulde tale, og hændelsen sker 21:51 inde:

President Trump addresses U.N. General Assembly - FULL SPEECH @ YouTube

Hvad skyldes reaktionen fra de klovne? Er det: uvidenhed, dumhed, grådighed? Er de ofte for løgne, eller lever de selv på en kombination af ædle og politiske løgne?

Det vil være interessat at vide, hvor de fem personer i den tyske delegation er idag.

Tyskland havde bl.a. atomkraft, som man i 2011 besluttede at udfase. Man vil sikkert også gerne af med kul, olie, og gas, og i stedet plastre naturen til med sol og vind i den gode sags tjeneste.

Klima-vanviddet kan tvinge store nationer i den vestlige verden i knæ.
Det er der givetvis en del af klimaalarmisterne, der gerne ser ske.
Tilknyttet billede:

10-10-2023 10:18
Kosmos
★★★★★
(5371)
Vindenergi ville sikkert have fungeret rigtig fint i Sovjetrepublikken med massive subsidier fra staten, men...

- hvis man lytter til dagens udgave af DR P1 "Guld og grønne skove", vil man kunne høre Kristoffer S. udtale nogle kloge ord vedr. udvinding af lithium.
10-10-2023 17:49
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Hvad har lithium med VE at gøre?


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
10-10-2023 18:36
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvad har lithium med VE at gøre?

- lithium bruges (som navnet antyder) i de s.k. Li Ion batterier, som finder udstrakt anvendelse i bla. elbiler!


Elbilers batterier påtænkes anvendt som 'stødpude' - til udjævning af VE ('Varierende Energi')-produktionen (der jo finder sted som solen skinner/vinden blæser).
Redigeret d. 10-10-2023 18:38
10-10-2023 19:32
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
Kosmos skrev:
Hvad har lithium med VE at gøre?

- lithium bruges (som navnet antyder) i de s.k. Li Ion batterier, som finder udstrakt anvendelse i bla. elbiler!


Elbilers batterier påtænkes anvendt som 'stødpude' - til udjævning af VE ('Varierende Energi')-produktionen (der jo finder sted som solen skinner/vinden blæser).


Elbilers batterier påtænkes vel først og fremmest til at bruges til at få elbilen til at køre...

Du har vel også hørt, at natrium batterier til elbiler allerede er på vej og hvis du er lidt intetesseret i batteriudviklingen, så ved du også at næste skridt formentlig bliver calcium batterier. Begge to findes der masser og let tilgængeligt af.

Så nej, jeg kan ikke se at forbindelsen til VE er specielt relevant.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
10-10-2023 20:12
Euro
★★★☆☆
(445)
Kosmos, jeg kan kun forestille mig at du har misforstået både koncept, og din debattørs evner, det lyder som en misforståelse. Jeg tror din debattør har misforstået et godt argument for at benytte bilers batterier, som i hans verden altid vil være Li-ion, til at lade når nettet har overskud, og aflade når nettet er i underskud. Men det er jo mens batterierne sidder i bilen.

Og så har Robert jo ret i at vi er ved at udskifte Li-ion med Sodium-ion som bilbatterier, de vil stadig blive brugt et stykke tid endnu, men mere i telefoner ect.

Nu er teknologien jo stadig ny, og jeg har ikke helt sat mig ind i alt, men jeg tror jeg HAR nævnt, at vi HAR opfundet wireless transmitting af energi. Jeg er ikke helt sikker på batteri behovet fremadrettet. Man taler om at levere strøm fra solpaneler i rummet til lastbiler mens de kører. Som jeg forstår det kan man købe et testkit til sit hus der sender strøm 10meter. Firmaet hedder GURU.inc (short for Generator Unit Receiver Unit).

Men i princippet kan man sende energi direkte fra en vindmølle i Nordsøen via en sattelit i rummet, ned til en receiver i folks huse eller biler. Så kan jeg forstå på dagens nyheder at der er nogen der vil investere op mod 26mia kr. i at lægge kabler i Nordsøen, måske man burde have taget en offentlig debat først om det var en god ide at tage den beslutning nu. Teoretisk kan man jo også slippe for at lægge nye kabler i hele Danmark.
RE: Havørne og Vindmøller13-11-2023 21:56
John Niclasen
★★★★★
(6436)
I fortsættelse af dette indlæg om havørne og vindmøller 22-10-2017 00:45

Ørne frygter ikke møller

Et andet alvorligt eksempel på kollisioner mellem rovfugle og vindmøller kendes fra øen Smøla ud for Norges vestkyst. Her ligger en vindmøllepark med 68 vindmøller på en ø med 60-70 par ynglende havørne, en af verdens tætteste bestande. Siden de første møller kom op i 2002, er der fundet omkring 30 døde havørne under møllerne. Da mølleparken blev etableret i 2002, rugede der 10-13 par ørne på jorden i selve mølleområdet. Nu er der kun et par tilbage.

Kilde: DOF: En vindmølle slår knap 4 fugle ihjel om året

Linket er tidligere givet i flg. indlæg: Om Olof Palme, Kernekraft og Maurice Strong

Er der så nogen ændring for havørnene på øen, Smøla, i Norge de seneste 6 år?

Der blev foretaget et faktacheck i 2019:

Kilde: Faktisk.no: 100 havørner funnet drept av vindturbiner på Smøla

Men det er jo blot et faktacheck på nettet, og den slags skal man ikke altid tage for gode varer, især når det drejer sig om kontrovercielle emner.

Vedhæftet er billede og graf fra en årsrapport, 2021, fra Norsk institutt for naturforskning:

Langtidseffekter av Smøla vindpark på den lokale bestanden av havørn (Haliaeetus albicilla). Årsrapport 2021

Så i årene 2005-2021 er der mindst dræbt 116 fredede havørne af vindmøller på Smøla i Norge. Flg. er link til en video fra 2012, hvor det siges, at 1 ud af 3 voksne havørne dræbes af vindmøller:

Vindturbiner dreper havørn @ nrk.no

Havørnen blev totalfredet i Norge i 1968, men den slags tager klimakulten ikke hensyn til.

Klima-hysteriet drejer sig ikke om Jordens ve og vel.
Der er en hel anden agenda.
Klima-hysteriet er det største og dyreste bedrag i historien.
Tilknyttet billede:

11-12-2023 10:07
SkoleABC
☆☆☆☆☆
(4)
Det er rigtigt, at der er blevet rejst bekymringer omkring vindmøllers påvirkning af miljøet. Når det kommer til støjniveauet, har teknologien dog udviklet sig, og moderne vindmøller er generelt designet til at reducere støjniveauet så meget som muligt. Mange vindmølleparker implementerer også strategier som at placere møllerne langt fra beboede områder for at minimere indvirkningen på lokalsamfundet.

Hvad angår påvirkningen på fugle, er det korrekt, at der har været rapporter om fugle, der kolliderer med vindmøller. Imidlertid er der igangsat forskning og teknologiske tiltag for at mindske denne påvirkning. Dette inkluderer brug af radarer til at overvåge fugleflokke og stoppe møllerne midlertidigt, hvis der er risiko for sammenstød. Der er også undersøgelser i gang for at optimere placeringen af vindmøller for at undgå vigtige fuglemigratoroutes.

Det er vigtigt at huske, at vedvarende energiformer som vindkraft generelt anses for at være mere miljøvenlige og bæredygtige i forhold til traditionelle energikilder som fossile brændstoffer. Selvom der stadig er udfordringer og omkostninger, arbejder industrien aktivt på at minimere negative effekter og forbedre teknologien.

Har du oplevet lignende bekymringer eller har yderligere spørgsmål omkring vindmøller?


SkoleABC.dk
Webbutik med bæredygtige produkter til undervisning og læring.
Besøg os på skoleabc.dk
Læs om vores grønne, bæredygtige fodaftryk på:https://skoleabc.dk/csr-ansvar-og-baeredygtighed/ .

Samarbejdspartnere:
- Smieh.dk (Blog om natur og bæredygtighed)
- TheCityGirl.dk (Blog om livsstil og verdensanskuelse)
- Viniko.dk (Blog om ledelse)
- Lær-Tysk.dk (Portal til at lære det tyske sprog)

Bæredygtig indsats i naturfag:
Lær mere om vores indsats for klima og natur i naturfagsundervisningen og køb materiale til undersøgelse af natur og økologi på https://skoleabc.dk/naturfag/.
11-12-2023 11:34
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
John Niclasen skrev:
SkoleABC skrev:
...
bekymringer omkring vindmøllers påvirkning af miljøet.
...
Når det kommer til støjniveauet ...
... placere møllerne langt fra beboede områder ...
... fugle, der kolliderer med vindmøller.
... brug af radarer til at overvåge fugleflokke og stoppe møllerne midlertidigt, ...
... undersøgelser i gang for at optimere placeringen af vindmøller ...

Der er en simpel løsning på alle disse problemer.

Lad være med at sætte vindmøller op!!!

SkoleABC skrev:
Det er vigtigt at huske, at vedvarende energiformer som vindkraft generelt anses for at være mere miljøvenlige og bæredygtige i forhold til traditionelle energikilder som fossile brændstoffer.

Det er dette, der er den store løgn!

1) CO2 er planteføde.
2) Der er mangel på CO2 i Jordens atmosfære.
3) Det ved vi, fordi geologiske undersøgelser viser koncentrationen af CO2 i atmosfæren tidligere i Jordens historie.
4) Det meste CO2 er ikke gemt i kul, olie, og gas. Langt det meste har livet gennem tiderne gemt i kalk (CaCO3).
5) Os mennesker er som gartnere i en udpint have, når vi graver kul, olie, og gas op, og brænder det af, så der kan dannes nyt liv af kulstoffet.
6) Livet på Jorden er grundlagt på kulstofs gode evne til kemiske forbindelser. Uden kulstof, intet liv.

Klima-vanviddet er det største og dyreste bedrag i historien.
For 100 år siden troede datidens idioter på eugenik. Hvis du ikke ved, hvad det pseudovidenskabelige nonsens kendt som eugenik er, kan jeg varmt anbefale at undersøge det, hvis du vil have et indblik i de mekanismer, der styrer nutidens vanvid.
Dengang gik idioterne efter andre racer.

Nutidens idioter tror på det pseudovidenskabelige nonsens, at kuldioxid er af det onde og skal undgåes. Det modsatte er tilfældet.
Nu går idioterne efter alt liv på Jorden.





Du skulle ha' brugt din til på Niels Bohr på astrofysik istedet for programmering.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
RE: Vindmøller og planteføde11-12-2023 12:28
John Niclasen
★★★★★
(6436)
SkoleABC skrev:
...
bekymringer omkring vindmøllers påvirkning af miljøet.
...
Når det kommer til støjniveauet ...
... placere møllerne langt fra beboede områder ...
... fugle, der kolliderer med vindmøller.
... brug af radarer til at overvåge fugleflokke og stoppe møllerne midlertidigt, ...
... undersøgelser i gang for at optimere placeringen af vindmøller ...

Der er en simpel løsning på alle disse problemer.

Lad være med at sætte vindmøller op!!!

SkoleABC skrev:
Det er vigtigt at huske, at vedvarende energiformer som vindkraft generelt anses for at være mere miljøvenlige og bæredygtige i forhold til traditionelle energikilder som fossile brændstoffer.

Det er dette, der er den store løgn!

1) CO2 er planteføde.
2) Der er mangel på CO2 i Jordens atmosfære.
3) Det ved vi, fordi geologiske undersøgelser viser koncentrationen af CO2 i atmosfæren tidligere i Jordens historie.
4) Det meste CO2 er ikke gemt i kul, olie, og gas. Langt det meste har livet gennem tiderne gemt i kalk (CaCO3).
5) Os mennesker er som gartnere i en udpint have, når vi graver kul, olie, og gas op, og brænder det af, så der kan dannes nyt liv af kulstoffet.
6) Livet på Jorden er grundlagt på kulstofs gode evne til kemiske forbindelser. Uden kulstof, intet liv.

Klima-vanviddet er det største og dyreste bedrag i historien.
For 100 år siden troede datidens idioter på eugenik. Hvis du ikke ved, hvad det pseudovidenskabelige nonsens kendt som eugenik er, kan jeg varmt anbefale at undersøge det, hvis du vil have et indblik i de mekanismer, der styrer nutidens vanvid.
Dengang gik idioterne efter andre racer.

Nutidens idioter tror på det pseudovidenskabelige nonsens, at kuldioxid er af det onde og skal undgåes. Det modsatte er tilfældet.
Nu går idioterne efter alt liv på Jorden.

11-12-2023 14:40
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
[quote]John Niclasen skrev:
Nutidens idioter tror på det pseudovidenskabelige nonsens, at kuldioxid er af det onde og skal undgåes. Det modsatte er tilfældet.

Du er da velkommen til at nøjes med at indånde CO2...

Så er vi andre snart fri for dit uvidenskabelige løgnagtige vrøvl.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
11-12-2023 20:08
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Det er en meget umoden sjæl, der har behov for at skrive sådan:

Nutidens idioter tror på det pseudovidenskabelige nonsens, at kuldioxid er af det onde og skal undgåes. Det modsatte er tilfældet.
Nu går idioterne efter alt liv på Jorden.
RE: Elpriser30-03-2024 09:50
John Niclasen
★★★★★
(6436)
I fortsættelse af Elpris måned Maj-2023 02-06-2023 10:21

I ovenstående indlæg viste jeg flg. graf fra Nord Pool over de månedlige priser på elektricitet (før transport og afgifter) gående tilbage til år 2013:



Det ses, at prisen var nede omkring 20-30 øre pr. kWh i årevis.

Det ser ud til, de tidlige data ikke længere er tilgængelig på Nord Pool's hjemmeside. Nu kan man kun gå tilbage til år 2022, så de lave priser tidligere ikke længere er tilgængelige.

Hvorfor mon?

Vedhæftede graf viser de månedlige elpriser i 2022.
Tilknyttet billede:

RE: Rettelse til ovenstående indlæg30-03-2024 12:09
John Niclasen
★★★★★
(6436)
Jeg ser, at Nord Pool ikke ændrer label på y-aksen, når man vælger DKK i stedet for EUR som møntenhed.

Det er en fejl fra deres side og en fejl i deres grafer.

Y-aksen har forkert label i ovenstående indlæg.
Møntenheden er DKK, men de skriver "EUR/MWh".
Der skulle stå "DKK/MWh".
Redigeret d. 30-03-2024 12:10
30-03-2024 12:45
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
John Niclasen skrev:
Jeg ser, at Nord Pool ikke ændrer label på y-aksen, når man vælger DKK i stedet for EUR som møntenhed.

Det er en fejl fra deres side og en fejl i deres grafer.

Y-aksen har forkert label i ovenstående indlæg.
Møntenheden er DKK, men de skriver "EUR/MWh".
Der skulle stå "DKK/MWh".


Du er helt klart på sporet af en stor sammensværgelse.
Du må hellere indberette det til politiet og FE med det samme. Og helst også Interpol og Haag.


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Redigeret d. 30-03-2024 12:48
30-03-2024 12:49
Jakob
★★★★★
(9297)
­



­
John Niclasen skrev:
Det ser ud til, de tidlige data ikke længere er tilgængelig på Nord Pool's hjemmeside. Nu kan man kun gå tilbage til år 2022, så de lave priser tidligere ikke længere er tilgængelige.

Hvorfor mon?



Kan det passe, at du ikke allerede selv har en konspirationsteori, som du vil doktrinere.?

Det er nok fordi, de ved, at du vil søge efter det. LOL

De er nok endnu ikke helt færdige med at renovere siden, og måske vil de gerne spare computerkraft. Men prisdannelsen så langt tilbage har vist heller ikke meget med vindmøller og miljø at gøre.
Hvor langt vil du gerne se tilbage, og hvad forventer du, at tallene kan bidrage med til en saglig klimadebat om vindmøller og miljø.?


Angående markedsprisen på strøm, så hjælper vindmøller med at holde prisen nede.
De hjælper i øvrigt også med at skabe et renere miljø blandt andet fordi minedrift, udvinding og transport kan reduceres, når energien leveres fuldautomatisk af vinden.

Havørnen har i mange år også været i så stærk fremgang i Danmark, at hvis vi ser det som en pålidelig korrelation, så skal vi blot øge energiproduktionen fra vindmøller, hvis vi vil øge bestanden af havørne.



­
RE: Elpriser 2000-202430-03-2024 15:21
John Niclasen
★★★★★
(6436)
I fortsættelse af Elpriser 30-03-2024 09:50

Det lykkedes mig at hente alle de månedlige data fra Nord Pool via Internet Archive gående tilbage til år 2000.

Jeg har i vedhæftede graf plottet de gennemsnitlige månedlige elpriser i Danmark i DKK/kWh. Elpriserne for Danmark bliver af Nord Pool angivet for DK1 og DK2 (vest og øst Danmark). Data mangler for DK2 de første måneder af år 2000. Her har jeg tager værdien for DK1. Alle øvrige måneder siden da har jeg beregnet et gennemsnit af værdien for DK1 og DK2, som oftest ligger tæt på hinanden.

I grafen har jeg angivet den gennemsnitlige elpris for alle år fra år 2000 til og med år 2020. Det er den røde streg i grafen, som er på godt 26 øre pr. kWh.

Som man ser til højre på grafen, er de nutidige priser ca. dobbelt så højre, som før elprisen begyndte at stige i foråret, 2021.
Tilknyttet billede:

30-03-2024 18:18
Robert Wagner
★★★★★
(3559)
John Niclasen skrev:
I fortsættelse af Elpriser 30-03-2024 09:50

Det lykkedes mig at hente alle de månedlige data fra Nord Pool via Internet Archive gående tilbage til år 2000.

Jeg har i vedhæftede graf plottet de gennemsnitlige månedlige elpriser i Danmark i DKK/kWh. Elpriserne for Danmark bliver af Nord Pool angivet for DK1 og DK2 (vest og øst Danmark). Data mangler for DK2 de første måneder af år 2000. Her har jeg tager værdien for DK1. Alle øvrige måneder siden da har jeg beregnet et gennemsnit af værdien for DK1 og DK2, som oftest ligger tæt på hinanden.

I grafen har jeg angivet den gennemsnitlige elpris for alle år fra år 2000 til og med år 2020. Det er den røde streg i grafen, som er på godt 26 øre pr. kWh.

Som man ser til højre på grafen, er de nutidige priser ca. dobbelt så højre, som før elprisen begyndte at stige i foråret, 2021.


Og?


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
30-03-2024 19:53
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Måske det her udenfor emnet kan give mening at glæde sig over, at vores elpris ikke udelukkende er baseret på et miljøskadeligt fossilt brændsel som f.eks. benzin, der kommer fra olie, som John Niclasen mener aldrig slipper op.

Når prisen ikke blev højere i 70'erne, så skyldes det, at markedskræfterne blev sat ud af spil med rationering. Danskernes stuer var kolde, og ingen talte om klimaforandringer. Men havde vi dengang kunnet bygge landvindmøller, som vi kan det i dag, så tør jeg godt love, at de var kommet op i en flyv susende fart!

Men i dag kan vi se, at vi ikke engang nåede at få dem opstillet, før Rusland invaderede Ukraine, og prisen på fossilt brændsel tog himmelflugten.

Hvorfor nåede vi det ikke.?

Ønsker John Niclasen at tage ansvaret for dette evt. ved at skamme sig og sige undskyld.?


Det er ikke vindmøllerne skyld, at elprisen peakede i forbindelse med invasionen, de fulgte bare markedsprisen og skovlede penge ind. Men havde de ikke været der, så var det blevet langt værre. Der er blot alt for få vindmøller, så Rusland stadig kan producere masser af våben for oliepenge.
Vi ligger alle i en skude, som stupide klimabenægtere og vindmøllemodstandere har boret fuld af huller.


Benzinpriser:
https://www.drivkraftdanmark.dk/priser/benzin-95-oktan/
Tilknyttet billede:

Side 23 af 23<<<212223





Deltag aktivt i debatten Vindmøller dårlige for miljøet?:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Vindenergi
Vindmøller
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik