Husk mig
▼ Indhold

Klima og religion 2023


Klima og religion 202318-11-2023 15:02
Jakob
★★★★★
(9296)
­





17nov2023
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/klimakampen-skal-ogsaa-have-plads-til-synderne

Kristeligt Dagblad mener: Klimakampen skal også have plads til synderne

Vi skal hver især gøre, hvad vi evner, når det gælder klimaet. Men de radikale løsninger bliver aldrig populære, fordi vi er mennesker og ikke guder



Kristeligt Dagblads leder forsvarer biskoppernes kørselsregnskab, fordi det vi gør i Danmark alligevel ikke batter noget.



Men er det ikke en forhånelse af enkens skærv.?

Jo, i alle højeste grad.!


Men biskopper er jo ikke enker.?

Nåh nej, og Jesus havde da også mere at give, som han egoistisk holdt tilbage til sig selv.
Jesus ejede f.eks selv sin kjortel... hvor kunne jeg dog glemme det...


Og den barmhjertige samaritan mødte jo kun et enkelt menneske i nød. Historien fortæller intet om, hvad han ville og burde gøre, hvis der var flere.
Derfor må vi nok konkludere, at det i følge lignelsen er helt okay at ignorere det, hvis der blot er flere mennesker i nød, end man selv kan overkomme at hjælpe...


Måske kan vi også ligeså godt nedbrænde kirkerne i Danmark, fordi de alligevel ikke gør en nævneværdig forskel til det bedre i store Rusland...




Jeg vil hellere forsøge at gøre denne holdning gældende:
ALLE er klima- og miljøsyndere, og jo mere man finder det ubehageligt og uundgåeligt at synde, og jo mere griseri, man kan bevidne, jo mere sur pligt har man til at kræve politiske løsninger med strammere lovgivning.


Men som netop anskueliggjort, er det ikke noget, man må forvente, at de kristne i Folkekirken vil hjælpe med, fordi de er kristne.




Eksisterer der overhovedet en religion eller trosretning, som udmøntet i praksis er egnet til at hjælpe klima- og miljø mere, end den skader.?





­
18-11-2023 20:48
Euro
★★★☆☆
(445)
Er du sikker på at det er DIN definition af hvad religion skal indeholde der er rigtig? De fleste religioner er over 1000år gamle, og da havde man måske andet at tænke på end at leve klimavenligt.

Og det at Kristeligt Dagblad skriver at de har en holdning, betyder jo ikke at nogen kristen religion står bag ordene, det er journalistens holdning du refererer til.
18-11-2023 21:40
Jakob
★★★★★
(9296)
­


Euro


Er du sikker på at det er DIN definition af hvad religion skal indeholde der er rigtig?


Det er nok ikke så vigtigt for mig, hvad religionen indeholder, hvis den blot er placeret et tilstrækkelig ydmygt sted.
Evt. på samme hylde som 1000 og 1 nat.


De fleste religioner er over 1000år gamle, og da havde man måske andet at tænke på end at leve klimavenligt.


Helt enig.



Og det at Kristeligt Dagblad skriver at de har en holdning, betyder jo ikke at nogen kristen religion står bag ordene, det er journalistens holdning du refererer til.


Det må være avisens mening. Jeg kan ikke forstå det anderledes.

Eller må der evt. komme en dementi.?
Undskyld, du kan alligevel ikke købe aflad for dine klimasynder, fordi du læser KD, og det kan biskopperne selvfølgelig heller ikke.




­
­
23-11-2023 17:59
Jakob
★★★★★
(9296)
­



https://www.dr.dk/nyheder/indland/galt-eller-genialt-selv-helt-smaa-kirker-skal-snart-staa-klar-med-el-ladestandere
Inden 2025 skal der skyde flere hundrede ladestandere til el-biler op ved landets kirker - men det er en kompliceret og dyr opgave for folkekirken.
---
dansk bekendtgørelse med afsæt i et EU-direktiv om ladestandere.
---
Det vil koste Morsø Provsti mindst en million kroner, at der i alt skal ladestander op ved 20 af 33 kirker. Og det er for den billigste løsning.


Galt eller genialt.?

Jeg mener nok, at 100.000 kr for to ladestandere til en folkekirke er billigt.
Og hvis man betragter det som en bøde for det nederdrægtige grove hærværk, som Folkekirken nogle steder har begået imod den grønne omstilling ved at gøre gældende, at der ikke kan opstilles landvindmøller, så må det bestemt være alt for billigt.
Men man bør nok gå planken helt ud, så alle borgere kan vide sig sikre på, at hvor der er et kirketårn, er der også en ladestander.
Som jeg ville gøre det med vindmøllepladser og vindmølletårne kan et par farvede pærer i kirketårnets top vise, om der er ledigt eller fuldt optaget.
Folkekirken burde være lykkelig for udsigten til flere besøgende samtidigt med, at både præst og biskop kan lade biler op, mens de overværer en gudstjeneste. Min væsentligste anke må nok være, at det i lidt for høj grad ligner en ufortjent styrkelse (greenwash) af Folkekirken, som generelt er sten i skoene for grøn omstilling.




­­
23-11-2023 18:56
Euro
★★★☆☆
(445)
Det er jo direkte tåbeligt, ingen skal påtvinges at sætte ladestandere op. De fleste der bor i hus har i forvejen en ladestander hjemme, og der hvor man bor i lejligheder uden lademuligheder, der er det da en langt bedre ide for kirken at tilbyde lademuligheder.

Men i stedet for at kirken skal være formidler af ladning, burde vi så ikke overlade det til de mere proffessionelle firmaer om de vil sætte deres (for medlemmer) gratis lade standere op.

Det er da ikke kirken der hverken skal betale for opsætning eller tjene på at lade.

Hvis det blev udbudt som jeg siger, så ville ingen ønske det, fordi kirken kan næppe sælge mere end 2 timers ladning i snit per dag, og det er bare ikke nok til at drive en dyr ladestander




Deltag aktivt i debatten Klima og religion 2023:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Videnskaben som religion?2707-01-2020 22:06
Er klimapolitik religion..?4505-12-2019 01:40
Modbevis eller religion?917-08-2012 08:55
Religion2124-12-2009 01:22
Artikler
Jakob Wolf: Mere religion i klimadebatten, tak!
Videnskab eller religion? (Mernilds Klumme, februar 2010)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik