Husk mig
▼ Indhold

Nye solceller på UV


Nye solceller på UV10-06-2008 12:29
pokemon
☆☆☆☆☆
(1)
Det kan oplyses, at jeg har studeret nogle ældre overvejelser omkring akumulering af elektrisk energi via ultraviolet stråling (fra solen) på følgende måde - nyt koncept:
Bestråling af en opløsning af jernforklorid og kviksølvdiklorid med UV - ved bestrålingen vil blive afgivet klor fra kviklsøvdiklorid(som vil udfælde til kviksølvforklorid) og kloren vil blive optaget på jernet som nu bliver til jerndiklorid - hvis kviksølvforklorid samtidig udfældes på en platinplade og man samtidig har en platinplade øverst i opløsningen og forbinder disse plader vil der kunne produceres elektrisk strøm indtil forbindelserne er genoprettet.
Ovenstående ide er måske interessant p.g.a. en øget og forventet UV-stråling i fremtiden.
Min ide/oplæg er således, at udnytte kemien eller lignende kemi i en ny form for solceller der på een gang kan opfange og akkumulere den elektriske energi (via det ultraviolette lys og øvrig energi for optimering af cellen).
Måske vil ovenstående betragtninger være muligt udfra en faglig vurdering - jeg er ikke kemiker og nogle af dem der læser nærværende indlæg må have en større fagligt indsigt i mulighederne.
PS: Jeg ved godt at nogle af de omtalte stoffer er giftige/farlige.
Poul E. Lorens
13-09-2010 18:05
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
http://web.mit.edu/newsoffice/2010/solar-antenna-0913.html

Ovenstående er et link til en offentliggjort forskning, der efter sigende kan gøre solceller 100 gange mere effektive.

Solceller bliver 100 gange bedre
http://epn.dk/brancher/energi/alternativ/article2181728.ece
13-09-2010 19:24
Jakob
★★★★★
(9185)
.




@pokemon


Det behøver ikke nødvendigvis at være skidt, at metoden indeholder giftige stoffer, hvis blot der er styr på det, og stofferne kan renses og genbruges.

Skal vi se nogle reaktionsligninger..?




Nedenstående er også en metode, som jeg ikke har set før.
Den involverer både platin og sølv, og det fremgår ikke umiddelbart, om stofferne forbruges eller genudvindes.


http://ing.dk/artikel/111764-smaa-solceller-reparerer-sig-selv
Citater:
-------------------
Solceller kan få forlænget levetid ved at reparere sig selv i takt med, at Solen nedbryder den. Det kan lade sig gøre ved at kopiere planters fotosyntese, mener amerikanske forskere.
---
Teoretisk virkningsgrad på 100 procent
I alt er der syv komponenter til stede i løsningen, inklusive kulstofrørene, fosforlipiderne og proteinerne til reaktionscentrene, og ifølge Michael Strano er det det mest komplekse system til dato, der kan samle sig selv og blive til en fungerende energihøster.

Hans forventning er, at solcellens virkningsgrad kan komme helt op i nærheden af 100 procent, hvilket nutidens solceller ligger langt fra. I første omgang satser han dog 'kun' på 40 procent.
-------------------

Foto:


Fototekst citat:
Denne proof-of-concept-version af en selvreparerende solcelle indeholder en fotoaktiv opløsning af en blanding af selvsamlende molekyler med to elektroder, der stikker ud af toppen. Den ene er lavet af platin, og den anden af sølv. (Foto: Patrick Gillooly/ MIT)




.
RE: teori?14-09-2010 13:14
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Jakob skrev:
Teoretisk virkningsgrad på 100 procent.


Det er naturligvis ikke muligt at lave noget sådan. Stoffet skulle i så fald være optisk sort!

Der vil heller ikke ske en nedbrydning af solcellerne hvis alt lys bliver opfanget og lavet til strøm. De behøver derfor ikke lappe på sig selv.

Man må også spørge sig om hvorfor planter er grønne hvis det kunne svare sig at opfange alt sollyset.

Der må altid være en begrænsning på en solcelle. Solstrålerne forskelige farver og bølger i forskelige retninger, så det er svært at fange alle fortoner.


06-12-2010 19:12
Kosmos
★★★★★
(5366)
Lidt realisme her midt i vinterkulden:

Earlier this week, the German government announced it may discontinue the solar industry's sweetheart tariffs in 2012. This latest announcement follows a surprise reduction in 2009 and another reduction to start in 2011. More is in the offing. In October, the German Energy Agency, the country's official advisor on renewables, called for Germany's drive toward solar to be "cut back quickly and drastically" by capping its installations of solar panels at a mere one gigawatt per year, down from the estimated eight to 10 GW being installed this year. Past cuts alone, it warned, would not avert the "catastrophe" of too much solar...
26-10-2011 22:15
Neigaard
☆☆☆☆☆
(3)
Er der nogen der ved hvad der sker i Tyskland mht solceller og solcelleanlæg? De skrev en masse om at de ville lukke ned for støtteordningerne for solcelleanlæg, men jeg syntes bare ikke man har hørt mere siden da.

Er der nogen der ved noget?
Redigeret af branner d. 27-10-2011 10:17
28-10-2011 16:39
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Jeg synes det er spændende.

De UV solceller pokemon snakker om? Er der nogen eksperter der kan sige om der er fremtid i det?

Og tror i også sol vil overhale vind her i dk? er selv en vind-fan....
30-10-2011 15:57
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Miljøgris..

Og tror i også sol vil overhale vind her i dk? er selv en vind-fan....


Syntes du ikke det er lidt bekymrende at møllestrømmen overvejende er ubrugelig. Mølleproduktion og eksport og import ud og ind af Jylland - Fyn, Januar i År se.



og det alt imens kraftværker stort set 100 % producerer den strøm som forbruges Jylland - Fyn samtidig med at møllerne producerer ubrugelig strøm for Januar i år se



Stor Link

Hvad er din begrundelse for at ville starte, en med sikkerhed lige så dunrende fiasko med sol, er det fordi du mener samfundet svømmer i Milliarder af ubrugte tvangsudskrevne støttekroner, som trænger til at blive sløset bort på endnu en fiasko, eller hvad...
Redigeret d. 30-10-2011 16:02
30-10-2011 22:12
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
miljoegrisen skrev:
Jeg synes det er spændende.

De UV solceller pokemon snakker om? Er der nogen eksperter der kan sige om der er fremtid i det?

Og tror i også sol vil overhale vind her i dk? er selv en vind-fan....


Jeg har nu mere tiltro til, at el fra solceller kan indpasses i det danske elforbrug. Jeg bygger ovenstående på, at solceller vil producere mest el i det halvår, hvor der er mindst efterspørgsel efter varme.

Der er for mig ingen tvivl om, at med 50 % af elforbruget fra vindmøller og en ukendt procentdel fra solceller, så skal rumopvarmning og produktion af varmt brugsvand re-tænkes.

Det kan jo ikke passe, at den CO2-reduktion, der kommer fra at producere el uden afbrænding/CO2-udledning, skal modarbejdes af afbrænding for at skaffe varme.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
30-10-2011 22:19
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Hej delphi, Fint nok når strømmen kan blive brugt i vore nabolande. Jeg tænker ikke på Danmark; jeg tænker på Jordkloden.

Jeg tror også sol og vind kan kombineres rigtigt godt og sikrer stabil produktion. For solen skinder jo typisk når det ikke blæser.
31-10-2011 00:20
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Miljoegrisen

Mener du i fuld alvor, at det er ok, at elforbrugerne i Danmark betaler for, at normænd, svenskere og/eller tyskere kan få billig el?

Vi betaler jo også for at få norsk eller svensk vandkraft-el, svensk og tysk kernekraft-el.

Hvorfor mon 1 kWh el fra danske vindmøller er mindre værd en el fra et vand-, kerne-, kul- eller naturgaskraftværk i Norge, Sveriige eller Tyskland?


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
31-10-2011 08:51
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej delphi, Fint nok når strømmen kan blive brugt i vore nabolande. Jeg tænker ikke på Danmark; jeg tænker på Jordkloden.


Hej Miljøgris

Nej det er ikke i orden! Du vil have kul og fossil energi ud af de danske kraftværker fordi fossilenergi udleder CO2 og jeg vil ha Danmarks gjort uafhængig af importeret energi.

Så er det netop ikke i orden at svine så mange penge bort, til ingen verden nytte... Herunder tvivler jeg på at den eksporten af strømmen at den har nogen miljøreduktion i udlandet overhovedet...
Redigeret d. 31-10-2011 08:56
01-11-2011 19:23
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Boe Carslund-Sørensen skrev:


Mener du i fuld alvor, at det er ok, at elforbrugerne i Danmark betaler for, at normænd, svenskere og/eller tyskere kan få billig el?



Ja det mener jeg i fuld alvor! Penge rager mig en papand. Det er planetens overlevelse der står på spil, det gælder bare om at producere en masse vind og sol energi; så må folk rode med hvor henne det skal erstatte co2 bagefter.


The time for doubt is over!
01-11-2011 21:50
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
miljoegrisen

Penge rager også mig en papand - altså så længe det er andre folks penge.
(NB: Ironi kan forekomme)


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
02-11-2011 14:31
Jakob
★★★★★
(9185)
.





delphi skrev:
Syntes du ikke det er lidt bekymrende at møllestrømmen overvejende er ubrugelig.


Det er den jo ikke. Det er kraftværkerne, der er ubrugelige eller alt for dårlige, hvis de ikke evner at skrue ned for produktionen, når vindmøllerne producerer.

Men bør det i øvrigt så ikke også give anledning til bekymring, hvis vi producerer mere føde, end vi selv kan spise..?
Vi kunne jo risikere at få så meget, at vi ligefrem kan begynde at eksportere varen og tjene flere penge til landet.

Kommunerne vil gerne have staten til at garantere en mindstepris på vindstrøm.
Men jeg mener nok, at det må være langt bedre at gå et niveau op, så staten ejer vindmøllerne og forhandler med Tyskland om at sikre en mindstepris.
Hvad vinden angår, så er den jo bedre langs Jyllands vestkyst end i Tyskland, så alt andet lige må Danmark uden problemer kunne udkonkurrere de tyske landvindmøller, så det bliver attraktivt for dem at købe dansk vindstrøm.
At forestille sig, at vi kan gøre tilsvarende med solceller, hvor vi som vindstærkt og solfattigt land skal forsøge at lave billig solstrøm til de solrige lande syd for os, det fordrer en lalleglad optimisme, som jeg ikke besidder.





@miljoegrisen


Det er virkelig ikke mange, der er villige til at ofre velfærdsstaten for at omstille til vedvarende energi.
Jeg må respektere din stærke vilje, og jeg kan godt gå med et langt stykke af vejen.
En nedsættelse af overforbruget kan i sig selv være en kæmpe fordel for klimapolitikken.
Men har du mon helt gennemtænkt de yderste konsekvenser, hvis vi bare omstiller uden hensyn til økonomien.
Når der bliver lange køer udenfor sygehusene, og folk ligger der med kræft og blodpropper, og ingen har råd til at behandle dem, fordi vi hellere ville have nogle flere solceller.
Det er endda også et relevant spørgsmål til DF, som ellers virker ligeglade med klima, men hellere vil have solceller og alt muligt andet, som er mere bekosteligt og mindre bæredygtigt end dansk vindkraft på land.




.
03-11-2011 12:07
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det er den jo ikke. Det er kraftværkerne, der er ubrugelige eller alt for dårlige, hvis de ikke evner at skrue ned for produktionen, når vindmøllerne producerer.


Jakob

Det er ikke så meget selve kraftværket som er for dårlig til at lukke ned, det er mere det forhold at værkerne skal yde fjernvarme i vinterhalvåret. Men den største hindring er det såkaldte balanceregulerinsgssystem som styre udbud og efterspørgelse af produktion til det aktuelle forbrug.

Før der opstilles en eneste mølle mere burde der laves noget som er betydelig bedre, end det balancereguleringsystem som virker i dag.
Redigeret d. 03-11-2011 12:53




Deltag aktivt i debatten Nye solceller på UV:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Nye solceller der udnytter 100% af alt lys1324-02-2024 10:25
Nye utrolige fremskridt inden for solceller1708-08-2023 14:30
UV-lys110-02-2020 16:37
Solceller på private ejendomme007-08-2014 16:02
Solceller og læringskurven1509-07-2014 21:13
Artikler
Solceller
NyhederDato
Prisen på solceller styrtdykker14-05-2011 22:01
Solceller frem med 110 procent19-03-2009 06:04
Stort prisfald på solceller i vente12-12-2008 07:29
Los Angeles vil dække byens tage med solceller04-12-2008 05:44
Gennembrud for solceller?01-12-2007 14:41
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik