Husk mig
▼ Indhold

Den nyeste forskning viser....



Side 25 af 26<<<23242526>
17-12-2016 17:39
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Morten Riber skrev:
Chistian. Man kan næsten ikke komme tættere på at noget er bevist, uden at være det, end tilfældet er her, med hensyn til at sole er næsten altafgørende for de globale klimavariationer.

Men selvfølgelig. Hvis nogen beslutter at det ikke er sådan, katagorisk afviser sammenhængens betydning, og kaster sig ud i alverdens udenomssnak, ligegyldigt hvor dumt og løgnagtigt det måtte være... Ja, så komme vi ud i en meget lang, ufrugtbar og destruktiv debat.

Det mærkes


Vil også mene der er ganske gode beviser for Svensmarks teori om kosmisk stråling og dannelsen af lave skyer på jorden, lave skyer som har en kølene effekt på jordens klima.

Der derudover gode beviser for solen har drevet de tidligere klimavariationer på jorden:

På denne blog viser en række af de forsknings resultater om solens aktivitet og koblingen til jordens klima

http://notrickszone.com/2016/10/17/18-new-papers-link-high-solar-activity-to-medieval-and-modern-warmth-low-solar-activity-to-little-ice-age-cooling/#sthash.Zs7BQkXT.iMT7GlhO.dpbs

Mvh.
Redigeret d. 17-12-2016 17:39
17-12-2016 18:05
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
.
Er 'beviser for en teori' ikke også en noget skummel formulering? Ja, en direkte selvmodsigelse?

Når i nu så gerne vil blande jer i videnskabens snak, synes jeg også, at i bør tænke en lille smule over jeres ordvalg.




.
17-12-2016 19:35
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Der derudover gode beviser for solen har drevet de tidligere klimavariationer på jorden:


ja ja, Det er jo summen af den viden vi har, jeg kan skrive som jeg gjorde
17-12-2016 20:24
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Morten Riber skrev:
Der derudover gode beviser for solen har drevet de tidligere klimavariationer på jorden:


ja ja, Det er jo summen af den viden vi har, jeg kan skrive som jeg gjorde


Det fint nok, det link jeg viste har yderligere samlet nyeste forskning om solens indflydelse på klimaet, har ikke selv gravet mig igennem dem alle endnu, men nogle af dem jeg i abstrakt finder interessant at se hvad forskere er kommet frem med her i år 2016.
Man kan sige udover solen påvirker det globale klima fks. kosmisk stråling og derefter skydækket på jorden så der også en række klimavariationer der lokalt set også påvirkes af solens aktivitet.

Mvh.
Redigeret d. 17-12-2016 20:41
17-12-2016 20:28
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
Tak, fordi i fortæller mig, at solen har indflydelse på klimaet. Så er jeg jo fri for at spørge jer om det.







.
17-12-2016 21:53
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@crank

Du sover i timen.

Du som sværger til videnskaben og disse flotte afhandlinger må da vide at NASA's verdenberømte solforsker Davis Hathaway har tidligere udtalt at:

"Solen ikke har nogen indflydelse på klimaet."

Tilbage i 17-08-2015 skrev jeg følgende indlæg:

En reminder til dig om hvordan en af verdens førende solforskere tog så grueligt fejl med sine alarmistiske advarsler at det er svært at begribe.

Nå, men han indrømmede jo også senere at hans udtalelser var helt forkerte og han ikke har den mindste forstand på solen og dens adfærd.

@christian-roskilde

Du siger du er skeptisk overfor forudsigelsene om 4 graders stigning på godt 45 år. Jeg kan godt følge dig og jeg håber du vil give dig tid til at læse mit indlæg trods længden, det vil forklare dig bare et af emnerne der gør mig skeptisk.
Klimaforskerne forudsiger gerne 50 til 100 år frem i tiden og det kan jo blive svært at efterprøve. Anderledes er det med sol fysikerne:
De og vi kan i løbet af få år vurdere deres evner til at forudsige solens cyklus for den er jo blot sådan ca. 11 år.
Se min baggrund er at jeg har en gammel rusten matematisk studentereksamen så hvad ved jeg om solen, bortset fra jeg har studeret den fra mit baghave observatorium i mange år. Jeg var allerede i 2005 meget skeptisk på NASAs Dr. Astrofysiker og sol ekspert David Hathaways alarmistiske udtalelser, men som sagt hvad ved jeg om solen?
Det var svært at være skeptisk når den verdenskendte højt respekterede astrofysiker Dr. David Hathaway stod bag følgende:

Klippet er fra 21. december 2006. Nasas hjemmeside:

Solar cycle 24, due to peak in 2010 or 2011 "looks like its going to be one of the most intense cycles since record-keeping began almost 400 years ago," says solar physicist David Hathaway of the Marshall Space Flight Center. He and colleague Robert Wilson presented this conclusion last week at the American Geophysical Union meeting in San Francisco.

According to their analysis, the next Solar Maximum should peak around 2010 with a sunspot number of 160 plus or minus 25. This would make it one of the strongest solar cycles of the past fifty years—which is to say, one of the strongest in recorded history.
Left: Hathaway and Wilson's prediction for the amplitude of Solar Cycle 24. [More]
Astronomers have been counting sunspots since the days of Galileo, watching solar activity rise and fall every 11 years. Curiously, four of the five biggest cycles on record have come in the past 50 years. "Cycle 24 should fit right into that pattern," says Hathaway.
These results are just the latest signs pointing to a big Cycle 24. Most compelling of all, believes Hathaway, is the work of Mausumi Dikpati and colleagues at the National Center for Atmospheric Research (NCAR) in Boulder, Colorado. "They have combined observations of the sun's 'Great Conveyor Belt' with a sophisticated computer model of the sun's inner dynamo to produce a physics-based prediction of the next solar cycle." In short, it's going to be intense. Details may be found in the Science@NASA story Solar Storm Warning.
"It all hangs together," says Hathaway. Stay tuned for solar activity.

Forudsigelsen om historien største, kraftigste solcyklus "ever recorded" med et solpletmaximum på 185.

Der venter os alle sammen store problemer!!!!

NASA præsenterede på deres hjemmeside:

Hathaway forudsagde starten af sol cyklus 24 til:
marts 2005.

Nu skete der desværre det at det ikke holdt stik. Ok så udsatte han starten til:
maj 2005.

Nu skete der desværre det at det ikke holdt stik. Ok så udsatte han starten til:
oktober 2005.

Nu skete der desværre det at det ikke holdt stik. Ok så udsatte han starten til:
marts 2006.

Nu skete der desværre det at det ikke holdt stik. Ok så udsatte han starten til:
juli 2006.

Nu skete der desværre det at det ikke holdt stik. Ok så udsatte han starten til:
februar 2007.

Nu skete der desværre det at det ikke holdt stik. Ok så udsatte han starten til:
marts 2007.

Nu skete der desværre det at det ikke holdt stik. Ok så udsatte han starten til:
marts 2008.

Nu skete der desværre det at det ikke holdt stik. Ok så udsatte han starten til:
april 2008.

Nu skete der desværre det at det ikke holdt stik. Ok så udsatte han starten til:
juni 2008.

Nu skete der desværre det at det ikke holdt stik. Ok så udsatte han starten til:
september 2008.

Nu skete der desværre det at det ikke holdt stik. Ok så udsatte han starten til:
oktober 2008.

Nu skete der desværre det at det ikke holdt stik. Ok så udsatte han starten til:
april 2009.


Hver gang er hans forudsigelser blevet ramt af solens evindelige fortsættelse af SC 23. Nu er det ganske vist at SC 24 starter.

Undskyld alle gentagelserne men sådant forløb det.
Imponerende eller hvad?

Nu viste det sig med al tydelighed at det havde været rigtigt svært for Astro fysiker Dr. David Hathaway at forudsige starten. Det var endnu sværere for ham at forudsige styrken af solcyklus 24.

Seneste NASA opdatering 14.05.2015:
The current prediction for Sunspot Cycle 24 gives a smoothed sunspot number maximum of about 72 in late 2013. The smoothed sunspot number reached a peak of 81.9 in April 2014. This will probably become the official maximum. This second peak surpassed the level of the first peak (66.9 in February 2012). Many cycles are double peaked but this is the first in which the second peak in sunspot number was larger than the first. We are currently over six years into Cycle 24. The current predicted and observed size makes this the smallest sunspot cycle since Cycle 14 which had a maximum of 64.2 in February of 1906.
Predicting the behavior of a sunspot cycle is fairly reliable once the cycle is well underway (about 3 years after the minimum in sunspot number occurs [see Hathaway, Wilson, and Reichmann Solar Physics; 151, 177 (1994)]). Prior to that time the predictions are less reliable but nonetheless equally as important. Planning for satellite orbits and space missions often require knowledge of solar activity levels years in advance.


Så kommer indrømmelsen:

David Hathaway blev interviewet på www.npr.org den 2. juli 2010:
Citat fra radioprogrammet:
FLATOW: Radiohost: So we thought we knew how the sun works, but we're not quite sure.
HATHAWAY: Yeah, certainly I'm not.

Først fortalte han at hans og kollegers forskning viste at vi kommer til at se en voldsom solcyklus 24 derefter mislykkes han gang på gang med sine forudsigelser på hvornår den starter, så længden, dernæst så størrelsen. Han retter sine forskningsresultater fra århundreders største og kraftigste solcyklus til 400 års mindste og svageste solcyklus og fortæller det kan blive et nyt Maunder Minimum. I radioprogrammet fortæller han om det tidligere Maunder Minimum, al kulden det bragte og alle de ulyksaligheder det bragte til menneskeheden. Nu er han sikker på det følgende statement og også ganske tro mod sin arbejdsgiver alarmistiske NASA. Han slutter programmet af med at sige:

The best analyses I've seen suggest that the sun's still a minor player, that it's really the anthropogenic forcing that's overwhelming things now, and that even if the sun did go into one of these long, extended periods of no activity, it wouldn't save us from global warming.

Først tog han fejl, så tog han fejl rigtigt mange gange, så indrømmer hans at hans viden om solen er lig ingenting men nu er det ganske vist:

Hans forudsigelser er korrekte!!!!

Og det skal vi stole på!!

Jeg turde ikke købe en brugt damecykel af Hathaway.
18-12-2016 09:38
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
Frank123 skrev:
@crank

Du sover i timen.

Du som sværger til videnskaben ...



Når jeg ikke får læst resten af dit indlæg, er det fordi, jeg har BEGRÆNSET tillid til videnskaben.
Vi støtter os til forskerne, som vi har betalt løn til; og det er helt i orden.
Men, jeg giver mig ikke til at læse en historie, bare fordi en eller anden siger, at det er sagt af en forsker.

- sund skepsis fra en alarmist.




.
19-12-2016 19:35
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Chylek et al., 2016 har kigget på AMO´s effekt på den globale temperatur.

http://link.springer.com/article/10.1007/s00382-016-3025-7

Abstract

The global mean 1900–2015 warming simulated by 42 Coupled Models Inter-comparison Project, phase 5 (CMIP5) climate models varies between 0.58 and 1.70 °C. The observed warming according to the NASA GISS temperature analysis is 0.95 °C with a 1200 km smoothing radius, or 0.86 °C with a 250 km smoothing radius. The projection of the future 2015–2100 global warming under a moderate increase of anthropogenic radiative forcing (RCP4.5 scenario) by individual models is between 0.7 and 2.3 °C. The CMIP5 climate models agree that the future climate will be warmer; however, there is little consensus as to how large the warming will be (reflected by an uncertainty of over a factor of three). A parsimonious statistical regression model with just three explanatory variables [anthropogenic radiative forcing due to greenhouse gases and aerosols (GHGA), solar variability, and the Atlantic Multi-decadal Oscillation (AMO) index] accounts for over 95 % of the observed 1900–2015 temperature variance. This statistical regression model reproduces very accurately the past warming (0.96 °C compared to the observed 0.95 °C) and projects the future 2015–2100 warming to be around 0.95 °C (with the IPCC 2013 suggested RCP4.5 radiative forcing and an assumed cyclic AMO behavior). The AMO contribution to the 1970–2005 warming was between 0.13 and 0.20 °C (depending on which AMO index is used) compared to the GHGA contribution of 0.49–0.58 °C. During the twenty-first century AMO cycle the AMO contribution is projected to remain the same (0.13–0.20 °C), while the GHGA contribution is expected to decrease to 0.21–0.25 °C due to the levelling off of the GHGA radiative forcing that is assumed according to the RCP4.5 scenario. Thus the anthropogenic contribution and natural variability are expected to contribute about equally to the anticipated global warming during the second half of the twenty-first century for the RCP4.5 trajectory.


Mvh.
Redigeret d. 19-12-2016 19:35
20-12-2016 17:48
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Ja-Screen. 2016 Studie viser at PDO indekset (Pacific decadal oscillation) har en effekt på den arktiske temperatur og is afsmeltning.

http://www.nature.com/nclimate/journal/v6/n9/full/nclimate3011.html

The pace of Arctic warming is about double that at lower latitudes—a robust phenomenon known as Arctic amplification1. Many diverse climate processes and feedbacks cause Arctic amplification2, 3, 4, 5, 6, 7, including positive feedbacks associated with diminished sea ice6, 7. However, the precise contribution of sea-ice loss to Arctic amplification remains uncertain7, 8. Through analyses of both observations and model simulations, we show that the contribution of sea-ice loss to wintertime Arctic amplification seems to be dependent on the phase of the Pacific Decadal Oscillation (PDO). Our results suggest that, for the same pattern and amount of sea-ice loss, consequent Arctic warming is larger during the negative PDO phase relative to the positive phase, leading to larger reductions in the poleward gradient of tropospheric thickness and to more pronounced reductions in the upper-level westerlies. Given the oscillatory nature of the PDO, this relationship has the potential to increase skill in decadal-scale predictability of the Arctic and sub-Arctic climate. Our results indicate that Arctic warming in response to the ongoing long-term sea-ice decline9, 10 is greater (reduced) during periods of the negative (positive) PDO phase. We speculate that the observed recent shift to the positive PDO phase, if maintained and all other factors being equal, could act to temporarily reduce the pace of wintertime Arctic warming in the near future.

mvh.
Redigeret d. 20-12-2016 17:57
26-01-2017 00:41
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Yndestad and Solheim, 2017 dette studie viser at den høje solaktivitet vi har set kaldet Grand maksima eller det Moderne Solare Optimum fra 1940 til 2015 var det højeste der er set i 4000 år.

https://www.researchgate.net/publication/307894966_The_Influence_of_Solar_System_Oscillation_on_the_Variability_of_the_Total_Solar_Irradiance

Mvh.
Redigeret d. 26-01-2017 00:43
26-01-2017 14:43
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Der er en utrolig korrelation mellem solaktivitet og temperaturer.

Forskerne er vidtgående enige om,at solen mindst ind i 2030erne forbliver svag.
Der er bestræbelser i gang for at gøre de solare forudsigelser endnu pålideligere.
Det står nu klart,at solmagnetfeltet er bedre egnet til forudsigelser end de normalt anførte solpletter.

Daily Mail bragte ult. nov. 2016 en informativ artikel.
Eos henviser i til solmagnetfeltet i feb. 2016.

I 2015 offentliggjorde en gruppe solforskere omkring Velasco-Herrera i New Astronomy rekonstruktionen af solaktiviteten i de foregående 1000 år,samt prognosen indtil 2100.
Rekonstruktionen viser klart en varm periode fra år 1000 til 1400,en kold fra 1400 til beg. af 1900,en varmere fra 1930 til 2000 en mindre afkøling fra 2000 til 2010,og derefter en mindre opvarmning.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3980462/The-dead-sun-Stunning-Nasa-image-reveals-barren-solar-surface-lowest-level-activity-2011.html

https://eos.org/research-spotlights/suns-magnetic-fields-best-at-forecasting-solar-cycle-peaks

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1384107614001080
26-01-2017 20:05
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Hej Kjeld jul og tak for de links, det bestemt spændene læsning.

Der er ganske gode evidence for solen påvirker jordens klima, også at ændringer i solens aktivitet har en stor betydning for vores vejr og klima her i Nordeuropa og Nordatlanten, da den påvirker den Nordatlantiske Oscillation.
Under høj solaktivitet er der tendenser til at være en mere positivt NAO og omvendt ved lav solaktivitet har NAO tendenser til hyppigere at være negativ.

Der er fornyelig også udkommet et papir fra Dr. Izabela Zawiska kaldet Zawiska et al. 2017 hvor man har undersøgt fossiler af Dansemyg? i Atnsjøen i Østlandet i Norge.

https://www.researchgate.net/publication/310786797_Climate_variability_and_lake_ecosystem_responses_in_western_Scandinavia_Norway_during_the_last_Millennium


Den er tilsyneladende god nok at Dansemyg kan bruges som klimaproxy for fortidens temperaturvariationer.

http://www.nhm.ac.uk/our-science/our-work/origins-evolution-and-futures/chironomids-as-environmental-indicators.html

Dette har man så kunne bruge til at se hvordan det regionale klima har varieret, som Solens aktivitet og den Nordatlantiske Oscillation, her ser det ud til at der er en god korrelation med ændringer i solens aktivitet og de sol minimum der optrådte under den Lille istid og ændringer i den Nordatlantiske Oscillation med

Abstrakt i Zawiska et al. 2017

This paper provides a high-resolution temperature reconstruction for the last Millennium from Lake Atnsjøen, SE Norway (61°52′31″N, 10°10′37″E). The sedimentary record reveals strong influence of the large-scale global climate patterns on the local climate in southern part of Eastern Norway. We reconstructed mean July air temperature using Chironomidae-based transfer function and fossil Chironomidae assemblages. The reconstruction was supported by a selection of climate-sensitive geochemical and paleoecological sedimentary proxies of terrestrial and aquatic origin, including Cladocera, pollen and macrofossils. Presented results revealed that summer temperatures were 1–2 °C warmer than the mean Millennial temperatures during the 11th, 13th, 15th and 20th centuries and 1–2 °C lower during the 12th, 14th, 17th–18th centuries. A persistent cold period, the Little Ice Age (LIA), occurred between 1550 and 1800 CE, was interrupted by a short warming at 1650 CE. The recognized regional climate fluctuations during the last Millennium affected the lake and its catchment, of which the strongest impact was caused by the LIA cooling. During the LIA the catchment vegetation was impacted by climate deterioration and the lake productivity reached its lowest level during the last Millennium. The current temperature reconstruction is in agreement with a previous continental scale temperature reconstruction for Europe. From obtained results it emerges that during the LIA the climate of western Scandinavia has been dictated by the atmospheric patterns originating from the North Atlantic.

Mvh.
Redigeret d. 26-01-2017 20:28
28-01-2017 00:08
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Dette er noget af det mest interessante klima-relateret, jeg har set siden Svensmarks teori:

'Warming' and 'The Pause' Explained By Wind, Upwelling And Mixing

Jeg har dannet vedhæftede plots fra Climate Reanalyzer ved at vælge de to perioder som 1980-1997 og 1998-2015, så skellet ligger ved den kraftige El Niño i 1997/1998, som foreslået i artiklen.

Om datasættet skriver Climate Reanalyzer:

European Reanalysis Interim (ERA-Interim) | European Centre for Medium-Range Weather Forecasts

* State-of-the-art 3rd generation reanalysis (1979-present) with robust physics and data assimilation.
* 0.75°x0.75° global grid with 60 vertical levels.
* Well suited for climate study within the satellite era.

På det øverste kort kan man se, hvor det er blevet varmere og koldere i den sene periode (1998-2015) i forhold til den tidligere (1980-1997). På den nederste kort kan man se årsagen ved, hvor det er blevet mere og mindre blæsende i den sene periode i forhold til den tidligere.

Det er godt tænkt! Og det er godt, at vi har disse data fra det meste af tiden med satellit-målinger så nemt til rådighed.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 28-01-2017 00:20
29-01-2017 12:12
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Interessant forskning på et meget komplekst område. Det ligger helt fast at opvarmning af hav hvor varmen blandes ned i dybere lag, får en effekt på den lange bane på grund af vandets isolerende evne. Opvarmning over land forsvinder hurtigt op i atmosfæren, især i klart vejr, men sådan er det ikke i vand. Og jo dybere varmen blandes ned i havet, des bedre holdes der på energien. Derfor får vindforholdene også en forstærkende betydning , både når havet opvarmes og når det afkøles. Sol, skyer, temperaturer i og over vandet ændre sig hele tiden og udgør det aktuelle grundlag som vindforholdene går ind og virker forstærkende på.

Nu du nævner Svensmarks teori, så giver det god mening at tænke de to teorier sammen. For når solen skærmer for kosmisk stråling og som følge deraf forøger opvarmningen af havvandet, som følge af færre skyer til at reflekterer indstrålingen, vil en god stiv kuling yderligere sørge for at den i forvejen effektive opvarmning, forbliver i vandet.

Det bliver spændende at følge udviklingen af begge teorier fremover og se nogle klimamodeller som baserer sig på det meget magtfulde og komplekse samspil. For mig er der ingen tvivl om at global opvarmning - og afkøling, er noget som foregår ude over oceanerne, som fungerer som jordens magasin for energi.
29-01-2017 14:51
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Her er en interessant forskning af Theodor W.Wilson et al.,som også viser,hvordan havet har stor indflydelse på skydannelse og klimaet.

http://www.nature.com/nature/journal/v525/n7568/full/nature14986.html
29-01-2017 15:06
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
De to tyske forskere, geolog Sebastian Lüning og professor Fritz Vahrenholt, skriver om en undersøgelse af Malawisøen lavet af en gruppe forskere med Thomas Johnson som den leddene forsker for projektet.

Deres undersøgelse gik på at se hvordan vandstanden i Malawisøen har varieret, og det lykkedes dem at rekonstruere variationerne af vandstanden i søen de sidste 700 år tilbage, de fandt ud af at vandstanden i Malawisøen under den lille istid mellem 1570 og 1850 var 120 meter lavere end i dag.

Der skrives om det på siden her.

http://www.kaltesonne.de/category/news/

Så beviser for den Lille istids klimaændringer kan også findes ved Malawisøen, og efterhånden mange steder uden for det Nordatlantiske område og Europa. Det tyder det på at både Middelaldervarmen og den Lille istid var globale events, events drevet af ændringer i solens aktivitet og dermed en global effekt.


Mvh.
Redigeret d. 29-01-2017 15:16
RE: Island gletsjere11-02-2017 23:25
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Man hører, at klimaet ændrer sig hurtigere end tidligere. Et nyt studie viser, at gletsjere i det nordlige Island ændrede sig hurtigere fra 1920'erne til 1940'erne end i nyere tid.

The retreat accelerated rapidly (15.3 m yr−1) during the first
half of the 20th century (Figure 2). In the second half of the 20th
century, the retreat decelerated considerably, reflected in the low-
est values around 1985 (5.2 m yr−1) and a trend shift in 1994, with
an advance observed in Gljúfurárjökull.

High sensitivity of North Iceland (Tröllaskagi) debris-free glaciers
to climatic change from the 'Little Ice Age' to the present, Fernández-Fernández et al., 2017


Den videnskabelige artikel viser også, at temperaturen stort set er på samme niveau nu som i 1930'erne - 1940'erne i det nordlige Island, som hører med til Arktis.
Tilknyttet billede:

24-02-2017 16:28
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Gagné et. al. 2017,
Aerosol-driven increase in Arctic sea ice over the middle of the 20th Century

Nyheder i forb. m. denne udgivelse:

AARI scientists: Arctic temperatures will drop starting in 2020

"Our forecast shows that Arctic temperatures will begin to drop in the early 2020s, and this trend will continue until the 2030s and 2040s. Therefore ice formations will expand in Arctic seas, and the frequency of difficult ice conditions will increase. ..."

The AARI research supports the theory that global warming is the result of cyclical climate fluctuations with a period of about 60 years, TASS reports. Global warming is caused by natural factors and is not linked with human activity, the scientists say. "It should be noted that, according to various sources, ambient air temperatures in the northern hemisphere have stabilized since 1998 and have started gradually dropping. This process has not yet begun in the Arctic," Karklin explained.

Air pollution may have masked mid-20th Century sea ice loss

Vedhæftede graf er fra den videnskabelige udgivelse og viser udviklingen i havis i Arktis fra 1950-2005.
Tilknyttet billede:

27-02-2017 00:11
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Ifølge et nyt studie Harde et al. 2017

Konkludere i deres resultat at de naturlige bidrag til det stigene co2 indhold er 373ppm og kun de 17ppm kommer fra menneskelig aktivitet til det samlet indhold på 390 ppm i 2012.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921818116304787

Mvh.
09-03-2017 13:23
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Dr. Roy Spencer skriver:

UAH Version 6 Dataset Paper Published Online

At long last, our Version 6 dataset paper has been published, with the online version available as of today...

Since the paper is paywalled, here's our final submitted version.

Tilknyttet billede:

14-04-2017 00:07
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Ny forskning viser nu at solens rolle betyder langt mere og kan reducere den globale temperatur med en halv grad de kommende år.

http://www.snf.ch/en/researchinFocus/newsroom/Pages/news-170327-press-release-suns-impact-on-climate-change-quantified-for-first-time.aspx

For the first time, model calculations show a plausible way that fluctuations in solar activity could have a tangible impact on the climate. Studies funded by the Swiss National Science Foundation expect human-induced global warming to tail off slightly over the next few decades. A weaker sun could reduce temperatures by half a degree.


Exactly how the sun will behave over the next few years remains a matter of speculation, however, since appropriate data series have only been available for a few decades and they reveal no evidence of fluctuations during this time. "To that extent, our latest results are still a hypothesis," says Schmutz, "and it remains difficult for solar physicists to predict the next cycle." But since we have been observing a consistently strong phase since 1950, it is highly likely that we will experience another low point in 50 to 100 years' time. It could be every bit as intense as the Maunder Minimum, which brought particularly cold weather during the 17th century.

Mvh.


Mvh.
Redigeret d. 14-04-2017 00:08
14-04-2017 09:16
John Niclasen
★★★★★
(6157)
christian-roskilde skrev:
Ny forskning viser nu at solens rolle betyder langt mere og kan reducere den globale temperatur med en halv grad de kommende år.

http://www.snf.ch/en/researchinFocus/newsroom/Pages/news-170327-press-release-suns-impact-on-climate-change-quantified-for-first-time.aspx

Fordi forskningsområdet er så politisk/religiøst, som det er, må forskerne skrive ting som:

According to project head Werner Schmutz, who is also Director of PMOD, this reduction in temperature is significant, even though it will do little to compensate for human-induced climate change. "We could win valuable time if solar activity declines and slows the pace of global warming a little. That might help us to deal with the consequences of climate change." But this will be no more than borrowed time, warns Schmutz, since the next minimum will inevitably be followed by a maximum.

Men det er da et skridt i den rigtige retning, at flere er opmærksomme på naturlige variationer.
Tilknyttet billede:

26-04-2017 00:41
John Niclasen
★★★★★
(6157)
christian-roskilde skrev:
Ny forskning viser at Grønland i dag er koldere end tidligere i denne mellemistid og med betydeligt større gletsjere, for 7000 år siden havde vi som bekendt Holocæne klimatiske optimum der var betydeligt varmere især på den nordlige halvkugle.

Briner et al. 2016 Holocene climate change in Arctic Canada and Greenland

Kilde:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277379116300427

Kan læses i fuld længe her:
Holocene climate change in Arctic Canada and Greenland

Vedhæftede graf er fra denne udgivelse og viser arealet af indlandsisen i Grønland de seneste 9-10.000 år. Man ser, at arealet af indlandsisen falder i starten af Holocæn efter afslutningen af sidste glaciale periode ('istid' i daglig tale). Arealet af indlandsisen nåede et minimum for 5-3.000 år siden og er vokset igen siden da - en indikation af, at Jorden er på vej ud af Holocæn og på vej ind i næste glaciale periode.

Af grafen kan man se middelaldervarmen for 1.000 år siden som et lille dyk i arealet, og man kan se den Lille Istid før det sidste lille dyk i kurven, som viser tiden siden år 1900 frem til i dag.

Læg mærke til, at y-aksen går fra 1.8 til 2.0. Nulpunktet ligger altså langt under denne graf.
Tilknyttet billede:

26-04-2017 00:45
John Niclasen
★★★★★
(6157)
I flg. graf har jeg sammenpresset ovenstående graf fra Briner et al., 2016 "Holocene climate change in Arctic Canada and Greenland", og forlænget y-aksen, så nulpunktet er med.

Dermed kan man lettere få en fornemmelse for ændringerne i arealet af indlandsisen i Grønland, og hvor små disse ændringer er over tusindvis af år i forhold til indlandsisens totale areal.

Den sidste lille ændring i arealet siden år 1900 startede før mennesket for alvor udledte CO2 i større mængder, som skete efter ca. år 1950.
Tilknyttet billede:

26-04-2017 10:31
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
John Niclasen skrev:
christian-roskilde skrev:
Ny forskning viser at Grønland i dag er koldere end tidligere i denne mellemistid og med betydeligt større gletsjere, for 7000 år siden havde vi som bekendt Holocæne klimatiske optimum der var betydeligt varmere især på den nordlige halvkugle.

Briner et al. 2016 Holocene climate change in Arctic Canada and Greenland

Kilde:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277379116300427

Kan læses i fuld længe her:
Holocene climate change in Arctic Canada and Greenland

Vedhæftede graf er fra denne udgivelse og viser arealet af indlandsisen i Grønland de seneste 9-10.000 år. Man ser, at arealet af indlandsisen falder i starten af Holocæn efter afslutningen af sidste glaciale periode ('istid' i daglig tale). Arealet af indlandsisen nåede et minimum for 5-3.000 år siden og er vokset igen siden da - en indikation af, at Jorden er på vej ud af Holocæn og på vej ind i næste glaciale periode.

Af grafen kan man se middelaldervarmen for 1.000 år siden som et lille dyk i arealet, og man kan se den
Lille Istid før det sidste lille dyk i kurven, som viser tiden siden år 1900 frem til i dag.

Læg mærke til, at y-aksen går fra 1.8 til 2.0. Nulpunktet ligger altså langt under denne graf.

Interessant at isdækket under MWP for 1000 år siden (da vikingerne bosatte sig)her kan dokumenteres at være mindre end idag,afsmeltningen har været større . .I de følgende 800 år er isdækket så igen tiltaget.
21-05-2017 19:52
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Koral blegning.
Ny forskning viser,at koral blegning p.gr. af en højere vandtemperatur ikke er så ødelæggende som påstået af nogle forskere,flere koraller kommer sig efter blegningen.
Wildlife Conservation Society skriver,at de påberåbe permanente ødelæggelser har været stærkt overdrevet.
21-05-2017 23:00
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Der er flere årsager til blegning af koraller. Hurtigt faldende vandstand er en af dem. Når der er El Niño, som der f.eks. var i 2015-2016, så stiger havniveauet i det østlige Stillehav og falder i det vestlige Stillehav (ved Indonesien og Australien). Dette kan påvirke koraller i en periode.

Ampou et al., 2017:
Coral mortality induced by the 2015–2016 El-Niño in Indonesia: the effect of rapid sea level fall

Når alarmister enøjet peger på forøget CO2 koncentration i atmosfæren som en årsag til koral-blegning, så har de fat i en forkert årsag og vil måske foretage valg, der ikke hjælper koraller eller noget andet.

Vedhæftede billede er fra en nyhed, som ser ud til at være taget af nettet igen, men den kan findes på Internet Arkivet:

Life and death after Great Barrier Reef bleaching

Der er mere om denne debat om koraller på Judith Currys blog:

Coral bleaching debate
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-05-2017 23:01
22-05-2017 08:56
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Antarktiske halvø.
Tidligere påstod flere forskere,at halvøen blev opvarmet meget p.gr. af AGW,og iskappen smeltede hurtigt (jeg har tidligere skrevet i anden tråd,at smeltningen var meget mindre).
Nu viser ny forskning fra Oliva et al.,at den påståede opvarmning er forkert,tværtimod er halvøen siden 1998/99 afkølet,og gletscherne vokser.
Abstract kan ses i Science of The Total Environment i februar 2017.
25-05-2017 00:17
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
En ny model af Solens sol-cyklus producerer uhørt præcise forudsigelser af uregelmæssigheder i Solens 11-årige hjerteslag. Modellen trækker på dynamo virkninger i to lag af Solen, en tæt på overfladen og en dybt i sin konvektionszone. Forudsigelser fra modellen tyder på, at Solens aktivitet vil falde med 60 procent i løbet af 2030'erne til betingelser sidste ses under 'mini istid', der begyndte i 1645. Resultaterne vil blive præsenteret i dag af professor Valentina Zharkova på National Astronomy Meeting i Llandudno.
https://phys.org/news/2015-07-irregular-heartbeat-sun-driven-dynamo.html
29-05-2017 09:52
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Nu skriver nogle forskere,at koral blegning på GBR er langt mere ødelæggende end man hidtil har regnet med.
I maj skrev Wildlife Conservation Society,det modsatte.
Forskerne er ikke enige i skadernes omfang,så vi skal tage udtalelserne idag med forbehold.
Redigeret d. 29-05-2017 09:57
09-06-2017 11:24
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Wu, X, Heflin, MB, Schotman, HHA & Vermeersen, LLA 2010:
Simultaneous estimation of global present-day water transport and glacial isostatic adjustment

PDF: Simultaneous estimation of global present-day water transport and glacial isostatic adjustment

En artikel i Time i forb. med dette studie:
Climate Change: Are the Polar Ice Caps Melting Slower Than We Thought?

Vedhæftede er fra den videnskabelige artikel.
Tilknyttet billede:

RE: Connolly, Connolly & Soon25-08-2017 14:06
John Niclasen
★★★★★
(6157)
R. Connolly, M. Connolly & W. Soon, 2017. Re-calibration of Arctic sea ice extent datasets using Arctic surface air temperature records. Hydrological Sciences Journal. In press.

According to this new dataset, the recent period of Arctic sea ice retreat since the 1970s followed a period of sea ice growth since the mid-1940s, which in turn followed a period of sea ice retreat since the 1910s. Our reconstructions agree with previous studies which have noted a general decrease in Arctic sea ice extent (for all four seasons) since the start of the satellite era (i.e., 1979). However, the timing of the start of the satellite era is unfortunate in that it coincided with the end of several decades during which Arctic sea ice extent was generally increasing.

W. Soon, R. Connolly & M. Connolly, 2015. Re-evaluating the role of solar variability on Northern Hemisphere temperature trends since the 19th century. Earth-Science Reviews. Vol. 150, 409-452.

Vedhæftede graf er fra denne udgivelse fra 2015. Der er links til begge udgivelser på flg. blog af to af forfatterne:

Progress report from the Global Warming Solved team

Flg. video er med den 3. forfatter, Willie Soon, som presenterer deres opdagelser i 2015. Soon går på 2:15 inde i videoen.

Willie Soon, ICCC10 (Panel 1 Climate Science)
Tilknyttet billede:

25-08-2017 14:21
John Niclasen
★★★★★
(6157)
I relation til ovenstående udgivelser af Connolly, Connolly & Soon:

Nicola Scafetta, Richard C. Willson, 2014, ACRIM total solar irradiance satellite composite validation versus TSI proxy models

Denne udgivelse bliver omtalt på flg. blog:
Scafetta and Willson: "the ACRIM composite as the most likely and precise representation of 35 years of TSI monitoring"

Vedhæftet er Fig. 15 B fra denne udgivelse.
Tilknyttet billede:

RE: Connolly og Connolly havis26-08-2017 09:29
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Dr. Ronan Connolly og Dr. Michael Connolly har et indlæg ang. havis på Judith Currys blog:

What do we know about Arctic sea ice trends?

De præsenterer deres version af en graf over havisen i Arktis siden år 1900, sammenligner med output fra klimamodeller, og ser på resultater af sedimenter fra havbunden omkring havisen de sidste 10.000 år.

Et par af deres pointer:

1. Arctic sea ice extents have shown a lot of variability over the last 10,000 years (at least), so we shouldn't be too surprised that the extents have substantially changed since the start of the satellite records in 1978.

2. Despite the widespread belief that the current Arctic sea ice coverage is "unusually low" (based on a combination of the 1978-present satellite records and computer model results), it seems that the coverage was actually a lot lower 6,000-8,000 years ago.

Deres opsummering:

Summary

* After re-calibrating the pre-satellite data, it now transpires that Arctic sea ice has alternated between periods of sea ice retreat and growth. The satellite record coincidentally began at the end of one of the sea ice growth periods. This has led to people mistakenly thinking the post-1978 sea ice retreat is unusual.

* The results from new sea ice proxies taken from ocean sediment cores suggest that Arctic sea ice extent has varied substantially over the last 10,000 years. They also suggest that Arctic sea ice extent was actually less before the Bronze Age than it is today.

* The current Global Climate Models are unable to reproduce the observed Arctic sea ice changes since 1901, and they seem to drastically underestimate the natural sea ice variability.

Vedhæftede graf er deres version af havisens udbredelse i Arktis siden år 1900.
Tilknyttet billede:

26-08-2017 21:12
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Et nyligt studie fra Kina viser at den observeret temperaturstigning i Kina nærmere bestemt den nordlige del af Kina ikke er usædvanlig igennem de sidste 2000 år, der har været en række perioder med betydeligt koldere og varmere klima. Man kan yderligere også se at både Middelaldervarmen og Den Lille Istid også er at finde i dette område.

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2017-08/ioap-wpi080817.php




I Abstrakt skrives der følgene om studiets resultater:

This paper presents new high-resolution proxies and paleoclimatic reconstructions for studying climate changes in China for the past 2000 years. Multi-proxy synthesized reconstructions show that temperature variation in China has exhibited significant 50-70-yr, 100-120-yr, and 200-250-yr cycles. Results also show that the amplitudes of decadal and centennial temperature variation were 1.3°C and 0.7°C, respectively, with the latter significantly correlated with long-term changes in solar radiation, especially cold periods, which correspond approximately to sunspot minima. The most rapid warming in China occurred over AD 1870-2000, at a rate of 0.56° 0.42°C (100 yr)-1; however, temperatures recorded in the 20th century may not be unprecedented for the last 2000 years, as data show records for the periods AD 981-1100 and AD 1201-70 are comparable to the present. The ensemble means of dryness/wetness spatial patterns in eastern China across all centennial warm periods illustrate a tripole pattern: dry south of 25°N, wet from 25°-30°N, and dry to the north of 30°N. However, for all centennial cold periods, this spatial pattern also exhibits a meridional distribution. The increase in precipitation over the monsoonal regions of China associated with the 20th century warming can primarily be attributed to a mega El Niño-Southern Oscillation and the Atlantic Multidecadal Oscillation. In addition, a significant association between increasing numbers of locusts and dry/cold conditions is found in eastern China. Plague intensity also generally increases in concert with wetness in northern China, while more precipitation is likely to have a negative effect in southern China.


Af proxy der er anvendt til at fremstille rekonstruktionen består blandt andet af Sø sedimenter, træringe, Iskerner, koraller og stalagmiter (drybsten) samt historike arkiver om bedretninger om vejr og vind i området, dette har været grundlag for denne rekonstruktion.

More than 30 000 individual meteorological (e.g., phenological cold and warm events, snowfall days, plant phenodates, drought and flood events) and 7367 zoological records (e.g., locust plagues, large mammal range contractions) have been extracted from Chinese historical documents over the last five years. In addition, new samples from natural archives have been collected, comprising more than 1000 tree-ring cores from the Tibetan Plateau (TP) and Taiwan (Fig. 1); three ice cores of lengths 170 m, 189 m, and 110 m from the northern, central, and southern TP, respectively;six millennium-scale stalagmites from caves at Kesang (42°52'N, 81°45'E), Shihua (39°47'N, 115°56'E), Huangye (33°35'N, 105°7'E), Huanglong (32°43'N, 103°49'E), Heilong (31°36'N, 110°51'E), and Shennong (28°42'N, 117°15'E); 30 sediment cores from lakes Sihailongwan Maar [(42°17'N, 126°36'E), 791 m above sea level (ASL)], Kusai [(35°37'-35°50'N, 92°38'-93°15'E), 4475m ASL], Zigetang Co [(32°00'-32°09'N, 90°44'-90°58'E), 4560 m ASL], and Huguang Maar (21°9'N, 110°17'E); 500 m long coral cores from more than 300 massive Porites colonies; nine lagoonal sediment cores; and more than 20 Tridacna specimens from the South China Sea (Sun et al., 2013; Tao et al., 2016). Based on these proxies, 25 new paleoclimatic reconstructions have been generated, including seven well-dated δ18O series from stalagmites. Some of these reconstructions have already been published (Ge et al., 2016), while eight cover the last 2000 years, two cover the last 1500 years, nine cover the last 1000 years, and others encompass the last 500 years.


Hele studiet kan læses her:

http://159.226.119.58/aas/article/2017/0256-1530/0256-1530-34-8-941.shtml

Ganske interessant studie!.


Mvh.
Redigeret d. 26-08-2017 21:25
27-08-2017 00:44
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Tim Ball, har gæste-skrevet lidt om fordampning af overfladevand til skyer. Hvordan massive energier flyttes, og derfor regulerer klodens temperatur som en slags termostat. Noget som ikke er inkluderet i IPCC-modellerne. -Også nogle kloge ord om kulde vs. varme. -Hvad er at fortrække?

Læs den selv her:
https://wattsupwiththat.com/2017/08/26/what-is-the-default-temperature-for-the-earth/
-Søren.
Redigeret d. 27-08-2017 00:47
27-08-2017 01:29
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Søren R Nielsen skrev:
Tim Ball, har gæste-skrevet lidt om fordampning af overfladevand til skyer. Hvordan massive energier flyttes, og derfor regulerer klodens temperatur som en slags termostat. Noget som ikke er inkluderet i IPCC-modellerne. -Også nogle kloge ord om kulde vs. varme. -Hvad er at fortrække?

Læs den selv her:
https://wattsupwiththat.com/2017/08/26/what-is-the-default-temperature-for-the-earth/
-Søren.


Logisk, at vand trækker høje temperaturer ned, og lave op. Opvarmning medfører flere vanddampe i atmosfæren, som automatisk vil modvirke opvarmningen. Kloden er på grund af sit meget vand beskyttet mod ekstrem opvarmning, sådan lidt forenklet formleret.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
27-08-2017 10:28
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Her er vi fremme ved noget der både er meget interessant og vigtigt.

Dels beskytter de store oceaner imod store temperatursvingninger. Varmekapaciteten i oceanerne er således ubeskrivelig stor, og vi kan ikke have større stigninger i den atmosfæriske temperatur uden at vandtemperaturen i havene skal med op, beskytter dette i mod hurtige temperaturstigninger.

Dels giver mere vanddampe i atmosfæren også flere skyer. Flere skyer virker kølende, specielt om dage. De højeste temperaturer har vi således ikke ved ækvator, hvor solen står lodret over jorden. De højeste temperaturer har vi derimod i de store ørkener, som ligger henholdsvis syd og nord for ækvator.
27-08-2017 10:49
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Jørgen Petersen skrev:
De højeste temperaturer har vi således ikke ved ækvator, hvor solen står lodret over jorden. De højeste temperaturer har vi derimod i de store ørkener, som ligger henholdsvis syd og nord for ækvator.

Det skal lige være lidt mere præcist.

Jorden hælder 23,5 grad, så Solen står også lodret over Sahara på nogle tider af året.

Men du er på rette spor m.h.t. vand. Det er tørt i Sahara, og derfor kan man både måle langt højere og lavere temperaturer i Sahara, end man kan i en fugtig regnskov i Afrika. Diurnal temperature variation er lille, når der er vand til stede.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 27-08-2017 10:53
RE: Faseovergang28-08-2017 08:36
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Til at illustrere konsekvensen af vands tilstedeværelse på de målte temperaturer, kan man se på vedhæftede graf fra en lærebog over temperaturen af vand som funktion af tilført eller frigivet energi.

Det kræver 1 kalorie at opvarme 1 gram vand 1 °C.
1 kalorie er ca. 4,18 J (joule).

Man kan starte nederst til venstre på figuren, hvor temperaturen er langt under frysepunktet. Ved disse temperaturer findes vandet som is, og tilført energi går til at varme isen op, så temperaturen stiger.

Når isen når op på frysepunktet, så stiger temperaturen ikke længere. I stedet går tilført energi til at omdanne isen til flydende vand. Dette kaldes en faseovergang, og der skal 80 kalorier til at omdanne 1 gram is til 1 gram vand.

Faseovergang er altså en meget energikrævende proces, og der skal lige så meget energi til at omdanne is til vand, som der skal til at varme samme mængde vand op med 80 grader.

Når isen er omdannet til vand, stiger temperaturen igen, mens vandet får tilført energi. 100 kalorier pr. gram vand senere er temperaturen nået til 100 °C i figuren. Nu foregår der igen en faseovergang fra flydende vand til vanddamp, og derfor stiger temperaturen ikke, mens dette foregår.

Der skal 540 kalorier til at omdanne 1 gram flydende vand til 1 gram vanddamp. Denne faseovergang mellem flydende og gas er altså meget energikrævende.

Jordens atmosfære indeholder vanddamp i forskellige koncentrationer afhængig af sted. Da der er store energimængder indvolveret, når flydende vand fordamper, eller når vanddamp fortætter, sørger vandet for at holde temperaturen mere eller mindre konstant. De steder hvor der ikke er den store mængde vand til stede, som f.eks. i en ørken, svinger temperaturen meget mere, end f.eks. i en fugtig regnskov.

Noget tilsvarende er gældende ved polerne, hvor temperaturen ikke svinger meget om sommeren, når temperaturen er nær frysepunktet. Det er fordi ved disse temperaturer omdannes is til flydende vand og omvendt. Om vinteren er temperaturen langt under frysepunktet ved polerne, og derfor kan temperaturen om vinteren svinge meget, fordi der ikke sker faseovergang ved de lave temperaturer.

Den store tilstædeværelse af vand på Jorden gør, at klimaet holdes mere eller mindre stabilt.

Denne energi, der er i spil ved faseovergang, kaldes for latent varme.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 28-08-2017 09:23
Side 25 af 26<<<23242526>





Deltag aktivt i debatten Den nyeste forskning viser....:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Svensmark overdriver betydningen af egen forskning...1522-10-2020 07:38
Henrik Svensmarks forskning8707-12-2019 05:26
Er fri forskning truet?7903-07-2013 18:02
Artikler
Hvad skal der gøres for at fremme forskning i vedvarende energi og energibesparende teknologi?
NyhederDato
Ny forskning: Skovene kan tilpasse sig15-11-2010 08:21
Meget lidt forskning i klimatilpasning31-03-2009 08:52
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik