Husk mig
▼ Indhold

Luft/vand varmepumpen kan brænde..


Luft/vand varmepumpen kan brænde..28-08-2019 12:54
Jakob
★★★★★
(9186)
­



Ja, det er godt nok farligt...

I Danmark er der primært for at undgå brand indført et lovkrav om årligt eftersyn af luft/vand varmepumper.

Er det rimeligt, eller er det nærmere et udtryk for tåbelig overdreven og fordyrende sikkerhed, som i virkeligheden betyder, at folk i stedet benytter en anden varmekilde, som er langt mere brandfarlig.?

Hvor mange eksempler kan man finde på luft/vand varmepumper, som er brudt i brand i Danmark..?



25% af alle brande i familiehuse er skorstensbrande.
En luft/vand monoblok varmepumpe står udenfor huset.




­
03-09-2019 00:26
Jakob
★★★★★
(9186)
­


Jeg kan finde to eksempler på danske brande, hvor varmepumpen sandsynligt har været arnested.
Der står ikke direkte, hvilke typer, det er, men jeg skønner, at det har været luft/luft varmepumper, som IKKE er underlagt et lovpligtigt årligt eftersyn.

Har jeg en pointe, at både logikken, sikkerheden og økonomien i loven ser ud til at halte på klimaets bekostning..?


­
­
03-09-2019 11:00
Jakob
★★★★★
(9186)
­


Man kan se flere klimadebattører, som klager inderligt i kor over, at Danmark afbrænder alt for meget træ.
Men hvor kan de dog tage sig ynkeligt ud, når de ikke formår at blande sig i en tråd som denne og give et løsningsorienteret bidrag.

Ganske vist er dette en mindre knast, og der skal høvles mere, før luft/vand varmepumpe investeringen kan betale sig for dem, der også kan fyre med træ.
Men det må være et reelt sted at starte. De fleste kan nok i hvert fald godt forstå, at det må opleves som spild af penge og godt arbejde og fordre en meget god forklaring, når en luft/vand varmepumpe i følge loven skal serviceres ligeså hyppigt, selvom den kun arbejder mindre end det halve antal timer..!?


Pyha, hvor er her dog varmt, jeg må hellere åbne vinduet, så noget af den gratis spildvarme fra mit træfyr kan blive lukket ud, imens jeg venter på svar.




­
04-09-2019 16:39
Jakob
★★★★★
(9186)
­



Vi har ikke et lovkrav om, at biler skal til service mindst en gang om året. Det skyldes måske, at man har valgt at lade det være op til producenten, som har udviklet produktet og som kender det bedre end alle andre.
Producenten er den nærmeste til at vurdere, hvor meget service, der er påkrævet, og det kan variere fra bil til bil alt efter kvalitet og prioritet.
På den måde bliver det også en vigtig konkurrenceparameter til gavn for borgerne.

Hvorfor er det ikke på samme måde for luft/vand monoblok varmepumper..?

En bil skal også til periodisk syn, vil nogle sikkert sige. Ja, men en bil skal f.eks. ikke til syn, hvis den altid står hjemme og kun kører rundt i egen have, og en luft/vand varmepumpe kører kun sjældent rundt i byen.




­
06-09-2019 10:33
Jakob
★★★★★
(9186)
­



Nu er det omsider lykkedes mig at finde en mulig forklaring.
Det må selvfølgelig være en embedsmand fra en tidligere regering, som har fået til opgave at undersøge behovet for tilsyn med varmepumper.
Han kørte derfor en tur rundt i landet en tidlig morgen for at kigget på, hvordan det så ud med varmepumper og sikkerhed.

Men til stor forfærdelse opdagede han, at der kom røg op fra flere varmepumper, og det var bestemt ikke kun de billigste fabrikater.
Derfor skyndte han sig hjem og skrev en meget streng og generel lov, som skulle skærpe tilsynet med varmepumper, og ministeren slog hælene sammen.
Siden har man fundet ud af, at embedsmanden ikke havde opfattet situationen helt korrekt.

My Heat Pump is on Fire!, James Heating and Air Conditioning
https://www.youtube.com/watch?v=BcA_iUKOOds

Is my heat pump on fire?
https://www.youtube.com/watch?v=9053ZjlBeVQ


Men nu er notatet og loven skrevet, og når det først er kommet så langt, så er det næsten umuligt at fjerne igen.
Det er nok kun Rusland, USA eller måske Kina, der kan gøre det, uden det bliver en dansk administrativ demokratisk evighedstrædemølle, og ingen af dem har interesse i sagen.
Den nye regering er indtil videre kun nået til at sige undskyld for noget, som skete i et hus i 1960'erne og bruge nogle milliarder sammen med De Radikale især på udlændinge, så realistisk set må vi nok regne med, at vi desværre hænger på loven i mange år endnu.

Landvindmøllerne er også stadig strøget af valgflæsk menuen.
Det kan se ud til, at der (af samme årsag) er blevet skruet ned for EL-rabatten til varmepumper:
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-varmepumpe-luftvand-panasonic-wh-mdc05h3e5-5kw-346771160
luft til vand varmepumpen omvarmes huset med el, dermed kan du opnå 37 øres tilskud pr. kWh.


EL-rabatten burde være større til folk med varmepumpe end til folk med EL-varme, og skal varmepumperne også være økonomisk interessante for dem med træfyr, så skal rabatten virke ligeså godt på den første kWh som på den sidste.
Som politisk klimainteresseret må man undre sig over, at staten for nuværende stadig giver kvantumsrabat på klimasvineri.




Jeg har investeret ca. 40.000 kr i at gøre min centralvarme opstilling helt klar til en luft/vand monoblok varmepumpe, så den kan monteres på en halv time.
Men nu har jeg i stedet bestilt træ til endnu et års forbrug.
Spændende, om der nogensinde bliver brug for opstillingen, eller om den er rustet sammen forinden.




­




Deltag aktivt i debatten Luft/vand varmepumpen kan brænde..:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe1916-03-2024 13:26
Ny el generator og motorcykel der kører på vand (og HH+)429-09-2023 08:39
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE13701-08-2023 21:50
CO2s opløselighed i vand1122-10-2021 14:44
NY Off-shore industri (Rent vand, det vigtigste råstof vi har)010-08-2021 10:55
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
Varmepumpen
Luft til luft-varmepumper
Varmepumper
NyhederDato
To Google-søgninger svarer til en kedel vand - måske13-01-2009 05:33
Træer giver energi uden at brænde10-10-2008 09:02
Global opvarmning gør nu vand til god investering18-08-2008 08:56
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik