Husk mig
▼ Indhold

PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 9 af 30<<<7891011>>>
RE: Massebalance 4-Mar-201704-03-2017 09:46
John Niclasen
★★★★★
(6436)
Den akkumulerede overflademassebalance for indlandsisen i Grønland har nået det gennemsnitlige (for perioden 1990-2013) maksimum tre måneder før tid.

Aktuel massebalance på Grønlands indlandsis
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 04-03-2017 09:49
04-03-2017 11:57
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det beviser at Grønland også har fået mere nedbør. Det er ligesom næsten alle andre.
05-03-2017 13:20
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Studier viser,at havisens udbredelse omkring Antarktis ikke har ændret sig siden Shackletons og Scotts ekspeditioner for godt 100 år siden.

http://www.cfact.org/2017/03/04/29502/
08-03-2017 15:08
John Niclasen
★★★★★
(6436)
Vedhæftede kort viser afvigelsen fra normal nedbør i det vestlige USA for de tre vintermåneder, december 2016 til og med februar 2017. Det er angivet i tommer (inches) vand, selvom nedbøren måtte falde som sne. Kortet er fra University of Nebraska.

Man ser, at det meste af det vestlige USA har fået op til 4 tommer (lysegrøn) eller op til 8 tommer (mørkegrøn) nedbør over normalen.

Store dele af Californien har fået mere end 20 tommer nedbør over normalen. Det svarer til mere end en halv meter regn over normalen denne vinter. Meget er faldet i bjergene, hvor det stadig ligger som sne.
Tilknyttet billede:

08-03-2017 15:10
John Niclasen
★★★★★
(6436)
Vedhæftede kort viser det som procent af normalen. De lilla områder er mere end 200% af normalen, altså mere end dobbelt den normale nedbør denne vinter for store dele af det vestlige USA.
Tilknyttet billede:

09-03-2017 08:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Usædvanlig kulde i Alaska:
http://www.alaskapublic.org/2017/03/07/ask-a-climatologist-record-cold-at-iditarod-start-wont-last/

Man ser hvor dygtigt man prøver at tale den usædvanlige kulde varm

Skribenten skulle have en "Theilgaard-pris"
09-03-2017 08:29
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Kosmisk stråling målt i Arktis, Oulu Finland, overgår nu alle tidligere Solcyklus-maxima i måleserien på nær seneste max.

Dette indtræffer endda ca 3 år før forventet Solar Minimums aktivitet.

Niveauet for Kosmisk stråling er ved at ændre sig?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 09-03-2017 08:54
RE: Solpletter 9-Mar-201709-03-2017 08:53
John Niclasen
★★★★★
(6436)
Solen er uden pletter, og har været det de seneste 3 dage i denne omgang. I alt har der været 14 dage uden solpletter i 2017, hvilket er 20% af tiden. I 2016 var der i alt 32 dage uden solpletter, og nul dage i 2015. Så ja, Solen er godt på vej ind i den stille periode i sin ca. 11 års cyklus.

Kilde: spaceweather.com
Tilknyttet billede:

RE: NAOJ Sunspots09-03-2017 09:15
John Niclasen
★★★★★
(6436)
Vedhæftede diagrammer er en opgørelse over solpletter fra NAOJ (National Astronomical Observatory of Japan).

Man bemærker den længere pause end normalt inden de seneste år med flere solpletter. Man ser, at den seneste cylkus er mindre en de forrige, og at den ser ud til at slutte forholdsvis tidligt. Dette er tegn på en periode med lav solaktivitet.

Kilde: NAOJ Gallery
Tilknyttet billede:

09-03-2017 09:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja, det er rigtigt John, SC24, den seneste Solare cyklus i sig selv indikerede lavere aktivitet end tidligere i kraft af f.eks. den lange pause før opstart.

Også nu synes virkeligheden stadig at give færre Solpletter end relativt nye estimater som det ses herunder.

I de senere år har der været flere udmeldinger om hvad SC25 vil bringe , fortsættes...


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

09-03-2017 09:43
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
NASA´s sunspot prediction er tilrettet løbende ned mod de faktiske tal.

Nedenstående graf er ikke opdateret siden okt 2016.
https://solarscience.msfc.nasa.gov/images/ssn_predict_l.gif

Men hvad med en opdatering for SC 25 ?

Forventningerne til SC25 i debaten i de senere år har været ret forskellige. Nogle mener at nu starter et Maunder minimum med meget få Solpletter i SC25. Altså en væsentligt svagere SC25 end selv SC24. Andre - ikke så få - mener at SC25 vil minde om SC24.

Men vi har stadig tilgode at se den første officielle spådom fra NASA... må vi se prognose for SC25 , NASA ? Hvad er så den spådom som i vil blive hængt op på?
Det vil jo være en fuser for NASA at spå atter en SC24 hvis vi får et Maunder lignende minimum nu.

Så... kortene på bordet , NASA ? Hvad er jeres faktiske forventning til SC25 ?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 09-03-2017 09:46
09-03-2017 13:26
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Frank Lansner

Ja det er imponerende hvad Nasa er i stand til.

Først forudsagde de, tilbage i 2005 at solcyclus 24 ville blive den kraftigste man havde oplevet i flere hundrede år. De advarede om store skader på satellitter, sågar skader på højspændingsnetværk.

Dernæst forudsagde de starten på solcyclus 24 til marts 2005.

Deres forudsigelse holdt ikke stik. Nå - Efterfølgende rykkede de starttidspunktet hele 14 gange før de ramte rigtigt.

Ramte rigtig?

Nu viste det sig at deres forudsigelse om den højeste solcyclus i flere hundrede år nu måtte rettes til den laveste solcyclus i 200 år.

Øhh!

I et radioprogram, jeg tidligere har linket til her på klimadebat.dk , indrømmede Nasas gudsbenådede solforsker David Hathaway at han ikke vidste hvad det var solen foretager sig.

David Hathaway, NASA kunne meddele at vi bevæger ind i et nyt Maunder Minimum.

Arrogant som manden er:

Nu har han indrømmet han ikke ved hvad der foregår på solen men ikke desto mindre har han læst førende klimaforskeres afhandlinger og kan konkludere, selv om han ikke er klimaforsker, at selv om vi får et Maunder Minimum om få år, så kan han ud fra klimaforskernes afhandlinger fortælle os alle samme at det forestående Maunder Minimum vil blive totalt overskygget af den globale opvarming.

Er det ikke fantastisk, først tog han fejl om solcyclus 24s størrelse, så tog han fejl hele 14 gange om starttidspunktet, så rettede han solcyclus fra den kraftigste solcyclus i 200 år til den mindste solcyclus i 200 år.
Nu er det ganske vist i følge NASA, det kommende Maunder Minimum vil blive totalt overskygget af den globale opvarmning.
RE: Sne vinter10-03-2017 00:11
John Niclasen
★★★★★
(6436)
En opgørelse over sne i de tre vintermåneder, december, januar, og februar, viser, at arealet dækket af sne på den nordlige halvkugle lå et pænt stykke over gennemsnittet for vinteren 2016/2017. Dermed fortsætter en flere årtier lang trend med mere sne i vintersæsonen på den nordlige halvkugle.

Kilde: Rutgers University, Global Snow Lab
Tilknyttet billede:

RE: Sneens vandækvivalent10-03-2017 22:26
John Niclasen
★★★★★
(6436)
Vedhæftede graf viser sneens vandækvivalent for den nordlige halvkugle. Det er altså den mængde nedbør, der findes som nyfalden sne på den nordlige halvkugle siden august 2016.

De blå kurver svarer til +- 1 standardafvigelse, og det normale er så inden for det område, de blå kurver afgrænser. Den røde kurve er det målte, og kurven er - som man kan se - på vej ovenud af grafen.

Kilde: Current Snow Cover @ Canadian Cryospheric Information Network

Det er især Eurasien, der har fået meget sne denne vinter, selvom Nordamerika også ligger i den høje ende. Al den hvide sne forøger Jordens albedo, så mere sollys reflekteres væk og derfor ikke går til at varme Jorden op.

(Klik på grafen for stor version.)
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 10-03-2017 22:28
11-03-2017 11:11
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Frank Lansner skrev:
Kosmisk stråling målt i Arktis, Oulu Finland, overgår nu alle tidligere Solcyklus-maxima i måleserien på nær seneste max.

Dette indtræffer endda ca 3 år før forventet Solar Minimums aktivitet.

Niveauet for Kosmisk stråling er ved at ændre sig?


Det interessante var om niveauet for Kosmisk-stråling ændrede sig i bæltet omkring Ækvator. Der hvor sol-indstrålingen er, og skyerne skabes.
11-03-2017 14:01
Morten Riber
★★★★★
(2298)
kulden-varmen skrev:
Frank Lansner skrev:
Kosmisk stråling målt i Arktis, Oulu Finland, overgår nu alle tidligere Solcyklus-maxima i måleserien på nær seneste max.

Dette indtræffer endda ca 3 år før forventet Solar Minimums aktivitet.

Niveauet for Kosmisk stråling er ved at ændre sig?


Det interessante var om niveauet for Kosmisk-stråling ændrede sig i bæltet omkring Ækvator. Der hvor sol-indstrålingen er, og skyerne skabes.


Ja, og fordi der er havet der optager og fordeler varmen, eller manglen på samme.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
12-03-2017 17:10
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Morten Riber skrev:
kulden-varmen skrev:
Frank Lansner skrev:
Kosmisk stråling målt i Arktis, Oulu Finland, overgår nu alle tidligere Solcyklus-maxima i måleserien på nær seneste max.

Dette indtræffer endda ca 3 år før forventet Solar Minimums aktivitet.

Niveauet for Kosmisk stråling er ved at ændre sig?


Det interessante var om niveauet for Kosmisk-stråling ændrede sig i bæltet omkring Ækvator. Der hvor sol-indstrålingen er, og skyerne skabes.


Ja, og fordi der er havet der optager og fordeler varmen, eller manglen på samme.


Det er nu ikke så meget havet der fordeler varmen. Luften er tynder men bevæger sig meget hurtigere end havet.
12-03-2017 19:25
Morten Riber
★★★★★
(2298)

Det er nu ikke så meget havet der fordeler varmen. Luften er tynder men bevæger sig meget hurtigere end havet.


Ja, men varmen i atmosfæren relaterer sig næsten kun til vejret. Solen varmer op om dagen og varmen forsvinder igen om natten, sådan lidt groft sagt.

Forskellen til havet, som jeg pointerer, er at vandet varmes op at solens stråler, hvorefter energien opblandes og "beskyttes" når natte falder på. Havstrømme og fx vandrende lavtryk, fordeler stille og roligt de den opvarmning eller afkøling som forekommer, og heraf påvirkes klimaet globalt.
13-03-2017 09:26
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Sne i de Japanske højdedrag, 9 marts :
http://www.atlasobscura.com/articles/snow-canyon-japan

Kan så meget sne nå at smelte væk om sommeren? Det er i forvejen et område hvor det gerne sner meget, men alligevel 60 fod, skriver de, 18 meter.. det er en sjat.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

13-03-2017 18:51
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Imponerende så hurtigt havoverfladetemperaturer omkring Sydamerika er dykket på de seneste blot 10 dage.

Naturen rykker for vildt :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 13-03-2017 18:52
13-03-2017 21:25
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Morten Riber skrev:

Det er nu ikke så meget havet der fordeler varmen. Luften er tynder men bevæger sig meget hurtigere end havet.


Ja, men varmen i atmosfæren relaterer sig næsten kun til vejret. Solen varmer op om dagen og varmen forsvinder igen om natten, sådan lidt groft sagt.


Det oplagres meget store mængder mængder enegi i luften i form af vanddamp.
13-03-2017 22:16
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Det oplagres meget store mængder mængder enegi i luften i form af vanddamp.

Ja, men hvor længe inden den forsvinder ud i rummet?
13-03-2017 22:58
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Sneplov der holder vejene farbare bankede pludseligt ind i noget..

Ups, der var vist en bil i sneen :-) Californien for nyligt.

http://www.foxnews.com/auto/2017/03/13/police-find-jeep-buried-under-20-feet-snow-in-donner-pass.html


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

14-03-2017 12:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Argo data for det nordlige Atlanterhav fra Island til Norge viser et markant varmetab i de senere år. Vand fra dette område strømmer løbende mod det Arktiske hav.
I visse af de senere år 2013,14,16 har vi set en langsommere sommerafsmeltning af Arktis havis end i 2003-12.

Det ses at årstidsvariationer i de øverste lag meget hurtigt slår igennem nedefter.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-03-2017 12:28
14-03-2017 12:21
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Faldende temperaturer i det Nordlige Atlanterhavvand slår igennem statistiken hele vejen fra Canada til Norge.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

14-03-2017 13:21
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Må indrømme jeg som Frank123 bliver lidt skeptisk ang. forudsigelsen af solcyklus 25, på bagrund af hvordan det gik under forudsigelsen af Solcyklus 24.




Ifølge NASA skulle Solcyklus 24 blive den højeste i flere år, men resultatet blev helt omvendt, det blev den laveste i flere årtier og den længste man har set længe.




https://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2006/21dec_cycle24/




Så med den baggrund men uden kendskab til hvordan disse forudsigeler laves, så har jeg min skepsis overfor om man kan forudsige solens cyklus 25 bedre end man kunne med cyklus 24.

Der ikke andet at gøre end og vendte og se, en række af de studier jeg har læst forudsiger man en gradvist faldene solaktivitet de komne årtier frem, spørgsmålet er bare om cyklus 24 er et lille dyk ned og cyklus 25 vil stige drastisk igen?.

Mvh.
Redigeret d. 14-03-2017 13:22
14-03-2017 20:54
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Morten Riber skrev:
Det oplagres meget store mængder mængder enegi i luften i form af vanddamp.

Ja, men hvor længe inden den forsvinder ud i rummet?


Ja, uden at gøre mig til ekspert , så lever skyerne omkring et halvt år, længer om sommeren end om vinteren. Så længe vil den oplagrende varme holde sig i luften. Dette betyder vejret har en hukommelse på lidt over et halvt år, og derfor kan nå den ene halvkugle rundt, flere gange. Måske lidt længere i de højere luft lag.
15-03-2017 01:20
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Ja, uden at gøre mig til ekspert , så lever skyerne omkring et halvt år, længer om sommeren end om vinteren. Så længe vil den oplagrende varme holde sig i luften. Dette betyder vejret har en hukommelse på lidt over et halvt år, og derfor kan nå den ene halvkugle rundt, flere gange. Måske lidt længere i de højere luft lag.


Jeg vil heller ikke gøre mig til ekspert, men jeg vil mene at skyerne har mere betydning for vejret end global omfordeling af varme, selv hvis du har ret i de lever op til et halvt år. Men husk på min indvending ikke gik på at de ikke har. Den gik på at være opmærksom på havet markante funktion.
15-03-2017 07:42
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Morten Riber skrev:
Ja, uden at gøre mig til ekspert , så lever skyerne omkring et halvt år, længer om sommeren end om vinteren. Så længe vil den oplagrende varme holde sig i luften. Dette betyder vejret har en hukommelse på lidt over et halvt år, og derfor kan nå den ene halvkugle rundt, flere gange. Måske lidt længere i de højere luft lag.


Jeg vil heller ikke gøre mig til ekspert, men jeg vil mene at skyerne har mere betydning for vejret end global omfordeling af varme, selv hvis du har ret i de lever op til et halvt år. Men husk på min indvending ikke gik på at de ikke har. Den gik på at være opmærksom på havet markante funktion.


Her undervurdere du fugtighedens oplagrede varme. I tør luft vil temperaturen falde 40 grader på en nat. I Danmark ved 60% luftfugtighed så vil temperaturfaldet være 10 grader. Og i tåge og regnskov så falder temperaturen næsten ikke.
15-03-2017 10:37
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Tåge og regnskov flytter sig ikke meget rundt, og luftfugtigheden er sjældent konstant. Men jeg erkender da at energi transporteres rundt atmosfæren ved hjælp af vanddampe. Men groft sagt fungerer vanddame nærmest som havets forlængede arm i, hvorfor det er for tyndt af dig slet ikke at nævne hvor central en brik havene er ved global opvarmning og nedkøling.
15-03-2017 15:38
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
christian-roskilde skrev:
Må indrømme jeg som Frank123 bliver lidt skeptisk ang. forudsigelsen af solcyklus 25, på bagrund af hvordan det gik under forudsigelsen af Solcyklus 24.




Ifølge NASA skulle Solcyklus 24 blive den højeste i flere år, men resultatet blev helt omvendt, det blev den laveste i flere årtier og den længste man har set længe.




https://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2006/21dec_cycle24/




Så med den baggrund men uden kendskab til hvordan disse forudsigeler laves, så har jeg min skepsis overfor om man kan forudsige solens cyklus 25 bedre end man kunne med cyklus 24.

Der ikke andet at gøre end og vendte og se, en række af de studier jeg har læst forudsiger man en gradvist faldene solaktivitet de komne årtier frem, spørgsmålet er bare om cyklus 24 er et lille dyk ned og cyklus 25 vil stige drastisk igen?.

Mvh.


En kommentar til Christians udredning.

Også i forrige måned var solen ikke særlig aktiv.SSN fra d. 26.1.17. indgår i en datarække,som kun udgør ca. 50% aktivitet over hele cyklusen.
Felterne i solnordpolen og solsydpolen peger på en aktivitet i den flg. cyklus på 2/3 af den nuværende,såfremt den prognose holder,vil cyklus 25 være lige så svag som cykl. 6,som Dalton minimum - cyk. 5,6,7 fra 1790 - 1830.
15-03-2017 15:39
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja Christian, og så er det jo tragikomisk med disse "errorbars" der skal forsikre om at deres graf næsten "UMULIGT" kan være mere en lidt forkert
.

Men disse errorbars hjælper altså ikke når visse forksere bare vader i spinaten igen og igen. Man kan ikke med errorbars undgå at tage totalt fejl som her:




Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 15-03-2017 15:40
15-03-2017 17:13
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Morten Riber skrev:
Tåge og regnskov flytter sig ikke meget rundt, og luftfugtigheden er sjældent konstant. Men jeg erkender da at energi transporteres rundt atmosfæren ved hjælp af vanddampe. Men groft sagt fungerer vanddame nærmest som havets forlængede arm i, hvorfor det er for tyndt af dig slet ikke at nævne hvor central en brik havene er ved global opvarmning og nedkøling.


De hurtigste vinde er 1000km/t og de hurtigste havstrømme er 5knob (8km/t).
Dertil kommer at havstrømmene ofte er kedeligt stabile. Derfor skaber kaotiske forhold i atmosfæren et ustabilt vejr, som med tiden kan blive en klimaændring.
15-03-2017 17:26
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Frank Lansner skrev:
Faldende temperaturer i det Nordlige Atlanterhavvand slår igennem statistikken hele vejen fra Canada til Norge.


Problemet er at golfstrømmen er blevet smallere. Derfor bliver den mindre tydelig, på et oversigtsbillede.
16-03-2017 00:51
Morten Riber
★★★★★
(2298)
De hurtigste vinde er 1000km/t og de hurtigste havstrømme er 5knob (8km/t).
Dertil kommer at havstrømmene ofte er kedeligt stabile. Derfor skaber kaotiske forhold i atmosfæren et ustabilt vejr, som med tiden kan blive en klimaændring.


Jetstrømmene føre så vidt jeg husker ikke mange vandampe med sig, og fønvindene er tørre. Cykloner og tornadoer har hurtige vinde med høj fugtighed, men her går vindretingen i ring, mens varm og kold luft blander sig. Jo, de bevæger sig også hen over land, men slet ikke med den fart du anfører. Jeg synes du forsøger at fordreje virkeligheden. Hvad du vil opnå, fatter jeg ikke helt.
16-03-2017 07:35
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Frank Lansner skrev:
Imponerende så hurtigt havoverfladetemperaturer omkring Sydamerika er dykket på de seneste blot 10 dage.

Naturen rykker for vildt :-)


Det virker godt nok mærkeligt at temperaturne kan falde på begge sider af Sydamerika, synkront, da der ligger et kontinent med bjerge i mellem.
16-03-2017 19:40
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
DR3 i aften kl. 20. "2015 og det ekstreme vejr."
Skyldes det GW?
16-03-2017 22:09
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Kjeld Jul skrev:
DR3 i aften kl. 20. "2015 og det ekstreme vejr."
Skyldes det GW?


Nej, et års vejr er bare uvejr. Der skal 30 år til for at vejret bliver til et klima.
19-03-2017 11:13
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Isnende tavshed.

Som jeg har været inde på mange gange så har vi i de fleste år efter 2012 set en reduktion af hastigheden hvormed havisen forsvinder om sommeren i Arktis.

Dette kan være et "tilfælde" - eller også er det en trend, noget gør at havisen forsvinder langsommere om sommeren i de senere år.

Det kan F.eks. skyldes ændringer i vinde, kolderer harvand i Arktis eller lignende.

Nogen vil protestere og sige at mængden af Havis i disse år er mindre end set før typisk 2007. Og det er rigtigt.

Men bemærk på nedenstående graf th, at sommerafsmeltninger foregår på får mdr med enorm betydning for ivsolumen. Ændres noget om sommeren kan det naturligvis have impact før eller siden.


Bemærk også på nedenstående kort, at havisen mellem Svalbard og Nova Zemlja ikke er specielt tyk, men den ligger til gengæld ret langt syd på.

Og isen har ligget på denne må i ugevis nu. Altså ikke specielt tyk, men overlever trod at den er skubbet ret langt syd på i forhold til årene efter 2007.

Det minder lidt om hvad vi så i sommerne 2013, 14, 16 : Reltativ beskedent isdække overlever. (jaja, så længe der ikke er 2 mega storme der dukker op, men det er en anden sag).

Dette er en - lidt svag, indrømmet - indikator på at de langsomme afsmeltninger set i de senere år kunne fortsætte.

Og så er der mere på den front, fortsættes ...


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

19-03-2017 11:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Fortsat.

Jo, i sidste måned viste jeg at NOAA´s iceforecast pludseligt viste noget så ekstremt usædvanligt for de senere år: Midt i smelte sæsonen , Juli, skulle ice extent faktisk nå helt på NOAA+s normal niveau. Midt i smelte sæsonen ?

Hvis det er korrekt, så er den opbremsende sommer-smelte hastighed for Arktis ikke blot forsat i år, men faktisk endnu mere markant.

Nogle afviste at NOAA´s prognose kunne være rigtig, f.eks. WeatherBells update kommentarer herom.

Men nu kan vi se den opdaterede prognose fra NOAA:

Prognosen holder fast på at vi midt i smeltesæsonen 2017 vil nå op på ice extent på NOAA´s normal niveau.

Dette vil nu indtræffe i August i stedet for Juli, men det gør det bestemt ikke mindre opsigtsvækkende.


Men jeg synes ikke vi hører noget om i medierne at Arktis havis nu faktisk spås at overraske så positivt til sommer?
Hører vi ikke stadig kun om dommedag i den forbindelse?

Som jeg altid siger: Det bliver endog rigtig spændende at følge med i isudviklingen dette år :-)

Så må vi håbe at de forskellige tjenester såsom, DMI osv, holder kanalerne åbne så alle kan følge med i udviklingen i isgrafer og statistiker.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

Side 9 af 30<<<7891011>>>





Deltag aktivt i debatten PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data10926-04-2024 08:55
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik