Husk mig
▼ Indhold

PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 18 af 37<<<1617181920>>>
RE: Kulde03-03-2018 00:32
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Selv om kulden er blæst ind over Europa fra øst, så er det stadig ekstremt koldt i Sibirien med temperaturer ned til tæt på -50 °C flere steder.

Sommeren er overstået i Antarktis, og temperaturen er nede under -60 °C, hvor det er koldest.

Kilde: World Temperature & Rainfall Extremes
Tilknyttet billede:

03-03-2018 19:43
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Og USA østkysten har også fået et pulver. Det var vist 1,8 millioner husstande uden strøm.
03-03-2018 22:24
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Det er imod bedre viden, at hævde, at øget snefald på Grønland opvejer øget afsmeltning.
Forskere arbejder med at undersøge dette på Grønland, og resultatet er, at afsmeltningen øges til trods for, at øget luftfugtighed giver mere nedbør, som falder som regn eller sne.
Få indblik i forskernes udfordringerne i denne video.
https://www.facebook.com/332420313626948/videos/913609395508034/
04-03-2018 08:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Niels K Sørensen

Nettomassetabet på indlandsisen på Grønland er da så forsvindende lille, at det er komplet liggegyldigt om dette tab stiger eller falder. Kun hvis man ønsker at blæse alarm, har det relevans om dette massetab stiger eller ej.
04-03-2018 08:57
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Niels K Sørensen skrev:
Det er imod bedre viden, at hævde, at øget snefald på Grønland opvejer øget afsmeltning.

Faktuelt forkert. Tak for denne chance til at henvise til overflademassebalancen, som DMI angiver det.

Vedhæftet er den akkumulerede overflademassebalance for indlandsisen i Grønland.

Når kurven går opad, som er ca. 10 måneder af året, så tilføres der mere masse i form af sne (eller regn, der fryser), end der forsvinder ved afsmeltning og fordampning (sublimation).

Det er kun i ca. 2 måneder om sommeren, at kurven daler, og her smelter (og fordamper) der mere masse, end der tilføres.

Og så det faktum, det modbeviser påstanden fra NKS:
Kurven ender altid over nul. Dvs. der tilføres altid år efter år mere masse (fortrinsvis i form af sne), end der forsvinder fra overfladen (fortrinsvis fra afsmeltning). Den overskydende is flyder ud til kysterne og brækker af i isbjerge.

Igen, NKS, tak for denne anledning til yderligere forklaring.


Forskere arbejder med at undersøge dette på Grønland, og resultatet er, at afsmeltningen øges til trods for, at øget luftfugtighed giver mere nedbør, som falder som regn eller sne.
Få indblik i forskernes udfordringerne i denne video.
https://www.facebook.com/332420313626948/videos/913609395508034/

Og så en henvisning til Jason Box.

NKS, Jason Box påstår i videoen, at der forsvinder 8.000 m3 is pr. sekund i Grønland.

Lad os antage, dette fortsætter.
Kan du regne ud, hvor lang tid det så tager, før al indlandsisen i Grønland er væk?

Jeg tvivler på, du kan, men bevis, jeg tager fejl.
Hvis du ikke kan, så har du jo intet grundlag for at vurdere sådanne oplysninger.
Tilknyttet billede:

04-03-2018 14:28
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Niclasen. Jason Box er i modsætning til dig klimaforsker og deltager sammen med andre forskere i undersøgelser på Grønland.
Har du været på Grønland og studeret afsmeltning vs akkumulation?
04-03-2018 14:43
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Niels K Sørensen skrev:
Niclasen. Jason Box er i modsætning til dig klimaforsker

En forsker er en, som forsker.

Det er forkert og vildledende, hvad du skriver.

Der findes ikke, så vidt jeg er informeret, en uddannelse til klimaforsker.
04-03-2018 14:52
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Der akkumuleres mere is på Grønland pga højere temperaturer og deraf mere fugt i luften, der ender som nedbør over ismassen.
Der afsmelter mere is fra Grønland, fordi øget temperatur, giver mere afsmeltning.
Det er enkelt at forstå.

Der er igennem de sidste 30 år i middel forsvundet 200GT is pr år fra Grønland.
Det er omkring 6.000 t/sekund.

PS: Niclasen: hold nu op med de der børnehavekommentarer som, "jeg tvivler på du kan".
Det er nedsættende og uendeligt uinteressant, hvad du har af fordomme.
04-03-2018 14:56
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Med et nettomassetab på (kun) 200GT pr. år er der is nok til over 13.000 års afsmeltning.
04-03-2018 15:12
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Niels K Sørensen skrev:
PS: Niclasen: hold nu op med de der børnehavekommentarer som, "jeg tvivler på du kan".

Jeg er oprigtig, når jeg skriver, jeg tvivler på, du kan. Vis dog, at du kan, så dine ord har vægt.

I stedet skriver du nedsættende med henvisning til "børnehave".
Det er jo da endnu et personangreb, du leverer.
04-03-2018 15:46
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Niclasen, du har erkendt, at du ikke tror på global opvarmning.
Det er din mission at udbrede dig om det.
Jeg tror dig ikke, diskussionen er slut.
Jeg er iøvrigt ligeglad med hvad du tror jeg kan regne ud og ikke kan regne ud.

Er det et personangreb, at sige røvhul?
04-03-2018 15:46
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Jørgen Petersen skrev:
Med et nettomassetab på (kun) 200GT pr. år er der is nok til over 13.000 års afsmeltning.

Det er korrekt, at det er i den boldgade - underforstået, at der konstant er et tab år efter år på 200 Gt.

I praktis vil det aldrig ske, hvis overflademassebalancen fortsat vil være positiv.

I det tænkte eksempel:
Efterhånden som indlandsisen bliver tyndere, vil der blive mindre tryk ud mod kysterne, hvor isen kælver. Dermed vil der blive mindre og mindre is, der kælver, hvorved de 200 Gt massetab pr. år ikke kan opretholdes.

Hele påstanden om tab på 200 Gt/år er vildledende vås.

Det vigtige at indse er, at der tilføres mere masse hvert år, end der smelter. Og det er det samme år efter år.
04-03-2018 16:46
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Som bekendt overlevede indlandsisen på Grønland i fin stil varmeperioden under
holocæn klimatisk optima. Det siger ikke så lidt om hvor modstandsdygtig indlandsien er overfor varme.
04-03-2018 16:55
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Jørgen Petersen skrev:
Som bekendt overlevede indlandsisen på Grønland i fin stil varmeperioden under
holocæn klimatisk optima. Det siger ikke så lidt om hvor modstandsdygtig indlandsien er overfor varme.

Jep, og den er vokset siden da i hvad der kendes om den neoglaciale periode.

Vi bør på sigt hellere fokusere på, hvordan vi holder kulden fra døren.

Jeg har snakket med en kompetent geolog, der mener, vi vil have en glacial periode inden for få tusind år, dvs. med iskappe ned over Skandinavien og Nordamerika, uanset hvad vi gør.

Jeg har lidt mere tillid til menneskelig innovation. Måske det er muligt at holde kulden fra døren ved f.eks. at placere reflektorer på Månen, der sender mere sollys ned i oceanerne på Jorden.
Måske det vil være muligt at forøge massen af atmosfæren, så det større tryk ved havoverfladen kan hæve temperaturen nok.

Jeg ved ikke præcist, hvad der er muligt, men man bør tænke i sådanne baner.
04-03-2018 17:44
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Europa havde koldere vejr end nordpolen?
Læs her hvordan det kan lade sig gøre.
Det handler om svækkelsen af polar vortex.

https://www.nytimes.com/2018/03/01/climate/polar-vortex-europe-cold.html?rref=collection%2Fsectioncollection%2Fclimate&action=click&contentCollection=climate&region=rank&module=package&version=highlights&contentPlacement=1&pgtype=sectionfront
Redigeret d. 04-03-2018 17:45
RE: Kulde Europa04-03-2018 18:08
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Kulde betyder død, desværre:

Cold snap paralyses Europe, more die

Shelters have been opened as the plight of rough sleepers is a major concern. Some 59 people have died across the continent, AFP news agency reports.

Meanwhile, the extreme cold has forced the closure of airports in Scotland, Switzerland, France, and Ireland, and left hundreds of drivers stranded on snowy highways Thursday.

De 59 døde af kulden er naturligvis minimum.

Kulden kom fra Sibirien i øst.

The unusually cold spell brought by a Siberian weather system was being felt as far south as the Mediterranean.

Tilknyttet billede:

04-03-2018 18:16
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Fra en undersøgelse af grønlands afsmeltning frem mod år 2100:

Future projections of the Greenland ice sheet SMB were carried out over 2006–2100 for the scenarios RCP 4.5 and RCP 8.5 with the regional climate model MAR forced by the global
model CanESM2. The CanESM2 model has been chosen because it is one of the global
models from the CMIP5 data base which simulates the best the current climate at 500hPa over
Greenland in respect to the European reanalysis. The differences between MAR forced by
the ERA-40 reanalysis and forced by CanESM2 over 1970–1999 are not statistically significant
except in the north-west of the ice sheet. However, at the scale of the whole Greenland ice
sheet, MAR forced by ERA-40 and CanESM2 over current climate compare very well.
As future projections, MAR simulates a significant decrease of the SMB along the ice sheet
margin due to increasing melt and a low SMB increase in the interior of the ice sheet due
to heavier snowfall. At the scale of the ice sheet, the increase of precipitation does not
compensate the increase of melt and MAR simulates a mean surface mass loss of about
∼ −300 (resp. ∼ −800) GT/yr over 2070–2099 for the RCP 4.5 (resp. RCP 8.5) scenario in
respect to current climate (1970–1999). These surface mass losses correspond to cumulated
sea level rises of about ∼ +6.5 ± 1.5 and ∼ +14 ± 2 cm in 2100 respectively. The error
ranges in these projections estimate the uncertainties coming from CanESM2 used to force
these regional projections. The uncertainties coming from MAR are difficult to evaluate in
view of lack of in situ data of SMB at the scale of the whole Greenland ice sheet. Knowing
that the future projections of CanESM2 are in the range of other global models of the CMIP5
multi-model data base and that the SMB simulated by MAR compare well with rates coming
from other regional models (Fettweis, 2007), this shows that the biggest uncertainties for sea
level rise come rather from the used scenario than from the models themselves. However,
future projections of MAR forced by another global model (e.g. HadGEM2-ES) from the
CMIP5 data base will allow to evaluate better the uncertainties coming from the forcing
model.
It is important to note that these projections of sea level rise from Greenland ice sheet mass loss
do not take into account changes in ice dynamics (influencing the mass changes from iceberg
calving) and in surface topography which could amplify the deglaciation of Greenland due to
the positive elevation feedback. At the end of this century, according to the RCP 4.5 scenario,
cumulated anomalies of surface height could reach 150m in some areas along the ice sheet
margin, emphasizing the necessity of taking into account changes in topography. That is why
it will be very interesting to couple MAR with an ice sheet model in addition to the coupling
with a snow model to evaluate the feedbacks due to elevation and ice mask changes to the
SMB. Moreover, this double coupling will allow to evaluate changes in total Greenland ice
sheet mass balance and so to evaluate the sea level rise coming from all changes of mass of
the ice sheet.


Så ved business as usual RCP8.5 så vil massetabet i slutningen af dette århundrede være omkring 800GT/år fra Grønland og omkring 14 cm ekstra vandstand fra Grønland alene.
Ved at reducere drivhusgasserne vil det være muligt kun at have et tab på 300GT/år og 6,5 cm vandstigning.
Det siger sig selv, at lande som Bangladesh og andre lavtliggende lande ønsker sig den lave stigningstakt.
RE: Kuldebølge Danmark04-03-2018 18:19
John Niclasen
★★★★★
(6433)
TV2 Vejret skriver om kuldebølge:

Isen breder sig nu i de danske farvande

Og man har åbenbart solgt de danske isbrydere:

Tidligere var det sålededes, at stævnede en af de danske statsisbrydere ud, var det isvinter.

De danske statsisbrydere blev solgt i 2015, og med de danske isbrydere ude af de danske farvande har man fået en ny definition, for de danske farvande kan stadig fryse til i en hård vinter.

Tilknyttet billede:

04-03-2018 18:32
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
https://www.dmi.dk/groenland/maalinger/indlandsisens-massebalance/

Sådan som jeg læser grafen så øges Grønlands indlandsis med ca. 350 GT/år i gennemsnit hvert år

04-03-2018 19:24
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ kulden-varmen

Du glemmer kælvningerne. Det du taler om er så vidt jeg kan se kun overflade massebalancen.
04-03-2018 19:28
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
kulden-varmen skrev:
https://www.dmi.dk/groenland/maalinger/indlandsisens-massebalance/

Sådan som jeg læser grafen så øges Grønlands indlandsis med ca. 350 GT/år i gennemsnit hvert år



Her er en site, hvor du kan se hvordan indlandsisen har det.
Der er ikke tale om tilvækst totalt set.
http://polarportal.dk/en/greenland/mass-and-height-change/
04-03-2018 19:42
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
GAB. Gid de kloge kunne finde nogle DATA, som de kunne enes om.
04-03-2018 21:09
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er jo gamle tal som de arbejder med. F. eks. skriver de:

"Based on this data, it can be seen that during the period 2003-2011 the Greenland Ice Sheet has lost 234 km3 of water per year,....."

Hvorfor ikke indregne de nyeste tal?

Så ville det give et andet og mindre alarmerende budskab.
RE: Snow water equivalent04-03-2018 22:52
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Vedhæftede graf viser seneste opgørelse over mængden af sne på den nordlige halvkugle opgjort som km3 vand (kaldet Snow Water Equivalent).

Kilde: Canadian Cryosphere Watch / Current Snow Cover

Den røde kurve er nuværende værdier. De blå kurver er ±1 standardafvigelse fra 1998-2011 middelværdier.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 04-03-2018 22:53
04-03-2018 22:59
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Solen er uden pletter og har været uden pletter 46% af tiden i år.

Kilde: spaceweather.com
Tilknyttet billede:

05-03-2018 08:48
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John, den artikel du linkert til skriver som bekendt:

"De danske statsisbrydere blev solgt i 2015, og...."

Jamen altså..

Vi står overfor effekten af et givetvist historisk dyk i Solens aktivitet men absolut intet af denne alvor trænger igennem til Danskerne.

"Vi" er så sikre på at Solens dyk i aktivitet nok ikke virker som det plejer at man sælger ud af isbryderne. Fuldstændigt grotesk.

Indenfor de næste 5-10 år vil vi købe isbrydere igen. Og inden dette sker vil nogen få røde ører over at have solgt dem.

Det er skam af "Forsigtighedsprincippet" at vi kun er opmærksomme på en opvamrning, ikke den langt farligere nedkøling. Sikke et forsigtighedsprincip.
http://borsen.dk/opinion/blogs/view/17/4998/afgarelsens_time_i_klimadebatten_narmer_sig_solens_aktivitet_styrtdykker.html
05-03-2018 08:55
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Jeg har nu fået en forståelse for, hvordan tingene hænger sammen.




.


05-03-2018 08:58
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Du har fuldstændig ret Frank.

Vi kan kun håbe på, det bliver det wake up call vores samfund trænger til.
RE: Isbrydere og AMO05-03-2018 12:21
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Frank Lansner skrev:
Indenfor de næste 5-10 år vil vi købe isbrydere igen. Og inden dette sker vil nogen få røde ører over at have solgt dem.

Vedhæftet er grafen for Atlantic Multidecadal Oscillation (AMO). Som man ser toppede den for en del år siden og er på vej ned igen.

Vejr og temperatur i især Nordatlanten har meget at sige for temperaturen og vejret i Danmark. Dette har man viden om i f.eks. landbruget. I det mindste nogle har, så vidt jeg er informeret.

Vi kan få brug for isbrydere allerede til næste år, og det burde man have vidst i mange år.

Det kunne være interessant at undersøge, hvad isbryderne blev solgt for, og hvad nye koster. Og mon ikke der er leveringstid på store, tunge isbrydere?
Tilknyttet billede:

05-03-2018 12:34
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det kunne være interessant at undersøge, hvad isbryderne blev solgt for, og hvad nye koster. Og mon ikke der er leveringstid på store, tunge isbrydere?

- mon ikke udbredelsen af (kommercielle) skibe med stærkere skrog og mere maskinkraft gradvis har reduceret behovet for 'dedikerede' isbrydere i danske farvande?
Indtil det (måske?) bliver rigtigt koldt igen, kunne det vel tænkes, at sejlruterne i et vist omfang kan holdes passable af 'den almindelige skibstrafik'(?).
05-03-2018 12:41
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Kosmos skrev:
- mon ikke udbredelsen af (kommercielle) skibe med stærkere skrog og mere maskinkraft gradvis har reduceret behovet for 'dedikerede' isbrydere i danske farvande?

Har moderne skibe stærkere skrog og mere maskinkraft?

Uden at vide det, så giver det mere mening, hvis man har optimeret ved at bygge så tynde skrog, som muligt, ligesom man kan optimere ved kun at have absolut nødvendig maskinkraft.

Tykke skrog og kraftige maskiner lyder som noget, man så bag jerntæppet for 50+ år siden.

Men jeg ved det ikke. Har du viden på området?
05-03-2018 13:11
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Frank Lansner

God skrevet, du har fuldkommen ret, vi må håbe din artikel i Børsen får vækket nogle politikere.

Helt tilbage i 2005 skrev jeg på videnskab.dk at NASA's forudsigelse for solcyklus 24 var helt forfejlet. Jeg har også beskrevet der her på klimadebat.dk.

Og ved Gud, hvor fik jeg tæsk for det.

Jeg fik gange på gang følgende besked: "Lyt til videnskaben, NASA ved meget bedre end du."

Årene gik, og jo det var rigtigt som jeg sagde, det blev en meget svag SC24.

Det er vanskelig at forholde sig til IPCC og "videnskabens" forudsigelser om klimaudviklingen, for hvem ved hvordan klimaet arter sig i år 2050 eller for den sags skyld i år 2100. Vi kan ikke efterprøve det, vel?

Noget andet er Solcyklusserne. De varer i gennemsnit kun 11 år, så man kan snildt efterprøve NASA's forudsigelser.

De var helt forfejlet, og det blev da også indrømmet af NASA.

NASA fortalte i 2005 at SC24 ville blive den kraftigste i flere hundrede år.

Efter en lang række fejlslagne (mere end 14) forudsigelser om starttidspunkt, størrelse og længde for SC24, har NASA nu rettet det hele 180 grader.

NASA siger nu at det bliver den svagede solcyklus i flere hundrede år og starttidspunktet blev rette mere end 3 år frem. NASA fortæller nu at vi bevæger os mod et nyt Maunder Minimum.

Nå men nok om det, om føje år, sådant ca. 4-5 år, vil det være indlysende for de fleste, at vi kommer til at lide forfærdeligt under et nyt meget stort sol minimum.

Kulden vil resultere i hungersnød, borgekrige, sociale oprør og en masse dødsfald.
05-03-2018 14:14
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men jeg ved det ikke. Har du viden på området?

- yderst begrænset!


Når man læser ismeldinger, ser man ofte bemærkninger om 'passabilitet' vs. skrogtype/maskinkraft, eks. vedhæftet.
Tilknyttet billede:

05-03-2018 14:16
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
John Niclasen skrev:
Kosmos skrev:
- mon ikke udbredelsen af (kommercielle) skibe med stærkere skrog og mere maskinkraft gradvis har reduceret behovet for 'dedikerede' isbrydere i danske farvande?

Har moderne skibe stærkere skrog og mere maskinkraft?

Uden at vide det, så giver det mere mening, hvis man har optimeret ved at bygge så tynde skrog, som muligt, ligesom man kan optimere ved kun at have absolut nødvendig maskinkraft.

Tykke skrog og kraftige maskiner lyder som noget, man så bag jerntæppet for 50+ år siden.

Men jeg ved det ikke. Har du viden på området?


Moderne skibe bliver bygget efter Lego metoden,af moduler der sættes sammen.
Her et eksempel.
Stålpladerne er 15 mm tykke på den største del af skroget,men
forrest 30 mm.
Foran maskinen er stålpladern op til 8,5 cm tykke for at dæmpe svingninger fra maskinen.
I stævnen er pladerne forstærket mod is ved indvendige afstivninger og påsvejste stålplader for at undgå huller.
Redigeret d. 05-03-2018 14:54
06-03-2018 09:44
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Frank123, fantastisk med lidt flere Franker i omløb ! :-)

og 1000 tak fordi du synes at mit indlæg
http://borsen.dk/opinion/blogs/view/17/4998/afgarelsens_time_i_klimadebatten_narmer_sig_solens_aktivitet_styrtdykker.html
er ok ! Det har i hvert fald fået mange "hits" så nogen læser det, og så må vi håbe at det ikke kun er folk der synes det er noget bras.

Hvis nogen skulle finde på at dele et af mine børsen indlæg på facebook ville det iøvrigt være en gigantisk hjælp!

Redigeret d. 06-03-2018 09:46
RE: TSI06-03-2018 11:22
John Niclasen
★★★★★
(6433)
I vedhæftede graf har jeg plottet den månedlige indstråling fra Solen i en afstand af 1 AU (Astronomical Unit, der er Jordens gennemsnitlige afstand til Solen), som det er målt fra satellit siden 1978.

Yderligere forklaring kan findes her:

C. Fröhlich, 2006, "Solar Irradiance Variability Since 1978:
Revision of the {PMOD} Composite During Solar Cycle 21",
Space Science Rev. 125: 53-65, 2006, available from
ftp://ftp.pmodwrc.ch/pub/Claus/ISSI_WS2005/ISSI2005a_CF.pdf

Man ser en ca. 11 års cyklus, og at den seneste har været med markant lavere værdier end de forgående.

Da Jordens bane ikke er cirkulær men oval, svinger solindstrålingen meget mere over året, end vist i denne graf.

Jordens afstand til Solen er mindst tidligt i januar, hvor den er 147,09 mio. km, og indstrålingen så er størst med ca. 1.412 W/m2.

Jordens afstand til Solen er størst tidligt i juli, hvor den er 152,10 mio. km, og indstrålingen så er mindst med ca. 1.321 W/m2.

Information om Jordens bane om Solen kan findes her:
Earth Fact Sheet

Den årlige ændring i solindstrålingen svarer til en ændring i Jordens effektive temperatur (der er den temperatur, Jorden ser ud til at have set fra rummet) på godt 4,2 °C.

Som Jordens bane er nu har vi altså milde vintre og kølige somre på den nordlige halvkugle. Det er omvendt på den sydlige.

Jorden roterer med ændringer som en snurretop (Axial precession) med en periode på ca. 26.000 år. D.v.s. om 13.000 år vil Jorden være tættest på Solen i juli.
Tilknyttet billede:

RE: Summit 6-Mar-201806-03-2018 12:53
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Det seneste døgn er der registreret temperaturer under -50 °C på toppen af indlandsisen i Grønland ved Summit Camp.

Det er tæt på kulderekord for denne tid af året.

Nogle mennesker påstår, isen i Grønland smelter i accelererende tempo.
Det er løgn.
Tilknyttet billede:

RE: Forårskulde06-03-2018 13:07
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Summit Station i Grønland kom ind på en 6. plads på listen over de 15 steder i Verden med laveste målte temperaturer det seneste døgn og blev kun overgået af Antarktis.

Lige efter Grønland kom Canada fulgt af Rusland.

Interessant også at se Kina på den liste.

Vi er knap en uge inde i marts måned, som iflg. kalenderen er forår.

Kilde: World Temperature & Rainfall Extremes
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-03-2018 13:30
RE: Sne februar06-03-2018 16:29
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Opgørelsen over udbredelsen af sne på den nordlige halvkugle for februar måned er kommet fra Rutgers University, Global Snow Lab.

Som man ser, var udbredelsen i februar 2018 lidt over gennemsnittet for 1981-2010.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-03-2018 16:32
06-03-2018 18:48
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)


Isudbredelsen omkring Arktis er på sit højeste lige nu.
Men niveauet er det laveste registreret siden 1989.
Side 18 af 37<<<1617181920>>>





Deltag aktivt i debatten PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data10825-04-2024 22:01
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik