Husk mig
▼ Indhold

Varmepumpeudvikling



Side 5 af 5<<<345
29-06-2011 21:40
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Jeg ved ikke, om du bevidst vil se problemer, hvor der ingen problemer er, eller om du blot generelt er skeptisk indstillet.

Som jeg har forstået sammenbygningen af jordvarmeanlæg og solpaneler, så er det netop "overproduktionen" af solvarme, der gemmes i jorden via jordslangen - "overproduktionen" er altså efter produktion af varmt brugsvand og evt. nødvendig rumopvarmning.

Med andre ord - varmepumpe kører kun, når solpanelerne ikke kan følge med behovet for varmt brugsvand og/eller rumopvarmning. Og jo længere tid jordslangen kan levere en indgangstemperatur over 0'C, jo mindre er varmepumpens elforbrug.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
29-06-2011 23:02
Jakob
★★★★★
(9293)
.





Boe Carslund-Sørensen skrev:
jo længere tid jordslangen kan levere en indgangstemperatur over 0'C, jo mindre er varmepumpens elforbrug.


Ja, det må være teorien.
Men hvis du uden videre varmer din jordvameslange op til 55 'C og beder din almindelige jordvarmepumpe om at varme vand yderligere op til 60'C, tror du så ikke, at du får tekniske problemer..?

Jeg tror måske, at man for at dække en stor temperaturmæssig spændvidde bør udvikle en varmepumpe, som kan skifte mellem flere forskellige slags kølemiddel.
Eller man bør udvikle et nyt og bedre kølemiddel.




.
29-06-2011 23:18
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Sådan kombinerer du solvarme, jordvarme og aircondition
http://ing.dk/artikel/81033-saadan-kombinerer-du-solvarme-jordvarme-og-aircondition

http://wellblog.dk/solvarme-og-jordvarme/


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
29-06-2011 23:21
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
http://www.rehau.dk/bygge.og.anlaeg/vedvarende.energikilder/jordvarmelosninger/jordvarmelosninger.shtml
17-07-2011 09:48
Jakob
★★★★★
(9293)
.




http://ing.dk/artikel/118975-norsk-varmepumpe-skal-holde-i-100-aar
Citater:
---------------------------
I stedet for de sædvanlige 10-20 år er to nordmænd ved at udvikle en ny termoelektrisk varmepumpe, som skal kunne holde i 100 år.
---
Han uddyber efterfølgende over for ing.dk, at der i hvert fald for nordmændene snildt kan være 3.000 kroner om året at spare, fordi peltier-varmepumperne ikke skal have påfyldt freon cirka hvert andet år som almindelige luft-til-luft-varmepumper, der løbende lækker gassen.

Kun blæseren skal skiftes måske hvert tiende år, og det kan man selv gøre, fastslår Jan Kåre Bording.

At bruge peltier-elementer til at skabe strøm ved hjælp af temperaturforskelle – eller bruge strøm til at skabe temperaturforskelle - er en velkendt teknologi, der stadig bliver udviklet på over hele verden.

Fidusen er, at når man fører strøm til elementet, bliver det helt koldt på den ene side og varmt på den anden, hvorfor en blæser er nødvendig, så elementet ikke smelter helt sammen. Derfor vil elementerne kunne bruges både til opvarmning og til køling af f.eks. serverrum.
---------------------------







De skriver desværre ikke meget om COP'en.

Men det er da interessant, hvis det kan lykkes at fremstille en varmepumpe med sikkerhed for meget lang levetid, og som ikke er kræsen med hensyn til temperaturen på forsyningskredsen.

Den kan måske også ligefrem vende reaktionen ved f.eks. at blive tilkoblet brændeovnen, så den producerer strøm, hvis man ønsker at skrue ned for varmeafgivelsen fra brændeovnen til lokalet..?
Og med træ kan det så i givet fald blive EL-produktion med tilskud efter nettoordningen.




.
17-07-2011 20:32
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Det kan godt være, at du synes at en holdbarhed på 100 år er sagen, men teknologisk vil den nok være forældet på under 10 år. Der store mange damplokomotiver på et museum, de har holdt i ca. 100 år, men ingen gider at bruge dem, netop fordi teknologien er løbet fra dem.
18-07-2011 17:49
Jakob
★★★★★
(9293)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:
Det kan godt være, at du synes at en holdbarhed på 100 år er sagen, men teknologisk vil den nok være forældet på under 10 år. Der store mange damplokomotiver på et museum, de har holdt i ca. 100 år, men ingen gider at bruge dem, netop fordi teknologien er løbet fra dem.



Jeg synes, at det må være mere væsentligt, hvor lang tid, der går, før enheden er forrentet, om den er effektiv, og om delene kan opfylde vugge til vugge paradigmet.
Men det er nok for tidligt at vurdere.
Dog må det nok være sådan, at hvis den kan bruges til EL-produktion omkring brændeovnen i stuen, så vil tabet i den forbindelse være nul, fordi spildvarmen udnyttes fuldt ud.

En god holdbarhed viser sig ved en lang levetid med få krav til service, og det kan jeg kun gå stærkt ind for, når jeg skal investere.

Men hvis du vil surmule over, at dampmaskinen blev opfundet, eller at din bil holder længere, end til der kommer en ny model, så dig om det.



.
07-07-2012 09:20
Jakob
★★★★★
(9293)
.




@Boe Carslund-Sørensen


Kan du indstille din varmepumpe, så den kun tillader, at brinen i kollektoren afkøles til minimum +1'C ..?
Eller ved du, om andre jordvarmepumper kan det, og hvor meget det kan forbedre COP'en..?

Når jeg spørger, så er det fordi jeg på et tidspunkt skal have nedgravet noget rør til dræn og vandforsyning, og så overvejer jeg at lægge jordvarmeslanger ned i samme gravespor. Men det kan kun fungere, hvis temperaturen holdes over 0'C
Det vil også indebære den fordel, at jeg kan benytte postevand som brine i stedet for glykol, og det er billigere og mere miljøsikkert.
Ulempen er selvfølgelig, at der skal bruges en del mere jordvarmeslange. Hvor meget skal vi gætte på bliver nødvendigt til en almindelig husstand..?




.
07-07-2012 09:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Kan du indstille din varmepumpe, så den kun tillader, at brinen i kollektoren afkøles til minimum +1'C ..?
Eller ved du, om andre jordvarmepumper kan det, og hvor meget det kan forbedre COP'en..?

Når jeg spørger, så er det fordi jeg på et tidspunkt skal have nedgravet noget rør til dræn og vandforsyning, og så overvejer jeg at lægge jordvarmeslanger ned i samme gravespor. Men det kan kun fungere, hvis temperaturen holdes over 0'C
Det vil også indebære den fordel, at jeg kan benytte postevand som brine i stedet for glykol, og det er billigere og mere miljøsikkert.
Ulempen er selvfølgelig, at der skal bruges en del mere jordvarmeslange. Hvor meget skal vi gætte på bliver nødvendigt til en almindelig husstand..?



Det kan godt styres så afgangs vandet fra varmepumpen er 0 c' eller lige over!

Men der skal brine eller en frostsikring i den væske som cirkuleres ind i varmepumpen og køles, fordi hvis det er vand som ikke er frostsikret så vil der opstå frysninger inden i varmeveksleren selv om gennemsnitstemperaturen på det vand som kommer ud af varmepumpen er over 0 c' og varmepumpen den frostsprænges.
07-07-2012 15:03
Jakob
★★★★★
(9293)
.




delphi skrev:Det kan godt styres så afgangs vandet fra varmepumpen er 0 c' eller lige over!

Men der skal brine eller en frostsikring i den væske som cirkuleres ind i varmepumpen og køles, fordi hvis det er vand som ikke er frostsikret så vil der opstå frysninger inden i varmeveksleren selv om gennemsnitstemperaturen på det vand som kommer ud af varmepumpen er over 0 c' og varmepumpen den frostsprænges.



Hmm... Der har du måske en pointe. Men hvis det fryser så meget, at det gør noget, er det så ikke fordi veksleren i varmepumpen ikke er bygget til det, eller gennemstrømningen er for ringe..?




.
08-07-2012 12:26
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hmm... Der har du måske en pointe. Men hvis det fryser så meget, at det gør noget, er det så ikke fordi veksleren i varmepumpen ikke er bygget til det, eller gennemstrømningen er for ringe..?


JAmen vand som fryser det udvider sig og det er som du ved ufattelige kræfter som er på spil når vand udvider sig i faseovergangen vand/is. Og når man er så tæt på frysepunktet så vil der ske frysninger af vand i områder af varmeveksleren...
09-07-2012 22:51
Jakob
★★★★★
(9293)
.




Mon ham Boe Carslund-Sørensen har ulyst til at svare, eller har han overset mine spørgsmål, eller har han mon startet en større undersøgelse, som han afventer resultatet af..?






delphi skrev:JAmen vand som fryser det udvider sig og det er som du ved ufattelige kræfter som er på spil når vand udvider sig i faseovergangen vand/is. Og når man er så tæt på frysepunktet så vil der ske frysninger af vand i områder af varmeveksleren...


Ja, men det burde kunne styres f.eks. dels ved bedre plads i veksleren måske med en anderledes udformning og dels ved hjælp af et par ekstra følere, som fortæller det til varmepumpen, hvis den bliver nødsaget til at holde en pause.



.
09-07-2012 23:04
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Jeg har bare ikke haft tid til at svare - jeg mener ikke, at jeg kan styre temperaturen i min jordslange, så udgangstemperaturen ikke kommer under 0'C - men dit problem må kunne løses, og du har nok ret i, at der så skal nedlægges flere meter jordslange.

Min egen jordslange er ca. 320 meter, men jeg ved, at der ved et hus af næsten samme størrelse bliver nedlagt 600 meter jordslange.

Det koster ca. 25 kr. pr. meter inkl. slange, at få nedlagt jordslangen, så hellere for meget slange end for lidt.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
10-07-2012 00:55
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja, men det burde kunne styres f.eks. dels ved bedre plads i veksleren måske med en anderledes udformning og dels ved hjælp af et par ekstra følere, som fortæller det til varmepumpen, hvis den bliver nødsaget til at holde en pause.

Det kunne man måske nok men det er jo ikke sådan ligefrem en 'teknologi' som efterspørges angmass, så man har jo ikke fokus på lige dette problem.
10-07-2012 10:38
Jakob
★★★★★
(9293)
.





delphi skrev:
Det kunne man måske nok men det er jo ikke sådan ligefrem en 'teknologi' som efterspørges angmass


Jeg tænker umiddelbart, at sådan en varmepumpe kan passe som fod i hose til flere 1000 af kraftvarmeværkernes varmekunder, så de kan køle fjernvarmens returvandet ned til nul grader, når værket ikke skal producere strøm, fordi vindmøllerne har overtaget den del af produktionen.
Det må også kunne give en bedre COP end hvis man køler til en lavere temperatur.




.
10-07-2012 16:19
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg tænker umiddelbart, at sådan en varmepumpe kan passe som fod i hose til flere 1000 af kraftvarmeværkernes varmekunder, så de kan køle fjernvarmens returvandet ned til nul grader, når værket ikke skal producere strøm, fordi vindmøllerne har overtaget den del af produktionen.
Det må også kunne give en bedre COP end hvis man køler til en lavere temperatur.


Jamen Jakob dog hvordan kan du dog foreslå sådanne tiltag, det bruger jo strøm og det er fy fy.. Men ellers et energimæssigt helt rigtigt setup..
10-07-2012 17:01
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
delphi skrev:
Jeg tænker umiddelbart, at sådan en varmepumpe kan passe som fod i hose til flere 1000 af kraftvarmeværkernes varmekunder, så de kan køle fjernvarmens returvandet ned til nul grader, når værket ikke skal producere strøm, fordi vindmøllerne har overtaget den del af produktionen.
Det må også kunne give en bedre COP end hvis man køler til en lavere temperatur.


Jamen Jakob dog hvordan kan du dog foreslå sådanne tiltag, det bruger jo strøm og det er fy fy.. Men ellers et energimæssigt helt rigtigt setup..


Jakob har måske læst SDEs vision ?


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
11-07-2012 09:19
Jakob
★★★★★
(9293)
.




Jeg har da intet imod, at vi bruger strømmen fornuftigt f.eks. til varme, når vindmøllerne producerer rigelig strøm.

Men det kan alligevel godt være, at hosen klemmer lidt, for som vi også diskuterede det i 2008 og 2009 , så er der nogle problemer ved at installere en varmepumpe hos hver fjernvarmekunde, og disse problemer skal selvfølgelig løses.
Ligesom det må være en forudsætning, at varmepumpen automatisk skifter over til ren fjernvarme, når fremløbstemperaturen kommer over et bestemt niveau.




@Boe Carslund-Sørensen

Hvordan gik det i Uggelhuse-Langkastrup..?
Sådan et forsøg burde jo give klare resultater for COP ved en fremløbstemperatur på 14'C
Og hvor meget mere flow, der skal være i forhold til almindelig fjernvarme.
Det er sådanne forsøg, der skal skabe den afklaring, som er nødvendig for at kunne tage stilling.
Jeg vil nok gætte på, at der skal løbe mere end fem gange så meget vand gennem fjernvarmens fremløb.
Ligesom jeg, hvis jeg bruger vand i jordvarmeslangen måske kan se frem til, at jeg skal nedgrave ca. 7 x 600 meter = 4200 meter.
Til 10 kr pr meter bliver det 42.000 kr, og så er idéen allerede godt på vej til at blive forkastet, hurtigere end den opstod.


Jordvarmeslange 10 kr pr meter
40x2,4mm i ruller a` 100M
http://www.jordvarmeslanger.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=54
http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Vand_og_VVS.aspx?GroupID=140&ArticleID=59989


PEL slange 4 kr pr meter
PEL slange, 25 x 2,3 mm 412,50 kr/100meter
http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Vand_og_VVS.aspx?GroupID=56&ArticleID=38923

Jeg kan måske gå ned i diameter, så prisen bliver 4 kr pr meter
Og kan jeg nøjes med 4 x 400 meter = 1600 meter, så bliver prisen 6400 kr, hvilket er mere overkommeligt.
Det er så min plan at lægge op til fire slanger ned i et 60 cm bredt gravespor, så der kun behøver at blive gravet 400 meter rende.

Men du ser nok godt, at det er vigtigt på forhånd at vide lidt om COP og hvor meget jordslange, der skal bruges. Ellers er der lidt for god mulighed for at brænde sig økonomisk.
Nå ja, og så er der jo også lige den varmepumpe, vi kom fra. Den som køler vand ned til nul grader, uden at fryse det. Den skal også helst på markedet før det ser troværdigt ud.




.
11-07-2012 15:36
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
Hvordan gik det i Uggelhuse-Langkastrup..?
Sådan et forsøg burde jo give klare resultater for COP ved en fremløbstemperatur på 14'C
Og hvor meget mere flow, der skal være i forhold til almindelig fjernvarme.
Det er sådanne forsøg, der skal skabe den afklaring, som er nødvendig for at kunne tage stilling.
Jeg vil nok gætte på, at der skal løbe mere end fem gange så meget vand gennem fjernvarmens fremløb.
Ligesom jeg, hvis jeg bruger vand i jordvarmeslangen måske kan se frem til, at jeg skal nedgrave ca. 7 x 600 meter = 4200 meter.
Til 10 kr pr meter bliver det 42.000 kr, og så er idéen allerede godt på vej til at blive forkastet, hurtigere end den opstod.


Der var ikke opbakning i Uggelhuse-Langkastrup til projektet, og det har vist sig overordenligt svært at få et forsøgsprojekt op at stå, hvorfor jeg og andre stadig arbejder på, at få afprøvet det i virkeligheden - i teorien skulle der give nogle store besparelse på mængden af afbrændt brændssel, men logisk set giver det ingen energibesparelser, da jo skal tilføres lige så meget energi til det medie, som der trækkes ud via varmepumperne.


Jordvarmeslange 10 kr pr meter
40x2,4mm i ruller a` 100M
http://www.jordvarmeslanger.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=54
http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Vand_og_VVS.aspx?GroupID=140&ArticleID=59989


PEL slange 4 kr pr meter
PEL slange, 25 x 2,3 mm 412,50 kr/100meter
http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Vand_og_VVS.aspx?GroupID=56&ArticleID=38923

Jeg kan måske gå ned i diameter, så prisen bliver 4 kr pr meter
Og kan jeg nøjes med 4 x 400 meter = 1600 meter, så bliver prisen 6400 kr, hvilket er mere overkommeligt.
Det er så min plan at lægge op til fire slanger ned i et 60 cm bredt gravespor, så der kun behøver at blive gravet 400 meter rende.


For at trække mest mulig varme ud af jorden, så skal overfladen på jordslange være størst mulig i forhold til væskemængden i slangen.

Men du ser nok godt, at det er vigtigt på forhånd at vide lidt om COP og hvor meget jordslange, der skal bruges. Ellers er der lidt for god mulighed for at brænde sig økonomisk.
Nå ja, og så er der jo også lige den varmepumpe, vi kom fra. Den som køler vand ned til nul grader, uden at fryse det. Den skal også helst på markedet før det ser troværdigt ud. .


Det er altid rart at have styr på alle variabler både de teoretiske og de praktiske, før man giver sig i kast med en investering - hvorfor andre alternativer også skal medtages før beslutningen træffes.

Blandt de andre alternativer er også muligheden for at skifte mellem de forskellige medier, hvor varmen kan hentes, hvorfor jeg udover en varmepumpe, der kan justeres til kun at nedkøle en jordslange til + 1'C, også efterlyser muligheden for at skifte mellem luft/væske og væske/væske alt efter hvor energien kan trækkes med mindst mulig elforbrug (størst mulig COP-værdi) - for hvorfor hente varme i 8'C varm jord, når luften er 20'C varm? Muligheden for at skifte mellem luft/væske og væske/væske vil teoretisk også forskyde det tidspunkt, hvor COP-værdien falder pga. en lavere indgangstemperatur.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
12-07-2012 13:31
Jakob
★★★★★
(9293)
.





@Boe Carslund-Sørensen



Vi kan vel godt gå ud fra, at vores nye Energi- og Klimaminister har sat sådanne forsøg i værk..?
Det synes jeg vil være relevant, at SDE skriver og spørger ham om.
Jeg finder det usandsynligt, at han har sagt ja til at udrulle meget mere fjernvarme uden at have en plan for, hvordan vindstrøm kan bidrage fornuftigt til opvarmningen.

Eller hører det under Forskningsministeren..?

De er begge Radikale, så man må vel gå ud fra, at de koordinerer deres arbejde..!?




Boe Carslund-Sørensen skrev:
Blandt de andre alternativer er også muligheden for at skifte mellem de forskellige medier, hvor varmen kan hentes, hvorfor jeg udover en varmepumpe, der kan justeres til kun at nedkøle en jordslange til + 1'C, også efterlyser muligheden for at skifte mellem luft/væske og væske/væske alt efter hvor energien kan trækkes med mindst mulig elforbrug (størst mulig COP-værdi) - for hvorfor hente varme i 8'C varm jord, når luften er 20'C varm?


Ja, den er jeg med på, men jeg tror ikke, at du kan gøre det med den samme varmepumpe, og så bliver det jo nok næsten dobbelt investering.
Som jeg før har påpeget det, kan man købe en holder til jordvarmeslange, så den virker som solfanger. Men i Danfoss opstillingen skal solfangerslangen monteres i kredsløbet FØR den nedgravede jordvarmeslange, så jorden afkøler den solopvarmede kølervæske ( brinen ), FØR den kommer ind til jordvarmepumpen.
Dette fordi, at varmepumpen ikke kan tåle en brine med så høj temperatur, uden der først påfyldes en anden type kølemiddel på kompressoren.
Og så er pointen med solfangeren jo i høj grad gået tabt, fordi man ikke får glæde af den højere COP, som ellers teoretisk burde kunne opnås med en brine på f.eks. 30-50'C
Der kan altså godt være tale om en teknisk nød, som skal knækkes, før det kan lade sig gøre på en økonomisk og energioptimal måde.




Boe Carslund-Sørensen skrev:
logisk set giver det ingen energibesparelser, da jo skal tilføres lige så meget energi til det medie, som der trækkes ud via varmepumperne.


Det er betydeligt billigere at fremstille lunkent vand end varmt vand.
Og logisk set forvandles det store varmetab ( ca. 30% ) fra fjernvarmeledningerne til en berigelse, når vandet i ledningen får en lavere temperatur end jorden omkring.




.
12-07-2012 19:12
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
Vi kan vel godt gå ud fra, at vores nye Energi- og Klimaminister har sat sådanne forsøg i værk..?
Det synes jeg vil være relevant, at SDE skriver og spørger ham om.
Jeg finder det usandsynligt, at han har sagt ja til at udrulle meget mere fjernvarme uden at have en plan for, hvordan vindstrøm kan bidrage fornuftigt til opvarmningen.

Eller hører det under Forskningsministeren..?

De er begge Radikale, så man må vel gå ud fra, at de koordinerer deres arbejde..!?


Jakob

Det vil jeg tage med i mine/SDEs overvejelser, for det virker som en rimelig farbar vej.

Blandt de andre alternativer er også muligheden for at skifte mellem de forskellige medier, hvor varmen kan hentes, hvorfor jeg udover en varmepumpe, der kan justeres til kun at nedkøle en jordslange til + 1'C, også efterlyser muligheden for at skifte mellem luft/væske og væske/væske alt efter hvor energien kan trækkes med mindst mulig elforbrug (størst mulig COP-værdi) - for hvorfor hente varme i 8'C varm jord, når luften er 20'C varm?


Ja, den er jeg med på, men jeg tror ikke, at du kan gøre det med den samme varmepumpe, og så bliver det jo nok næsten dobbelt investering.
Som jeg før har påpeget det, kan man købe en holder til jordvarmeslange, så den virker som solfanger. Men i Danfoss opstillingen skal solfangerslangen monteres i kredsløbet FØR den nedgravede jordvarmeslange, så jorden afkøler den solopvarmede kølervæske ( brinen ), FØR den kommer ind til jordvarmepumpen.
Dette fordi, at varmepumpen ikke kan tåle en brine med så høj temperatur, uden der først påfyldes en anden type kølemiddel på kompressoren.


Mig bekendt arbejder begge typer varmepumper med CFC-gas i det interne kredsløb, hvis det er rigtigt, så behøves der "blot" 1 temperaturstyret ventil, der åbner og lukker for hhv. jordslangen og udedelen, der henter varmen fra luften.

Og så er pointen med solfangeren jo i høj grad gået tabt, fordi man ikke får glæde af den højere COP, som ellers teoretisk burde kunne opnås med en brine på f.eks. 30-50'C
Der kan altså godt være tale om en teknisk nød, som skal knækkes, før det kan lade sig gøre på en økonomisk og energioptimal måde.


Jeg mener, at der i dag findes varmepumper, der kombinere solvarme med jordvarme, og hvor overskudsvarmen fra solvarmeanlægget gemmes i jorden via jordslangen, og hvor varmepumpen står stille, hvis solvarmeanlægget inkl. buffertanken kan klare behovet for varmt vand og evt. rumopvarmning. Der kan selvfølgelig være nogle varmepumper, der ikke kan tåle en høj indgangstemperatur pga. det medie, der er i selve varmepumpen, men logisk set burde det være et problem, der kan løses. Der findes i dag varmepumper, hvor det interne medie er CO2, amoniak, CFC mv., hver medie har sine egne styrker og ulemper. Jeg har til dato ikke hørt om, at en luft/væskevarmepumpe skulle have problemer, når temperaturen ved udedelen når op på over 35'C i direkte sollys.

[rettet op på citater]


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.

Redigeret af branner d. 13-04-2013 22:47
Spørgsmål til Energiministeren12-07-2012 22:19
Jakob
★★★★★
(9293)
.



@Boe Carslund-Sørensen


Der gik kludder i citaterne i dit svar.





Boe Carslund-Sørensen skrev:
Det vil jeg tage med i mine/SDEs overvejelser, for det virker som en rimelig farbar vej.


Skriv nu bare uden en hel masse overvejelser.
Spørgsmålet er simpelt, så du kan gøre det kort:


Hvilke planer er der lagt for, at fjernvarmeværkerne i fremtiden kan benytte vindmøllestrøm til opvarmning på en økonomisk og energirigtig måde..?

Hvilke forsøg og forskningsprojekter er evt. sat i værk for at forbedre muligheden for at gøre det bedre..?



Sådan, nu kan du såmænd nøjes med at sende ham et link til dette indlæg.

http://www.klimadebat.dk/forum/varmepumpeudvikling-d20-e354-s160.php#post_31674


.
Redigeret d. 12-07-2012 22:21
28-08-2012 21:06
Jakob
★★★★★
(9293)
.




Må man hælde en flaske vin eller snaps i afløbet eller ud på jorden, eller skal den indleveres på kommunekemi som farligt affald..?
Jeg tænker, om man ved at benytte en sjat sprit i kollektoren frem for koncentreret kølervæske kan undgå en miljørisiko og dermed også få maksimal frihed til nedgravningen.

Ved 25% alkohol kan væsken køles ned til ca. minus 18 'C, før den fryser.
http://ing.dk/artikel/91708-kan-spiritus-fryse-til-is

Fordelen ved at få temperaturen på kollektoren bare lidt under 0'C må være, at det kan spare meget jordslange.
Måske 10-15% sprit er tilstrækkeligt til at opnå dette uden miljøproblemer og samtidigt ikke så meget, at der opstår brandfare eller for meget slid på pumpen..?



.
29-08-2012 17:45
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
.
Må man hælde en flaske vin eller snaps i afløbet eller ud på jorden, eller skal den indleveres på kommunekemi som farligt affald..?
Jeg tænker, om man ved at benytte en sjat sprit i kollektoren frem for koncentreret kølervæske kan undgå en miljørisiko og dermed også få maksimal frihed til nedgravningen.

Ved 25% alkohol kan væsken køles ned til ca. minus 18 'C, før den fryser.
http://ing.dk/artikel/91708-kan-spiritus-fryse-til-is

Fordelen ved at få temperaturen på kollektoren bare lidt under 0'C må være, at det kan spare meget jordslange.
Måske 10-15% sprit er tilstrækkeligt til at opnå dette uden miljøproblemer og samtidigt ikke så meget, at der opstår brandfare eller for meget slid på pumpen..?
.


Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er der sprit blandet i vandet i min jordslange. Det lugter da af sprit, når anlægget automatisk udlufter.

.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
30-08-2012 01:16
Jakob
★★★★★
(9293)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er der sprit blandet i vandet i min jordslange. Det lugter da af sprit, når anlægget automatisk udlufter.


Der er afstandskrav til vandforsyning ved nedgravning af jordslangen, og det kan tyde på, at indholdet er mere giftigt end en sjat fortyndet sprit.
Det er måske ikke kølervæske, men isopropylalkohol, der især er årsagen til, at man ikke skal gå og drømme om at beruse sig i en sådan vandforurening.
Jeg søger en renere brine løsning, så det kan forsvares, at afstandskravet til vandforsyning ved nedgravning ophæves.


http://www.vvs-eksperten.dk/index/ipa-99-9-sprit-20l-t-jordvarme-p28511
Citat:
----------------------------
IPA 99,9%SPRIT 20L T/JORDVARME
M/ 10% ISOPROPYLALKOHOL
----------------------------




.
30-08-2012 01:38
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
.
Boe Carslund-Sørensen skrev:Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er der sprit blandet i vandet i min jordslange. Det lugter da af sprit, når anlægget automatisk udlufter.


Der er afstandskrav til vandforsyning ved nedgravning af jordslangen, og det kan tyde på, at indholdet er mere giftigt end en sjat fortyndet sprit.
Det er måske ikke kølervæske, men isopropylalkohol, der især er årsagen til, at man ikke skal gå og drømme om at beruse sig i en sådan vandforurening.
Jeg søger en renere brine løsning, så det kan forsvares, at afstandskravet til vandforsyning ved nedgravning ophæves.


http://www.vvs-eksperten.dk/index/ipa-99-9-sprit-20l-t-jordvarme-p28511
Citat:
----------------------------
IPA 99,9%SPRIT 20L T/JORDVARME
M/ 10% ISOPROPYLALKOHOL
----------------------------
.


https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127761#K4

Jeg går ud fra, af myndighederne har behandlet sagen ordenligt, før de udarbejdede bekendtgørelsen.

Placering

§ 7. Jordvarmeanlæg skal overholde de i stk. 2-8 angivne krav. Ingen del af jordvarmeanlægget må ligge inden for de nævnte afstande.

Stk. 2. Et horisontalt anlæg med brine skal etableres mindst 50 meter fra et alment eller ikke-alment vandforsyningsanlæg, og mindst 5 meter fra et andet vandforsyningsanlæg.

Stk. 3. Et vertikalt anlæg skal etableres mindst 300 meter fra et alment eller ikke-alment vandforsyningsanlæg og mindst 50 meter fra et andet vandforsyningsanlæg.

Stk. 4. Et horisontalt anlæg med direkte fordampning skal etableres mindst 10 meter fra almene vandforsyningsanlæg og mindst 5 meter fra ikke-almene vandforsyningsanlæg.

Stk. 5. Varmeslanger, der er placeret mindre end 1,5 m fra bygninger og mindre end 1 m fra vand- og kloakrør, skal være isoleret mod kondens.

Stk. 6. Varmeslanger i et horisontalt anlæg skal ligge mindst 0,6 m fra skel, medmindre der foreligger en skriftlig tilladelse fra naboejendommens ejer.

Stk. 7. Varmeslanger skal nedgraves, således at de har mindst 0,6 m jorddækning.

Stk. 8. Afstanden mellem boringer til vertikale anlæg skal være mindst 20 meter.

.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
30-08-2012 08:55
Jakob
★★★★★
(9293)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127761#K4

Jeg går ud fra, af myndighederne har behandlet sagen ordenligt, før de udarbejdede bekendtgørelsen.

Placering

§ 7. Jordvarmeanlæg skal overholde de i stk. 2-8 angivne krav. Ingen del af jordvarmeanlægget må ligge inden for de nævnte afstande.

Stk. 2. Et horisontalt anlæg med brine skal etableres mindst 50 meter fra et alment eller ikke-alment vandforsyningsanlæg, og mindst 5 meter fra et andet vandforsyningsanlæg.

Stk. 3. Et vertikalt anlæg skal etableres mindst 300 meter fra et alment eller ikke-alment vandforsyningsanlæg og mindst 50 meter fra et andet vandforsyningsanlæg.

Stk. 4. Et horisontalt anlæg med direkte fordampning skal etableres mindst 10 meter fra almene vandforsyningsanlæg og mindst 5 meter fra ikke-almene vandforsyningsanlæg.

Stk. 5. Varmeslanger, der er placeret mindre end 1,5 m fra bygninger og mindre end 1 m fra vand- og kloakrør, skal være isoleret mod kondens.

Stk. 6. Varmeslanger i et horisontalt anlæg skal ligge mindst 0,6 m fra skel, medmindre der foreligger en skriftlig tilladelse fra naboejendommens ejer.

Stk. 7. Varmeslanger skal nedgraves, således at de har mindst 0,6 m jorddækning.

Stk. 8. Afstanden mellem boringer til vertikale anlæg skal være mindst 20 meter.







Det er ikke en bekendtgørelse, der afgør, hvilken brine jordvarmepumpens teknologi er egnet til at køre med. Gid det var så enkelt.



Stk. 4. Et horisontalt anlæg med direkte fordampning


Ved du, hvad der menes med "direkte fordampning"..?



Stk. 5. Varmeslanger, der er placeret mindre end 1,5 m fra bygninger og mindre end 1 m fra vand- og kloakrør, skal være isoleret mod kondens.


De skriver "isoleret mod kondens", men mon ikke det er frostskader på kloak og bygninger, som isoleringen skal forhindre..?
Det problem bliver mindre, hvis jordvarmeslangen ikke kommer under f.eks. minus 2'C, og så burde dette afstandskrav også være mindre.
Men man er selvfølgelig mest sikker på at undgå frost i det omkringliggende, hvis kollektorens indhold er rent vand.
Så vidt jeg kan se, er ingen af de to situationer omfattet af bekendtgørelsen, eller den stiller alt for strenge krav.



.
31-08-2012 00:39
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ved du, hvad der menes med "direkte fordampning"..?


Der menes at kølemidlet fordamper ved at køle den energikilde som skal yde varme!

F.eks. en varmepumpe som optager energi i luft:

1) En mulighed er at cirkulerer noget væske ud i en varmeveksler hvor luften opvarmer denne væske og så køler en varmepumpe denne væske og energien fra luften er optaget i varmepumpen med væsken som 'energitransportør'.

2) At varmepumpens kølemiddel som skal optage energi i luften det koger i en varmeveksler hvor luften afsætter energi direkte til varmeveksleren og kølemidlet optager energien direkte fra luften.. OG det er direkte fordampning som selvsagt er mere effektiv end løsningen med en væskekreds som en 'energibærer'...
11-10-2012 13:11
Jakob
★★★★★
(9293)
.





Jeg synes, at lovgivningen er på gale veje, når den uden meget gyldig grund bremser udviklingen af de mest energioptimale løsninger.

Fik vi skåret det helt ud i pap, hvorfor det er nødvendigt, at det ved lov er vedtaget, at varmepumpeejere har pligt til at betale for et årligt eftersyn af deres varmepumpe..?

Jeg forstår det ikke, når f.eks. flere millioner køleskabe og frysere, som er baseret på nøjagtigt samme teknologi, er helt fritaget for eftersynspligt..?
Hvis man ønsker en sund grøn vækst, så skal den nok ikke komme af unødige påtvungne dyre serviceydelser til dem, der gør det rigtige. Derfor må det være vigtigt, at varmepumperne ikke pålægges mere eftersyn end højest nødvendigt.

Man kan selvfølgelig i stedet for en luft/luft-varmepumpe købe nogle frysere og bygge dem ind i ydermuren, og bruge dem som radiatorer. Måske er det bare sådan, man skal gøre, hvis man vil have en praktisk og økonomisk løsning, hvor man løber mindst mulig risiko..?
En sidegevinst ved den løsning kan være, at man det meste af året kan servere kold snaps fra fryseskabet i haven.





.
Side 5 af 5<<<345





Deltag aktivt i debatten Varmepumpeudvikling:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe2726-04-2024 22:16
Valg af Varmepumpe..?17526-11-2023 17:50
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE13701-08-2023 21:50
Hvor meget frostvæske på min luft/vand varmepumpe412-12-2020 11:17
Hvilken varmepumpe skal jeg vælge?625-11-2020 19:06
Artikler
En introduktion til varmepumper
Guide: Bedste varmepumper på det danske marked lige nu
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
Varmepumpen
NyhederDato
Danmarks største varmepumpe sat i gang03-09-2009 21:31
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik