Husk mig
▼ Indhold

Elbiler

Den første elbil trillede allerede rundt omkring år 1900. Siden da er der udviklet mange elbiler. Men de fleste har kun været eksperimenter, som ikke nåede ud til forbrugerne. I dag er den dyre olie og benzin med til at øge interessen for elbiler. Samtidig er eltransport renere end benzintransport.

Her i Danmark var vi tidligt fremme med elbiler. Danske opfindere skabte den lille ”Ellert” i 1987. Den blev et af de mest solgte elkøretøjer i verden.

Der er mange fordel ved en elbil. Den støjer ikke så meget, den forurener mindre og den er let at komme omkring med i byer med tæt trafik. Men der er selvfølgelig også ulemper. Elbilens rækkevidde er blandt andet ikke så stor som en bil, der kører på benzin. Elbilen kan køre 70-100 km, når det er ladt helt op. Det er måske ikke så meget, men det er ofte nok til bykørsel.

Indenfor de nærmeste år vil elbiler få en ny type batterier til at lagre energi. De hedder lithium-ion-batterier. Det er den samme type batterier, som allerede bruges i mobiltelefoner og bærbare computere. Disse nye batterier vil betyde, at en fire personers bil kan få en tophastighed på 130 km i timen og en rækkevidde på omkring 200-250 km på én opladning. Længere ude i fremtiden vil der sandsynligvis både være batteridrevne elbiler og elbiler, der kører på brændselsceller med brint som energikilde.

Der kører stadig ikke mere end omkring 300 elbiler rundt i Danmark. Men det beskedne antal er ikke udtryk for utilfredshed. I en undersøgelse har man nemlig spurgt elbilbrugerne om, hvad de synes. Næsten alle elbilisterne er glade for deres elbil. Så mon det ikke bare er et spørgsmål om tid, før elektricitet vil levere energi til både personbiler, lastbiler og busser?

Spørgsmål
Der er god grund til at finde på alternativer til nutidens benzinbil. Transportområdet står for omkring 30 procent af Danmarks samlede energiforbrug og omkring 60 procent af olieforbruget. Vores energiforbrug til transport er steget omkring 65 procent i de sidste 30 år. Og det stiger stadig. Stort set hele stigningen sker i den transport, der foregår på vejene. Lande som USA, Brasilien, Tyskland og Sverige satser stort på alternativer til benzinen. Her halter Danmark bagud. Skal vi blive ved med det?

Kilde: SEAS-NVE






 1 kommentar(er) · 5123 fremvisninger

Kommentarer
Lasse Savkov-Hansen 14. maj 2014, 22:18
Lige nu lancerer en kampagne i samarbejde med Københavns kommnue, region hovedstaden, Malmø stad og region skåne.

Kampagnen går kort sagt ud på at fremme kendskabet til elbiler overfor virksomheder. Dette gøres ved oplysning men det er også muligt for alle virksomheder at book en prøvetur. Det sker ved at man booker en tid, og så kommer de relevante elbiler (både varevogne og personbiler) ud til virksomheden til en testtur.

Se mere om kampagnen her

http://www.dinnyekollega.dk
Deltag aktivt i debatten om artiklen Elbiler:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Guide: Fordelene ved at investere i en elbil
Her er fremtiden inden for elbiler i Danmark
Vi kan ikke undvære elbilerne! (Lidegaards Klumme, juni 2009)
NyhederDato
Elbiler lige om hjørnet25-11-2012 23:59
Premiere for nyt elbil-koncept i Danmark29-06-2011 16:16
Dansk elbil-projekt får støtte27-06-2011 06:51
Kommercielt center for elbiler i København01-03-2011 08:39
Elbiler får strøm på farten01-11-2010 06:18
DebatterSvarSeneste indlæg
E-cat NGU - kan elbiler nu køre evigt uden at stoppe for at lade op?208-12-2024 12:17
Forbedret effektivitet på elbiler fra Xpeng031-08-2024 11:57
Elbiler18623-11-2021 11:08
Elbiler, afgifter og berøringsangst hos politikerne914-06-2009 14:16
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik