Husk mig
▼ Indhold

Elbiler



Side 1 af 5123>>>
Elbiler19-11-2018 14:05
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Da der nu efterhånden er adskillige bilproducenter som tilbyder elbiler, synes jeg, det kunne være interessant at høre, om der var nogen her inde som har erfaringer med ejerskabet af elbiler.
Jeg kunne godt tænke mig at høre om erfaringer med den forventede afskrivning, driftsøkonomien, opladningstiderne, opladningsmulighederne, batteriabonnementer, garantien på batterierne, prisen på batterier osv.
Så kom frit frem.
20-11-2018 13:22
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Hm...
Det er tankevækkende at der i dette forum tilsyneladende ikke er ret mange med erfaringer med elbiler. Men så vil jeg da melde ud som den første (og måske sidste).
Renault Fluence, som blev markedsført sammen med Better Place konceptet, var jo ikke nogen succes.
Med en nypris på ca. kr. 210.000,- uden batteri kan man nu på Bilbasen se to eksemplarer til salg for hhv. kr. 44.700,- for en 2013 model og 64.900,- for en 2011 model.
Det må da kaldes for noget af en afskrivning.
20-11-2018 13:49
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Krutzou.
Ikke direkte et svar på dit spørgsmål, men iflg. INGENIØREN kører man i Alperne et batteri flad på mindre end 70 km.
Det forklarer måske den store afskrivning - batterierne taber hurtigt effekt og er for temperaturfølsomme.
Redigeret d. 20-11-2018 13:50
20-11-2018 14:02
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
men iflg. INGENIØREN kører man i Alperne et batteri flad på mindre end 70 km.


..En ting man ikke hører fra succeshistorien i Norge er om det kun er bil 2 eller 3 i familien der er ved at blive konverteret til el? Altså bilen til indkøb eller andre småærinder.
Det har jeg på fornemmelsen - men kan tage fejl.
Redigeret d. 20-11-2018 14:03
20-11-2018 14:33
Kosmos
★★★★★
(5366)
Det har jeg på fornemmelsen - men kan tage fejl

- jeg har præcis samme fornemmelse: De er næppe anskaffet mhp. det helt store fjelltrek!(?)
20-11-2018 14:45
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Vi er jo midt i en overgangsperiode mellem fossil og el, og bedrøveligt nok er det som regel de, som vi ynder at kalde First Movers, der gør de smertelige erfaringer. Det er ikke nogen skam at være blandt dem, og forhåbentligt kunne de gøre os andre lidt klogere ved at øse af deres erfaringer.
Derfor denne tråd.
Redigeret d. 20-11-2018 14:47
20-11-2018 15:14
Kosmos
★★★★★
(5366)
Det er ikke nogen skam at være blandt dem, og forhåbentligt kunne de gøre os andre lidt klogere ved at øse af deres erfaringer

- hvis du følger emnet i eksempelvis 'ingeniøren.dk', vil du se, at ejerne af elbiler ('Bahnsen' fx.) synes at være nærmest euforiske i deres begejstring!
Redigeret d. 20-11-2018 15:18
20-11-2018 15:24
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kosmos skrev:
Det er ikke nogen skam at være blandt dem, og forhåbentligt kunne de gøre os andre lidt klogere ved at øse af deres erfaringer

- hvis du følger emnet i eksempelvis 'ingeniøren.dk', vil du se, at ejerne af elbiler ('Bahnsen' fx.) synes at være nærmest euforiske i deres begejstring!

Jeg er måske også for tidligt ude med mine ønsker om oplysninger om økonomiske erfaringer blandt elbil ejere.
Det er jo klart, at i begyndelsen vil alting være lyserødt blandt nye elbilejere, præget af ønsket om at bekræfte succesen ved beslutningen om at købe en elbil.
Men sporene fra Renault Fluence skræmmer.
Redigeret d. 20-11-2018 15:47
20-11-2018 17:10
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Nordmændene har mange fordele ved at køre/ købe en elbil som nr. 2 bil.
De får statstilskud ved køb, de sejler gratis med færgerne, og færgeovergange er der mange af når man kører i Norge
JEG har en bekendt ssm tit er på forretningsrejse i Norge,han har lovet at undersæge fordele og ulemper nærmerw ved kørsel i en elbil
20-11-2018 17:42
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Det er jo svært at lave direkte sammenligninger mellem Norge og Danmark, fordi de økonomiske betingelser for brugerne er så forskellige. Men det kunne da være rart med nogle praktiske brugererfaringer fra vort nordiske broderland.
Redigeret d. 20-11-2018 17:43
20-11-2018 18:28
Kosmos
★★★★★
(5366)
Det er jo klart, at i begyndelsen vil alting være lyserødt blandt nye elbilejere, præget af ønsket om at bekræfte succesen ved beslutningen om at købe en elbil

- præcis! Ydermere lader det til, at en del af dem kører Tesla, hvilket vist for det store flertal af os er hinsides økonomisk formåen!?
21-11-2018 13:48
Krutzou
★★★☆☆
(515)
https://fdm.dk/motor/biltest/hyundai-kona-elbilen-der-korer-korer

Ifølge ovenstående link er Hyundai Kona electric svaret på vore bønner.
Der er dog nogle forbehold:

Det store batteri øger vægten af bilen med mere end 400 Kg i forhold til dens benzinsøster. Så tanken om benzin/diesel uafhængighed er forbundet med en erkendelse af, at træerne ikke gror ind i himlen.

Jeg troede, i min naivitet, at fremtidige elbiler ville blive lettere, fordi man kunne undvære den tunge motor og hele drivlinjen i form af gearkasse og differentiale. Desværre overtager batteriet mere end vægten fra disse aggregater.

Det besvarer også et af de spørgsmål jeg har stillet mig selv: Hvorfor laver man elbiler, som skal konkurrere med accelerationen fra diverse sportsvogne? Det gør man heller ikke. Men en elbil har bare et uhyrligt højt drejningsmoment fra stilstand, i modsætning til konventionelle benzin/diesel biler.
Og ærligt talt: Er det disse parametre som vi ønsker skal afgøre vores valg af en elbil?
Redigeret d. 21-11-2018 13:52
21-11-2018 17:09
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Mange venter med at bytte forbrændingsmotoren ud med en el, indtil elbilen kan præstere det samme mht acceleration ,hastighed og trækkraft .
Det er dog ikke muligt, hvor energien til fremdriften beror på en kemisk reaktion i et batteri.
Her kan man ikke opbevare energien flydende i en tank, og fylde mere på efter forbrug.
Hyppige accelerationer tapper energien hurtigt i et batteri, det samme gælder hårde belastninger.
Temperstsruren spiller en afgørende rolle, jo lavere temperatur, jo langsommere den kemiske reaktion og energiopbugningen.
En elbil kan med deb nuværende teknologi aldrig blive et alternativ til en benzin/diesel bil med tilsvarende køreegenskaber.

Biler med brint og brændselscelle kan næsten det samme som en benzi/diesel bil, nen og hurtig at tænke, samme rækkevidde ikke temperaturfølsom.
Problemet er den tunge sikrede brinttank.
Redigeret d. 21-11-2018 17:55
22-11-2018 10:26
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kjeld Jul skrev:
Biler med brint og brændselscelle kan næsten det samme som en benzi/diesel bil, nem og hurtig at tanke, samme rækkevidde ikke temperaturfølsom.
Problemet er den tunge sikrede brinttank.

Kjeld, mener du, at brintbiler med brændselsceller vil blive et sandsynligt alternativ til batteridrevne biler?
Der er jo også mange ulemper ved Brint såsom eksplosionsfare, 2% tab på grund af udsivning fra bilernes tanke, Brintens volumen som ved lagring kræver ca. 2,5 gange større tanke i jorden end tilsvarende energimængde i form af benzin kræver, den vanskelige distribution sammenlignet med el osv.
22-11-2018 13:54
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Krutzou.
Det de t kan afholde folk for at købe en brintbil er den alm. tryktank med brint komprimeret til 700 bar.
Fortalerne for brint betragter dog ikke tryktanken som en risiko.
Man forsker nu med en brinttank, hvor brinten fx er bundet i.metal eller andet lettere materiale,idet metal beholderne bliver for tunge.
Er det.muligt at lave en beholder uden det store tryk og med en.mindre vægt,. tror jeg brint personbiler vil have en fremtid
En brintbil kan tankes påm3.min, en tanfyldning har den samme rækkevidde som en benzin/diesel.
Selv om en brintbiler også har et li batteri til at booste ved acceleration har den ikke den temperatur følsomhed mht trækkraft og rækkevidde som en elbil.
JEG vil dog mene at brintdrigt vil bære at foretrække til lastbiler, landbrugskøretøjer og køretøjer til entreprenørnranchen.
Ligeledes vil brinttog.vinde frem, køreledninger er en ulempe af flere grunde.
Ved Bremen kører der allerede brinttog, og Zillertalbanen i Østrig tager 8 brinttog i drift inden 2022., de.bliver prøvekørt nu.

Du må.undskylde at bogstaverne stor noget. rodet, jeg skal have nye briller nå.jeg er på mobilen.
Redigeret d. 22-11-2018 14:08
23-11-2018 11:07
Krutzou
★★★☆☆
(515)
En sammenlignende opstilling mellem Hyundai Kona Electric og dens tilsvarende bezinversion Hyundai Kona 1.6 T-GDI DCT 4WD

Hyundai Kona
Pris: Electric: Med max udstyr pris: ca. kr. 340.000,- , Benzin: Med max udstyr pris: ca. Kr. 310.000,-

Motorstørrelse: Electric: 200 hk trinløst gear – Benzin 177 hk med 7 trins automatgear og firehjulstræk

Rækkevidde Electric: ca. 474 km efter 20 timers opladning, Benzin: ca. 800 km.

Grøn ejerafgift: Electric kr. 630,-, Benzin kr. 3.020,-

Vægt: Electric: 1730 kg, Benzin: 1400 kg

Trækkrog: Electric: kan ikke monteres, Benzin: Trækkrog kan monteres. Max. påhængsvægt: 1250 kg.

Værditab. Electric: Ukendt, Benzin: Som alle andre benzinbiler i den klasse.

Garanti på batteri: 8 år. Hvad det vil komme til at betyde for værditabet når bilen nærmer sig 6 år må overlades til fantasien. Jeg har ikke kunnet finde frem til prisen på et nyt batteri.

Det forekommer mig, at der et godt stykke vej endnu før valget af elbilen, som den første bil i husstanden, bliver aktuel.
Hvad vil prisen på en brintbil i samme klasse som Hyundai Kona Electric mon blive?
23-11-2018 11:27
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Krutzou.
Her et eksempel fra Tyskland.
En Tesla S 100D med et 100 kWh- batteri koster i Tyskland mere end 100.000 euro , deraf koster batteriet omk 20.000 euro.
https://www.autozeitung.de/elektroauto-akku-191698.html
23-11-2018 13:24
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Hvis prisen på elbilens batteri udgør 20% af bilens pris, så må prisen på Hyundais batteri ligge i omegnen af 10.000 Euro eller kr. 75.000,- Hyundai Kona befinder sig i Golf klassen.

Hvis vi, på bilbasen, ser på værditabet for en VW Golf VI fra 2012 med en årlig kørsel på ca. 24.000 km, så vil værditabet efter 6 år være på ca. kr. 177.000,-, svarende til ca. kr. 30.000,- om året.
Kan man forvente at værditabet for en elbil vil ligge på samme niveau? Næppe, fordi den indbyggede økonomiske bombe, som batteriet udgør, vil, efter min bedste overbevisning, tvinge prisen på den brugte elbil yderligere ned.
Redigeret d. 23-11-2018 13:31
23-11-2018 19:59
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Krutzou.
En undersøgelse fra Tyskland viser, st såfremt alle biler var eldrevne, ville strømforbruget stige med 1/3,var alle biler med brint og brændselscelle, steg det samlede strømforbrug med 2/3,skulle alle biler have forbrændingsmotor og køre på syntetisk brændstof, steg elforbruget med 206%.
24-11-2018 11:20
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kjeld Jul
Sammenholdt med ønsket om en reduktion af CO2 emissionen, må den logiske konsekvens af de oplysninger så være, at man, under alle omstændigheder, bør øge antallet af atomkraftværker.
24-11-2018 12:34
Kosmos
★★★★★
(5366)
må den logiske konsekvens af de oplysninger så være, at man, under alle omstændigheder, bør øge antallet af atomkraftværker

- dét må du vel så hellere hviske i øret på die Mutti!
24-11-2018 12:43
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kosmos skrev:
må den logiske konsekvens af de oplysninger så være, at man, under alle omstændigheder, bør øge antallet af atomkraftværker

- dét må du vel så hellere hviske i øret på die Mutti!


Ja, gib ihr den Rest - sie ist ja schon am wacheln.
24-11-2018 13:01
Kosmos
★★★★★
(5366)
Ja, gib ihr den Rest - sie ist ja schon am wacheln

- og det værste er vel næsten, at det synes hendes potentielle afløsere (som partiforperson hhv. Bundeskanzler) også at være!?
24-11-2018 13:27
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kosmos skrev:
Ja, gib ihr den Rest - sie ist ja schon am wacheln

- og det værste er vel næsten, at det synes hendes potentielle afløsere (som partiforperson hhv. Bundeskanzler) også at være!?


Ja der er politisk ustabilitet i det ellers så stabile CDU og søsterpartiet CSU taber også terræn.
AfD vækker uro i det politiske univers.
For ikke så længe siden blev Angela anset som verdens mest indflydelsesrige kvinde, nu står hun forpjusket på sidelinjen - Makronen mangler bestemt en stærk Angela ved sin side
24-11-2018 13:36
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kosmos skrev:
må den logiske konsekvens af de oplysninger så være, at man, under alle omstændigheder, bør øge antallet af atomkraftværker

- dét må du vel så hellere hviske i øret på die Mutti!

Jeg tror, at hun er udmærket klar over det allerede, men atomkraftmodstanderne i Tyskland ved ikke, hvad der er til deres eget bedste, og de råber højt!
24-11-2018 13:40
Kosmos
★★★★★
(5366)
Makronen mangler bestemt en stærk Angela ved sin side

- ja, lige nu må han nøjes med 3000 (hærdebrede?) politifolk, der kan tøjle Paris' befolkning, mens der protesteres mod øgede afgifter på brændstof!
24-11-2018 13:50
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kosmos skrev:
Makronen mangler bestemt en stærk Angela ved sin side

- ja, lige nu må han nøjes med 3000 (hærdebrede?) politifolk, der kan tøjle Paris' befolkning, mens der protesteres mod øgede afgifter på brændstof!


Demonstranternes adfærd tyder ikke på at de er parate til at stige om.i batteribiler.
Men her ville et større elforbrug ikke forøge CO2 udledningen-Frankrig er jo så heldig at have 70% kernekraft.
28-11-2018 18:53
Kosmos
★★★★★
(5366)
Vi er jo midt i en overgangsperiode mellem fossil og el, og bedrøveligt nok er det som regel de, som vi ynder at kalde First Movers, der gør de smertelige erfaringer

- åbenbart er bilproducenterne også ved at gøre smertelige 'erfaringer':

General Motors is killing several passenger cars, including the Chevrolet Volt and Chevrolet Cruze, two compact vehicles that were held up as examples of the automaker's post-bankruptcy revival.

The move — part of a sweeping cost-cutting plan unveiled Monday — comes as Americans are abandoning passenger cars in favor of crossovers, SUVs and pickups.

The automaker will no longer make the Volt semi-electric car and the Cruze compact sedan for sale in North America beginning in March, Chevy spokesman Kevin Kelly confirmed...
30-11-2018 00:04
Kosmos
★★★★★
(5366)
hvis du følger emnet i eksempelvis 'ingeniøren.dk', vil du se, at ejerne af elbiler ('Bahnsen' fx.) synes at være nærmest euforiske i deres begejstring!

- prøv at se dette!
01-12-2018 12:47
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jeg har aldrig rigtigt forstået argumentet om at elbiler skulle blive decentrale el-lagre. Lagre for hvad? Og hvordan i alverden skulle det styres? Det forudsætter jo at alle brugere oplader deres el-biler om natten. Dette ønske vil medføre store udskiftninger af forsyningskabler i jorden for at kunne følge med i det øgede elforbrug fra ladestanderne. Med tendensen til standere med hurtigladning vil denne mulighed jo også delvist forsvinde.
01-12-2018 12:59
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kosmos skrev:
Vi er jo midt i en overgangsperiode mellem fossil og el, og bedrøveligt nok er det som regel de, som vi ynder at kalde First Movers, der gør de smertelige erfaringer

- åbenbart er bilproducenterne også ved at gøre smertelige 'erfaringer':

General Motors is killing several passenger cars, including the Chevrolet Volt and Chevrolet Cruze, two compact vehicles that were held up as examples of the automaker's post-bankruptcy revival.

The move — part of a sweeping cost-cutting plan unveiled Monday — comes as Americans are abandoning passenger cars in favor of crossovers, SUVs and pickups.


The automaker will no longer make the Volt semi-electric car and the Cruze compact sedan for sale in North America beginning in March, Chevy spokesman Kevin Kelly confirmed...

General Motors beslutning om at lukke 5 bilfabrikker i USA og Canada skyldes faldende omsætning fra disse fabrikker, samt en uvilje mod at investere i amerikansk arbejdskraft, fordi den er for dyr. Trump må indse at outsourcing kun kan modvirkes hvis fabrikanterne kan blive tilbudt forhold, som kan konkurrere med udlandet. Skal automobilindustrien have en fremtid i USA, så skal der i høj grad investeres i robotteknologi. Hvilket så igen vil modarbejde Trumps ønsker om flere beskæftigede ved samlebåndene.
01-12-2018 14:09
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
Krutzou skrev:
.. at investere i amerikansk arbejdskraft, fordi den er for dyr. Trump må indse at outsourcing kun kan modvirkes hvis fabrikanterne kan blive tilbudt forhold, som kan konkurrere med udlandet. Skal automobilindustrien have en fremtid i USA, så skal der i høj grad investeres i robotteknologi



Konkurrenterne har allerede robotterne. Og dem, der betjener robotterne, arbejder for en skål ris. Nej tak til at konkurrere, Tump.



.


01-12-2018 17:34
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Hvilket så igen vil modarbejde Trumps ønsker om flere beskæftigede ved samlebåndene.


Nej, jeg tror ikke du beskriver Trumps ønske rigtigt her
01-12-2018 18:11
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
Krutzou skrev:
Hvilket så igen vil modarbejde Trumps ønsker om flere beskæftigede ved samlebåndene.



Ja da. Han vil jo gerne tvinge folk til at arbejde for en skål ris. Det er almindelig, liberal politik.



.


03-12-2018 13:54
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Morten Riber skrev:
Hvilket så igen vil modarbejde Trumps ønsker om flere beskæftigede ved samlebåndene.


Nej, jeg tror ikke du beskriver Trumps ønske rigtigt her

Morten, jeg er ikke rigtigt klar over hvad du mener med den udmelding.
07-06-2019 13:35
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Der synes at være modstridende kræfter på spil i promoveringen af elbilerne.
FDM annoncerer nu at prisen for opladning af din elbil vil stige i 2020, når afgiftsfritagelsen for el til elbiler udløber til nytår. Se artiklen her:

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-06-dyrere-oplade-elbiler-fra-2020?utm_campaign=FDM_2019_NYT_RED_MMP_23&utm_medium=email&utm_source=FDM_2019_NYT_RED_MMP_23&fdm_source=FDM_2019_NYT_RED_MMP_23&elqTrackId=689e748fecc8434199c43e03d304cdfd&elq=c5dda45e51234f509ad5d61f6935a5fe&elqaid=4809&elqat=1&elqCampaignId=2963&elqcst=272&elqcsid=18088

Besynderligt, hvis Folketinget ønsker, at vi alle skal købe de stadigt noget mangelfulde elbiler.
07-06-2019 13:44
Kosmos
★★★★★
(5366)
Besynderligt, hvis Folketinget ønsker, at vi alle skal købe de stadigt noget mangelfulde elbiler

- men det kan de mange nyindvalgte klimatosser vel hurtigt få skruet tilbage!?
07-06-2019 14:17
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Så vidt jeg har kunnet konstatere, er afgiftsfritagelsen en del af et forlig som løber til udgangen af dette år. Så der er allerede en bunden opgave for det nye folketing. Lad os se hvor langt imødekommenheden strækker sig. Klimaindsatsen er jo stadig på det hensigtserklærende stade blandt de forskellige partier.
07-06-2019 16:46
Kosmos
★★★★★
(5366)
Klimaindsatsen er jo stadig på det hensigtserklærende stade blandt de forskellige partier

- ja, interessante betragtninger vedr. elbiler:

Stricter CO2 emission limits imposed by the EU are pushing Europe's car industry to the "brink of collapse," Volkswagen CEO Herbert Diess has warned. Diess lamented that the EU's campaign against conventional petrol cars was "threatening the very existence" of Germany's car industry. "The current campaign against individual mobility and thus against conventional cars is reaching existence-threatening proportions."
08-06-2019 09:59
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Hvis dette er korrekt, så bliver Tyskland nødsaget til at gøre et eller andet for at redde deres bilindustri. Der er (så vidt vides) ikke noget land, hvor bilindustrien betyder så meget som i Tyskland.
Side 1 af 5123>>>





Deltag aktivt i debatten Elbiler:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Elbiler, afgifter og berøringsangst hos politikerne914-06-2009 14:16
Artikler
Her er fremtiden inden for elbiler i Danmark
Elbiler
NyhederDato
Elbiler lige om hjørnet25-11-2012 23:59
Kommercielt center for elbiler i København01-03-2011 08:39
Elbiler får strøm på farten01-11-2010 06:18
Elbiler kræver smart el08-06-2010 06:06
Trafikstyrelsen: Elbiler kan klare danskernes behov28-04-2010 08:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik