Husk mig
▼ Indhold

Afstemning mellem tidvandsmålinger og satellitmålinger

Afstemning mellem tidvandsmålinger og satellitmålinger26-01-2020 22:26
kfl
★★★★☆
(1861)
I de klimaskeptiske kredse, som f.eks. hos Klimarealisterne, bliver det hævdet, at satellitmålingerne er fejlbehæftet og ubrugelige. Speciel er det fremhævet af Nils Axel Mørner, Ole Humlum, Jens Morten Hansen, Karl Iver Dahl-Madsen og Frank Lanser.

Når man igen og igen hører påstanden, at satellitmålingerne er ubrugelige, kan man godt komme i tvivl om sin egen vurderingsevne.

Imidlertid har der være en del forskning vedr. afstemningen mellem målinger ved tidevandsstationer og målinger ved satellitter. Det forholder sig således, prof. Ole B. Andersen og postdoc Heidi Ranndal, DTU er i centrum for denne forskning. De har været vejledere for to studerende Clara Skovbo Adsersen og Oliver Meldola Jacobsen i 2018 i projektet: Coastal sea level around Australia with S3A and other satellites

Projektet handler om afstemning mellem vandstandsmålinger ved tidevandsstationer og ved satellitter.

Udfordringen i denne sammenligning ligger i, at tidevandsstationerne ligger et sted og satellitbanerne kan ligge et stykke væk. Man kan ikke forvente identiske resultater, men derimod en god korrelation. Tidevandsmålingerne foretages kontinuert medens satellitmålinger afhænger at satellitten passage.

I konklusionen på side 39 i rapporten står der:

With more time and resources, it would be interesting to find areas where both altimeters have measurements equally close to the tide gauge. Distance has a big impact on the accuracy of the altimeter measurements, so equalising the comparison distance ensures that no altimeter gets an unfair advantage. It would be even better to find a coastal location, where the two satellite tracks cross each other. Placing a tide gauge directly on the intersecting point would be very interesting, as both altimeters would have an e↵ective distance of 0 metres to the tide gauge, thus giving opportunity to achieve the best possible comparison. By updating the mesh resolution of the tide model, greater accuracy could be achieved in areas with intricate coastlines like Darwin.

Læs selve rapporten.

Der vil formodentlig kommer mere forskning frem af denne type og den vil jeg selvfølgelig gerne læse. Bl.a. fra projektet Towards a unified sea level record: assessing the performance of global mean sea level reconstructions from satellite altimetry, tide gauges, paleo‐proxies and geophysical models, som prof. Ole B. Andersen står for.

Min konklusion er vandstandsmålinger fra satellitter og fra tidevandsstationer er korrelerede og viser det samme.

KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 26-01-2020 22:27
26-01-2020 23:57
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2457)
kfl skrev:
Min konklusion er vandstandsmålinger fra satellitter og fra tidevandsstationer er korrelerede og viser det samme.

At der er en katastrofal global opvarmning?

Satellitter viser jo en katastrofal global opvarmning. Eller er den forsvundet?
Deltag aktivt i debatten Afstemning mellem tidvandsmålinger og satellitmålinger:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Colorado University Global Sea Level afstemning2731-10-2015 10:31
Afstemning: Hvem er "vi"..?027-09-2014 23:01
Afstemning om årsagen til klimaforandringer823-11-2013 13:17
Colorado Universitet og satellitmålinger vs. tidevandsmålinger029-05-2012 21:46
Den næste afstemning319-07-2011 09:09
▲ Til toppen
Afstemning
Hvad mener du om skoleelevernes klimastrejke?

Jeg bakker dem op

Jeg forstår deres bekymring, men de bør tilbage på skolebænken

Det hører ingen steder hjemme

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik