Husk mig
▼ Indhold

Flere afgifter på antiøkologi, tak.!



Side 4 af 4<<<234
22-02-2024 21:07
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Jeg spurgte AIner om de forventede CO2-afgifter pr. kWh i 2025, når strømmen er produceret udelukkende på kulkraft.
Det anede han ikke og henviste mig i stedet til Energistyrelsen eller Miljøstyrelsen.

Men det kan vel ikke passe, at det ikke kan findes på nettet.?
Måske er det så lidt, at ingen journalist gider at skrive om det, eller måske er jeg bare for dårlig til at søge.?

Og hvad med EU's CO2-afgift, hvorfor kan den ikke ses på eltimepriserne.?
Eltimeprisen svinger så lidt, at det er umuligt for almindelige mennesker at få øje på en effekt.






Til gengæld har jeg fundet dette:

22feb2024
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/dyrere-koed-og-maelk-kan-klares-med-en-moent-om-maaneden
Dyrere kød og mælk kan klares med én mønt om måneden
--
I den dyre model vil det nemlig blive til en merudgift på omkring 240 kroner om året, eller cirka en tyver om måneden.
De to andre modeller byder på prisstigninger på fem til ti kroner om måneden.
Det skal ses i forhold til en gennemsnitlig danskers madbudget på omkring 1.750 kroner om måneden.



Er det overhovedet muligt at vælge en ny dansk regering, som vil tage tykkere pis på klimapolitikken.??!!





­
12-04-2024 22:20
Jakob
★★★★★
(9297)
­



https://www.dr.dk/nyheder/indland/andet-aar-i-traek-dropper-flere-landmaend-oekologien
For andet år i træk dropper flere landmænd økologien
---
- Jeg tror, at økologien dør ud om 20 år.
Så nøgtern lyder vurderingen fra Klaus Aage Bengtson, der siden 2010 har dyrket sine 1.100 hektarer ved Ulsted i Nordjylland økologisk.
---
Fra 2022 til 2023 faldt det økologiske produktionsareal med 6.500 hektar.
---
Samtidig er antallet af økologiske bedrifter faldet med 135.



Hvorfor i hede hule kan politikerne ikke finde ud af at bruge afgifter til at sikre et økonomisk incitament til grøn omstilling.?

Det ligner ingen verdens ting, at de skriver "Økonomisk Idiot" på ryggen af enhver, der gerne vil gøre verden mere økologisk bæredygtig.!



­
12-04-2024 22:49
Oildriller1
★☆☆☆☆
(101)
Troede i min naivitet, det var klimaet det handlede om!

Et simpelt opslag på Google afslører, at i bedste fald er økologi ligeså klima belastende som konventionelt landbrug, dog uden stordrifts fordelen (Hvis man da ellers går op i den slags regnestykker)

Jeg foretrækker til hver en tid dansk kød og afgrøder, og helst af økologisk ophav.

I betragtning af hvor langt vi her i landet er nået med den erkendelse og hvor langt landbruget herhjemme har indrettet sig derefter, virker det jo også fuldstændigt vanvittigt, at vi nu tilsyneladende skal nedlægge samme, for så fremover istedet at importere fra udlandet af en markant ringere kvalitet hvad angår dyrevelfærd og økologi.

Tror de eneste der står tilbage med "idiot" skrevet på ryggen er dig og dine ligesindede.
13-04-2024 10:07
Robert Wagner
★★★★★
(3566)
Oildriller1 skrev:
Troede i min naivitet, det var klimaet det handlede om!


Hvorfor brokker du dig ikke over Johns vejrposteringer, næsepiller?


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
13-04-2024 10:45
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Oildriller1

Din sidste linje var sådan set min pointe, men du forstod det nok ikke rigtigt, så jeg prøver lige at skære det ud i pap:

Politikerne skriver "Økonomisk Idiot" på ryggen af mig, når jeg vælger at betaler mere for økologisk mælk, fordi blandt andet dine børn og børnebørn skal få mindre sprøjtegift i deres omgivelser og drikkevand.


Men når du ikke kan finde ud af, hvad et emne handler om, så vil det måske være en idé, at du i det mindste begynder med at læse trådens overskrift:

"Flere afgifter på antiøkologi, tak.!"

Økologisk bæredygtighed favner bredere end bare klima netop for at undgå, at vi ender med at redde klimaet på bekostning af miljøet og flere andre ting. Du bør nok prøve at vænne dig til, at god klimapolitik er lidt mere kompliceret end at finde svar på, om du må afbrænde olie eller ej.
Der er ingen grund til at lægge skjul på, at de økologiske landbrug også har behov for omstilling. De skal have hjælp til mere billig jord, og der skal omstilles til vedvarende energi og udvikles nye dyrkningsmetoder. Men det er selvsagt ikke en udvikling, som bliver speedet op, når politikerne skaber forhold, som gør konventionel mælk billigst og lukker økologiske landbrug. Kan du forstå det.?



­
16-04-2024 11:18
Euro
★★★☆☆
(445)
Jakob

Og hvad med EU's CO2-afgift, hvorfor kan den ikke ses på eltimepriserne.?

Fordi du ikke kan måle CO2 på den enkelte kwh time, du betaler så vidt jeg husker 750kr. svarende til 100Euro per ton CO2 vi udleder når vi brænder kul. Det betyder at el der kommer fra kulværket er pålagt CO2 afgift, men du kan bare ikke se på den el du køber, hvordan den er produceret - ofte fordi den er blandet.
16-04-2024 14:05
Jakob
★★★★★
(9297)
­

Euro


Ingen må helme..

Ingen bør indtage vådt eller tørt..

før alle danskere VED, at det mindst 90% af tiden afspejles direkte i eltimeprisen, at den billigste strøm er den mest klima- og miljøvenlige.


https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=latest&currency=DKK&aggregation=Hourly&deliveryAreas=DK1,DK2

Det er naturligt, fordi landvindmøllestrøm er billigst at producere, og det må være en helt fundamental opgave for Jeppe Bruus Christensen med afgiftsregulering at gøre det fuldstændigt klart og tydeligt for danskerne, så det kan mærkes på pengepungen.



Jeg har ikke studeret det aktuelle sammenfald nærmere, og jeg har ikke styr på EU CO2-afgifterne, og de danske CO2-afgifter bliver måske så små, at de ikke vil gøre en nævneværdig forskel. Men Energinet kører et interessant projekt, hvor de analyserer strømmens sammensætning, så det efterhånden er muligt at se CO2-emmission for den strøm, som du forbruger i en specifik time:

https://www.energidataservice.dk/dataset/CO2Emis

Jeg kunne i min husholdning vælge at indstille min automatisering til dette klimafokuserede dataset og regulere mit elforbrug efter CO2 i stedet for timepriser.
Men der trækker jeg altså grænsen.
Som det fremgår, er jeg ganske meget imod, at politikerne skriver "Økonomisk Idiot" på ryggen af mig, fordi jeg køber mere klima- og miljørigtige varer.

Hvis politikernes snak om grøn omstilling ikke er tomme ord, som skal bevise deres utroværdighed, så må det være op til dem at sikre, at det bliver dyrere og mere afgiftstungt at købe klima- og miljøskadelige varer, og det gælder selvfølgelig også strøm.




­
22-04-2024 04:19
Vredda
☆☆☆☆☆
(2)
I min søgen efter akademisk præstation stødte jeg på en transformerende service dedikeret til at styrke studerende forfattere. Gennem deres samarbejdende tilgang og engagement i studerendes succes har de hjulpet mig med at forfine mine Skriv et essay og udvikle en dybere forståelse for akademisk diskurs. Deres støtte har ikke kun forbedret mine karakterer, men også indgydt mig en følelse af tillid og selvsikkerhed i mine evner som forsker.
23-04-2024 15:31
Jakob
★★★★★
(9297)
­


https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/den-sorteste-industri-har-endelig-knaekket-kurven-forurener-klimaet-mindre-efter
De største 42 udledere i industrien som Rockwool, Saint Gobain og Aalborg Portland står for over halvdelen af udledningerne i industrien. Men på bare to år har de reduceret deres CO2-udslip med i gennemsnit 17 procent. Det viser beregninger, DR har foretaget på baggrund af nye data fra EU Kommissionen.
Og det skyldes blandt andet, at for netop to år indgik et politisk flertal i Folketinget en aftale om en CO2-afgift for industrien, påpeger en ekspert.
--
Og selvom den først træder i kraft næste år, har den danske CO2-afgift sammen med høje priser på EU's CO2-kvoter gjort det, at det bliver dyrere at forurene klimaet. Og omvendt kan det nu bedre svare sig for virksomhederne at investere grønt.
- Når de energitunge virksomheder kan se en dansk CO2-afgift i horisonten, er de jo nødt til at agere på det. Så effektiviserer de og finder andre brændsler, som ikke har så stort et udslip.


Det bekræfter igen den indlysende påstand om, hvor aldeles fundamentalt det er at skabe et økonomisk incitament til at gøre tingene bedre.

Flere afgifter på antiøkologi, tak.!



­
23-04-2024 20:20
Robert Wagner
★★★★★
(3566)
Ja tak!


Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Side 4 af 4<<<234





Deltag aktivt i debatten Flere afgifter på antiøkologi, tak.!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
El-afgifter2916-07-2017 12:44
Elbiler, afgifter og berøringsangst hos politikerne914-06-2009 14:16
Typisk effekt af afgifter624-08-2008 21:45
Artikler
Hvad mener du om yderligere afgifter for bilister, herunder en betalingsring om København?
NyhederDato
Her er de grønne afgifter i regeringens skattereform24-02-2009 23:05
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik