Husk mig
▼ Indhold

Jakobshavn-bræen og Antarktis´Ismasser vokser kraftigt - mens vi foregøgles, at de smelter!


Jakobshavn-bræen og Antarktis´Ismasser vokser kraftigt - mens vi foregøgles, at de smelter!25-10-2019 16:00
kristigenkomst - storpolitik
☆☆☆☆☆
(18)
Space 29. marts 2019 https://www.space.com/greenland-glacier-growing.html Grønlands hurtigst flydende og hurtigst udtyndede gletsjer kastede for nylig en rigtig hård nød mod forskere, der indså, at i stedet for at krympe, vokser gletsjeren sig fakisk tykkere, rapporteredes det i en ny undersøgelse.
Et team af forskere fra De Forenede Stater og Holland fandt, at gletscheren sandsynligvis vokser på grund af koldere havstrømme. I 2016 var en strøm, der passerer ved Jakobshavn Glacier (Irminger-grenen af Golfstrømmen), køligere end normalt, hvilket gjorde vand nær gletsjeren til det koldeste, de havde været siden midten af ​​1980'erne.

Denne køligere strøm kom fra det nordlige Atlanterhav, mere end 966 kilometer syd for gletscheren, ifølge data fra NASAs Oceans Melting Greenland (OMG) mission og andre observationer.

Det ser ud til, at det kolde vand er resultatet af et klimamønster kendt som den nordatlantiske oscillation (NAO), der får det nordlige Atlanterhav til langsomt at skifte mellem varmt og koldt vand cirka en gang hvert 20. år, sagde forskerne. Den kolde fase er for nylig startet og har afkølet Atlanterhavet generelt, sagde de. Derudover var en vis ekstra afkøling af farvandet omkring Grønlands sydvestkyst med til at holde bræen kold.

Forskere har set Jakobshavn med bekymring i årtier. Efter at have mistet sin ishylde i begyndelsen af ​​2000'erne (en ishylde tvinger en gletsjer til at strømme langsommere ud i havet, ligesom snavs tilstoppet et dræn), begyndte Jakobshavn at miste is med en alarmerende hastighed. Mellem 2003 og 2016 faldt dens tykkelse (fra top til bund) med 152 meter.
Men i 2016 afkøledes farvandet fra Grønlands sydspids til dets vestlige side med mere end 1,5 grader Celsius. I mellemtiden målte NAOs klimamønster Atlanterhavet nær Grønland til at køle ned med ca. 0,5 ° C- 1 ° C) mellem 2013 og 2016. I sommeren 2016 nåede disse køligere farvande gletsjeren, og det er sandsynligvis årsagen til, at Jakobshavn bremsede sin istabshastighed til havet,
I alt voksede Jakobshavn omkring 30 meter højere mellem 2016 og 2017.

Kommentar: Den Nordatlantiske Dekadale Temperatur-Oscillation var grunden til Jakobshavn-bræens afsmeletning - vel at mærke nedefra. Danske politikere hentede fremmede sågar, regeringschefer, til bræen, for at de med egne øjne kunne se "den farlige globale opvarmning" på nært hold.
De vidste utvivlsomt, at det har været sådan siden sidste istid - men giver nu hverken os eller de bedragne udenlandske politikere en undskyldning!


Principia Scientific 26. nov. 2016 https://principia-scientific.org/climate-shock-90-percent-worlds-glaciers-growing/
En ny NASA-undersøgelse, der blev frigivet fredag, indrømmer, at is ophobes i Antarktis. Satellitmålinger viser en nettoisforstærkning på 82-112 gigaton om året. Det er 82-112 milliarder ton om året! Ni nuller!

Med andre ord 112.000.000.000 tons. Per år.
Ikke kun vokser det antarktiske isark. NASA indrømmer, at væksten rent faktisk reducerer stigningen i havniveauet.

Kommentar: Og ikke desto mindre fortsætter man med at skræmme livet af os med en ny Syndflod!

Folkens! I bliver taget grundigt ved næsen og forlanger oven i købet at betale dyrt for bekæmpelse af harmløst CO2!
25-10-2019 21:22
Jørgen Petersen
★★★★★
(2036)
Det er fuldstændig rigtigt. Man kan endda sige, at vi bliver ikke kun taget ved næsen, for man tager røven på os. Og rigtig mange opdager det ikke engang.
29-10-2019 21:39
Peter Villadsen
★★★☆☆
(519)
https://climate.nasa.gov/internal_resources/1756

Virkeligheden...
29-10-2019 23:34
delphiProfilbillede★★★★★
(5359)
Virkeligheden...


At Antarktis iskappe smelter med 125 gt/år https://svs.gsfc.nasa.gov/30880 som delt ud på oceanernes 360 mio km2 er 0,3 mm havvandsstigninger årligt, som altså antarktisk' iskappe bidrager med til verdenshavenes stigninger....

Og i øvrigt med den nu værende afsmeltningshastighed så er de 25,5 mio km3 is borte om 212.000 år.
Redigeret d. 29-10-2019 23:38
30-10-2019 07:31
Peter Villadsen
★★★☆☆
(519)
Afsmeltningen fra Antarktis har i en årrække været lav, men stigende.
Antarktis er omgivet af en bræmme af havis, der beskytter gletcherne på land mod, at afsmeltningen bliver for stor.
Denne bræmme af is reduceres om sommeren betragteligt og udvider sig igen om vinteren.

Havisen er igennem mange år tiltaget, men de sidste 3 år er der sket et kraftigt fald i havisens udbredelse.

Det er for tidligt at sige, om det skyldes global opvarmning eller årsagen er naturlige variationer.

Det mange forskere anser som muligt er, at havisen skrumper, så mere varmere vand når ind til gletcherne på land, og derved starter en langt hurtigere afsmeltning af den ismasse, der bidrager til vandstandsstigninger.

En anden mulighed, der diskuteres, er muligheden for disintegration af gletchere som da Larsen B shelf faldt fra hinanden på meget kort tid.

Kort sagt: ingen aner præcist hvilket bidrag Antarktis giver til vandstandsstigninger i fremtiden, men forventningen er, at afsmeltningen accelererer.
Redigeret d. 30-10-2019 07:34
30-10-2019 14:12
delphiProfilbillede★★★★★
(5359)
https://climate.nasa.gov/news/2361/study-mass-gains-of-antarctic-ice-sheet-greater-than-losses/
30-10-2019 18:04
Peter Villadsen
★★★☆☆
(519)
delphi skrev:
https://climate.nasa.gov/news/2361/study-mass-gains-of-antarctic-ice-sheet-greater-than-losses/


Artiklen fra NASA er dateret 2015 og derfor forældet i forhold til de oplysninger, jeg har givet ovenfor.
Redigeret d. 30-10-2019 18:24
31-10-2019 06:28
Peter Villadsen
★★★☆☆
(519)
At afsmeltningshastigheden er stigende, er der flere kilder, der bekræfter.
ESA er en af dem.

The European Space Agency (ESA) released a video this past week showing the evolution of two very large and disconcerting cracks in Antarctica's Pine Island Glacier. They have each grown to 20km in length and could shear off a hunk of ice the size of Paris and Manhattan combined.

The Pine Island Glacier—located at the base of the Antarctic Peninsula on the western side of the continent—has always shipped Antarctic ice out to sea at prolific levels, but it's become famous in recent years due to its ever increasing output. These new cracks are just the latest development in a flurry of epic calving events at Pine Island. These used to occur about every six years but are now happening on an almost yearly basis.


https://glacierhub.org/2019/10/30/huge-cracks-in-antarctic-glacier-foreshadow-epic-calving-event/


Det hænger fint sammen med NASAs kurve over havisens udbredelse ved Antarktis, der de sidste 3 år er faldet en del.

https://climate.nasa.gov/internal_resources/1756/
Redigeret d. 31-10-2019 07:26
31-10-2019 12:31
Kosmos
★★★★★
(4931)
...havisens udbredelse ved Antarktis, der de sidste 3 år er faldet en del

- nå, det ser da p.t. ikke specielt dramatisk ud (ift. 1981 - 2010)!
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 31-10-2019 12:33
01-11-2019 13:09
Peter Villadsen
★★★☆☆
(519)
Det virkeligt morsomme er, at klimaskeptikere - her menes ikke forskere, men selvudnævnte klimakloge personer - først påstod, at jorden ikke opvarmedes, fordi Antarktis ismasser steg.
Samtidigt fandt de på pausen, der også beviste, at CO2 teorien ikke passede.
Da så begge dele blev tilbagevist af data og virkeligheden, så sagde de, at CO2 er en drivhusgas, men klimasensitiviteten er meget lavere end videnskaben siger.
Det hele krydres lidt med antydning af datamanipulation uden klare beviser, det forfærdelige Climategate i 2009, de gridske forskere, der kun taler opvarmning for at få flere midler og skræmme befolkningen. Dertil argumentet om, at jorden jo bliver grønnere, hvilket jo er rigtigt, men hvad pokker hjælper det på vandstand og ekstremregn?

Så hvad mon det er disse personer er så bange for at indse?
01-11-2019 15:18
Kosmos
★★★★★
(4931)
Det hele krydres lidt med antydning af datamanipulation uden klare beviser, det forfærdelige Climategate i 2009, de gridske forskere, der kun taler opvarmning for at få flere midler og skræmme befolkningen. Dertil argumentet om, at...

- la, lad os endelig snakke om noget andet (end antarktisk havis, som du bragte op i går)!
01-11-2019 17:39
Peter Villadsen
★★★☆☆
(519)
Kosmos skrev:
Det hele krydres lidt med antydning af datamanipulation uden klare beviser, det forfærdelige Climategate i 2009, de gridske forskere, der kun taler opvarmning for at få flere midler og skræmme befolkningen. Dertil argumentet om, at...

- la, lad os endelig snakke om noget andet (end antarktisk havis, som du bragte op i går)!


Kosmos - diskussionen er ikke om havisen vokser lidt i år 2019 eller ej.

Diskussionen er, når vi øger opvarmningen, hvordan påvirkes ismasserne i Antarktis?
Det er blevet diskuteret igennem et antal studier, der finder, at vest antarktis er det sted, hvor de største ændringer forventes.
Det er også i det østlige antarktis konstateret øget afsmeltning, selvom det tidligere er blevet anset som meget stabilt.
For havisens vedkommende, så har den været stabilt voksende de de sidste årtier, men i 2014 og 4 år frem skete et voldsomt fald i havisens udbredelse.

Det, der muligvis kan ske, er at ismasserne disintegrere i vest antarktis, som det skete ved Larsen B.

Havstrømmene ændres, når der akkumuleres mere varme, og en del af isen hviler på havbunden. Smelter disse ismasser, vil de øge stigningstaksten i havvandstigningerne.

Forskningen ved med sikkerhed, at øget akkumuleret varme i oceanerne, vil give øget afsmeltning.

Hastigheden, det kommer til at ske med kan ingen sige med sikkerhed, men risikoen er, at der sker en accelleration, som ingen i kystnære og lavtliggende områder, vil bryde sig om.

Så at lidt ekstra varme ikke betyder noget (citat Karl Iver Dahl-Madsen, der kalder sig klimarealist), som nogen påstår - er rent vås og uden forståelse for den bagvedliggende diskussion.
01-11-2019 17:42
Jørgen Petersen
★★★★★
(2036)
Temperaturstigningen i havvandet er så ekstremt ringe at man næsten ikke kan måle det. Man snakker om 1/100 af en grad.
01-11-2019 18:27
Peter Villadsen
★★★☆☆
(519)
Jørgen Petersen skrev:
Temperaturstigningen i havvandet er så ekstremt ringe at man næsten ikke kan måle det. Man snakker om 1/100 af en grad.


Som sædvanligt forstår du intet af hvad der sker.
01-11-2019 19:23
Jørgen Petersen
★★★★★
(2036)
Det er netop det jeg gør. Det er som bekendt kun overflade vandet som blive varmet op i havene. Som helhedsbetragtning sker der så godt som ingen opvarmning af oceanerne.
01-11-2019 19:37
Peter Villadsen
★★★☆☆
(519)
Jørgen Petersen skrev:
Det er netop det jeg gør. Det er som bekendt kun overflade vandet som blive varmet op i havene. Som helhedsbetragtning sker der så godt som ingen opvarmning af oceanerne.


Ismasserne ligger i overfladen, de fleste koralrev ligger tæt på overfladen.
01-11-2019 20:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(2036)
Temperaturen i overflade vandet stiger også kun meget langsom. Det er derfor at der fortsat ikke er egentlig skibstransport via hverken nordøst- eller nordvestpassagen. Her er der fortsat alt for megen is.
04-11-2019 12:29
Peter Villadsen
★★★☆☆
(519)
For dem, der er interesseret i hvad der sker, så er her brugbar information om SST (sea surface temperature) for oktober siden 1920.

Der er betydelig opvarmning igang af overfladevandet i oceanerne.

https://twitter.com/zlabe/status/1191205791862149120?s=21
04-11-2019 22:23
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(213)
Jørgen Petersen skrev:
Temperaturen i overflade vandet stiger også kun meget langsom. Det er derfor at der fortsat ikke er egentlig skibstransport via hverken nordøst- eller nordvestpassagen. Her er der fortsat alt for megen is.


Endnu en gang undres jeg over et af dine indlæg.

491000 tons fragtgods blev transporteret af skibe gennem Nordøstpassagen i 2018, ifølge The Barents Observer.
04-11-2019 22:46
delphiProfilbillede★★★★★
(5359)
Endnu en gang undres jeg over et af dine indlæg.

491000 tons fragtgods blev transporteret af skibe gennem Nordøstpassagen i 2018, ifølge The Barents Observer.


Det vil jeg nu også tillade mig at kalde ingenting

Det er den mængde en supertanker kan flytte https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/supertanker
04-11-2019 22:58
Peter Villadsen
★★★☆☆
(519)
Issituationen i Chuckchi Sea, Arktis, er i år ekstrem lav for årstiden.
Forskeren Zack Labe:
04-11-2019 23:02
delphiProfilbillede★★★★★
(5359)
Issituationen i Chuckchi Sea, Arktis, er i år ekstrem lav for årstiden.
Forskeren Zack Labe:


Prøv og bemærk udviklingen i den gennemsnitlige temperatur, og prøv at overvej om isen ikke skal smelte.



Vi er derimod en del der har lidt svært ved at forstå hvorfor der næsten ikke smelter is, efter enorme mængder co2 er pumpet op i atmosfæren.
Redigeret d. 04-11-2019 23:06
05-11-2019 06:11
Peter Villadsen
★★★☆☆
(519)
"Har svært ved at forstå hvorfor der næsten ikke smelter is..."

Isen afsmeltning bestemmes af mange faktorer og ikke blot pga stigende lufttemperatur.
Havisen smelter vel primært pga ændrede havtemperaturer.

Tykkelsen af isen indgår i ligningen. Der er et stort fald i tykkelsen år for år.


Arealet: der er forsvundet et par millioner kvadrat kilometer ("kan ikke forstå hvorfor der næsten ikke smelter is"???).


Da både tykkelsen og arealet skrumper, så falder også volumen af isen.
Ifølge ovenstående er faldet fra 26.000 kubik kilometer is til 14.000 kubik kilometer is.

Altså omkring en halvering af ismængden fra 1979 til nu.

Kilde: Zack Labe.
05-11-2019 08:39
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(213)
delphi skrev:
Endnu en gang undres jeg over et af dine indlæg.

491000 tons fragtgods blev transporteret af skibe gennem Nordøstpassagen i 2018, ifølge The Barents Observer.


Det vil jeg nu også tillade mig at kalde ingenting

Det er den mængde en supertanker kan flytte https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/supertanker


Det er ikke voldsomt meget.

Men undrede mig over Jørgens kommentar om, at der ikke er egentlig skibstransport og fortsat alt for meget is.

I august måned kunne man fint benytte Nordøstpassagen, da et stort område i Polarhavet var isfrit.

Kineserne er gået ind på markedet og med en milliard mennesker, skal der i hvert fald flyttes en del gods på verdenshavene i fremtiden. I øvrigt har kinesiske COSCO i hvert fald været aktive i Nordøstpassagen siden 2013.

https://www.scmp.com/news/china/article/1295820/chinese-ship-makes-first-journey-northeast-passage-route-europe
Redigeret d. 05-11-2019 08:49
05-11-2019 09:47
delphiProfilbillede★★★★★
(5359)
Jesper

Jeg mener man har udviklet særlige isbryder skibe til at sejle deroppe. Problemet for et alm. skib er at det kan blive fanget hvis der begynder at fryse mens det sejler deroppe.
06-11-2019 17:23
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(213)
Med hensyn til den sæsonbetonede sejlads kan der af og til opstå problemer deroppe med is først på sæsonen, hvor der må bruges assistance af isbrydere.
Mener også at nogle af de største aktører inden for skibsfart har udviklet særlige klasser af skibe, der bedre kan tackle forholdene deroppe.

Efter midsommer og frem til først på efteråret kan ruten under de nuværende forhold besejles uden de store problemer som andre havområder på jordkloden. Jeg tænker særligt på august i år, hvor der var gunstige forhold for besejling.

Hvor klimaændringer må forventes at skabe ulemper andre steder, kan skibsfarten vise sig at blive begunstiget i forhold til Nordøstpassagen, hvor de ret markante temperaturstigninger i området kan blive en fordel i forhold til skibsruten.

Data fra det russiske meteorologiske institut Roshydromet og amerikanske NOAA slår fast, at vi har haft en varm sommer, hvor der er blevet brudt flere rekorder. Især et område ved Laptevhavet har været op mod 4 grader varmere end normalt.

Derudover er det værd at nævne interessante data fra en af de nyeste rapporter fra Roshydromet, der giver et klart billede af den arktiske amplifikation.

De polare områder i Rusland er blevet næsten 2.3 grader varmere i løbet af de seneste 30 år. Særligt Karahavet tegner for en markant temperaturstigning, hvor gennemsnitstemperaturen var 4.77 grader over normalt fra 1998 til 2018.

Der er ingen tvivl om, at temperaturstigninger i den størrelsesorden vil gøre det mere attraktivt for den internationale skibsfart at benytte ruten, hvilken nogle af de største aktører inden for skibsfarten også har fået øjnene op for.
06-11-2019 17:45
Jørgen Petersen
★★★★★
(2036)
Mærsk har i september måned 2018 som et forsøg sejlet via Nordøstpassagen i et specialbygget containerskib. Det er det første af sin slags som sejler denne vej. Mærsk understreger, at denne tur kun er en prøvesejlars og ikke startskudet på en ny kommerciel rute. Den er gennemført for at undersøge om det kan lade sig gøre og hvad omkostningerne er ved at sejle denne vej.

De oplyser videre at denne rute er mellem 25% og 40% kortere end via Suez-kanalen. Hele artiklen kan læses her:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/containerskib-fra-maersk-gennemfoerer-rejse-gennem-nordoestpassagen
Redigeret d. 06-11-2019 17:46
06-11-2019 19:07
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(213)
Kinesiske COSCO virker til at have set potentialet, når man ser på deres udtalelser angående polarruten og deres aktiviteter deroppe.

Chen Feng leder af marketing- og salgsdivisionen udtaler, ifølge Arctic Today:

Our development strategy is to serve the Polar Silk Road and international trade between the North Atlantic region and the Far East. It is smooth and quick. [1]

14 sejladser har været planlagt af selskabet i år - en markant fremgang i forhold til 2018, hvor der var 8 sejladser. [2]

Der er selvfølgelig et godt stykke vej til de forhold, som man kender fra skibsruter andre steder i verden. Men regner helt sikkert med at se en udvikling i 2020'erne.

[1] https://www.arctictoday.com/chinas-cosco-to-stay-course-on-arctic-shipping/

[2] https://www.highnorthnews.com/en/chinese-shipping-company-cosco-send-record-number-ships-through-arctic

Nu handlede det oprindelige indlæg om gletsjere så vil runde af her.
06-11-2019 20:41
crankProfilbillede★★★★★
(2184)
Jørgen Petersen skrev:
Mærsk har i september måned 2018 som et forsøg sejlet via Nordøstpassagen i et specialbygget containerskib. Det er det første af sin slags som sejler denne vej. Mærsk understreger, at denne tur kun er en prøvesejlars og ikke startskudet på en ny kommerciel rute. Den er gennemført for at undersøge om det kan lade sig gøre og hvad omkostningerne er ved at sejle denne vej.


Til h.. med Mærsk. De er iblandt de allerstørste miljøsvin og klimasyndere på denne planet. Brandbeskat dem og deres massive transport af unødigt crap fra den anden side af jorden. De kunne jo evt. flytte derned med deres butik?



.






Deltag aktivt i debatten Jakobshavn-bræen og Antarktis´Ismasser vokser kraftigt - mens vi foregøgles, at de smelter!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Den minimale/maksimale isudbredelse ved Arktis/Antarktis611-02-2016 22:28
Projekt: Global opvarmning, isen smelter.907-05-2011 17:51
Antarktis falder fra hinanden913-04-2009 10:19
Indlandsisen smelter med rekordfart/ er det alvor?831-05-2008 21:23
Antarktis809-10-2007 09:43
Artikler
Antarktis
Lidegaard og Mernild: Politisk stilstand, mens isen fortsat smelter
NyhederDato
Antarktisk gletsjer smelter 50 procent hurtigere28-06-2011 06:38
Varme fra dybhavet truer isen i Antarktis15-12-2010 09:26
Gletsjerne smelter – og det går hurtigst i Amerika08-12-2010 09:17
Dræberkrabber truer Antarktis' økosystem04-11-2010 09:36
Verdens gletsjere smelter hurtigere22-01-2010 06:57
▲ Til toppen
Afstemning
Hvad mener du om skoleelevernes klimastrejke?

Jeg bakker dem op

Jeg forstår deres bekymring, men de bør tilbage på skolebænken

Det hører ingen steder hjemme

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2019 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik