Husk mig
▼ Indhold

Valg af leverandør af solceller


Valg af leverandør af solceller05-02-2012 22:34
Kristian Østergård
☆☆☆☆☆
(1)
Hej

Jeg har længe gået med tanken om at anskaffe mig et nyt solcelleanlæg, men jeg synes virkeligt at markedet er svært at gennemskue.
Informationsmøder om solceller giver nogle oplysninger, leverandørerne siger noget andet. Der er virkeligt mange nye leverandører af solceller, men mange er nye og ved de hvad de taler om. Jeg har forsøgt at bruge [link til brugerens egen hjemmeside fjernet af admin], her er der flere leverandører, men kan de det jeg søger.
Hjælp, hvad skal jeg gøre?
/Kristian
Redigeret af branner d. 26-06-2012 18:18
05-02-2012 23:15
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Kristian

Du må først sætte ord på, hvad det er, du søger. Det findes i dag så mange forskellige typer af solceller, at du som køber selv må til at stille krav til produktet.

Skal solcellerne kunne intregeres i tagbelægningen?
Hvor stor et anlæg ønskes? (6 kW er maksimum for at kunne bruge nettoafregningsordningen)


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.

Redigeret af branner d. 26-06-2012 18:21
06-02-2012 10:03
Jakob
★★★★★
(9186)
.





Kristian Østergård skrev:Jeg har længe gået med tanken om at anskaffe mig et nyt solcelleanlæg, men jeg synes virkeligt at markedet er svært at gennemskue.
Informationsmøder om solceller giver nogle oplysninger, leverandørerne siger noget andet. Der er virkeligt mange nye leverandører af solceller, men mange er nye og ved de hvad de taler om. Jeg har forsøgt at bruge [link til brugerens egen hjemmeside fjernet af admin], her er der flere leverandører, men kan de det jeg søger.
Hjælp, hvad skal jeg gøre?




Respekt for din vilje til at undersøge markedet. Jeg tror, at de fleste går meget overfladisk til værks, fordi det er vanskeligt stof.
Jeg kommer også til kort, men måske kan vi hjælpe hinanden med at blive lidt klogere.


Tænker du primært på økonomi, og ønsker du at investere så lidt som muligt, så bør du nok læse dette link:
http://ing.dk/artikel/126289-solcelleproducenter-fra-kina-sejrer-sig-ihjel
Citat:
---------------------------
IMS Research har set på tallene, og er kommet frem til, at de kinesiske anden tier producenter i det sidste kvartal af 2011 kun udnyttede 35 procent af deres produktionskapacitet. Et tal, der kan falde endnu længere ned i begyndelsen af 2012, og det vil sætte yderligere pres på priserne.
---------------------------



Men der kan også være mange andre hensyn.
Jeg går meget op i, at hvis solcellerne indeholder sjældne råstoffer/grundstoffer, så skal disse helst kunne genudvindes og genbruges 100% til nye solceller.
Men jeg har endnu ikke set en eneste solcelleproducent bryste sig af, at det er noget, de kan.
Tværtimod har jeg kun set ytringer om, at de er dårlige til det.
Man kan selvfølgelig satse på, at de bliver bedre til det, når solcellerne skal skrottes om 1-5-10-20-30 år?, men jeg synes altså ikke, at det er godt nok, når man satser en stor del af alt det stof, der er på kloden. Det er dog et globalt fremtidshensyn, som du ikke nødvendigvis behøver at tage. Hvis ikke du køber dem, så er der nok bare en anden, der gør det. Det er efter min mening mere et politisk ansvar, hvor politikerne skal overveje grundigt, hvad de bør give tilskud til, og hvad de bør lægge afgift på.

Hvis jeg skulle lægge nogle solceller på mit tag, hvor jeg følte, at jeg godt kunne være stolt af dem, så ville jeg nok umiddelbart vælge silicium fra Tyskland.
Men en følelse er måske ikke så pålidelig, hvis den ikke er baseret på solide fakta.

Dette link bidrager dog med nogle af de fakta, som jeg synes godt om:
http://ing.dk/artikel/126298-staedige-siliciumsolceller-vinder-stadig-over-tyndfilm
Citater:
-----------------------------
Hvis vi kigger på siliciumcellerne, har der været tale om en glidende udvikling. De er langsomt blevet mere effektive, men ikke voldsomt meget ad gangen. Silicium ligger i dag typisk på 17-18 procent og de bedste på omkring 20 procent
---
Siliciumcellerne har været der længe og har bevist, at de virker. Fordelen ved dem er samtidig, at de holder i minimum 25 år, og at silicium er et stof, der er masser af
-----------------------------


Nå ja, virkningsgraden 20% er måske ikke så imponerende, så det er mere det solide og hensynet til sjældne grundstoffer.


Det kan måske også virke lidt rigeligt usikkert at købe dyre nyudviklede produkter, som gerne skal holde godt i flere årtier, men hvor der kun er 2 års reklamationsret, og fabrikken ligger i Kina, og den er i øvrigt ved at gå fallit.
Når man sammenligner med vindmøller og varmepumper, så må det nok også siges at det virker noget slapt, at Energistyrelsen ikke har gjort mere ud af at undersøge og teste de forskellige solcelletyper- og fabrikater.


Jeg kan vist desværre ikke komme det meget nærmere her og nu.


Fik du noget godt med hjem fra informationsmøderne, eller var det også bare nogle sælgere, der gerne ville have solgt deres egne produkter..?




Mere info. om solceller:
http://ing.dk/artikel/126001-her-er-solenergiens-fire-noegleteknologier

Ældre info om solceller:
http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=1242
Redigeret af branner d. 26-06-2012 18:21
06-02-2012 13:38
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Lidt flere solcelletanker og links...


For mit vedkommende, så bor jeg på landet et sted, hvor der er god vind, og der er generelt gode vindforhold i Danmark, hvorimod andre lande er bedre til det med sol.
Jeg tror derfor, at det vil være bedre for klimaet og Danmarks udvikling, at jeg og mange andre satser på danske husstandsvindmøller frem for solceller.

Men jeg må indrømme, at jeg af flere årsager alligevel er fristet til solceller.
Der er ikke noget nævneværdigt nabohensyn.
Der er næppe heller noget bøvl med kommunen. Jeg tror ikke engang, at man behøver at søge om tilladelse?
Der er, så vidt jeg ved, ikke noget med et bekosteligt årligt eftersyn, som man ikke selv må udføre.
Der er kort sagt ikke nær så meget bøvl og besvær som med en husstandsvindmølle.
Når solcellerne først er godt monteret, så kan de nærmest bare passe sig selv, uden man skal bekymre sig om nogetsomhelst.



Lidt mere vedligehold kan jeg måske også godt acceptere med et bevægeligt tracking panel, som jeg godt kan finde plads til.
Men så begynder det nok allerede også at blive mere kompliceret, fordi man skal have en byggetilladelse?
Og det bliver en del mere bekosteligt, og det skal såmænd heller ikke forbavse mig, hvis der senere også kommer krav om et lovpligtigt eftersyn på sådan et panel.

Jeg har forgæves søgt efter panelet, som jeg husker, men det nærmeste jeg kom det er dette, og det er jo ikke meget:

http://ing.dk/artikel/96483-linak-foelger-med-solen
Citat:
-----------------------------
20-30 procent. Så meget kan energiudbyttet fra solceller øges, hvis panelerne følger Solens gang over himlen.

Det kræver, at solcellepanelerne kan både drejes og vippes, og det er her, at Linak kommer ind i billedet med sine aktuatorer.
-----------------------------



Jeg vil prøve igen senere, om jeg kan finde det via nedenstående link.
Meget mere om solceller:
http://ing.dk/emner/solceller?start=0



.
Redigeret d. 06-02-2012 13:39
08-02-2012 16:57
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Der kan måske hentes hjælp her:

http://www.tv2east.dk/​artikler/​forening-solcelleejere-vaekker-​stor-interesse

Forening for solcelleejere vækker stor interesse
08-02-2012 18:23
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Der kan måske hentes hjælp her:

http://www.tv2east.dk/​artikler/​forening-solcelleejere-vaekker-​stor-interesse

Forening for solcelleejere vækker stor interesse


http://www.solcelleejere.dk/


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
RE: Solaredge25-06-2012 14:38
Mikkel Ø Nielsen
☆☆☆☆☆
(7)
Jeg er personligt meget begejstret for Solaredge. Det er lidt dyrere end mange andre løsninger, men bygger også på en enestående teknologi. Her benyttes powerbokse som kan sikre optimal produktion og overvågning af det enkelte panel. powerboksene koster lidt og kommer oveni i prisen i forhold til andre anlæg. Man kan også vælge at have en powerboks tilsluttes 2 paneler.

Samtidigt er det let at tilslutte nye paneler senere hvis man får et ændret behov.

Problem med serieforbundet anlæg
Hvad sker der f.eks om 5-10 år, når ungerne har smidt en sten op på et af panelerne? De resterende paneler er degraderet med 0.8%/år, og de nye paneler man kan købe er 20% mere effektive, og hedder måske nu 350W i samme størrelse, hvad siger inverterens mppt ved en serielt opbygget streng til den situation?

Sådanne problemer undgår man med Solaredge og pengene man giver ekstra kan man i langt de fleste tilfælde tjene hjem i anlægget 30 år levetid.
Solenergi er vejen frem. Jeg foretrækker solceller og invertere fra solaredge.

[links fjernet af admin]
Redigeret af branner d. 26-06-2012 18:24
25-06-2012 16:36
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Det har vist sig, at solcelleanlæg yder mere el, hvis solcellerne kan holde afkølet, hvorfor jeg også har taget kontakt til nogle solcelleproducenter, så der i nær fremtid kan komme solcelleanlæg på markedet, der både kan producere el og varme. Desværre gør sammenbygningen solcelleranlæget tungere, men det problem kan nok løses ved at tænke i andre baner end vandkøling af solcellerne.

Når eller nærmere hvis jeg hører fra producenterne, vil jeg lægge svaret ind her.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.

Redigeret af branner d. 26-06-2012 18:25
27-08-2012 13:15
Mikkel Ø Nielsen
☆☆☆☆☆
(7)
Lyder spændende. Ser frem til mere information, når tid er..


27-08-2012 14:53
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)

Lovende dansk energiopfindelse

Energieventyr: En elinstallatør fra Karise har opfundet en solfanger, som både kan lave elektricitet og varmt vand samtidig, skriver DAGBLADET og Sjællandske.


http://www.sn.dk/Lovende-dansk-energiopfindelse/Faxe/artikel/218651


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
28-08-2012 20:49
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:

Lovende dansk energiopfindelse

Energieventyr: En elinstallatør fra Karise har opfundet en solfanger, som både kan lave elektricitet og varmt vand samtidig, skriver DAGBLADET og Sjællandske.


http://www.sn.dk/Lovende-dansk-energiopfindelse/Faxe/artikel/218651



Det ser ud til, at han også benytter varmen til EL produktion ( se unit på tilknyttet billede )..?
Det er i sig selv interessant.
Men der må så skulle kølervæske i panelerne og trækkes en del rør.
Det bliver måske en halvdyr installation og service.



.
Tilknyttet billede:

01-09-2012 22:20
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Der er for længe siden bevist, at hvis temperaturen i solcellerne kan holdes nede, så producerer solcellerne mere el, hvorfor det kan være en rigtig god ide, at bruge varmen til varmt brugsvand, rumopvarmning mv.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
02-09-2012 10:42
Jakob
★★★★★
(9186)
.





Boe Carslund-Sørensen skrev:Der er for længe siden bevist, at hvis temperaturen i solcellerne kan holdes nede, så producerer solcellerne mere el, hvorfor det kan være en rigtig god ide, at bruge varmen til varmt brugsvand, rumopvarmning mv.



Lidt tyndt, synes jeg. En påstand bliver ikke mere korrekt af at blive gentaget.
Hvis det var så simpelt, så kunne det også være en god idé at bygge hele Danmark ind i et køleskab, fordi det vil give en mindre modstand i EL nettet, så vi kan spare energi.

Du ser forhåbentlig godt, at der skal bruges flere oplysninger og sammenligninger for at vurdere perspektivet.
F.eks. hvor meget stiger effektiviteten, hvad koster det at etablere kølingen, er der miljørisiko, hvad sker der med holdbarheden, og hvad bliver prisen for energien sammenlignet med andre VE installationer.

I øvrigt handler tråden om valg af solcelleleverandør, og den solcelleløsning, som du omtaler, den kan ikke leveres før om nogle år.


Og hvis man ser på pris og tilskud i dag, så er der vist ingen tvivl om, at det allerede er en meget god privatøkonomisk forretning at opsætte solceller på sit hus.
Det beløb, man kan vinde ved at vente på udviklingen, står næppe mål med det beløb, som man vil tabe i tilskud i ventetiden.
Det handler nok mest om tillid til politikerne, at de ikke ændrer tilskudsreglerne midt i afbetalingsperioden. Når tilskud til solceller skal være forholdsvist stort, før danskerne investerer, så skyldes det, at tilliden til politikerne er tilsvarende lille. Mistillid skaber træghed og koster dyrt.
Politikerne har nu sendt solcelleanlæg helt ned på ca. 6 års tilbagebetalingstid for at få folket til at rykke..!



http://www.harald-nyborg.dk/p76000/solcelleanlaeg-6000-w
Citat:
----------------------------------
Du kan vælge mellem et 4000 watt eller et 6000 watt solcelleanlæg inklusiv komplet standard montage.
Solcelleanlægget består af sorte polykrystallinske solcellemoduler, med sort aluminiumsramme og aluminiums montagesæt, EHE-invertere samt uv bestandige kabler.
Solcelleanlæggene er som udgangspunkt vedligeholdelsesfrie og helt uden støjgener. Og med en garanteret minimumseffekt i 25 år, og med en typisk tilbagebetalingstid på ca. 6 år, kan du se frem til mange år med gratis el.

Yderligere information om køb af solcelleanlæg samt produktet findes på solcelleekspert.dk

6000 watt

Kr 94.500,00
----------------------------------




.
11-09-2012 17:57
Jakob
★★★★★
(9186)
.




http://ing.dk/artikel/132099-klimaminister-varsler-aendring-i-solcelleordningen
Citat:
-----------------------------
Klimaminister varsler ændring i solcelleordningen

Regeringen 2020-mål for hvor mange solceller landet skal rumme nås allerede i år. Men det er dyrt for staten og sandsynligvis ikke den bedste måde at udbygge elproduktionen med fossilfri produktion. Derfor varsler ministeren ændring i den privatøkonomiske favorable tilskudsordning.
"Det er ikke noget, der kommer i overmorgen, men heller ikke noget, jeg forventer tager flere år," siger Klima- og energi Martin Lidegaard i dagens Information. Han henviser dermed til en ændring af den økonomisk gunstige tilskudsordning, som har fået antallet af private solcelleanlæg til at eksplodere i løbet af få år.

I dag forventer Dansk Energi, Energinet.dk og Dong i en fælles prognose, at regeringens 2020-mål om 200 MW solceller nås allerede i år. Men prisen er høj. Ejeren af en solcelleanlæg kan nemlig putte to kroner i lommen, for hver kilowatttime solcelleanlægget producerer.
Det skønnes, at staten dermed mister et provenu på 135 mio. kroner i 2012. Sammenlignet med strøm fra vindmøller, koster strøm fra solceller staten to til tre gange så meget i tilskud.
-----------------------------




Ja, det må jo komme, og nu ved vi, at det sandsynligt sker indenfor et år.
Usikkerhed er skabt, og derfor er de nuværende budgetter fra solcelleleverandører ikke pålidelige mere.
Man må forvente, at markedet nu vil bremse hårdt op.

Må det være tilladt at benytte udtrykket "amatørøkonomer"..?

Kunne finansministeriets embedsmænd virkelig ikke have udformet tilskud til solceller på en lidt smartere måde, så de undgik at svigte alle de mennesker, som nu har købt solceller i tillid til, at en seriøs stat selvfølgelig ikke skalter og valter med de tilskud, som almindelige småsparer har baseret deres investeringer på..?

Som jeg ser det har samfundet nu fået solceller til en for høj pris, og folket er bliver snydt, og tilliden til politikerne får endnu et knæk.
Det er heller ikke god behandling af de virksomheder, som har gearet sig efter de nuværende tilskudsregler til solceller.
Men når det frie marked og banditter i habitter ikke kan skabe tilstrækkeligt mange økonomiske bobler, så er det da godt, at vi har politikerne, som kan bruge skatteydernes penge på at hjælpe til.

Det er selvfølgelig nødvendigt at gribe ind, men burde det ikke have været til at forudse, at det er noget rod..?
Og vidste de ikke allerede da de besluttede tilskudsreglerne for solceller, at vindstrøm fra landvindmøller er langt mere økonomisk at producere..?
Og burde man ikke på forhånd have indset, at de alt for gode solcelletilskud også skader vindmøller, fordi nogle borgere med gode vindforhold nu i stedet har købt solceller, fordi det var nemmere og økonomerne havde regnet ud, at det også var billigere..?
Det er nok også indlysende, med den måde, som nettoordningen virker på, at borgerne nu uhensigtsmæssigt vil blive straffet, hvis de har købt et af de bedste og mest holdbare solcelleanlæg på markedet, mens de der har købt det billigste skrammel produceret uden miljø- og råstofhensyn, de vil blive belønnet.

Hvad om staten selv var trukket i arbejdstøjet og havde undersøgt mulighederne for at leje billige pladser til solpaneler hos borgerne..?
Det havde nok været billigere ( bedre statsøkonomi ), skabt færre borgerfrustrationer, og så kunne det have været styret præcist indtil de åbenbart saliggørende 200 MW var nået, og ingen kunne med rette have følt sig snydt.
Tilmed havde staten kunnet få et værdifuldt og omfattende datamateriale at lave statistik på i forhold til solcelletype, ydelse, holdbarhed og leverandør osv.

Men hvad man end kan tænke sig, så må vi bede om lidt mindre økonomisk og miljømæssig dårskab, når statens penge i fremtiden skal anvendes til den livsvigtige omstilling til vedvarende energi.




.
11-09-2012 18:37
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
Det værste er at kommunerne også har udnyttet situationen og sat mange mw op.

Problemet ved specielt kommunerne er at de ikke kan trække energiafgifterne fra i bloktilskudet.

Et nedsat energiforbrug - blev derfor til et merforbug på driften - bare et andet sted. For borgerne får ikke pengene tilbage igennem lavere kommunalskat.

Og tilbage står staten med manglende indtægter fra energiafgifterne, der alene kan dækkes af flere afgifter på borgerne.

Kommunernes investeringer i solenergi har dermed alene øget kommunernes bureaukrati - og vil nu øge statsafgifterne for borgerne.

Et vanvid uden sidestykke...
11-09-2012 19:45
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
pifpafpuf skrev:
Det værste er at kommunerne også har udnyttet situationen og sat mange mw op.

Problemet ved specielt kommunerne er at de ikke kan trække energiafgifterne fra i bloktilskudet.

Et nedsat energiforbrug - blev derfor til et merforbug på driften - bare et andet sted. For borgerne får ikke pengene tilbage igennem lavere kommunalskat.

Og tilbage står staten med manglende indtægter fra energiafgifterne, der alene kan dækkes af flere afgifter på borgerne.

Kommunernes investeringer i solenergi har dermed alene øget kommunernes bureaukrati - og vil nu øge statsafgifterne for borgerne.

Et vanvid uden sidestykke...


Dyrt - tja, men for hvem ?

Nettoafregningsordningen gør at de, der har råd, kan opsætte solceller, de sparer så energiafgifter, transportudgifter mv. , men mon ikke de manglende "indtægter" i staten, elselskabet bliver lagt over på dem, der ikke har råd til solceller - den bedste beskrivelser er vel en omvendt Robin Hood.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
11-09-2012 22:18
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
Boe,

Jeg er slet ikke uenig!

Men når vi som privatpersoner forsøger at 'løbe fra regningen' ved at handle over grænsen eller sætte solceller op - så ved vi godt at vi borgere, krone for krone, bliver udbyttet af staten på anden vis. Pengene skal i kassen.

Kommunerne derimod skaber, med solcelle investeringerne, rum for ØGET offentlig forbrug og dermed yderligere udbytning af borgerne.

Og jeg tror faktisk ikke at borgerne i kommunerne ser på solceller som de ser på p-afgifter - som en øget indtægt til kommunen - men det er det, og intet andet.

For hver solcelle kommunen sætter op - stiger skattetrykket tilsvarende. For hver solcelle en privat sætter op omlægges skatterne bare. (og det kan være svært nok!)
12-09-2012 22:46
Jakob
★★★★★
(9186)
.



@pifpafpuf


Jeg synes nok nærmere, at det trods alt må være en formildende omstændighed i det omfang staten snyder kommunerne for tilskud i stedet for at snyde småsparer.
Ved du, hvor mange af de 200 MW solceller, der er ligger i offentligt regi..?



.
RE: Ændring af solcelletilskud rammer 20.000 familier13-09-2012 12:11
Jakob
★★★★★
(9186)
.




http://ing.dk/artikel/132104-se-hvem-i-danmark-der-er-vildest-med-solceller
Citater:
------------------------------
Danskerne er vilde med solceller. En helt ny opgørelse fra Energinet.dk viser, at 23.000 familier nu producerer solstrøm fra solcelleanlæg med en samlet effekt på 112 MW.
--
De allerfleste anlæg er sat op i år, hvor alene 20.000 nye solcelleanlæg med en samlet kapacitet på 100 MW er kommet op på tagene.
--
Vurderingen fra brancheorganisationen Dansk Energi er, at der vil være 30.000 anlæg ved årets udgang.
------------------------------





Det drejer sig altså om ca. 20.000 familier, som vil blive ramt direkte på pengepungen, når tilskud til solceller bliver mindre.
Det fremgår ikke, at kommunale institutioner skulle være omfattet af nettoordningen.


Men hvad så, når disse 20.000 familier i fremtiden skal have udbetalt mindre tilskud pr. produceret kWh.
Hvordan kan man styre det..?
Det må nok blive nødvendigt at kunne aflæse præcist, hvad familiens solceller producerer.
Men det kan de nuværende EL-målere vel også klare..?
Eller bliver det en ekstra lille "ups", de får i sidegevinst fra det politiske lovsjuskeri, at de også skal købe en ny ekstra EL-måler..?




.
13-09-2012 14:21
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
Jakob,

Jeg har ikke så meget imod tilskudsordninger. De er velkendte instrumenter til at øge investeringer i en tid med arbejdsløshed. Og kan, som du nævner det, stoppes.

Problemerne, som jer ser det, er den afgift, der er på energi (op til 80%). Substituere vi os bort fra disse afgifter , igennem hjemmedestillation eller hjemme mw produktion, så kommer staten ud med et varigt tab.

Hvis en decentral offentlig myndighed skaber sig råderum til øget bureaukrati igennem egen produktion af el/varme - så stiger skattetrykket for borgerne.

I Frederiksværk skal jeg nu se på et sådan anlæg hver gang jeg kører ind i byen - de kunne lige så godt have sat en p-automat op.

Same same.
14-09-2012 23:55
Jakob
★★★★★
(9186)
.





Som jeg ser det, er der tale om et planøkonomisk initiativ udført lidt for meget som et liberalistisk korstog og jubeleventyr.
Planøkonomisk bruger man skatteydernes penge på at fremme det frie kapitalistiske marked for solceller til private danskere.
Man gør det tilsyneladende åbenbart ud fra ideologiske principper om, at private selv bedst ved, hvilke solceller der skal købes, og hvem der skal levere varen.

Det betyder, at hver familie har brugt masser af tid på at sætte sig ind i fabrikater, solcelletyper, installation og leverandører osv., noget en flok håndplukkede ingeniører ville have haft langt bedre forudsætninger for at gøre klogere i samfundets interesse.
Borgerne kunne så have fået 2-3 forskellige tilbud fra staten, og staten kunne købe stort ind og derved minimere prisen i forhold til kvalitet.
Selvom planøkonomi for nogle er et fy-ord, så mener jeg, at vi må erkende dens nødvendighed og realitet og så ellers se at blive dygtigere til at planlægge.
Det er for mig at se utvivlsomt den røde værktøjskasse, der bedst kan skabe resultater for den grønne politik. Men alt det kraftige værktøj skal selvfølgelig bruges og bruges klogt, hvis det skal lykkes.

Jeg vil også gerne benytte lejligheden til at underbygge min teori om, at mange nu har købt solceller i stedet for vindmøller, fordi det var nemmere og tegnede til at blive privatøkonomisk billigere at dulme sin dårlige samvittighed på den måde.
Det er mest jyder og vestsjællændere, der har købt solceller ( se tilknyttet billede ), og det har måske været ud fra en naiv forhåbning om, at de så har deres på det tørre og kan slippe for vindmøller. Altså en vis sammenhæng i retning af, at dem med gode vindforhold, de har nu købt solceller. Jeg var selv på vej til at gå i den fælde.
Men hvis man alligevel skal til at opstille en vindmølle, så vil det være en fordel at bruge pengene dér frem for at have en stor del anbragt i solceller.
Vi ved ikke, hvad der sker med nettoordningen, men som den er nu, så er 6 kW VE max., og således vil 4 kW solceller spærre for, at man kan opstille en vindmølle større end 2 kW.
Har jyden installeret et 6 kW solcelleanlæg, så må man derfor forstå, at han ikke også kan rejse en vindmølle. Han har jo allerede opbrugt sin tilskudskvote...






http://ing.dk/artikel/132104-se-hvem-i-danmark-der-er-vildest-med-solceller
Tilknyttet billede:

29-09-2012 18:49
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Shh.... de arbejder.


http://ing.dk/artikel/132548-regeringen-vil-slukke-for-lyset-til-solcelleanlaeg
Citat:
-------------------------------
Regeringen vil slukke for lyset til solcelleanlæg

Den populære solcelleordning har taget overhånd, mener regeringen. Derfor planlægger en lukket arbejdsgruppe nu, hvordan de attraktive fordele ved solcelleanlæg kan fjernes. Organisationer er fortørnede over lukketheden.
-------------------------------




.
20-10-2012 13:12
Jakob
★★★★★
(9186)
.





Det må blive Klimaministerens trøst, at folk fortsætter med at købe solceller, selvom han har varslet, at tilskudsreglerne skal ændres, så solceller bliver dyrere at eje.
Når folk er blevet oplyst om risikoen, så er de selv ude om det.


Husejere står i kø for at få solceller
ing.dk/artikel/133202-husejere-staar-i-koe-for-at-faa-solceller
Citat:
--------------------------------
Solcelleanlæg er blevet så populære hos de danske husejere, at ventetiden på behandling af deres ansøgninger om godkendelse til en nettomålerordning til solcelleanlæggene nu er oppe på tre måneder.

Det drejer sig om så mange ansøgninger, at Energinet.dk har sat ekstra personale til at behandle ansøgningerne
--------------------------------




Jeg tror måske, at det går lidt for hurtigt med evalueringen.
Men efter sådan en succes kan man da heller ikke undre sig over, at Klimaministeren nu vil slå sig på at eksportere det "geniale" koncept.






http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/10/18/230054.htm
Citater:
-----------------------------------------
FN er ikke nok: Klimaminister vil kæmpe land for land
19. okt. 2012 06.45 Politik Opdat.: 19. okt. 2012 08.49

Vi skal kæmpe for klimaet land for land. Det mener regeringen, som vil gå meget mere direkte frem, når kulkraft og olie skal forvandles til vindmøller og solceller.

- Vi er simpelthen nødt til at påvirke nogle af de store lande, som udleder meget CO2, til at få omlagt deres energisektor. Derfor har vi nu indledt en række strategiske samarbejder med Kina, Vietnam, Mexico og Sydafrika, siger klimaminister Martin Lidegaard.

- Vi har i mange år brugt mange kræfter og meget krudt på at skubbe til de internationale klimaforhandlinger i FN. Det vil vi fortsætte med - med den strategi kan ikke længere stå alene.
--
- Vi kan sige: Vi ved, hvordan man laver grønner energisystemer, uden at de bliver dyrere. Og I bliver mindre afhængige af de fossile brændstoffer, som stiger i pris hele tiden. Det er der en stor efterspørgsel efter derude, siger Martin Lidegaard.
-----------------------------------------






Angående valg af solcelleleverandør, så har der den senere tid været et par tekniske advarsler, som det nok kan være fornuftigt at tage hensyn til. Den ene handler om brandslukning, at brandfolk risikerer at få stød, når de skal slukke brand i tagkonstruktionen. Det andet er, at solcellerne kan være for tunge til taget, og forankringen kan gøre taget utæt.




.
21-10-2012 12:29
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Er der da ikke nogle designere/arkitekter/ingeniører,som kan lave en solcellekonstuktion,som bedre kan tilpasses de eksisterende tage/tagkonstruktioner,det gælder både materialer og farver?

Jeg synes,det ser rædsomt ud med alle de tage,som bliver overplastret med solfangere uden hensyntagen til tagstenenes/pladernes udformning og farve.
Redigeret d. 21-10-2012 12:32
31-10-2012 16:10
Lars Andersen
☆☆☆☆☆
(1)
Hej. Er der nogen der ved noget om Harald Nyborgs Solceller. Om eks. kvaliteten er iorden. De skriver jo selv det er kvalitet, men......hmmmm
09-11-2012 18:53
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Lars Andersen skrev:
Hej. Er der nogen der ved noget om Harald Nyborgs Solceller. Om eks. kvaliteten er iorden. De skriver jo selv det er kvalitet, men......hmmmm


Jeg ved det ikke. Men det er vist ikke dem selv, der står for det. De linker i hvert fald til: http://solcelleekspert.dk/

Vi mangler en positivliste fra Energistyrelsen, men den er nok ikke så nem at skrive.



.
09-11-2012 18:56
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Men nu står det da i det mindste klart hvilke partier, der står helhjertet bag den alt for dyre tilskudsordning til solceller.


http://ing.dk/artikel/134015-borgerlige-ministerens-solcelle-loeftebrud-er-uspiseligt
Citat:
------------------------------
Venstre og de Konservative lover nemlig at blokere et nyt forslag fra regeringen, som ville gøre solcelleejerne mindst 100.000 skattefri kroner fattigere i løbet af de 25 år, som deres solcelleanlæg forventes at virke.
------------------------------


Rigtig ærgerligt efter min mening, at vi nu ikke mere ser grønne mennesker med solceller på deres tage, men nærmere Venstres og De Konservative vælgeres samfundsnasseri.
Jeg synes stadig, at det er helt ufatteligt deprimerende, at vi i Danmark ikke er blevet bedre til at organisere og iværksætte en tilskudsordning.
Med sådan en start på energiforliget, så må man i sandhed grue for, hvad mere der viser sig indtil 2020.




.
12-01-2013 07:02
Jakob
★★★★★
(9186)
.





Angående valg af solcelleleverandør, så har der den senere tid været et par tekniske advarsler, som det nok kan være fornuftigt at tage hensyn til. Den ene handler om brandslukning, at brandfolk risikerer at få stød, når de skal slukke brand i tagkonstruktionen. Det andet er, at solcellerne kan være for tunge til taget, og forankringen kan gøre taget utæt.


Nu er der kommet en montagevejledning, som skal sikre, at tagene kan bære vægten:

http://www.tvmidtvest.dk/indhold/tage-skal-forstaerkes-til-solceller
Citat:
---------------------------------
Tage skal forstærkes til solceller
En ny montagevejledning fra Teknologisk Institut slår nu fast, at det ikke er sikkert nok at sætte solceller fast direkte i spær og lægter. Det er ellers blevet gjort i mange tilfælde under sidste års solcelleboom.
---------------------------------


Skal man være positiv, så må man vel bare sige bedre sent end aldrig.



Men når jeg tænker efter, så kan jeg faktisk ikke mindes, at et politisk energiprojekt for omstilling har været så ugennemtænkt og dårligt planlagt.

Energiministeren siger selv, at solceller er fem gange dyrere for samfundet end vindkraft.
Hvorfor hastede det så med at indføre store tilskud til solceller..??
Han kunne da bare i stedet have opstillet nogle vindmøller, mens solcelleboomet blev bedre forberedt.
Den primære begrundelse for nu at benytte tilskud til at hjælpe solceller ud på markedet er, at der skal være en produktion for at få virksomhederne til at udvikle produktet.
Over længere tid og med måde er det uden tvivl et godt argument. Men man bør så måske lige overveje, hvor meget god og bæredygtig udvikling, der egentlig er kommet ud af, at vi lyn hurtigt har købt masser af billige restlagre fra kinesiske fabrikker, som mest sandsynligt er på vej til at gå konkurs.




.




Deltag aktivt i debatten Valg af leverandør af solceller:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Nye solceller der udnytter 100% af alt lys1324-02-2024 10:25
Nye utrolige fremskridt inden for solceller1708-08-2023 14:30
Solceller på private ejendomme007-08-2014 16:02
Solceller og læringskurven1509-07-2014 21:13
Valg af solceller1622-12-2012 21:17
Artikler
Solceller
De nye konjunkturer for solcellerne
Solcellerne
NyhederDato
Prisen på solceller styrtdykker14-05-2011 22:01
Solceller frem med 110 procent19-03-2009 06:04
Stort prisfald på solceller i vente12-12-2008 07:29
Los Angeles vil dække byens tage med solceller04-12-2008 05:44
Gennembrud for solceller?01-12-2007 14:41
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik