Klimadebat.dk | Dansk forum om klima og energi 

Oprettelse | Kodeord?
12. februar 2012, 11:31 English

Kyoto-aftalen

Debat > Andet > Opgaver og eksamen > Kyoto-aftalen

11-12-2008 15:24Kyoto-aftalen
danger

Ingen avatar

Rank: 0/5
(3)

Hej

Er der nogen, der kan finde nogle aktørers holdning til Kyoto-aftalen - med fokus på USA.
11-12-2008 16:39
Mikkel R

Ingen avatar

Rank: 3/5
(566)

Hejsa
Kan du ikke uddybe lidt hvad du mener? Snakker du om USA frem til næste aftale i København (COP15) eller historisk mht. Kyoto?

Sådan lidt hurtigt var det Al Gore der på vegne af USA forhandlede sig frem til, at de skulle reducere deres udslip af CO2-ækvivalenter med 7% under 1990 niveau ved udgangen af 2012. Det var i 1997. Samme år nedstemte senatet beslutningen med stemmerne 95-0. Dvs. ikke engang Demokraterne stemte for. Daværende præsident Clintion slap så for reelt at tage stilling og underskrive protokollen som officel USA-politik. Bush tog så i 2001 beslutningen om helt at trække sig fra Kyoto hvilket egentligt blot betyder, at han ikke ville genfremstille den for senatet til godkendelse.

Årsagerne er mange - men en af dem er den fundementale forskel imellem de virkemidler der skulle benyttes. Her ville amerikanerne heller langt mere forskning og andre tiltag end at lege med CO2-kvoter og faste mål for enkelte lande der uundgåeligt vil påvirke verdenshandel.
Du kan læse om gennerelle forskelle imellem USA og Europa i et indlæg jeg har skrevet her i denne tråd samt kritik af Kyoto; Kyoto – ikke andet end varm luft og endeligt lidt mere i et svar til Mernilds Klumme her. Den sidste er dog i vid grad gentagelser af de to første omend fremlagt på en lidt anden måde.

Men som sagt indledningsvist vil det hjælpe om du præciserer dit spørgsmål.
11-12-2008 18:28
danger

Ingen avatar

Rank: 0/5
(3)

Jeg skal skrive en opgave, hvor jeg skal analyse udvalgte aktørers holdning til Kyoto-aftalen - med særligt fokus på USA.
Jeg har så problemer med at finde nogens holdning til Kyoto-aftalen, da det jo er mange år siden den blev indgået.
Det ville være perfekt, hvis I kunne finde en kilde, der sagde noget om det!
13-12-2008 16:51
miljoegrisen

Rank: 2/5
(244)

Hej 'danger' smiley

Jeg har fundet den her:
USA og Kyoto-protokollen

Det er vidst universitets opgave. så måske den er for svær.

Send svar Nyt emne

Har du en holdning til dét, du lige har læst? Vi er altid på udkig efter flere aktive debattører og ser frem til, at du også bliver en del af debatten! Selv små indspark bidrager til en levende diskussion ...

Seneste debat

Gæsteafstemning

Information

Klummen

Nyt fra Ing.dk

Copyright © 2007-2012 Klimadebat.dk | Dansk forum om klima, energi og global opvarmning Klimadebat.dk på Facebook