Husk mig
▼ Indhold

Billig miljøvenlig strøm tak..!

Side 4 af 4<<<234
06-08-2022 18:46
Jørgen Petersen
★★★★★
(4196)
Der er en årsag til at de fossile energikilder bruges som aldrig før og det er prisen.
Tilknyttet billede:

06-08-2022 22:17
Jakob
★★★★★
(8693)
­

Lave eltimepriser kan findes via dette link:

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/DK/Hourly/?view=table

Hvis man ønsker at tjekke, om der faktisk er sammenfald imellem grøn elproduktion og lave eltimepriser, så kan denne side måske være til hjælp:

https://www.energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=de&c=DK&stacking=stacked_absolute_area&source=all&interval=month

Billedet kan evt. kompliceres af eksport, et hurtigt faldende forbrug og kulkraftværker, der ikke kan skrue hurtigt ned.
Men selvom strømmen ikke ser ud til at være helt grøn på det billigste tidspunkt, så kan det måske alligevel være fornuftigt at bruge den, da den ellers vil gå til spilde og både kulkraftværket og vindmøllen vil lide et større økonomisk tab.

­
06-08-2022 22:41
Jakob
★★★★★
(8693)
­

Jakob skrev:
­

Jeg mener nok, at tiden er inde til, at vi gør tariffer og afgifter progressive i forhold til eltimeprisen.

Jeg vil ikke lægge mig fast på en skala, men jeg forestiller mig, at når eltimeprisen er nul, så skal alle afgifter også være nul, så strømmen reelt bliver gratis.

Det betyder, at prisen til andre tider bliver højere, og det vil tilsvarende øge det positive økonomiske incitament til at bruge strømmen, når den er grøn og billig.

­

Ja, det var da dette interessante forslag, vi kom fra.!

Hvis man kender elforbruget og elprisen, så må det nok være pære let at omdanne en fast afgift til en procentuel skala.

Men fordi elpris og forbrug varierer, vil der være behov for at opbygge lidt buffer og løbende at kunne justere procentsatsen, alt efter om produktionsprisen på strøm generelt går op eller ned.

Det kan vel ikke være så svært endda.?

­
07-08-2022 12:14
Jørgen Petersen
★★★★★
(4196)
Problemet er fortsat, at vi ikke er ærlige overfor hinanden. Vi går således og bilder os selv ind, at sol- og vindenergi er billig energi. Dette passer bare ikke for sol- og vindenergi kan ikke klare sig i konkurrence med de traditionelle energiformer.

Problemerne med de ustabile energi former som sol- og vindenergi er voldsomme og nærmest umulig at løse. I Danmark er vi så heldige, at vi bor relativt tæt på Norge, som kan levere masser af vandkraftstrøm, når vi mangler strøm. Så heldige er det ikke alle der.

Sagt lige ud så kan Norge og de andre bjerglande ikke levere strøm til hele Europa når vinden ikke blæser og solen ikke skinner.
Tilknyttet billede:

Side 4 af 4<<<234

Deltag aktivt i debatten Billig miljøvenlig strøm tak..!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Strøm ud af den blå luft223-10-2019 18:38
Er fyringsolie for billig..?002-07-2016 17:21
Vindmølle-icon for billig strøm7624-06-2012 22:49
Miljøvenlig teknologi026-05-2010 18:07
CO2-fri strøm2108-05-2009 11:24
NyhederDato
Bakterier kan skabe klimavenlig strøm25-05-2011 07:31
Elbiler får strøm på farten01-11-2010 06:18
Drager skal skaffe billig strøm fra 10 km's højde25-05-2010 08:22
Grøn strøm ud af mørket29-04-2009 06:09
Billig olie lammer den grønne revolution06-01-2009 07:45
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik