Husk mig
▼ Indhold

Billig miljøvenlig strøm tak..!



Side 1 af 4123>>>
Billig miljøvenlig strøm tak..!27-12-2021 12:58
Jakob
★★★★★
(9293)
­





23. dec 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/din-elregning-december-er-1000-kroner-dyrere-end-sidste-aar
Din elregning for december er 1000 kroner dyrere end sidste år
--
Det er ikke gratis at vaske juledugen, føntørre hår og bage småkager for tiden.
For lige nu er elpriserne historisk høje, og onsdag skulle du som forbruger betale fem kroner og 40 øre for en kilowatttime inklusive afgifter.
Til sammenligning var den gennemsnitlige forbrugerpris for en kilowatttime på 2,09 kroner i 2020.


Elprisen er nu så høj, at det begynder at gøre ondt.

Hvad kan vi gøre..?

I mine øjne er eksperternes råd nærmest nytteløse:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/elpriserne-er-rekordhoeje-her-er-hvad-du-kan-goere-som-forbruger



Umiddelbart er der nok ikke så meget at gøre, når der hverken er vind, sol eller nedbør.

Og umiddelbart er der slet intet at gøre, når Elselskaberne sælger strøm til en konstant pris uanset, hvad strømmen reelt koster.


Eksisterer der et Elselskab, som sælger strøm til private ud fra elmarkedets øjeblikkelige og reelle EL-pris..?

Det mener jeg, at de alle burde gøre, men jeg har intet fundet.



Jeg kunne sagtens langtidsstege julemiddagen nogle uger før jul, og jeg kan sagtens vente nogle uger med at vaske juledugen.
Det er intet problem for mig at flytte en stor del af forbruget. Men hvorfor skulle jeg dog det, når jeg ikke får andet ud af det, end at det bliver billigere for andre at bruge fossilstrøm juleaften..??

Jeg vil også gerne installere en varmepumpe, så jeg kan hjælpe med at forbruge den billige strøm, og når den så bliver for dyr og sort, så kan jeg starte mit pillefyr. Men fordi elprisen i mit private hjem ikke følger markedsprisen, så har jeg intet økonomisk incitament til at starte denne hybridinstallation på mit centralvarmeanlæg.

Jeg har også mulighed for at lagre noget varme, hvis jeg f.eks. varmer noget gulv ekstra op, når strømmen er billig. Men når strømmen aldrig er billig, så er der heller intet incitament til at lagre energien.
Min bolig har desuden et større potentiale for varmelagring, som af samme årsag ikke er udnyttet.


Ikke nok med, at det er uretfærdigt, at private på den måde afskæres fra økonomien i virkeligheds klimakamp, men det virker også umådelig dumt af et Folketing, som ønsker grøn vækst.




Bliver det nogensinde til noget..?

Opstillingen af landvindmøller, som virkelig kan give danskerne billig vindstrøm, er gået i stå, fordi Dan Jørgensen endnu ikke har fundet et brugbart koncept for opstillingen.
I stedet får vi havvind og kunstige øer, som er dyrere og mindre bæredygtige, og han har store forhåbninger til, at Power to X vil hæve bundprisen på vindstrøm betydeligt, fordi der kan produceres flydende brændstof til de flyvende turister.
Det hjælper blot ikke de almindelige danskere, som bare gerne vil drive en økonomisk husholdning, hvor de ikke betaler for andres klima- og miljøskadelige luksus.





­
27-12-2021 16:23
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Vindmøllestrøm er bare ikke billig strøm når man indregner alle udgifterne til ekstra ledningsnet og backupkapacitet med mere.
27-12-2021 22:32
Jakob
★★★★★
(9293)
­




Denne tråd handler primært om at give private EL-forbrugere nem adgang til en variabel elpris på timebasis.

Med en EL-måler, som kan vise den momentane elpris og forbindes til et modul, som trådløst automatisk kan tænde eller slukke forskellige enheder alt efter, hvordan elprisen udvikler sig på timebasis.







Prisen på strøm reguleres ikke af, hvor mange udgifter Jørgen Petersen mener, at vindmøller skal pålægges.

Elprisen reguleres ganske grundlæggende af udbud og efterspørgsel:

https://elpris.dk/#/article/faste_og_variable_priser
En "veldefineret elbørs" kan f.eks. være Nord Pool. Her sker en daglige notering af elprisen, der fastsættes af udbud og efterspørgsel på elbørsen.




Derfor burde det i denne forbindelse være ganske enkelt at forstå, at elforbrugerne kan få mere billig vindstrøm, hvis der opstilles flere landvindmøller i Danmark.





­
27-12-2021 22:47
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Med en EL-måler, som kan vise den momentane elpris og forbindes til et modul, som trådløst automatisk kan tænde eller slukke forskellige enheder alt efter, hvordan elprisen udvikler sig på timebasis.


http://xqw.dk/a2019/MPC_SmartEnergySystems.pdf
28-12-2021 17:10
Jakob
★★★★★
(9293)
­




Variable elpriser i de private boliger bør indføres før vi begynder at klimarenovere boliger.
Det er vigtigt for bygherren, så han kan se, at der er mulighed for at spare penge på f.eks. energilagring og hybridløsninger til centralvarme.
Så ja, alle steder, hvor det ikke er for sent, haster det.!


I stedet valgte politikerne at give en fed rabat på strøm til elvarme, og det er vel at mærke en rabat, som også gælder for fossilstrøm.
Og man gav tilskud til at fjerne kedler, som kunne have fyret med træ og dermed erstatte dyr fossilstrøm til opvarmning.


Og når fossilstrømmen så på trods af en svimlende rabat alligevel bliver for dyr for borgerne, så skifter Klimaministeren kasket og agerer socialminister på klimaets og skatteydernes bekostning:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/nu-er-der-hjaelp-hente-hvis-varmeregningen-vaelter-budgettet-det-er-et-godt
Med et nyt udspil vil regeringen give en økonomisk håndsrækning til dem, der rammes hårdt af de stigende elpriser.




Variable elpriser i de private boliger kan måske ikke løse dette problem fuldstændigt.
Men det må være et vigtigt bidrag til at få brugt den billige vindstrøm på en god måde.
Det vil nok også skabe mere velvilje i forhold til opstillingen af landvindmøllerne, når borgerne kan mærke deres gavnlige effekt i budgettet.
Samtidigt vil det reducere efterspørgslen på den dyre fossilstrøm, og når efterspørgslen sænkes, så sker der det samme med prisen.

De gavnlige effekter burde være til at få øje på.


Hvem kan det skade.?
Hvorfor er det ikke blevet til noget endnu.?





­­
28-12-2021 20:55
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Ingen ønsker at være nabo til en stor vindmølle. Derfor er der stor modstand i mod disse vindmonstre.
28-12-2021 22:55
Jakob
★★★★★
(9293)
­




Jørgen Petersen skrev:
Ingen ønsker at være nabo til en stor vindmølle. Derfor er der stor modstand i mod disse vindmonstre.


Nej, du er ikke den kvikkeste myre i tuen, så du får et vink mere med vognstangen:

Denne tråd handler primært om at give private EL-forbrugere nem adgang til en variabel elpris på timebasis.






­
28-12-2021 23:54
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob


Det du efterspøger det er der da el-selskaber som tilbyder. Modstrøm f.eks. der kan man købe strøm til den aktuelle pris på Nordpool. Og de møller selskabet aftager strøm fra, skal der, så allokeres en vis kapacitet til dit forbrug. Det mener kan 'købes i markedet'. Men hvad så når møllerne ikke forsyner og akkumuleringssystemerne i huset er løbet tomme tar' du så en ekstra trøje på??
29-12-2021 09:38
Jakob
★★★★★
(9293)
­




delphi skrev:
Det du efterspøger det er der da el-selskaber som tilbyder. Modstrøm f.eks. der kan man købe strøm til den aktuelle pris på Nordpool. Og de møller selskabet aftager strøm fra, skal der, så allokeres en vis kapacitet til dit forbrug. Det mener kan 'købes i markedet'. Men hvad så når møllerne ikke forsyner og akkumuleringssystemerne i huset er løbet tomme tar' du så en ekstra trøje på??




Med nem adgang mener jeg, at der skal medfølge eller kunne tilkøbes en styring, som kan indstilles, så den automatisk kan starte mit pillefyr og andre ting, når elprisen bliver højere, end jeg vil betale.

Det er jo ikke nem adgang, hvis jeg skal aflæse måleren eller gå på internettet hver time for at holde øje med elprisen.


Hvis jeg vil gøre det manuelt, så kan jeg også vælge fastbrændselsfyr, brændeovn eller ja, termotøj.
Jeg har desværre ikke et større varmelager at sætte i spil endnu, og ej heller en elbil.


Jeg må indrømme, at elselskabernes tilbud stadig er en jungle for mig. Jeg har godt set, at Modstrøm tilbyder timeafregning, men kun hvis elmåleren er indrettet til det.
Og så er der det med prisen. Den burde jo være nem at overskue, når vi har https://elpris.dk/
Men der er Modstrøm 1 kr dyrere pr. kWt end f.eks. Aktiv Energi.
Og så kan jeg ellers bare gå igang med at ringe til en hel stribe elselskaber for at finde ud af, hvad de kan.


Jeg tænker også, at hvis det er muligt, så må der være flere, som kører med det, og man skulle tro, at de gerne ville fortælle om det. Men hvor er de.?

Endelig savner jeg også politisk opbakning til systemet. Jeg er tæt på at mene, at timeafregning bør doktrineres og i hvert fald forstærkes med afgifter til fordel for miljø og klima. Men indtil videre har jeg desværre kun set politisk chikane.



­
29-12-2021 17:35
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Med nem adgang mener jeg, at der skal medfølge eller kunne tilkøbes en styring, som kan indstilles, så den automatisk kan starte mit pillefyr og andre ting, når elprisen bliver højere, end jeg vil betale.


Det er tilgængelig i markedet. Jeg har stiftet bekendtskab med de systemer som kan det du efterlyser. Men det hele drukner i alle de salgstiltag el-selskaberne løbende kører på banen.

Det som DTU-compute vil forsøge er at smart-grid-systemet til forskellige registreringer i dit hjem at bestemme de fremtidige forbrug, 1 time frem og 24 timer frem og så løbende indsætte de kapaciteter der er til rådighed så man får mest forbrug direkte fra møller og solceller.
03-01-2022 00:30
Jakob
★★★★★
(9293)
­



Ja, der er blevet arbejdet på det, og det burde faktisk være på plads:


Hvad er flexafregning?
https://elpris.dk/#/article/flexafregning
Netvirksomhederne skal sikre, at der inden den 31. december 2020 findes fjernaflæste elmålere (smart meters) hos alle slutbrugere.
Fjernaflæste målere gør det muligt, at slutbrugeren kan afregnes på baggrund af det faktiske forbrug i den time, hvor strømmen bliver forbrugt. Det har betydning, da strømmen ikke har den samme pris hele døgnet.
--
Beslutningen om at erstatte de nuværende elmålere med fjernaflæste elmålere er truffet af Folketinget på baggrund af EU-lovgivning.
Danmark har et mål om at være CO2-neutral, og det kræver blandt andet, at der omstilles til en mere bæredygtig energiproduktion.
For at opnå dette formål skal slutbrugere af elektricitet have en mere aktiv rolle på markedet. De fjernaflæste elmålere skal i den forbindelse bidrage til at gøre slutbrugerne mere opmærksomme på deres elforbrug.
Helt konkret skal flexafregningen bidrage til at give slutbrugerne økonomiske incitamenter til at flytte forbrug til tidspunkter, hvor elprisen er lav og grøn.


Men jeg undrer mig stadig over, hvordan det går til, at den estimerede pris pr. kWt er højere for et flexabonnement, end hvis jeg vælger fast pris.

Dertil skriver de:

https://elpris.dk/#/article/prisen_som_betales
Sammenligning af faste og variable priser
Da der er større usikkerhed om de variable priser, er det vanskeligt at sammenligne faste priser med variable priser, når der estimeres over en periode på 6-måneder. På elpris.dk kan forbrugeren derfor vælge en sammenligning mellem alle produkter eller faste og variable priser hver for sig.



Men det er jo netop elpris.dk's opgave at hjælpe forbrugeren med at sammenligne priserne.

Og når jeg så klikker på et variabelt flexabonnement for at se nærmere på det, så skriver de, at de fastsætter min EL-pris for det kommende kvartal.

En fastlagt flexpris... Hmm... Mon de også sælger elastikker støbt i beton...

Der er mange gode oplysninger på elpris.dk, men jeg må indrømme, at der er et par steder, hvor den logiske kæde springer af, så jeg alligevel ender med dårligt at forstå en dyt.



­­
Tilknyttet billede:

04-01-2022 22:36
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob

Netselskabet N1' tariffer https://n1.dk/media/gy1lq4g0/metodegodkendelse-af-geografisk-differentierede-tariffer.pdf



Det var dem som gjalde i 2020 nu er der fra 2021 kommer nogle timeafhængig satser som jeg ikke kan finde.

Men i 2020 betalte en c-kunde detail 19,13 øre/KWh for den strøm han modtager. Yderligere skal der så betales 11 øre/KWh til Energinet og ellers el-prisen på Nordpool
Redigeret d. 04-01-2022 22:36
08-01-2022 14:31
Jakob
★★★★★
(9293)
­



Nu fik jeg svar fra det første elselskab:


Jeg vil gerne være helt ærlig her og sige at jeg tror vi bare må sige, at vi ikke vil kunne imødekomme dine krav til en ny el leverandør.

Vi har flex/timeafregning hos os men vi har endnu ikke implementeret i vores selvbetjenings system så du kan se din kWh/time pris.
Vi har ikke sådan et modul du eftersøger, så det kan vi desværre heller ikke tilbyde.



Og så kan jeg jo bare gå videre til det næste...



­
­
10-01-2022 11:52
Søren SUS
★☆☆☆☆
(89)
Håber I kan tilgive, hvis nedenstående indlæg er for OT.
Et 12 V bilbatteri mærket 85 Ah måler ca. 20*20*15 cm3= 6 liter.
Er det rigtigt, at det ved fuld opladning indeholder godt 1 kWh elenergi?
Hvis det er rigtigt, vil det kunne bringe en standard el-bil ca. 5 km.
Hvis batteriet i stedet fyldes med diesel, vil det kunne bringe en standard dieselbil ca. 100 km.
Kommentarer?
10-01-2022 12:49
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
W=A*V

W = 12 * 85 = 1020 W. Og tidskonstanten fra A(h) i en time, så det er 1,02 KWh.

Men 6 l diesel indeholder 55 KWh energi som deiselmotoren omsætter til 0,35 mekanisk energi eller 20 KWh energi i baghjulet eller 20 gange så meget som el-bilen.
10-01-2022 13:37
Søren SUS
★☆☆☆☆
(89)
Tak for svaret Delphi.
10-01-2022 22:56
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Søren

Vi ser flere og flere vindmølleprojekter som leverer til 2 cent/KWh. Her 2,1 i Saudi Arabien se https://masdar.ae/en/masdar-clean-energy/projects/dumat-al-jandal eller 15 øre/KWh.

Og Samsø vind leverer til 17,4 øre/KWh. http://nhsoft.dk/a2018/work1/Samso.pdf

Ptx anlæg se



1 KW anlæg koster 10.000 kr. og det omsætter den forbrugte strøm til 60 % metanol eller metan.

Men hvis anlægget kan kører i minimum 7000 timer årligt og der er strøm til rådighed i de 7000 timer til 10 øre/KWh så, så kan anlægget levere metanol til samme nettopris som benzin, når Ptx anlægget skal drives og vedligeholdes og afskrives.
Redigeret d. 10-01-2022 23:07
10-01-2022 23:58
Søren SUS
★☆☆☆☆
(89)
Spændende sager, der måske kan udkonkurrere el-biler til fordel for biler med forbrændingsmotor. Energitætheden i ptx produkter er jo langt større end i de batterier, der bruges i dag og der er jo ikke et CO2 problem.
11-01-2022 01:01
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Der går rygter om at den 1 GW møllepark tyskerne er ved at lave ud for Ringkøbing at den producerer til 15 øre/KWh. Hvis det kunne laves sådan at halvdelen af strømmen fra parken tilgik PTx til 10 øre/KWh og den anden halvdel til forbrug til 20 øre/Kwh. Så var det jo fint. Men hele problemet er bare samtidighed mellem behov og produktion.
Jeg tror ikke på batterier.
Det koster intet af standse sådan en blikdås ud se



Det i sig selv taler for bærdygtighed!

En arbejdende familie kører måske 25.000 km/år og bruger 12 - 1500 l Benzin eller op til 15 MWh energi. Når PTx anlægget har en virkningsgrad på 60 % skal der bruges 25 MWh strøm til at producere den samme mængde brændstof som metanol.

Hvis det kunne laves sådan at systemet aftog den billige møllestrøm, så der det jo fuldstændig lige meget at systemet bruger 3 - 4 gange så meget strøm som en el-bil.
Redigeret d. 11-01-2022 01:07
11-01-2022 13:05
Jakob
★★★★★
(9293)
I afsporer bevidst tråden i forhold til emnet. Det er for ringe. Opret eller find venligst en tråd, der passer bedre til jeres diskussion.
11-01-2022 15:33
Jakob
★★★★★
(9293)
­





Jakob skrev:
­


Nu fik jeg svar fra det første elselskab:


Jeg vil gerne være helt ærlig her og sige at jeg tror vi bare må sige, at vi ikke vil kunne imødekomme dine krav til en ny el leverandør.

Vi har flex/timeafregning hos os men vi har endnu ikke implementeret i vores selvbetjenings system så du kan se din kWh/time pris.
Vi har ikke sådan et modul du eftersøger, så det kan vi desværre heller ikke tilbyde.



Og så kan jeg jo bare gå videre til det næste...

­
­



Det gør jeg så, og jeg venter fortsat på svar.

Men forinden stillede jeg også nogle uddybende spørgsmål til det samme selskab:




Går arbejdet ikke i retning af, at man skal kunne aflæse den momentane elpris direkte på elmåleren.?
Eller er der slet ikke udsigt til det.?

Jeg forestiller mig, at modulet skal tilkobles elmåleren, men jeg fornemmer, at den implementering, som du skriver om, kun omhandler jeres hjemmeside, og det vil måske gøre det langt vanskeligere at skabe en standardløsning til modulet.?

Men indtil videre, når vores abonnement er bygget på en variabel pris, som vi ikke kan se, så kan du måske sige lidt om, hvornår på døgnet det normalt er billigst for os at bruge strøm.?
Kan jeg evt. også bruge vindstyrken som indikator.?






Og jeg fik dette svar:



Jeg har ikke hørt noget om der kommer noget direkte på elmåleren hvor man kan aflæse prisen, så det ved vi desværre ikke om det er på vej.

Vores it afdeling arbejder på at det vil kunne blive en løsning på sigt at man kan se sin timepris på selvbetjening siden, men hvordan de vil lave det så det bliver helt korrekt, vil jeg lægge deres meget kyndige hænder, da det vist er noget omstændigt. Men det er en sådan løsning vi gerne vil have vi kan vise på et tidspunkt.

Prisen er normalt billigst om natten, eller fra ca kl. 22-23 til ca kl 05-06. Altså i de timer hvor der er mindst forbrug.
Vi bruger priserne fra nord pool spot så der vi du kunne som indikation hvornår priserne er billigst.
Du skal dog lige være obs på det er de helt rå elpriser der vises derinde.
Man plejer godt nok at sige at når det har blæst en del kommer der billigere strøm, og det holder så nogenlunde stik, selvom priserne lige nu stadig er høje alligevel.





Prøv at tænke, hvis det var brød, der blev handlet på de betingelser.
Bageren ved desværre ikke, hvad brødet koster, før du har købt det, men hvis det blæser meget, og du køber det sidst på eftermiddagen, så er det nok normalt lidt billigere...


Og hvad er det dog for nogle elendige elmålere, netselskaberne har prakket os på, hvis de ikke er forberedt til at skulle vise en pris og hjælpe med at styre forbruget..?

Det bliver besværligt, hvis man skal logge sig ind på elselskabets hjemmeside for at følge prisen.
For slet ikke at tale om at få et styringsmodul til at virke. Der må nok altid skulle stå en tændt computer tilkoblet internettet, så den kan formidle data til styringsmodulet. Og for at formidle priserne må der skulle udvikles specialsoftware, som kan udtrække data fra hjemmesiden, og det bliver nok nyt og om og om igen, hvergang man skifter elselskab.

Det kan gøre det meget vanskeligt at skifte elselskab, og det vil dermed smadre den frie konkurrence, som elselskaberne og elpris.dk netop er sat i verden for at sikre.


Jeg ved godt, at det kun er det første elselskab, jeg har spurgt, så der er et stykke vej endnu, før det er rimeligt at dømme. Men indtil videre ser det ikke godt ud.

­


­
11-01-2022 16:41
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Modstrøm her betaler du et mindre Abo. og så afkræves du betaling time for time til den aktuelle pris på Nordpool.

Og kl. 12 hver dag kan du gå ind her og se priserne i morgen time for time se https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/DK/Hourly/?view=table

Det er jo ikke særlig besværlig at lave noget elektronik/software der kan det som du ønsker.
Redigeret d. 11-01-2022 16:43
11-01-2022 22:26
Jakob
★★★★★
(9293)
­



delphi skrev:
Modstrøm her betaler du et mindre Abo. og så afkræves du betaling time for time til den aktuelle pris på Nordpool.

Og kl. 12 hver dag kan du gå ind her og se priserne i morgen time for time se https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/DK/Hourly/?view=table

Det er jo ikke særlig besværlig at lave noget elektronik/software der kan det som du ønsker.



Hvorfor er det så ikke gjort for længst..?

I mine øjne burde det allerede have været på markedet i flere år i en strømlinet praktisk og økonomisk udgave (plug and play).


Der går nok lidt tid endnu, før jeg kommer til Modstrøm, fordi de i mit område i følge elpris.dk er ca. 1 kr dyrere pr. kWt end det billigste alternativ.
Det er også vigtigt at vide, at andre elselskaber kan det samme, så der er flere at vælge imellem.


Er du ikke enig i, at vores elmålere er noget skrammel, når de ikke kan vise elprisen.?




PS: Jeg vil i øvrigt gerne beklage, at jeg vist nok har brugt ordet "abonnement" forkert. Hvad det præcist betyder, ved jeg ikke endnu, men Jeg mente blot en form for handelsaftale med et elselskab.




­
11-01-2022 23:26
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Nu googlede jeg lige og fandt denne se https://www.videnergi.dk/app/webroot/uploads/El/Elpriser%20p%C3%A5%20timebasis%20fra%20Nord%20Pool_09092021.pdf

Ved Videbæk el kan du handle strøm til markedsprisen plus 6 øre/KWh.

Jeg installerede lige denne APP på min telefon



Der er alt hvad du ønsker!

At prisen skulle være på din måler: Det vil jo koste enorme ressourcer at skifte alle målere.
Redigeret d. 12-01-2022 00:03
12-01-2022 10:49
Jakob
★★★★★
(9293)
­



delphi skrev:
At prisen skulle være på din måler: Det vil jo koste enorme ressourcer at skifte alle målere.


Ja, der er mange ting, der kan koste dyrt, hvis man har dummet sig og skal rette fejlen.
Jeg har dog svært ved at forestille mig, at en enkelt elmåler kan koste mange 1.000 kr. Man kunne evt. gøre udskiftningen frivillig. Jeg har 3 stk.


Men nu bliver jeg da egentlig også lidt nysgerrig efter at vide, hvor du fik det fra, da du skrev dette:


https://www.klimadebat.dk/forum/omvendt-vandkraft-d20-e3819-s40.php#post_77722
De nye energimålere der er opsat ved forbrugerne, kan uden problem håndtere at slukke og tænke for apparater via noget simpelt elektronisk grej


Var det ønsketænkning.?



­
­
12-01-2022 15:08
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Var det ønsketænkning.?


De nye el-målere kan løbende via Wi-fi eller mobilnettet fortælle hvor meget strøm der løbet ind i boligen.

Man kan let lave noget software til telefoner eller internettet som så kan fortælle hvad koster det nu af trække strøm.

Det du ønsker med at man kan læse prisen på måleren giver ingen mening i disse IT-tider..
12-01-2022 18:40
Jakob
★★★★★
(9293)
­



delphi skrev:
Nu googlede jeg lige og fandt denne se https://www.videnergi.dk/app/webroot/uploads/El/Elpriser%20p%C3%A5%20timebasis%20fra%20Nord%20Pool_09092021.pdf

Ved Videbæk el kan du handle strøm til markedsprisen plus 6 øre/KWh.

Jeg installerede lige denne APP på min telefon



Der er alt hvad du ønsker!





Nej, langt fra.!

På billedet kan du se, hvad elprisen er de næste 39 minutter, og ikke mere. Korrekt.?

Det er ok, men der er stadig meget langt derfra og til, at forskellige enheder starter automatisk, når prisen når et af brugeren programmeret tilstrækkelig lavt niveau.




­
12-01-2022 18:43
Jakob
★★★★★
(9293)
­




delphi skrev:
Var det ønsketænkning.?


De nye el-målere kan løbende via Wi-fi eller mobilnettet fortælle hvor meget strøm der løbet ind i boligen.

Man kan let lave noget software til telefoner eller internettet som så kan fortælle hvad koster det nu af trække strøm.

Det du ønsker med at man kan læse prisen på måleren giver ingen mening i disse IT-tider..




Den logiske tankerække kan jeg formulere således:

Elmåleren skal kende prisen for at kunne vise den.
Kender elmåleren ikke prisen, så kan den heller ikke fortælle et tilkoblet styringsmodul, hvad prisen er.
Og hvis modulet ikke oplyses om den korrekt pris, så kan det heller ikke tænde for enheder, når prisen når det lave niveau, som skal få det til at tænde.

Hvad forbruget er, kan jeg godt aflæse. Men det er i denne forbindelse ganske uinteressant.

Det var altså ikke ønsketænkning, du keglede bare rundt.



Hvorfor tror du, at en ny smartphone er billigere, ligeså stabil og holder ligeså længe som en ny elmåler.?

Jeg tror, at det bliver noget fillifut at køre det over internettet.
Der skal også findes eller udvikles et stabilt og sikkert styringsmodul med lang trådløs rækkevidde ud til de enheder, som skal tændes. Så wi-fi er næppe vejen frem.


­
­
12-01-2022 21:40
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hr. Jakob de er ikke nogen IT-nørt.

Det som du ønsker er at starte og stoppe et forbrug efter et prissignal! F.eks. en varmepumpe. Så laver du en aftale med f.eks. Videbæk el-selskab og du betaler 6 øre/KWh oven på Nordpool.

Så laver du en enhed som løbende spørger på Nordpools side, hvad er prisen på strøm og er den lav nok, så stater din varmepumpe.
Redigeret d. 12-01-2022 22:10
12-01-2022 23:10
Kosmos
★★★★★
(5371)
Så laver du en enhed som løbende spørger på Nordpools side, hvad er prisen på strøm og er den lav nok, så stater din varmepumpe

- ja, og hvis 'mange nok' følger samme eksempel, så stiger prisen sikkert ret så omgående!
12-01-2022 23:25
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Kosmos skrev:
Så laver du en enhed som løbende spørger på Nordpools side, hvad er prisen på strøm og er den lav nok, så stater din varmepumpe

- ja, og hvis 'mange nok' følger samme eksempel, så stiger prisen sikkert ret så omgående!


Whaooe! En skarpsindig debattør som har forstået begrebet prisdannelse.
13-01-2022 12:42
Jakob
★★★★★
(9293)
­



delphi skrev:
Hr. Jakob de er ikke nogen IT-nørt.

Det som du ønsker er at starte og stoppe et forbrug efter et prissignal! F.eks. en varmepumpe. Så laver du en aftale med f.eks. Videbæk el-selskab og du betaler 6 øre/KWh oven på Nordpool.

Så laver du en enhed som løbende spørger på Nordpools side, hvad er prisen på strøm og er den lav nok, så stater din varmepumpe.




Nej, så nørdet nåede jeg desværre aldrig at blive, da jeg fordybede mig i Ubuntu og søgte hjælp i deres forum.
Jeg forsøgte dog at foretage et lignende dataudtræk fra en hjemmeside for at skabe et vindmølleikon, som skulle fortælle, hvor meget vindstrøm, der er i elsystemet.
Men det havde ingen lyst til at hjælpe med. Derimod ville de gerne bandlyse mig for at stille et forslag, som kunne gøre kommunikationen i deres forum mere sikker. Og sådan kan frihed til at lære Linux nogle gange være en frihed til uden god grund at blive udsat for brutale bøllebank og apartheid.

Dataudtræk fra Nordpool bliver nok heller ikke gjort nemmere af, at man skal museklikke flere forskellige steder, før de relevante data vises.

Jeg er nok heller ikke den mest tålmodige bruger. Jeg bliver frustreret, når jeg kan se en oplagt løsning, men ikke ved nok om de tekniske og administrative forhold i praksis.
Pt er jeg frustreret over elpris.dk
Jo mere jeg fordyber mig i siden og tror, at jeg bliver klogere, jo flere uforståelige ting møder jeg.

Jeg har f.eks. fundet ud af, at Flexaftaler kan være baseret på elpriser udregnet efter en avanceret ukendt formel, som ikke nødvendigvis hænger stringent sammen med priserne på Nordpool.

Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvad et abonnement er.

Og hvor meget fortæller elpriserne på elpris.dk reelt, når de er baseret på fortidens elpris.?


Og hvordan kan der udbydes en handelsaftale, som er "Fast" (ikke variabel), men som samtidigt er en "Flexaftale".?

­
Tilknyttet billede:

13-01-2022 13:42
Jakob
★★★★★
(9293)
­



Kosmos skrev:
Så laver du en enhed som løbende spørger på Nordpools side, hvad er prisen på strøm og er den lav nok, så stater din varmepumpe

- ja, og hvis 'mange nok' følger samme eksempel, så stiger prisen sikkert ret så omgående!


I princippet ja. Men jeg tror ikke, at det fungerer så kontant i praksis hos elforbrugeren.

Hvis man ikke kan regne med prisen i den pågældende time, så kan mit projekt i hvert fald virke temmelig utilfredsstillende eller ligefrem meningsløst.

Jeg forestiller mig, at elselskabet køber den mængde strøm, som de mener, at der er brug for til den pågældende time.
At beregne dette korrekt er netop en af de ting, der gør det spændene at være elselskab.
Hvis de har købt for meget, så skal de afsætte det et andet sted, og det bliver nok til en lavere pris.
Hvis de har købt for lidt, så skal de købe mere, og det bliver nok til en højere pris.
Men er der tale om flexafregning, så burde de i den 'on-going' time ikke have lov til at ændre prisen hos forbrugeren.
Det kan så være, at f.eks. Videbæk El bruger de 6 øre/KWh til at holde pengene hjemme, når der er uforudsete udsving.
Det kan også være, at andre bruger en avanceret formel, og så sker der faktisk det, som ikke burde ske, men næppe i voldsom grad, fordi de fordeler det over længere tid.


Der er jo mange ting, der hurtigt kan ændre forbruget. Tænk bare på alle dem, der har elvarme, hvis der blæser en koldere vind over land end beregnet.

I det stykke må det nok ligefrem være en hjælp for elselskaberne, hvis elforbrugerne har et forbrug, som starter automatisk i takt med lavere priser.
Det vil med lidt øvelse være nemmere at forudsige og dermed nemmere at købe den rette mængde strøm til den pågældende time.

Men et er forestillinger, fakta kan være noget andet. Hjælp gerne med at pejle mig ind på noget mere korrekt.
Jeg må indrømme, at jeg oplever det som en jungle, hvor relevante spørgsmål ligner en møtrik på en skrue uden ende.




­
13-01-2022 13:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob skrev:
­



delphi skrev:
Hr. Jakob de er ikke nogen IT-nørt.

Det som du ønsker er at starte og stoppe et forbrug efter et prissignal! F.eks. en varmepumpe. Så laver du en aftale med f.eks. Videbæk el-selskab og du betaler 6 øre/KWh oven på Nordpool.

Så laver du en enhed som løbende spørger på Nordpools side, hvad er prisen på strøm og er den lav nok, så stater din varmepumpe.





Nej, så nørdet nåede jeg desværre aldrig at blive, da jeg fordybede mig i Ubuntu og søgte hjælp i deres forum.
Jeg forsøgte dog at foretage et lignende dataudtræk fra en hjemmeside for at skabe et vindmølleikon, som skulle fortælle, hvor meget vindstrøm, der er i elsystemet.
Men det havde ingen lyst til at hjælpe med. Derimod ville de gerne bandlyse mig for at stille et forslag, som kunne gøre kommunikationen i deres forum mere sikker. Og sådan kan frihed til at lære Linux nogle gange være en frihed til uden god grund at blive udsat for brutale bøllebank og apartheid.

Dataudtræk fra Nordpool bliver nok heller ikke gjort nemmere af, at man skal museklikke flere forskellige steder, før de relevante data vises.

Jeg er nok heller ikke den mest tålmodige bruger. Jeg bliver frustreret, når jeg kan se en oplagt løsning, men ikke ved nok om de tekniske og administrative forhold i praksis.
Pt er jeg frustreret over elpris.dk
Jo mere jeg fordyber mig i siden og tror, at jeg bliver klogere, jo flere uforståelige ting møder jeg.

Jeg har f.eks. fundet ud af, at Flexaftaler kan være baseret på elpriser udregnet efter en avanceret ukendt formel, som ikke nødvendigvis hænger stringent sammen med priserne på Nordpool.

Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvad et abonnement er.

Og hvor meget fortæller elpriserne på elpris.dk reelt, når de er baseret på fortidens elpris.?


Og hvordan kan der udbydes en handelsaftale, som er "Fast" (ikke variabel), men som samtidigt er en "Flexaftale".?

­


Prøv og se den video https://energinet.dk/El/DataHub/Hvad-er-datahub

Og via de databaser hos Energinet har man på en IT-mæssig let måde adgang til alle de data man ønsker.

Og så skal man bare have et el-selskab som kan lave en forretning som passer med det man ønsker.
Redigeret d. 13-01-2022 13:55
13-01-2022 16:40
Jakob
★★★★★
(9293)
­




Jeg forstår godt, hvis elforbrugerne resignerer...


Det er 14 år siden, at jeg indså behovet, og vi diskuterede det i dette forum:
https://www.klimadebat.dk/forum/intelligente-el-maalere-d20-e349.php

Der er sket meget og investeret mange penge siden da, men der er stadig ingen strømlinet automatik at finde på markedet.
Og behovet er kun blevet større, og det bliver endnu større, når CO2-afgiften kommer.



Jeg er jo den utålmodige type, så måske skal jeg 'bare' vente 14 år mere, før jeg prøver igen....



Og indtil da kan jeg følge DR's råd til god varmeøkonomi:

https://www.dr.dk/nyheder/penge/energipriserne-er-stukket-helt-af-saadan-kan-du-spare-flere-tusinde-kroner
Energipriserne er stukket helt af: Sådan kan du spare flere tusinde kroner
--
Overvej at skrue ned for varmen


Det er tilladt at hulke af grin.




Jeg synes, at det er så dumt og ynkeligt, at det trodser enhver beskrivelse.


Der er virkelig nogle politikere, som må trænge til at få sig en ordentlig rusketur af nogle kyndige journalister.!


Hvor er Dan Jørgensen og de sidste 14 års energiminstre..??

Hvor er de myndigheder og ingeniører, som har rådgivet i forløbet..??

Hvad grrrrrr.... og @£@{$@//@¤¤%&|\\@@@... har de fået tiden til at gå med, og hvordan er de dog kommet så galt afsted..??


En oplagt mulighed for grøn vækst kastet direkte ud ad vinduet.!


Det kan ikke være rigtigt, at man efter 14 års udvikling stadig skal være alvidende om elselskaber, IT-nørdet fusker og måske ligefrem autodidakt elektronikingeniør for at komme i nærheden af det simple koncept, som jeg efterspørger.




Det burde nok også være en sag, som vi alle kan stå tæt sammen om, fordi det handler mere om husstandsøkonomi end om klima.
Og der er vel næppe nogen, som kan have noget imod, at det bliver muligt at kende prisen på den billigst mulige strøm, når de køber den, og få adgang til en styring, så de kan regulere noget af deres elforbrug automatisk efter prisen.



Jeg må vist hellere holde en pause og køle lidt af, og det er der rig lejlighed til, mens jeg venter på svar fra flere elselskaber. *suk støn*



­
­
13-01-2022 18:20
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

De Databaser du skal bruge se https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/consumptionpermunicipalityde35
13-01-2022 22:01
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
delphi skrev:
@Jakob

De Databaser du skal bruge se https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/consumptionpermunicipalityde35


Eller måske nærmere disse https://www.energidataservice.dk/tso-electricity?q=organization%3Atso-electricity&sort=score+desc%2C+metadata_modified+desc
Redigeret d. 13-01-2022 22:04
14-01-2022 04:00
Jakob
★★★★★
(9293)
­



Ellers kan der måske findes noget her..:
https://duckduckgo.com/


Jeg mener stadig, at det bør styres via elmåleren.


Men skal det gå via Internettet, så ved jeg, at elselskabet NettoPower arbejder på at bygge en hjemmeside, som viser deres timepris præcist.
Jeg ved dog ikke, hvornår den kommer op, eller hvor brugervenlig den bliver.
Syntaksen skal også helst være den samme for alle elselskaber, hvis det fortsat skal være nemt at skifte.


Og hvis det ikke skal blive manuelt, så man skal stå op om natten for at tjekke elprisen, før man starter vaskemaskinen, så er der stadig lang vej endnu.


Selvom det bliver nemt at programmere en computer til at læse timeprisen på hjemmesiden, så skal softwaren også kunne en del andre ting.
Videre derfra skal computeren bringes til at styre tænd og sluk på forskellige enheder, og det er der heller ikke en god strømlinet løsning på endnu.
En del relevante elprodukter er endnu heller ikke forberedt til automatisk regulering. Det har politikerne også glemt at stille krav om.

Når man ser, hvordan smartphones kan tænde og slukke for varme og åbne og lukke for termostatventiler, så burde det nok ikke være så vanskeligt.
Men det bliver det alligevel, når hard- og softwaren ikke findes, og hvis wi-fi ikke er pålidelig nok, og ikke mindst fordi politikerne undlader at følge deres udmærkede visioner om flexafregning ordentligt til dørs.

Jeg vil gætte på, at man kan få en virksomhed til at udvikle den fornødne hard- og software for under 100.000 kr, og for en million ville man så kunne få 10 konkurrerende virksomheder.
Det er måske for dyrt for den enkelte virksomhed og elforbruger at være frontløber, men for staten og klimaet vil det være latterlige småpenge, der kan sparke det igang.

Grrr.... nu begynder det igen... Jeg må hellere undlade at skrive mere nu og øve mig på at være glad for, at min harme gør mig så varm i knolden, at jeg kan skrue ned for varmen de næste par timer uden at fryse.





­­
14-01-2022 16:30
Jakob
★★★★★
(9293)
­




Svar fra elselskabet Nrgi.


Relevant udpluk af min forespørgsel:



Hej Nrgi


Jeg søger et elselskab, som kan levere strøm på andre betingelser end mine nuværende, og jeg har følgende ønsker:


1) Det skal være Flexafregning/timeafregning til den lavest mulige pris.

2) Jeg skal altid kunne aflæse den momentane pris pr. kWt.

3) Der skal medfølge, eller jeg skal kunne tilkøbe, et modul, som kan programmeres til at tænde og slukke for forskellige enheder alt efter hvad elprisen er.
Modulet skal meget gerne kunne styre enhederne trådløst og med stor rækkevidde.

F.eks.: Jeg installerer en rød og en grøn lampe i mit køkken. Og jeg programmerer modulet til at tænde den røde lampe, hvis prisen overstiger 2,75 kr, og hvis prisen kommer under 1.90 kr, så tændes den grønne.
Men det kan f.eks. også blive pillefyr, elvarme og vaskemaskine osv., som skal tændes automatisk, hvis elprisen bliver ønskværdigt lav.


I hvor høj grad har I et abonnement, som kan imødekomme mine ønsker.?

Send mig gerne information og links, så jeg kan læse mere om det.



På forhånd tak.



Relevant udpluk af svaret fra Nrgi:



Vedrørende punkt 3 er der umiddelbart ikke nogle udbydere der kan tilbyde dette, da det er en teknisk foranstaltning, der evt. skal installeres og kobles til din el-måler, dette skal du nærmere kontakte dit netselskab omkring.





Det var altså også en blindgyde. Og hvergang et elselskab melder pas, så er der på dette felt en udbyder mindre til at deltage i den fri konkurrence.

Jeg bør nok for en ordens skyld også kontakte netselskabet. Jeg er enig i, at det er dem, der er ansvarlige for elmålerne, og de bør derfor have meget travlt med at finde en god løsning.

Mit indtryk er, at de fuldstændigt glemte at tænke klimaomstilling og forbrugerøkonomi blot få år ud i fremtiden, før de udskiftede alle elmålerne. Og jeg skønner, at det i høj grad må være et udtryk for politisk forsømmelighed, som ligger ca. 14 år tilbage. Det står svagt for mig, at nogle politikere ( blandt andet Margrethe Vestager ) fik fremvist forskellige elmålere, så de havde mulighed for at vælge for danskerne.
Men nu må vi se.


I modsætning til elselskaber, så er valgmulighederne imellem netselskaber ofte meget begrænset.

For mit vedkommende er det meget nemt at vælge, fordi N1 er den eneste mulighed:

https://n1.dk/priser-og-vilkaar/vilkaar


Hvis nogen har et andet netselskab, så vil det selvfølgelig være interessant, hvis de undersøger, hvad de kan, og bringer det til dette forum.








Et udpluk af min mail til mit netselskab:






Jeg arbejder på at finde bedre betingelser for køb af strøm.


I den forbindelse er der blevet skrevet dette til nogle elselskaber:
------------------------
Jeg søger et elselskab, som kan levere strøm på andre betingelser end mine nuværende, og jeg har følgende ønsker:


1) Det skal være Flexafregning/timeafregning til den lavest mulige pris.

2) Jeg skal altid kunne aflæse den momentane pris pr. kWt.

3) Der skal medfølge, eller jeg skal kunne tilkøbe, et modul, som kan programmeres til at tænde og slukke for forskellige enheder alt efter hvad elprisen er.
Modulet skal meget gerne kunne styre enhederne trådløst og med stor rækkevidde.

F.eks.: Jeg installerer en rød og en grøn lampe i mit køkken. Og jeg programmerer modulet til at tænde den røde lampe, hvis prisen overstiger 2,75 kr, og hvis prisen kommer under 1.90 kr, så tændes den grønne.
Men det kan f.eks. også blive pillefyr, elvarme og vaskemaskine osv., som skal tændes automatisk, hvis elprisen bliver ønskværdigt lav.


I hvor høj grad har I et abonnement, som kan imødekomme mine ønsker.?

Send mig gerne information og links, så jeg kan læse mere om det.
------------------------



Men nu er jeg blevet henvist til jer, fordi I har ansvaret for elmåleren, som skulle kunne hjælpe med punkt 3 og sikkert også punkt 2


Hvad kan I bidrage med.?



På forhånd tak for svar.






­
­
15-01-2022 16:31
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvis nogle orker at læse Energistyrelsens strategi på Smart grid området så er her muligheden se https://ens.dk/sites/ens.dk/files/EnergiKlimapolitik/smart_grid-strategi-2.pdf
Skulle nogle have det fornødne overskud hører undertegnede gerne konklusionen af dette mamut værk.
Side 1 af 4123>>>





Deltag aktivt i debatten Billig miljøvenlig strøm tak..!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Ny generator laver strøm af fugt.1718-02-2024 14:36
Klimaaktivister og 70.000% afgift på grøn strøm.?4703-12-2023 23:54
Sådan får vi billig klimavenlig el, og glade landmænd1402-06-2023 11:52
Strøm ud af den blå luft223-10-2019 18:38
Er fyringsolie for billig..?002-07-2016 17:21
NyhederDato
Bakterier kan skabe klimavenlig strøm25-05-2011 07:31
Elbiler får strøm på farten01-11-2010 06:18
Drager skal skaffe billig strøm fra 10 km's højde25-05-2010 08:22
Grøn strøm ud af mørket29-04-2009 06:09
Billig olie lammer den grønne revolution06-01-2009 07:45
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik