Husk mig
▼ Indhold

PART 2/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 2 af 13<1234>>>
23-09-2009 18:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Kulderekord var - 43,9 for Grønland/september, som jeg læser det, og der er muligvis sat ny kulde rekord igår. Ser det ikke nævnt i medier.

************************

Nu 23 sep er det fair at gøre endelig status ove arktis is minimum 2009.
Det har TV2 gjort idag:
http://vejret.tv2.dk/article.php/id-25256242.html

De skriver bl.a:
Nogle mener det lave niveau af havis i år er en bekræftigelse af en trend - nemlig at udbredelsen af is i Arktis fortsat mindskes i et generelt varmere klima på Jorden.
Andre mener derimod, at de seneste to år stigende mængde havis i forhold til rekordåret 2007, skal ses som en trendændring - og at havisen i Arktis er i 'bedring'.




Hatten af, jeg synes virkeligt det er dejligt for debaten at man nævner at der er forskellige holdinger til hvad fremtiden bringer.
Med baggrund i deres graf levnes dog ingen mulighed for at se ændringerne som andet end støj på en faldende kurve.

Men hold isudviklingen op mod AMO (AtlanticMulitdecadialOscilation) så ser det måske ikke helt så bizart ud at nogle kan tro på ændring i trend:


Og hvad hvis vi yderligere tager SST for det arktiske med i betragtning?


Så hvis det er korrekt at AMOscillation så småt er ved at dykke igen, så er det jo en lidt mere forståelig tanke at man forventer at også arktis is trend vender:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

23-09-2009 19:14
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her ved det normale isminimum aslutning tager isen sig ud som herunder - 21 sep sammenlignet med 22 sep forsk tidligere år uden så meget is:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 23-09-2009 19:17
23-09-2009 19:26
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Allerede nu ved afslutning af det normale isminimum har 2009 hentet voldsomt ind på 2005.
Nedenfor vises tv DMI´s ICE_EXTEND og th Jaxa´s ICE_AREA.
På bare de få sep uger har 2009 indhentet over ½mio kvm i forhold til 2005 i ice_extend. På ice_area fronten har 2009 overhalet 2005 med ca 125.000 km2 is.

2007 22/9 4,276 mio km2
2008 22/9 4,809 mio km2
2005 22/9 5,315 mio km2
2009 22/9 5,433 mio km2
2006 22/9 5,851 mio km2
2004 22/9 5,925 mio km2


2009 blev mindre end 2005 tidligere på måneden, men ser vi frem mod næste år er 2009 bedre stillet end 2005.

Den arktiske is er altså vokset med ca 550.000 kkm/år pr.22/9 to år i træk - det kan man jo kimse af, men blot ét år til med vækst på 550.000 km2, ja, så er det svært at ignorere.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 23-09-2009 20:00
23-09-2009 19:43
Kosmos
★★★★★
(5366)
2007 22/9 4,276 mio km2
...
2009 22/9 5,433 mio km2

- pr. d.d. er isarealet altså ~27% større end på samme dato i 2007! Det 'hører' vi (he...elt forventeligt) ikke meget om.
Hvor meget havde vi mon 'hørt', hvis det var mindsket i samme grad??
Det havde sikkert fordret ganske effektive høreværn!
23-09-2009 20:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Det skulle være ganske vist.
Kulderekord på Grønland, -44,8 C slår den gamle rekord - 43,9 for September.
http://debat.tv2.dk/vejret/message.jsp?thread=137247&message=836846

Luften kommer til Danmark.


Så må vi se hvor meget kulde der er i den når luftmassen har rejst over Atlanterhavet.
Redigeret d. 23-09-2009 20:50
23-09-2009 22:18
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Solen kan idag fremvise 2 solpletter, og solar flux er højere end den har været længe.

Samtidigt med at isen i Arktis vokser hurtigt, så gør isen på Antarktis et lignende ryk:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

24-09-2009 07:19
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Mikkel R,

Jeg har kun hurtig kikket på inlæggene så jeg har måske fat i den forkerte ende...

Er Mauna Loa det eneste sted vi idag systematisk måler på atmosfærens indhold af CO2? (udover sattelitten forstås).

Se NOAA's side "Trends in Atmospheric Carbon Dioxide - Mauna Loa"

http://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/

og så kik længere ned under "Trends in Atmospheric Carbon Dioxide - Global"

Under grafen forklares lidt om indsamling af data.

Også i links til venstre klik på "Observation Sites":

http://www.esrl.noaa.gov/gmd/dv/site/
24-09-2009 07:24
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Undskyld Mikkel


Nu kan jeg se at jeg var ind på side 1 i stedet for side 3 af del 2 af 'rode tråden'!
24-09-2009 09:21
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
FANFARE.

Grønlands ny kulde rekord slået igen idag: -46 Celcius på Summit er koldeste temperatur nogensinde målt i september på Grønland, slår rekorden på -43,9.
Nu må vi snart forvente at medierne dækker historien?

Update: følg evt temp denne rekord-morgen minut for minut på summit:
http://summitcamp.org/rss/SummitWeather.html
Eller den generelle:
http://www.summitcamp.org/status/weather/index?period=day

UPATE 2:
DMI har i hvert fald noteret sig -45,1 kl 4. Tryk "temperatur":
http://www.dmi.dk/dmi/index/gronland/vejrobservationer_gron.htm


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 24-09-2009 10:04
24-09-2009 10:25
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Undskyld, det er F.Lansner igen.

Summit er nede på -47 C! altså ca 3 grader UNDER kulderekord for Grønland/september på de -43,9.

http://www.summitcamp.org/status/weather/index?period=day


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 24-09-2009 10:48
24-09-2009 11:15
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg kan ikke finde data for Summit længere tilbage end marts 2004.
Det vil sige, at ja, vi har en september måling 3 hele grader koldere end tidligere målt, men det er dog kun de 6 sidste september måneder vi sammenligner med!
- På søndag siger prognosen - 48...
Det er jo som Februar temperaturer, det bliver en spændene vinter.
24-09-2009 13:02
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Her fra tidligere indlæg gengivet grafer for summit 1987-1999.


Og variation i løbet af årets måneder.


Der er ud fra denne 12-årige periode intet "chokerende" ved hvad vi kan kalde "februar"-temperaturer i September. De har en fin fællesmængde historisk. Ændrer selvsagt ikke ved evt. ny absolut rekord her i September.

Summit-temperaturen i Februar har kulde rekord med -63,3 C der som jeg forstår også er total rekord. Fra dette indlæg og tidligere diskussion. LINK

Mvh
Mikkel
24-09-2009 14:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Mikkel R

1000 tak for input!

Nuskriver du at der intet er chokerende ved februar temperaturer i September, og jeg kan godt se din pointe. Maen som 42 årig bliver maen jo heller ikke ligefrem chokeret af hvad som helst :-)

Hvis vi plotter dagens kulderekord ind, -47C, så har vi en markant rekord der ligger mageligt langt fra tidligere rekorder.

Ikke nok med det, de -47C ligger faktisk markant under middeltemperaturer for februar og alle andre måneder. (8-10 grader under middel for februar...)

Man må sige, hvis ikke denne kulde rekord er markant, hvilken rekord er så markant?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 24-09-2009 14:17
RE: Koldt på toppen24-09-2009 18:55
Hvalrossen
★☆☆☆☆
(130)
Nyheden er nu også på DMI's hjemmeside:

http://www.dmi.dk/dmi/iskold_september_paa_toppen_af_groenland
Redigeret d. 24-09-2009 18:57
24-09-2009 22:00
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Frank
Nuskriver du at der intet er chokerende ved februar temperaturer i September, og jeg kan godt se din pointe. Maen som 42 årig bliver maen jo heller ikke ligefrem chokeret af hvad som helst :-)


Nu er 42 jo svaret på alting så ikke så mærkeligt det er en alder der gør immun mod chok


Spøg til side, slet ikke uenig i det bemærkelsesværdige i en absolut kulde-rekord. Og jeg deler din irritation over at enhver varmerekord råbes ud i medierne mens kulde-fænomener ignoreres. Derfor helt fint at nævne det højt her og på andre blogs, wuwt osv..


Hvis vi plotter dagens kulderekord ind, -47C, så har vi en markant rekord der ligger mageligt langt fra tidligere rekorder

Ikke udfra grafikken kan du udlede den udmelding. Den er for månedlig middelværdier og ikke for daglige observationer.
Det er fint nok at de -47 grader ligger markant under middeltemperatur for september – men det er jo ikke helt så relevant som hvis middel for september 09 ender lang uden middel.

Daglige observationer sammenholdes med daglige og middel- med middelværdier.


Ikke nok med det, de -47C ligger faktisk markant under middeltemperaturer for februar og alle andre måneder. (8-10 grader under middel for februar...).

Her illustrerer du hvad jeg mener. Kulderekorden for februar er omkring de -63,3 grader og er den du skal sammenholde et minimum i september med ved sammenligning– ikke en middel.

Når du plotter en daglig værdi ind for September og trækker den over til februar er det som nævnt helt nødvendigt at acceptere, at grafen er for månedlige middeltemperaturer. Dvs. variationen vil helt automatisk værre større hvis vi havde den for daglige værdier. For februar ved vi f.eks. den ville nå under de -63 C.
Du ville stadigt i september have ny kulde rekord og derved afvigelse udenfor (nedenfor) den historiske variation. Men hvis vi trak den over til februar og havde daglige observationer ville der intet absolut bemærkelsesværdigt være udover konstatering af at de to måneder har en fællesmængde. Der er alene din sammenblanding af temperaturer for de to måneder jeg er uenig i og at du gør det med daglig værdi kontra månedlig middel. Ligesom jeg ville være uenig hvis medier omtalte "Juli-temperaturer i februar" hvis vi skulle nå en dag med f.eks. 17 grader i februar næste år. Det er da korrekt at 17 grader ville være en værdi der hyppigt ses i juli men i sig selv dybt ligegyldigt.

Man må sige, hvis ikke denne kulde rekord er markant, hvilken rekord er så markant?

Vil slet ikke være uenig i den er markant. Men kun markant fordi den er så "markant" under den tidligere daglige rekord for september. Al reference til februar er ligegyldig. Blot det jeg mente tidligere.

Mvh.
Mikkel
24-09-2009 22:06
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Mikkel R
Ahhh! Du har ret, jeg overså at det var daily mean.

Men SKÅL på en kulderekord nu omtalt af TV2 vejr og DMI.

De målte ganske vist -47 deroppe, TV2 og DMI noterer sig kun -46, men skidt pyt. Så er det nemmere at slå rekorden en gang mere...

Det har tager lidt research for mig at få hovede og hale på SUmmit tal, men selve kulde rekorden var god nok.
24-09-2009 22:34
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her prognosen
søn 28/9: - 48 C
man 29/9: - 52C

Kunne være sjovt hvis den holdt hjem...


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

29-09-2009 21:09
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
FLot billede fra d.d hvor vi ser kold luft fra NordVest presse ned langs Norges vestkyst, ned mod Danmark og videre ind i det Nordlige Europa:



Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
29-09-2009 21:57
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Iflg IUP Bremen har vi i sep 2009 sat record for ICE_EXTEND på Antarktis.

Iflg Cryosphere havde 2007 største Antarktis isareal målt (fra 1979) og iflg Bremen Uni, ja, så havde 2009 isareal større også end 2007.
På Cryosphere ligger 2009 lige under 2007, så under alle omstændigheder stort isareal for Antarktis 2009:

http://www.iup.uni-bremen.de:8084/amsr/ice_ext_s.png


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 29-09-2009 21:58
05-10-2009 11:34
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
For nyligt viste jeg grafik hvor nordamerika var gået i GLOHED mode og kunne fortælle at alle kontinenter så varme ud i den El-Nino påvirkede september. Jeg tror det holder stik og at de globale temperaturer for September bliver høje.

på nuværende haves stadig ret høje prognoser for temperaturer verden over, men specielt Nordamerika, sydasien og Australien er faldet af på den.

Det pudsige er - GLAR - at Grønland uanset varme og kulde rundt om Grønland fastholder sin stive kulde (bl.a resulterende i septempber-kulde rekord på indlandsisen 24 sep).

De glohede sea surface temperaturer er også ved at løje af:


Så ja, jeg tror vi får meget høje temperaturer sep 09, men måske ikke helt så høje som ved sidste El Nino, dec06-jan07. og det bliver nok en mere lunken global temperatur for oktober.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-10-2009 11:34
06-10-2009 11:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
En opdatering fra en lidt anden front, internet trafiken i forbindelse med klimadebaten.

"Writing on the wall" der ikke lyver. 2 kendte skeptiske internetsites holdt op mod 2 kendte pro-global-warming sites.

Hvor gerne man end vil latterliggøre de nye skandaler hos IPCC (f.eks Hanno-skandalen, Jones/hadcrut skandalen og Hockey/Briffa/MWP skandalen) ja, så er faktum at budskabet kommer ud mere end nogensinde.

Hvis nogen stadig tror på den illusion, at "the debate is over", her et reality check:

(Der er nu så meget traffik på climate audit, at sitet får støtte af andre servere/sites , som slår 1:1 climate audit artikler op.)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-10-2009 11:29
06-10-2009 22:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
-Og til det lokale: Hvis den småkolde oktober ser umiddelbart bestemt ikke ud til at blive varmere! Jeg tror vi får en oktober under normal temperatur, mon ikke?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-10-2009 22:51
07-10-2009 00:00
manse42
★★★☆☆
(633)
@Frank

Har du ikke disse grafer for temperaturer ved 1000 hPa? 850 hPa må være i 1500 meters højde eller sådan noget, og temperatur gradienten gør så, at det er koldere i de højere luftlag (mellem 5 og 12° koldere end ved jordoverfladen alt efter luftfugtighed, men jo koldere jo mindre forskel)
07-10-2009 00:46
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Manse, det er helt korrekt, man skal ikke forvente -5 grader i snit i næste uge. Det der er interessant er blot at sammenligne den hvide "Ensemble mittel" med normalen, den røde 30 jahres mittel. Og vi kan se at vi ligger noget under middel i den kommende tid, hvis det holder.
07-10-2009 11:58
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jvnf. Bremen Universitet
http://www.klimadebat.dk/forum/part-2-opdaterede-sol-is-temp-hav-data-d12-e1066-s40.php

Så meldes nu at sommersmelte anomaly for Antarktis er det laveste målt I alle år vi har haft satteliter til rådighed:
The ice melt across during the Antarctic summer (October-January) of 2008-2009 was the lowest ever recorded in the satellite history.

Such was the finding reported last week by Marco Tedesco and Andrew Monaghan in the journal Geophysical Research Letters





http://www.worldclimatereport.com/index.php/2009/10/06/antarctic-ice-melt-at-lowest-levels-in-satellite-era/

Som de skriver i world climate report: Hvor er pressen???????
Minder meget om 2007, sidst max-is rekorden på Antarktis blev slået, heller ingen presse.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 07-10-2009 12:00
07-10-2009 21:57
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
De globale temperaturer for september, ganske rigtigt en pæn varmepeak.
De faldende Trendlinier fra jan 2002 er automatisk genererede.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

11-10-2009 15:48
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Pragtfuldt vintervejr i Nordlige del af Finland i den seneste uge, ned til 15 graders nattefrost og iøvrigt frost døgnet rundt i den kommende uge.

Redigeret d. 11-10-2009 15:49
11-10-2009 18:23
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Som bekendt har vi i Scandinavien haft en lidt køligere periode de senere uger, og det ser ud til at fortsætte. Havoverfladetemperaturer er trods varme tidligere samlet set alligevel dykket under normalen.

For nørder som mig bliver det spændende at følge idet også de komende uger forudsiges at blive kolde:

Link: http://www.smhi.se/polarview/bilder/dT00.png


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 11-10-2009 18:30
14-10-2009 10:53
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Lokalt ned til -5,0 C i midtjylland i morges 14/10.
Som jeg husker det havde vi f.eks i 2007-8 vinteren laveste temperatur på -4,3 C indtil sent marts 2008 hvor vi nåede ca -9 C.
Den kommende vinter starter lidt anderledes ud må man sige.
http://vejret.tv2.dk/nyt/article.php/id-25749274.html

Vejrtossen på tv2 debat har tjekket de uofficielle vejr stationer:

Jeg har tjekket vejstationerne og nogle interessante minimums-målinger er:
Gedhus ved Ilskov: -5,6
Stenbjerg i Thy: -4,9
Nørholm Skov ved Ålborg: -5,7
Christianshede Midtjylland: -6,5
Præstbjerg noget sydfor Holstebro: -6,9
Klosterhede: -5,6

Disse er ikke officielle målinger, men dog helt sikkert et udtryk for hvor koldt det har været lokalt.

Kiruna ned til -20 K i morges:
http://vaderkanalen.se/1.1270009/2009/10/14/kylan_haller_i_sig
Redigeret d. 14-10-2009 10:57
14-10-2009 18:57
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Burde sidste indlæg ikke lægges over i "Andet: Vejr" i stedet for "Generelt: Overordnet om klimaændringer", hva' Frank?
16-10-2009 13:08
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Rick: tjotjah. Nu er der jo mange inputs i tråden fra hele verden generelt, men jeg er enig i at det skal ikke udvikle sig til en "Vejret i DK"-tråd. Men det kommer det heller ikke til


Havtemperaturer fra AMSR satteliten er dalet siden max for nogle måneder siden ned til nær trend grafen:


Ii overensstemmelse med ovenstående SST, så viste tal for Ocean Heat Content også fald.
Men dette blev justeret igår.

Helt undtagelsesvist blev der her justerest på data. Helt undtagelsesvist var justeringen i tråd med Global warming budskabet < /sarc>



Det er godt nok tragisk at man efterhånden ikke aner hvad der er fakta og hvad der er naturens data i klimadebaten.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 16-10-2009 13:11
16-10-2009 20:42
Bokazoit
★☆☆☆☆
(73)
Frank Lansner skrev:
Det er godt nok tragisk at man efterhånden ikke aner hvad der er fakta og hvad der er naturens data i klimadebaten.


Jeg kan kun give dig ret. Det hører til sjældenhederne at medierne viser overskrifter som omhandler det modsatte af global opvarmning. Det er utroligt ærgeligt at det er blevet en monolog frem for en debat og en diskussion.

Ethvert billede bliver nu vendt til global opvarmnings fordel (og hvor svært er det).

Jeg er glad for at der findes folk som jer som kan agere modvægten på skålen til en debat som har fået vist vejen på forhånd.

Lad mig citere mig selv fra min egen hjemmeside helemolevitten:

Jeg har fået en mere rolig tilgang til global opvarmning. Jeg er ikke overbevist om at den ikke er i gang med at blive varmere. Jeg er heller ikke overbevist om det modsatte, men jeg vil se årene an, med en anelse mere roligt sind. Ingen tvivl om at vi skal passe på vores jord og dens resourcer, men måske har vi ikke den påvirkning på opvarmningen som nogle fremstiller, og måske ser vi ligefrem et fald i global temperatur de næste par år...jeg håber, og i mellemtiden vil jeg gøre mit til at minimere forbruget og dermed udledning af skadelige stoffer til naturen
07-11-2009 00:52
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
UAH globale temperaturer gået ned på 0,28 OKT fra 0,43 SEP.

SOI er dykket pænt i den forløbne måned hvilket styrker den igangværende El Nino. http://www.longpaddock.qld.gov.au/SeasonalClimateOutlook/SouthernOscillationIndex/30DaySOIValues/


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

07-11-2009 01:42
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Kæmpe isbjerg fra Antarktis har nået usædvanligt langt nord på.

http://www.news.com.au/story/0,27574,26316877-29277,00.html

Med vanlig sikkerhed stemples dette som værende del af den globale opvarmning.
07-11-2009 10:02
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Vidste du at:

Smeltende isbjerge i Arktis og Antarktis står for 30 % af 'the carbon sink' i de arktiske og antarktiske have.

Så ved hjælp af lidt sprængstof kunne COP 15 mødet i København gøres mega CO2 negativt. Det ville sikkert blive opfattet som hærværk på naturen, men isbjerge er faktisk kun et affaldsprodukt fra gletsjerne.
15-11-2009 16:45
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jordens evne til at optage CO2 vokser og vokser i takt med at biosfæren vokser forsaget af... voksende CO2. Det betyder at der skal større og større temperaturer til for at opretholde stigningen i CO2/år. Med andre ord, en stagnation i CO2 indholdet inden voldsomt længe vil ikke være overraskende.
http://wattsupwiththat.com/2008/12/17/the-co2-temperature-link/


Nå!

Eurasiens temperaturer er disse dage delt op så vi har et varmt Europa og et koldt Sibirien, Kina mm.
Her en sammenligning af Snedække med sidste år. Opgørelsen er fra 9 nov, og i mellemtiden har der være voldsomme snestorme i kina.

èn ting er at solen påvirker skydækket, men en yderligere faktor for temperaturer er selvsagt albedo fra is til vand og til lands. Spændende at se om al denne sne så kan fastholde kulden pt i Sibirien. Spændende at se om kulden trods en styrket El Nino varme pt kan brede sig til Europa.

Kampen mellem lav solaktivitet kontra den styrkede El Nino denne vinter er ret uforudsigelig.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 15-11-2009 16:48
15-11-2009 23:29
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kampen mellem lav solaktivitet kontra den styrkede El Nino denne vinter er ret uforudsigelig.


Solens styrke har større virkning desto længere inde på kontinentet man er, så det er ikke mærkeligt at det er her kulden først bider sig fast når solen er svag. Den tendens vil uden tvivl fortsætte.
Redigeret d. 15-11-2009 23:30
16-11-2009 00:28
Kosmos
★★★★★
(5366)
Solens styrke har større virkning desto længere inde på kontinentet man er, så det er ikke mærkeligt at...

- så længe talen er om solens betydning ifm. skydannelse, menes dens virkning at være størst over oceanerne, jf. Svensmarks/Friis Christensens svar til Lockwood & Fröhlich.
16-11-2009 02:33
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kosmos skrev:
Solens styrke har større virkning desto længere inde på kontinentet man er, så det er ikke mærkeligt at...
så længe talen er om solens betydning ifm. skydannelse, menes dens virkning at være størst over oceanerne, jf. Svensmarks/Friis Christensens svar til Lockwood & Fröhlich.


Det modsiger ikke det jeg siger, hvis det er det du mener. I dette tilfælde gik sammenligningen ikke på fastland kontra havet, men på fastland kontra fastland nærmere kysten og i den sammenhæng får havets nærhed en effekt idet det bidrager med varme i den afkølende fase. Modsat hvis der foregår en opvarmning.

Det passer fint med det vi ser ske
Redigeret d. 16-11-2009 02:45
16-11-2009 09:32
Kosmos
★★★★★
(5366)
I dette tilfælde gik sammenligningen ikke på fastland kontra havet, men på fastland kontra fastland nærmere kysten og i den sammenhæng får...

- OK!
Side 2 af 13<1234>>>





Deltag aktivt i debatten PART 2/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data66119-03-2024 11:03
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik