Husk mig
▼ Indhold

PART 5/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 12 af 19<<<1011121314>>>
27-11-2014 10:50
kfl
★★★★★
(2167)
Fra den omtalte artikel har jeg kopieret:

Kevin Trenberth, a climate scientist at the National Center for Atmospheric Research in Boulder, Colo., who was not involved in the study, said its conclusions about long-term trends were probably overstated because the quality of data from the early 20th century was poor and unreliable. The results may also reflect the fact that the northeast Pacific is an area of the globe where past studies have shown the "signal" of climate change is low relative to the "noise" of natural variability.

"There is no doubt that regionally, the changes in temperature are dominated by changes in the atmospheric circulation that likely have little or nothing to do with climate change," Trenberth said. But, he added, "this does not call into question the concept of global warming."


Der står, at det lokale klima er større grad domineret af den atmosfæriske circulation og i mindre grad af de globale klimaændringer, men at det ikke stiller spørgsmål om den globale opvarmning.
27-11-2014 13:23
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Frank Lansner skrev:
Altså fantastisk dette år hvordan lille Danmark kan blive ved med at undgå kulde i vores lille smørhul.
Her prognosen 6 dec fra EZMWF.
Jaja, den er langt fra sikker, men illustrerer meget godt Danmarks Non-Kulde stime.

windyty.com kan også bruges til at se temperaturen og få et overblik. Vælg "Temperature" i "COLOR OVERLAY".
27-11-2014 19:47
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John, den virker desværre ikke på min pc, tror min explorer er forældet.

Her lige lidt mere over temaet: Hvordan Danmark men kulde-skyende film undgår kulden..!

Herunder vist prognose 27 nov til 7 dec.

Men SÅ !! 7 dec, så må lille DK give op og lade kulden komme???? Eller skifter prognoserne inden da?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

27-11-2014 20:31
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Wow sea level gennemsnits trend er bare blevet meget højere fra 2010 til 2013.

Herunder ses først NOAA´s 1993-2013 opgørelse over gennemsnitlig årlig sea level rise. Dernæst ses samme for 1993-2010 perioden.

Godt nok sket en drastisk udvikling på bare 3 år??

Nej det er selvfølgeligt bare NOAA der lige synes de skulle peppe farvevalget op så 2013 udgaven tager sig ud som noget fra det hede hule h...

Selv Land jorden skal nu være sort og dunkel.
Nederst kan farveskalaerne sammenlignes direkte.
Enhed er mm/år


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 27-11-2014 20:34
27-11-2014 21:33
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Frank Lansner skrev:

Men SÅ !! 7 dec, så må lille DK give op og lade kulden komme???? Eller skifter prognoserne inden da?


Jeg har ofte god erfaring med at se på langtidsprognoserne fra tyskland. Her bliver varmen ved forbi d. 12 december. Iflg minimumstemperaturen er der ikke nattefrost i 2 m højde (men kan sikkert forekomme lokalt).

http://www.wetterzentrale.de/




~thomas wernberg
29-11-2014 08:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
New York Sea level rise.

Jeg er ikke ekspert i sea levels, men er der noget speceielt alarmerende ved udviklingen i sea levels ved New York?
http://www.businessinsider.com/new-york-city-climate-change-risk-2014-11


Det vi ser ligner umiddelbart en ret konstant stigning idet vi kommer ud af the little ice age?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

RE: PSMSL The Battery29-11-2014 10:43
kfl
★★★★★
(2167)
Her er min analyse af vandstanden ved the Battery ifølge PSMSL. Den sorte kurver viser målingerne og den røde det bedste fit. Modellen kan forklare ca 85% af al variation.



Der en landhævning på 1.8 mm pr. år og da trenden er på 2.8375 mm. pr år, blive den årlige vandstandsstining på ca. 1.0375 mm/år eller svarende til ca. 10 cm på 100 år.

De dominerende tidevandsycler er på 0.5,1.0 og 18.61 år.
29-11-2014 23:53
sg17a
★★☆☆☆
(378)
kfl skrev:
Der en landhævning på 1.8 mm pr. år og da trenden er på 2.8375 mm. pr år, blive den årlige vandstandsstining på ca. 1.0375 mm/år eller svarende til ca. 10 cm på 100 år.

De dominerende tidevandsycler er på 0.5,1.0 og 18.61 år.


I stedet for en liniær regression ( Y = bX+c ), så prøv med en 2. ordens ( Y = aX^2+bX+c ). Hvis a er positiv, er der en accelererende tendens. Hvis a er 0, er den liniær. Måske drukner signalet i støj?


~thomas wernberg
RE: Acceleration ? Ja30-11-2014 11:04
kfl
★★★★★
(2167)


Der er altså konstateret en acceleration, idet gamma er signifikant større end nul.

Hvorvidt denne skyldes den menneskabte globale omvarmning eller ej kan/vil man selvfølgelig kunne diskutere, men mit synspunkt er, at der er noget om snakken !
Redigeret d. 30-11-2014 11:38
RE: Perspektiv03-12-2014 10:00
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Data: Cryosphere timeseries
Tilknyttet billede:

03-12-2014 16:50
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Iflg. UAHs dataset,vil 2014 blive det tredie varmeste år i perioden 1979 - 2014.
(1998,0,42)
(2010,0,40)
(2014,0276)
(2005,0,262)

Iflg. RSS,vil 2014 blive det syvende varmeste.
(1998,0,55)
(2010,0,47)
(2005,0,33)
(2003,0,32)
(2002,0,315)
(2007,0,254)
(2014,0,250)
(2001,0,247)
03-12-2014 23:56
Theis
★★☆☆☆
(150)
Kjeld,

det er ikke umiddelbart klart, hvordan du har beregnet den forventede temperaturen for hele 2014, men for fuldstændighedens skyld burde man måske lige nævne de tre surfaced-based temperatursæt.

WMO:

The year 2014 is on track to be one of the hottest, if not the hottest, on record, according to preliminary estimates by the World Meteorological Organization (WMO).

WMO's estimater bygger netop på data fra de tre landbaserede temperturserier fra HADCRUT, GISS og NCDC.

Men jeg ved selvfølgelig godt, at klimaskeptikere for tiden er meget glade for RSS, hvis tal ikke helt følger de øvrige temperaturserier. Det kan måske kort nævnes i den sammenhæng at Carl Mears fra RSS i en blogpost har skrevet at:

...surface temperature datasets, which I consider to be more reliable than satellite datasets (they certainly agree with each other better than the various satellite datasets do!)

For UAH bliver det måske kun de to El Nino år, 1998 og 2010, der bliver varmere end 2014, og satellitserierne går altid temmelig amok, når der er tale om El nino år.
04-12-2014 08:36
N A Nielsen
★★★☆☆
(991)
Theis skrev:
Kjeld,

det er ikke umiddelbart klart, hvordan du har beregnet den forventede temperaturen for hele 2014, men for fuldstændighedens skyld burde man måske lige nævne de tre surfaced-based temperatursæt.

WMO:

The year 2014 is on track to be one of the hottest, if not the hottest, on record, according to preliminary estimates by the World Meteorological Organization (WMO).

WMO's estimater bygger netop på data fra de tre landbaserede temperturserier fra HADCRUT, GISS og NCDC.

Men jeg ved selvfølgelig godt, at klimaskeptikere for tiden er meget glade for RSS, hvis tal ikke helt følger de øvrige temperaturserier. Det kan måske kort nævnes i den sammenhæng at Carl Mears fra RSS i en blogpost har skrevet at:

...surface temperature datasets, which I consider to be more reliable than satellite datasets (they certainly agree with each other better than the various satellite datasets do!)

For UAH bliver det måske kun de to El Nino år, 1998 og 2010, der bliver varmere end 2014, og satellitserierne går altid temmelig amok, når der er tale om El nino år.


Theis, jeg tror vi kan blive enige om, at ligegyldig hvor langsomt jorden opvarmes, så vil man under en opvarmning af og til få en ny højeste temperatur i den 100 års serie, vi nu har. Er det interessant? Næ, det synes jeg ikke. Den artikel af Carl Mears, som du henviser til, handler blandt andet om målefejl, og pga de målefejl der også findes i overfladetemperaturer, ved vi ikke, om 2005 eller 2010 rent faktisk var varmere end 2014.

Carl Mears viser en figur i sin artikel (vi har set lignende mange gange før), som viser, hvordan modellerne i gennemsnit klart overdriver opvarmningen. Dét er til gengæld interessant. Mears medgiver, at der skal mange forskellige (bort)forklaringer som skal virke i samme retning, for at modellerne måske trods alt har ret. Han nævner også blandt andet varme ned i dybhavet...
Jeg synes, det er temmelig klart, at de observationelle estimater for klimasensitivitet, som er under 2C, er langt mere troværdige end de modeller Mears viser i sin figur, hvor vi skal bruge en masse sammentræf af uheldige omstændigheder for at tro på, at vi kan bruge deres forudsigelser til noget som helst.

Men det ser IPCC stort på. De bruger modellernes forudsigelser til at vurdere effekterne af global opvarmning. Det er efter min mening ikke seriøst og er et tegn på den politiske bias, som denne videnskabelige sag desværre har fået.

Interessant er det, at man i seneste rapport har opgivet at komme med et bedste estimat for klimasensensitiviteten. Man lader modeller og obsevationelle studier stå ved siden af hinanden og sige forskellige ting, og så bruger man modellerne..
Redigeret d. 04-12-2014 08:37
04-12-2014 09:38
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
I krig og kærlighed gælder alle kneb som bekendt.

Klima-kampen er tilsyneladende ved at blive til klima-krigen.
04-12-2014 11:08
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
N A Nielsen,

du skriver.
".. ligegyldig hvor langsomt jorden opvarmes, så vil man under en opvarmning af og til få en ny højeste temperatur i den 100 års serie, vi nu har. Er det interessant? Næ, det synes jeg ikke. "

On the spot, well said!

Oprindeligt var det tanken med de nye satellieter fra 1979 at de skulle give os et meget meget bedre grundlag for at kende den rigtige temperatur udviling på Jorden.
Dels fordi de giver os ufatteligt mange flere målepunkter end f.eks land (by) stationernerne og dels fordi luften lidt over land er mikset bedre og er mere fri for lokale udsving. Helt samme argumentation som vi godtager for CO2 målinger og meget andet.

Men nu hvor satellit målinger IKKE peger på nogen rekord for 2014, men den slags kun kan graves op ved at bruge f.eks de gammeldags landstationer, så refererer man KUN til sidstnævnte. De moderne data typer fra satelliter ignoreres, how convenient.

Her er RSS satellit data:


Jeg mener ikke at vi tidligere har haft SÅ lidt opbakning fra RSS til en "temperatur rekord" som denne gang 2014. Helt vildt.

UAH har mere varmetrend men er LANGT fra at have 2014 som rekord år!!!
Men som jeg forstår det har man fundet fejl i metodiken og vil justere UAH, og den ivl komme til at ligne RSS mere.

Hov???

Har vi nu en justering i udsigt hvor data bevæger sig VÆK fra GW agenda???
Er det lovligt????

Bliver spændende at se hvordan IPCC-fløjen reagerer på en justering "den forkerte vej".

Men! Jeg har kun dette fra et skriv af Monckton, ikke Spencer, så nu må vi se.
Samme skriv fortæller at når man måler BIAS for RSS, UAH og GISS i forhold til HCN, så ligger RSS bedst, rammer mest plet.

Og hvorfor så lige "kalibrere" med HCN??
Fordi HCN er de Amerikanske temperatur stationer. USA har det største og mest koncentrerede netværk af stationer, generelt et datasæt der er meget tiltro til.
Og altså RSS rammer mest plet i forhld til dette område med relativt høj kvalitet af data på Jorden.
http://wattsupwiththat.com/2014/12/03/onward-marches-the-great-pause/


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 04-12-2014 11:11
04-12-2014 11:14
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg synes, det er temmelig klart, at de observationelle estimater for klimasensitivitet, som er under 2C, er langt mere troværdige end de modeller Mears viser i sin figur

- et fint eksempel vedhæftet!

Tilknyttet billede:

04-12-2014 11:34
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Absoluty phantastic!


Det har længe stået klart at IPCC og co vedbliver med at forekomme mere og mere selvsikre trods vaklende grund.

Så hvad skal man tænke når danske medier - og dermed danskerne - bare forekommer mere og mere sikre på IPCC´s budskaber?
Hvordan kan det gå så galt?
04-12-2014 12:17
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Kejserens nye klæder
Et eventyr af Hans Christian Andersen
RE: Dommedag04-12-2014 14:10
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Frank Lansner skrev:
Det har længe stået klart at IPCC og co vedbliver med at forekomme mere og mere selvsikre trods vaklende grund.

Så hvad skal man tænke når danske medier - og dermed danskerne - bare forekommer mere og mere sikre på IPCC´s budskaber?
Hvordan kan det gå så galt?


Det skyldes vel et behov for at en dommedag. Det er en krænkelse af naturen at bruge milioner år gammel kul og olie, så er det rimeligt at naturen hævner sig.

Det er også lidt underligt at de mange fordele ved et varmere og fugtigere klima ikke omtales.


RE: Temperatur tampering04-12-2014 15:19
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Ang. temperaturer. Flg. er side 148 fra "1975 National Academy of Sciences report".

Selve rapporten: Understanding Climate Change: A Program for Action
Tilknyttet billede:

04-12-2014 18:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John,

her en gennemgang af "alt" hvad der ligger af store tempertur analyser 1974-84, altså ret moderne:

http://hidethedecline.eu/pages/posts/the-perplexing-temperature-data-published-1974-84-and-recent-temperature-data-180.php

Bedste hilsner, Frank
04-12-2014 22:29
Kosmos
★★★★★
(5371)
Så hvad skal man tænke når danske medier - og dermed danskerne - bare forekommer mere og mere sikre på IPCC´s budskaber?
Hvordan kan det gå så galt?

- jeg faldt tilfældigt over denne udmærkede opsummering af Roy Spencer.
05-12-2014 18:08
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Her er interessant spørgsmål af Roy Spencer.

OUR BEST TECHNOLOGY;SATELLITES,SAY 2014 WILL NOT be the WARMEST.
So,why have world goverments chosen to rely on surface thermometers,which were never designed for high accuracy,and yet ignore their own hightech satellite network of calibrated sensor especially when the satellites also agree with weather balloon data?
05-12-2014 23:39
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Kjeld Jul skrev:
Her er interessant spørgsmål af Roy Spencer.

OUR BEST TECHNOLOGY;SATELLITES,SAY 2014 WILL NOT be the WARMEST.
So,why have world goverments chosen to rely on surface thermometers,which were never designed for high accuracy,and yet ignore their own hightech satellite network of calibrated sensor especially when the satellites also agree with weather balloon data?


Hvis det var ballon data som var varmest, så fik vi dem. Og hvis dybhavet kogte, en brøkdel af en grad, så var det vi hørte om.


05-12-2014 23:43
Kosmos
★★★★★
(5371)
Her er interessant spørgsmål af Roy Spencer...

- godt spørgsmål! Hvor fandt du det i grunden??
06-12-2014 09:55
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvor fandt du det i grunden??

- glem spørgsmålet: Jeg har i mellemtiden selv fundet svaret!
06-12-2014 10:16
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Kosmos,fint,der sparede du MIG for en masse besvær.
07-12-2014 14:50
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Efter den enorme SST peak i sommers så er havets overflade temperatur fuld fart på vej til normalen, man kan se afkøling dag for dag og har kunnet det længe.

Øverst herunder er 2 sep SST fra Can Met Inst (base period 1995-2009) og nederst er idag 7 dec.

Hvad var det der skabte det eneormt varme overflade vand i store områder af det nordlige Stillehav i sommers? (Dette har været med til at hive GISS globale temperatur data op.)

Det faktum at den varme der dukkede op ved overfladen nærmset ikke har påvirket RSS / UAH data af luften en anelse højere oppe tyder på at det har været "lokalt" og forbipasserende.

Bob Tisdale på Wuwt er inde på at det kan være en såkaldt "Kelvin" Wave der på en eller anden måde skulle af triggered noget.

((Man kunne også få den idé (rent gæt) at der har været usædvanligt vindstille i det Norslige Stillehav. Dette vil om sommeren bevirke at det øverste vand varmes op af Solen meget hurtigere end normalt.
Denne tanke støttes af at varmen i SST jo ser ud til at fordufte ud i ingenting efterfølgende hvor måske vinde er normale igen. ))

Uanset hvorfor vi pludseligt havde dette varme overfladevand og det lige så pludseligt forsvinder igen er dette måske et argument for at bruge RSS / UAH i stedet ?

Dog ser noget af varmen ud til at ligge tilbage i det Nordøstlige Stillehav.

Men tjek iøvrigt resten af kloden, f.eks den sydlige halvkugle.
Som pro-IPCC folk siger: "Aerm, opvarmningen er forsinket..."
Og Atlanterhavet som helhed er også gået i kold.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 07-12-2014 15:02
RE: Sne og Is07-12-2014 18:22
John Niclasen
★★★★★
(6434)
(Dette indlæg er skrevet 7-Dec-2014 med direkte links til aktuelle billeder. Hvis indlægget ses på et senere tidspunkt, vil billederne være ændret.)

Mht. sne og is ser den nordlige halvkugle således ud pt:



Arealet dækket af sne på den nordlige halvkugle er dette efterår det største målt:



Dette har indvirkning på Jordens albedo, da Solens stråler reflekteres af den hvide sne.

Mængden af sne akkumuleret i Grønland på indlandsisen er over normalen, endda uden for alm. variation (nederste graf af de to):



Sneen, der således akkumuleres på indlandsisen i Grønland bliver liggende og bliver med tiden til ny iskappe. Temperaturen på toppen af indlandsisen er for tiden omkring -40 C:



Det bliver interessant at se til foråret, hvor længe sneen bliver liggende.

Lad os håbe, vi får et tidligt forår, så noget af al denne sne og is smeltes væk.

Pas godt på hinanden!
09-12-2014 17:03
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Temperatur anomali (afvigelse fra "normal") som illustreret af Japans meteorologiske institut.

Man må sige at kulde over land - ja altså ikke lille DANMARK!!!! - er intens lige nu på den nordlige halvkugle.
Specielt kystnære områder holder fast i varmen.

Mit gæt er at det snefyldte kolde Eurasien vil medføre kold luft udover det nordlige Stillehav og indenfor 12-18 mdr bevirke markant dyk i PDO mod kold.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 09-12-2014 17:06
12-12-2014 21:21
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Pt synes jeg at det er lidt sjovt at følge med i udviklingen for havoverflade temperaturer og is Øst for Grønland samt Nord for Island. 12 dec 2014:

Øverst TH
DMI kort over SST, bemærk hvide områder hhv ret langt ude i havet øst for Grønland samt nord for Island.
Øverst TV
DMI kort over SST anomali, ser betydeligt mindre drastisk ud omend en ultra kold klat vand kan ses Nord for island.

Det mindre område med meget koldt vand ved Island skyldes måske vinde der har ført noget havis fra Grønland og syd på, men isen er nok smeltet.
Altså en event der nok ikke siger ret meget om de større linier.
Nederst tv
NRL SST, Her ses at NRL ikke har registreret det iskolde vand nord for island og dette gælder iøvrigt også NSIDC og andre Amerikanske data kilder.
Nedesrt th
NRL havis kort viser dog begyndende havis ikke langt fra Island.

Øst for Grønland, noget øst for Grønland..

Prøv at se Øverst th, SST. Det hvide område Øst for Grønland i den røde oval er usædvanligt stort. Det hvide indikerer ikke is, men blot at havtemperaturer er helt nede hvor is kan dannes.
Altså et kæmpe område ret koldt allerede midt i december. Det man jeg de lige følge med i :-)

Ser man Øverst tv på DMI SST anomali , ja så er området faktisk kun marginalt koldere end "normalt".
Og NRL nederst tv har ikke området så koldt som DMI.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 12-12-2014 21:27
12-12-2014 21:24
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her fra April 1895 et lille reality-check der viser hvor meget havis området Øst for Grønland faktisk kan generere. Dette er såmænd også set mange gange senere end 1895.
Derfor, spændende at kigge med her hvis temperaturer skulle dale.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 12-12-2014 21:28
12-12-2014 21:31
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her ses SST meget mere detaljeret nord for Island, fra Norges Met Inst.
Norge bekræfter at der er kolde vande nord for Island og afkræfter altså en stribe Amerikanske data kilder. Med mindre at de gør tingene op på helt forskellige måder.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

RE: Grønland 1900 - 193016-12-2014 17:24
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Old photos, new insights

Greenland's glaciers retreated rapidly between 1900 and 1930 as the Little Ice Age lost its grip on the region and temperatures climbed. By analyzing early photos of Greenland paired with contemporary ones, researcher Anders Bjork with the Natural History Museum of Denmark has for the first time mapped out the retreat of those glaciers over time.

"Satellites obviously do not cover the early 1900s, when the region experienced a rapid increase in temperatures," Bjork said. But with time constraints provided by historic photographs, he and his colleagues recorded a remarkably quick ice response between 1900 and 1930, more rapid than seen in the last 15 years, he said. The new data promise to help researchers understand how quickly glaciers can react ...

Kilde: Surprising findings in Greenland's melt dynamics

Hen over året sner det mere, end der smelter, men kælving af isbjerge indgår jo også i indlandsisens totale masseregnskab.

Kilde: Aktuel massebalance på Grønlands indlandsis
18-12-2014 00:06
Kosmos
★★★★★
(5371)
Pt synes jeg at det er lidt sjovt at følge med i udviklingen for havoverflade temperaturer og is Øst for Grønland samt Nord for Island. 12 dec 2014

- mere om arktisk havisvolumen:

Between autumn 2010 and spring 2013, there was a 14% and 5% reduction in autumn and spring Arctic sea ice volume, respectively, in keeping with the long-term decline in extent. However, since then there has been a marked 41% and 9% recovery in autumn and spring sea ice volume, respectively, more than offsetting losses of the previous three years. The recovery was driven by the retention of thick ice around north Greenland and Canada during summer 2013 which, in turn, was associated with a 6% drop in the number of days on which melting occurred – climatic conditions more typical of the early 1990's. Such a sharp increase in volume after just one cool summer indicates that the Arctic sea ice pack may be more resilient than has been previously considered.
18-12-2014 15:44
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Ja,havisen i arktis er en svær og sejlivet størrelse,hvis endeligt har været bebudet flere gange.

Hvornår bliver det arktiske hav isfrit om sommereni,sker det overhovedet i den nærmeste fremtid?

I 2007 og 2012 blev der registreret rekordlav isudbredelse om sommeren.

I 2008 erklærede klima-alarmister,herunder Al Gore,at det arktiske hav ville være isfrit i 2013,politikeren senator John Kerry tilsluttede sig denne teori.

Teorien om det isfrie hav i 2013 blev bragt af den tæt til IPCC knyttede forsker Wieslaw Maslowski i december 2007.
Det viste sig så i 2013,at denne teori ikke stemte,isudbredelsen var igen betydeligt større end i 2007 og 2012.

Også Peter Wadhams fra University of Cambridge hører til tilhængerne af teorien om ishavets endeligt,i 2012 kom han med en prognose,som sagde,at indenfor 4 år ville det være forbi med den arktiske havis.
I 2014 viser det sig,at sommer isudbredelsen er som i 2013,og Wadhams teori ikke holder;men at isudbredelsen istedet er vedholdende.
Selv Gavin Schmidt bebrejder på en havis-konference i London,septemper 2014,Wadham for brugen af latterlige modeller som
ikke er baseret på fysik.

Den nyeste prognose stammer fra James Overland og Muyin Wang,som i maj 2013 blev offentliggjort i Geophysical Research Letters.
De går ud fra tre prognosemetoder,som forudsiger enden på havisen i hhv. 2020,2030 eller 2040.
Man kan være glad for,at de ikke arbejder med 10 metoder,med 10 års interval,så ville vi være inde i det næste århundrede inden isens exit,det ville have været alletiders helgardering.

Andre forskere er også blevet mere forsigtige.Havisforskeren Dirk Notz fra Max-Planck-Institut for Meteorologi erklærede i septemper 2014,at naturlige årsager i det næste årti kunne både få isen til at skrumpe eller tiltage,han hælder dog mere til det sidste.

Til sidst Judith Currys forudsigelse fra oktober 2014.
Hun mener,at isudbredelsen i 2015 vil være den samme som i 2014.I det næste årti forudser hun ingen trend eller nærmere en tiltagende isudbredelse.

http://judithcurry.com/2014/10/15/new-presentations-on-sea-ice/

Isudbredelsen idag 18.12.2014. iflg. DMI:

http://ocean.dmi.dk/arctic/icecover.uk.php
Redigeret d. 18-12-2014 15:50
21-12-2014 11:30
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
SST / IS Øst for Grønland: DMIs opgørelse (øverst tv) viser stadigt et meget stort område med meget lave temperaturer, markeret hvidt på deres grafik. Det er interessant fordi så kolde temperaturer allerede i dec. kunne give håb om en lidt anderledes udvikling for isen i dette område i år. Som vist herover, så er "potentialet" for isareal Øst for Grønland stort.

Grafik nederst viser NCEP´s globale IS kort hvor området øst for Grønland nu viser små isarealer. Dog viser ander kort fra NCEP ikke dette...
NSIDC øverst th viser intet is i området, men det opererer med højere limit af is koncentration (30%).


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

25-12-2014 17:39
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
God jul alle :-)

Følger lidt med i min "nye kæphest", havisen Øst for Grønland.

Altså, motivationen, se fra 1895 hvilket gigant havis-areal der potentielt kan komme i spil hvis havisen Øst for grønland rigtigt kommer igang:


Og denne havis øst for Grønland, men langt fra kysten er i høj grad dannet på stedet snarere end blot at være tegn på at isen forsvinder fra Arktis med vinde og strømmen.

Herunder ses MMAB´s havis kort for idag, og området Nord for Island viser tegn på havis. Dette startede 10 dec. 9 dec var der tomt.

Jeg har fundet et link med bedre opløsning, og her ses at pletvist når havis koncentrationen op omkring 50%, men kun i mindre områder.

http://polar.ncep.noaa.gov/seaice/analysis/globallow.xml

http://polar.ncep.noaa.gov/seaice/analysis/global5min.gif

http://polar.ncep.noaa.gov/seaice/analysis/global/


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

25-12-2014 17:42
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Mange andre havis -kort har imidlertid stadig intet i dette område, her NRL der trods deres skala går ned til 0% intet viser. (Cryosphere, NSIDC viser heller intet)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 25-12-2014 17:43
25-12-2014 17:47
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hvis det er korrekt at der allerede nu er havis i området, så må vi se hvad de næste dage bringer. Netop nu haves intens kulde i området og det varer ved i periode 25-28 dec. Så må vi se om der er andre end NCEP´s MMAB der viser havis i området.

Får vi ført havis her, så er der gode odds for at Arktis NH havis areal kommet op på eller over normalen - hvilket jo ikke har været hyppigt forekommende i de senere år.

(Og ja, Barents havet 25-28 dec får også et ordentligt skud kulde!)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 25-12-2014 17:54
Side 12 af 19<<<1011121314>>>





Deltag aktivt i debatten PART 5/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data10926-04-2024 08:55
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik