Husk mig
▼ Indhold

PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 18 af 20<<<1617181920>
28-12-2016 10:47
Kosmos
★★★★★
(5371)
Så kan man nu læse det her, endda at grunden til der ædes mere af den jyske vestkyst skyldtes klimaforandringerne.
men det ikke rigtigt, fordi Vesterhavet har længe stille og roligt spist af den jyske vestkyst, især under storme, en anden ting er vi ikke har fået flere storme og stormene i Nordvesteuropa ikke er blevet være, og varmere perioder ikke øger eller forværre storme i Nordvesteuropa, det lige omvendt, kolde perioder giver flere storme end varmeperioder i denne region

- her en interessant beretning om ændringerne af kysten ved Nymindegab, og her et mere detaljeret kort fra 1796.
28-12-2016 21:54
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
CDAS SST global dataset droppede fra oktober til november ned fra ca 0,5 til 0,26 K i temperatur anomali.

SST er som bekent ca 70% af data brugt til de globale temperaturer.

Siden oktober har SST slået flikflak , men den nedre grænse på ca 0,26 K har indtil nu stået som et uoverskrideligt bolværk.

I en del uger har "La Nina" nærmest været La Nada, meget svag, så evt. yderligere afkøling kan næppe tilskrives La Nina.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

30-12-2016 00:13
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Udvikling i pH i det Vestlige Stillehav fra koral studier:

Wei et al 2015 :
https://www.researchgate.net/publication/283946141_Decadal_variability_in_seawater_pH_in_the_West_Pacific_Evidence_from_coral_d_11_B_records



De konstaterer talrige ret markante udsving gennem årene samt pH værdier til tider langt lavere end hvad vi ser idag.

Omtalt her:
http://notrickszone.com/#sthash.tWLqUFCY.8mnf2VcU.dpbs


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
30-12-2016 08:23
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Det tyder ifølge svensk forskning at mellem høje skyer køler jorden mere end ellers antaget.

http://sciencefix.dk/jorden/skyer-koeler-jorden-mere/

Mvh.
RE: DMI Havistykkelse 201702-01-2017 10:09
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Der blev foretaget ændringer af DMI's grafer for havistykkelse omkring d. 10-Okt-2016, som beskrevet i dette indlæg.

Til venstre ses gammel version for 10-Okt-2016. Til højre ny version.



Da denne graf ud over et gennemsnit og indeværende år viser de seneste fire år, så forsvinder året 2012 fra grafen her i det nye år, 2017. Dermed kommer 2016 til at se ud til at have haft mindre arktisk havisvolumen end alle tidligere år. Dette er ikke tilfældet, som man kan se. 2012 havde det meste af året lavere arktisk havisvolumen end 2016. Dette skal man være opmærksom på, når man fremover vurderer denne graf.
Tilknyttet billede:

RE: Massebalance 2-Jan-201702-01-2017 15:33
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Massebalancen for indlandsisen i Grønland tager endnu et hak opad, kort tid efter at den gjorde det for få dage siden.

Aktuel massebalance på Grønlands indlandsis

Denne udvikling havde jeg ikke gættet på for et år siden. Naturen er fantastisk!
Tilknyttet billede:

02-01-2017 16:32
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Denne udvikling havde jeg ikke gættet på for et år siden. Naturen er fantastisk!


Ja, og det burde sendes på tv nyhederne.
02-01-2017 16:39
Kosmos
★★★★★
(5371)
Ja, og det burde sendes på tv nyhederne

- hvor det helt sikkert ville blive ledsaget af en fin forklaring om, at årsagen er...tadaa!: Global(iseret) opvarmning!


Det ville årsagen forresten også være, dersom tilvæksten var negativ (eller nul)!
02-01-2017 21:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Lille nytårs-opgørelse:

Alene i 2016 blev publiceret 500 peer-rev videnskabelige artikler der forekommer at konkludere i klimaskeptisk retning:

http://notrickszone.com/#sthash.6AYY0eaG.5DSJzqqW.dpbs

Herunder bl.a. 132 artikler der omhandler Solens effekt på klimaet.

(Husk nu: "97% consensus says.." )
04-01-2017 00:31
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
UAH globale temperatur-anomali gik fra nov til dec 2016 fra +0,45 K til +0,24 K.

Således kan de årlige tal beregnes, og for UAH data haves :

2016 : + 0,50 K

1998 : + 0,48 K

Rekorden fra 1998 er altså slået med 0,02 K i 2016, 18 år efter.
Begge år er Stærke El Nino år, og disse tal bekræfter således til en vis grad, at vi måske ser en pause i temperatur stigningerne.



http://www.drroyspencer.com/2017/01/global-satellites-2016-not-statistically-warmer-than-1998/


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 04-01-2017 00:35
RE: UAH04-01-2017 07:34
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Vedhæftede plots viser UAH nedre troposfære temperatur anomali - øverst for den nordlige halvkugle og nederst for den sydlige halvkugle.

Man kan se, at UAH gennemsnittet for den nordlige halvkugle viser, at 2016 nåede højere værdier end 1998, men at det var omvendt for den sydlige halvkugle, altså at 1998 nåede højere værdier end 2016.

Der er langt mere land på den nordlige halvkugle end den sydlige, hvor mere end 80% af arealet er hav.

Set fra et termodynamisk synspunkt er der ikke en enkelt gennemsnitstemperatur for hele Jorden! Der er ikke engang en enkelt gennemsnitstemperatur for hver halvkugle. Derfor er det fra et termodynamisk synspunkt meningsløst at sige, at det ene år er varmere end det andet.

Hvis man det ene år kunne måle højere temperaturer alle vegne i forhold til det andet, så ville man kunne sige, det ene år var varmere end det andet. Men det måler man ikke!
Tilknyttet billede:

RE: Sne uge 50-5304-01-2017 11:02
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Der er indløbet nye data ang. sne fra Global Snow Lab, Rutgers University for resten af året, 2016. I dette tidligere indlæg viste jeg stigende trends for ugerne 45-48, som kan aflæses af data, og i dette indlæg viste jeg den stigende trend for uge 49.

Vedhæftede grafer viser de stigende trends for snedække på den nordlige halvkugle for ugerne 50-53 siden 1980, som kan aflæses af data baseret på målinger af den virkelige verden.
Tilknyttet billede:

RE: Sne december04-01-2017 11:08
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Opgørelsen m.h.t. sne på den nordlige halvkugle for december måned siden 1966 fra Rutgers University ser ud på flg. måde. Man ser, at december 2016 ligger pænt over middel.
Tilknyttet billede:

04-01-2017 11:32
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
På "Johns" grafik ser man at vi omkring det store klimaskift ca 1979 netop så meget lave snedækker. Omkring1979 oplevede kloden et spring mod varmere temperaturer.


I lille Danmark havde vi igår 3 jan ganske lunt vejr.
Men en ret brutal koldfront er på vej, og det er typisk i forbindelse med varm/kold clashes af luftmasser at voldsomme og specielle vejrbegivenheder finder sted.

Vi hører nu i medier at "20-års event" "100-års event" er på trapperne mht. høj vandstand i det sydlige DK.

Mange vil nok tænke "varme", men jeg vil lige gøre opmærksom på at vi for tiden ser et varm-kold clash. En situation hvor der har været varme og kulde kommer buldrende.

Herunder ses fra idag 4 jan, hvor kulden allerede har begyndt sit indtog, men så 5-6 jan hvor det bliver mere markant. Der er tale om temp ved 850 mB.

(og DK i stiplet cirkel :-) )


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 04-01-2017 11:51
04-01-2017 12:26
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Hvis man kigger på 12-måneders løbende gennemsnit af snedække på den Nordlige Halvkugle (Snow Cover Extent, SCE), så er der et dyk ca. 10 år senere omkring 1990.

Meget tyder på, at der skete et skifte i slutningen af 70'erne og igen omkring 2010. Dette passer med en periode på 60-65 år, som man ser i mange datasæt relateret til klima.

Hvis et 12-måneders løbende gennemsnit af snedække på den Nordlige Halvkugle følger godt 10 år efter, så vil vi måske se et maksimum i denne kurve omkring 2020.

Klimaforskning er ikke raketvidenskab.
Klimaforskning er meget mere vanskeligt end raketvidenskab.
Tilknyttet billede:

04-01-2017 17:50
Kosmos
★★★★★
(5371)
I lille Danmark havde vi igår 3 jan ganske lunt vejr.
Men en ret brutal koldfront er på vej, og det er typisk i forbindelse med varm/kold clashes af luftmasser at voldsomme og specielle vejrbegivenheder finder sted

- ja, og det ser ud til, at din prognose fra 2. juledag var temmeligt præcis...denne gang tror jeg endda, jeg kan skelne de britiske øer i venstre side!(?)

Redigeret d. 04-01-2017 17:50
04-01-2017 20:27
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank Lansner skrev:
På "Johns" grafik ser man at vi omkring det store klimaskift ca 1979 netop så meget lave snedækker. Omkring1979 oplevede kloden et spring mod varmere temperaturer.


I lille Danmark havde vi igår 3 jan ganske lunt vejr.
Men en ret brutal koldfront er på vej, og det er typisk i forbindelse med varm/kold clashes af luftmasser at voldsomme og specielle vejrbegivenheder finder sted.

Vi hører nu i medier at "20-års event" "100-års event" er på trapperne mht. høj vandstand i det sydlige DK.

Mange vil nok tænke "varme", men jeg vil lige gøre opmærksom på at vi for tiden ser et varm-kold clash. En situation hvor der har været varme og kulde kommer buldrende.

Herunder ses fra idag 4 jan, hvor kulden allerede har begyndt sit indtog, men så 5-6 jan hvor det bliver mere markant. Der er tale om temp ved 850 mB.

(og DK i stiplet cirkel :-) )


Og siger igen til mig selv at når dette er omme bliver denne stormflod udråbs som en konsekvens af klimaforandringerne.
Føler mig ikke så sikker på der er tale om en såkaldt 100 års hændelse, har en række historiske beretninger jeg vil prøve at beskrive i et indlæg senere, så man kan få en lille debat om det i gang måske.

Men det ser ud til dette vejr mønster fik hivet noget af den kulde ned som har ligget lidt væk fra os ned og givet lidt sne.
Her ved Ålborg ligger her i hvert fald lidt sne derude nok til at gøre alt hvidt, så en dramatisk januar dag med kraftig blæst, stormflod og sne flere steder især her i det jyske, nogle steder vidst 10cm har jeg hørt.

Mvh.
05-01-2017 07:31
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Og siger igen til mig selv at når dette er omme bliver denne stormflod udråbs som en konsekvens af klimaforandringerne.


Det kan kaldes en prognose i klimadebatten man kan ramme plet med:

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/13969140

Mvh.
05-01-2017 08:47
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Christian -
Du er god til at gå tilbage i historien,hvordan opstod stormfloden i 1872,som var af en helt anden størrelse,var vindforholdene som nu,eller er der andre samligninger?
05-01-2017 08:47
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Og siger igen til mig selv at når dette er omme bliver denne stormflod udråbs som en konsekvens af klimaforandringerne.

Det kan kaldes en prognose i klimadebatten man kan ramme plet med:

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/13969140

Da jeg læste overskriften, "Klimaeksperter: Flere stormfloder vil ramme Danmark", gættede jeg på, at Jens Hesselbjerg var blandt disse såkaldte eksperter. Og ganske rigtigt:

...

Sådan lyder advarslerne fra en række eksperter, som metroxpress har talt med. Heriblandt klimaprofessor på Københavns Universitet, Jens Hesselbjerg:

Dette hører ikke til her i tråden. Jeg vil fortsætte i en anden.
05-01-2017 09:55
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Hej Kjeld jul

Har i sinde at skrive et længere indlæg om historiske stormfloder der minder om denne vi har set og lave en analyse efter den bedste viden jeg har anskaffet mig, dog har jeg ikke lige nu tiden til, men vil med garanti forsøge at gennemgå det efter bedste evne.

John:

Ved ikke om jeg fik postet i den rigtige tråd, men mener det sjovt at man tillægger den slags hændelser her som værene pga klimaforandringerne, de fleste gange man høre dette har det omhandlet at den stigene vandstand vi har set har betydet stormfloderne er blevet værre, ikke at jeg kan argumentere for eller mod denne del.

Men det jeg hæfter mig ved og godt kan have en betydelig skepsis overfor det er at stormene er blevet værre og måske endda hyppigere, det bakkes mig bekendt ikke op af de gode observationer vi trods alt har.
Derudover som nævnt tidligere, så er storme og orkaner her i Nordvesteuropa hyppigere i kolde perioder end varme, så en opvarmning globalt såvel som regionalt i vores området i Nordatlanten vil ikke medføre hyppigere og værre storme.

Dette har den nu Afdøde Britiske Meteorolog Hubert Lamb og den danske meteorolog Knud Frydendahl beskrevet i deres bog der blev udgivet allerede i 1991.

https://books.google.dk/books?id=P4n1z9rOh5MC&pg=PA33&lpg=PA33&dq=Northwest+europe+have+more+storms+and+cold+periods&source=bl&ots=euB_QOrLXL&sig=0YC7yQjTv7ILJD7ubi8LD1NslUk&hl=da&sa=X&ved=0ahUKEwjci5XW0KrRAhVOM1AKHVRxCxwQ6AEIOzAE#v=onepage&q=Northwest%20europe%20have%20more%20storms%20and%20cold%20periods&f=false


Syntes man næsten kan forudsige når der en ekstrem begivenhed, uhh. it must be climate change


Mvh.
05-01-2017 10:00
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Kjeld Jul skrev:
hvordan opstod stormfloden i 1872, som var af en helt anden størrelse, var vindforholdene som nu, eller er der andre samligninger?

Der er noget info her om den stormflod i 1872:

DMI: Historiske stormfloder
05-01-2017 10:02
John Niclasen
★★★★★
(6434)
christian-roskilde skrev:
Ved ikke om jeg fik postet i den rigtige tråd,

Jo, det gjorde du vist, da det var et svar på et tidligere indlæg.

Mit længere svar hører blot ikke til her, så det har jeg skrevet her.
05-01-2017 10:17
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men det jeg hæfter mig ved og godt kan have en betydelig skepsis overfor det er at stormene er blevet værre og måske endda hyppigere, det bakkes mig bekendt ikke op af de gode observationer vi trods alt har

- når det drejer sig om af flytte vandmasser ind/ud af Østersøen (samt omkring i den), er det vel i højere grad vindretning og stormens varighed, der afgør sagen, end det er selve vindhastigheden?: Længere tids (nord)vestenvind presser vand gennem Skagerak, gennem 'sund og bælter' over mod Baltikum og op i den Botniske Bugt. Slår vindretningen så på 'rette' tidspunkt over i (nord)øst, accelererer dette tilbageløbet, og gårsdagens situation indtræffer.
Men koblingen mellem sådanne meteorologiske forhold og atmosfærens CO2-indhold synes svær at påvise/sandsynliggøre!
05-01-2017 11:54
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her glimrende opdateringer vedr Ocean Heat Content i den Nordlige Atlanten:
http://notrickszone.com/2017/01/05/north-atlantic-cooling-has-plunged-below-1950s-and-1800s-levels-and-scientists-project-more-cooling/#sthash.0cFITwVM.dpbs

Som måske bekendt er den primære tilførsel af vand til det Arktiske Ocean strømmen fra det nordøstlige Atlanten.

Herunder ses en ret ny opgørelse for OHC i NordAtlanten. Jeg har markeret årene 2005 og 2014.

Fra 1997-2013 lå niveauet for NordAtlantisk OHC ret højt.
I 2005 så vi en markant peak, og få år efter så vi faldet i Arktis isareal, 2007, der overraskede de fleste.

Sent i 2013 så vi et markant fald i OHC ned mod 1972-95 niveau.
Og kort efter , i 2014, så vi en overraskende tendens til at Arktis havis ikke smeltede lige så hurtigt som den plejede om sommeren. Det samme så vi i 2016. (Ikke udpræget i 2015, muligvis påvirket af El nino varme, der blev sendt mod Arktis).



Hvis der er en sammenhæng kold OHC i nordatlanten => langsom sommer afsmeltning, ja, så tyder alt på at 2017 også vil have "overraskende" langsom isafsmeltning.

Koldere Nordatlanten kan givetvis influere på Arktis haivs og dermed på sigt også Arktis temperaturer. Påstande om Golf-strømmens CO2-link er baseret på

varmere Arktis - > Svag Golfstrøm -> koldere nordatlanten

Men noget tyder måske på at vi også har:

koledere nordatlanten -> koldere Arktis


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-01-2017 11:57
05-01-2017 18:11
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
RSS globale temperaturer er i december dalet til +0,23 K fra +0,39 K i nov.
RSS for akkurat som UAH at 2016 var blot 0,02 K varmere end 1998.

- * -



Denne illustration viser hvordan 1998´s El nino i løbet af sommeren faktisk dykkede til at blive en ganske markant La Nina allerede i selve året 1998.

Derimod har 2016 El nino kun dykket til at blive en ganske svag La nina.

Korrigeret fra "ENSO" (El Nino / La Nina) vil vi med al sandsynlighed således få 1998 varmere end 2017.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
05-01-2017 19:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
I Vintrene 2013/14 og 2014/15 med rekord kulde over NØ Amerika så vi gentagne gange at kulden over NØ Amerika ikke blot bevægede sig ud over nordAltanten, men også nogle gange formåede at passere hele vejen over Atlanten til England/Europa stadig med frost i bagagen.

Dette ser nu ud til at ske for første gang i denne vinter.

En ret kold luftmasse bevæger sig ca 10 jan udover NordAtlanten, rammer så Skotland 12 jan og derefter det europæiske fastland 13 jan, herunder Danmark.

Vi får simpelthen kølig polar luft.. fra vest.

Samtidigt med dette, 13 jan, så er der dannet en kuldepol nord for DK der 14 jan rejser ned over DK så vi ca 15 jan har en skøn blanding af kold luft fra Vest og Nord der ser ud til at danne en lidt større kulde område end vi ser nu 5-6 jan.
Dog ikke så voldsomt koldt.

Super-Christian :-) , du er eksperten her: hvor normalt er det at kølig polar luft fra NØ Amerika ser ud til at klare den transatlantiske overfart ? jeg synes ikke der er noget jeg har set før ca 2014.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-01-2017 19:19
05-01-2017 19:36
Kosmos
★★★★★
(5371)
Vi får simpelthen kølig polar luft.. fra vest

- måske endda en arktisk luftmasse!?

Det er forresten noget af en snurrebasse, du dér viser...nu kan jeg da slet ikke lokalisere Kongeriget!
05-01-2017 19:37
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Kongeriget i hvid cirkel :-)
05-01-2017 19:48
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Heldigvis er kongeriget foreløbig ikke i det mørkerøde,men måske betyder det mere sne her?
05-01-2017 20:21
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og lad os så lige dvæle lidt ved de første temperaturer efter at El nino effekten synes at være så småt helt væk.

Vi er hurtigt rykket ned på et niveau helt normalt for de senere dekader. RSS TLT, global.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-01-2017 20:25
05-01-2017 20:35
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Landområder synes atter at fortælle historien om at vi måske ikke blot har en pause, men at vi kan have set peak for globale landtemperaturer.

Tal for Jan 2017 antyder ikke umiddelbart yderligere fald nu, men får vi yderligere temperaturfald i de kommende måneder, ja, så bliver det lidt op ad bakke at være fortaler for CAGW.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-01-2017 20:44
05-01-2017 23:20
Kosmos
★★★★★
(5371)
Kongeriget i hvid cirkel

- tusind tak for omsorg for ældre (, svagtseende) medborgere!
06-01-2017 08:54
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Tal for Jan 2017 antyder ikke umiddelbart yderligere fald nu,

Det sidste datapunkt på kurven er for december 2016, ikke januar 2017.

Data fra start af 2016 og til slut på datasæt kan findes her:

http://www.woodfortrees.org/data/rss-land/from:2016

Der er et fald fra november (0.349) til december (0.115). Et plot viser faldet.

http://www.woodfortrees.org/plot/rss-land/from:2016
Tilknyttet billede:

06-01-2017 13:11
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
John jeg skrev.
"Tal for Jan 2017 antyder ikke umiddelbart yderligere fald nu.. "

og med "tal for jan" mener jeg "tal for jan" :-)

SST - der som bekendt er 70% af global temps - lægger ud med en mindre stigning - og de antyder dermed ikke umiddelbart fald nu i januar. Det kan sagtens ændre sig selvsagt. Fair nok, SST er ikke land, maen der plejer at være en vis afsmitning mellem SST og land.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-01-2017 13:20
RE: 30 års sne06-01-2017 23:38
John Niclasen
★★★★★
(6434)
En klimanormal (eller bare normal) er gennemsnittet for en vejrparameter over en længere årrække. Internationalt anbefales 30 år.

Data for snedække på den nordlige halvkugle for de seneste 30 år viser en stigende trend.

Grafen viser det gennemsnitlige årlige snedække på den nordlige halvkugle fra og med 1987 til og med 2016, i alt 30 år.
Tilknyttet billede:

06-01-2017 23:43
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ballon temperatur data original Angell vs Justeret Ratpac:



Original Angell ballon temperatur data:
http://cdiac.esd.ornl.gov/ftp/trends/temp/angell/global.dat

Ratpac justerede data:
ftp://ftp1.ncdc.noaa.gov/pub/data/ratpac/ratpac-a/RATPAC-A-annual-levels.txt.zip

Forskel fra Angell til Ratpac:




Grafer er Tony Hellers.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 07-01-2017 00:06
07-01-2017 00:10
John Niclasen
★★★★★
(6434)
Det er en stigende trend for det gennemsnitlige årlige snedække på den nordlige halvkugle for de senste 30 år.

I dette tilfælde lå første datapunkt i perioden, år 1987, lige over gennemsnittet (eller lige over normalen) for perioden, og sidste datapunkt lå lige under gennemsnittet.
Tilknyttet billede:

07-01-2017 10:26
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Tucker Carlson interview med Juidth Curry efter hendes opsigelse:

http://www.foxnews.com/on-air/tucker-carlson-tonight/index.html#/v/5273587694001

Hun taler om at være totalt fastlåst i et videnskabeligt system hvor kun én overbevisning er tilladt.
I et andet interview beskriver hun det problematiske i at man ikke kan forklare studerende om nuancerne i klimadebaten idet de studerende vil klare sig dårligt, få dårlige karrierer, hvis de kommer til at få resultater/konklussioner anderledes på klimavidenskaben end consensus.

Curry drømmer om at klimavidenskaben en dag bliver åben og rumellig som ægte videnskab skal være.
Redigeret d. 07-01-2017 10:54
RE: DMI Havistykkelse 7-Jan08-01-2017 10:15
John Niclasen
★★★★★
(6434)
En fortsættelse af dette indlæg om havisen i Arktis.

Vedhæftede grafik viser havistykkelse for 7. januar for årene 2007-2017.

Det blå område er havis tykkere end 1,5 meter. Det orange område er havis tyndere end 1,5 meter. Øverst er årene 2007, 2008 og 2009. Nederst er årene 2016 og 2017.

Kilde: DMI Modelleret istykkelse og volumen
Tilknyttet billede:

Side 18 af 20<<<1617181920>





Deltag aktivt i debatten PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data10926-04-2024 08:55
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik