Husk mig
▼ Indhold

Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.



Side 3 af 32<12345>>>
04-04-2020 16:42
Henning Hansen
☆☆☆☆☆
(8)
Jørgen

Ja, selvom vi ikke kender genåbningsplanen, så kunne noget tyder på, at strategien er, som du nævner. Det vil sige afbødning og ikke inddæmning.
Der kører jo mindst 4 forsøg på verdensplan for at teste diverse former for allerede godkendte former for medicin (en af dem måske ikke helt godkendt endnu). Så man kunne jo håbe på at man måske om få måneder har noget, der kan bruges - og så vil en afbødning jo redde liv. Men jeg vil ikke være alt for optimistisk før jeg ser påvist, at man har medicin, der virker.

Jacob

Både Kina og Sydkorea har med held gennemført en inddæmning. Har nogenlunde tillid til Kina tallene, men stoler nu mest på Sydkorea. Og så har Sydkorea måske et sundhedsvæsen mere sammenligneligt med Danmarks. Men der er jo ikke større forskel på antal døde pr. million i Kina og Sydkorea. Årsagen til dette er faktisk, at meget store dele af Kina og Sydkorea har været næsten fri for smitte, idet inddæmningen har virket. For Kina ved jeg ikke lige om man skal sige at smitten har holdt sig indenfor Hubei provinsen eller endda indenfor Huwan by. Førstnævnte har ca. 60 mill. indbyggere og sidstnævnte ca. 11 mill. - og hvis man opgør antallet af døde i forhold de nævnte indbyggertal, så ser det jo noget anderledes ud. Men for Danmark skal man så nævne, at vi stadig er tidligt i forløbet, så dødstallene vil jo vokse meget (hvis man holder dødstal om mod antal af (ofte estimerede) tal af smittede skal man huske på at for sidstnævnte at anvende f.eks. 3 uger ældre tal, da der gå så lang tid fra smitte eller konstateret smitte til døden indtræder - men lige for Kina og Sydkorea er antallet af smittede stagneret for en måned siden).

I mine øjne er det der virkelig batter en inddæmning. Det har vi set for både Kina og Sydkorea. Det vil sige, at man tester ved selv lille mistanke om smitte - opsporer så mange af kontaktpersonerne som muligt indenfor den periode en person har været smittet - isolerer alle smittede og kontaktpersoner - og selvfølgelig også tester sidstnævnte straks og senere hen.
Den model kræver meget testudstyr og materiale og personale til test to opsporing. Det var egentlig denne model DK startede med, men desværre kun anvendt overfor folk der kom retur fra rejser i røde zoner - og så blev vi overhalet at de turister, der kom hjem fra Østrig - og overså endda i nogle dage alle alarmer, der blev rejst vedrørende Østrig. Derfor måtte man gå over til afbødning, hvor man kan sige at de tiltag, der er gjort er disse som har størst virkning - jo strammere tiltag man laver, jo mere marginalt bliver virkningerne af de sidste taget i betragtning, at man stadig skal have et samfund til at køre i forhold til de mest basale behov (hvilket man jo faktisk også havde i Kina og Sydkorea).

Allerhelst, så jeg man kunne få smittespredningen så langt ned, at man kan gå tilbage til en inddæmningsstrategi. I Kina og Sydkorea kan man se, at det endda kan gå meget hurtigt nedad, hvis man lykkedes med den strategi. Om man står der lige efter påske er tvivlsomt - og det kræver under alle omstændighed en langsom oplukning.

Kina har åbentbart ikke længere intern smittespredning, men kun tilfælde udefra - og det har det nemt ved at inddæmme. Men her kan jeg være usikker på, om vi kan stole på oplysningerne.

Jeg har for nærværende alt i alt ikke nogen ide, om det kan lykkes at komme tilbage til inddæmning eller om afbødningen (alene med formål at aflaste sundhedsvæsenet) ender med at blive vejen. En inddæmning vil jeg mene som minimum kræver at hele nordeuropa er med.
04-04-2020 18:07
Jakob
★★★★★
(9290)
­



https://www.dr.dk/nyheder/indland/qvortrup-geisling-mange-flere-danskere-skal-smittes
I øjeblikket er der cirka 3.700 danskere, der er testet positive for coronasygdom. Men der er et stort mørketal. Erfaringsmæssigt kan det reelle let være ti gange højere.


Det vil sige ca. 37.000 smittede.

Men en del af dem er jo nok også blevet raske igen og er nu immune.

Antal indlagte er ikke steget, men i stedet faldet med knap 10% til ca. 500 patienter.
Det må også fortælle, at antal smittespredere er faldet.

Hvis Danmark nu hen over påsken ikke slapper af, men i stedet strammer ballerne ekstra meget og sætter forsamlingsfriheden ned til 2 personer, så alle har godt styr på, hvem de kan have smittet, og det ikke kan være mange, så bliver de muligt smittede nemmere at spore, og der skal bruges færre tests for at finde de smittede, og antal smittebærer kommer måske en del længere ned end 20.000

Myndighederne øger samtidigt testkapaciteten til over 5000 pr dag og fortsætter hurtigt meget længere opad.

Videre skulle der meget snart komme en test for antistoffer, så vi kan udpege flere borgere, som ikke kan smitte eller smittes, og de kan sættes ind på nøgleposter sammen med de helbredte.

Det er en kompliceret udregning, men jeg mener, at det ser ud til, at Danmark er meget tæt på at kunne genoptage inddæmningsstrategien og dermed få smittekurven til at falde meget drastisk.
Det fordrer blot, at der arbejdes viljestærkt på det, og det bør være NU bedre sent end aldrig.

Det er det selvfølgelig stærkt destruktivt og ren gift for håbet om denne redningsplan at sprede en opgivende holdning, som går ud på at smitte 60% af befolkningen så hurtigt, som respiratorerne kan følge med.




­
04-04-2020 18:18
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er alt for sent at bruge inddæmning som primære strategi imod corona-virus, for lige så snart man begynder at lukke op igen, så kommer smitten og dermed sygdommen tilbage.

Samtidigt skal man huske, at man ikke kan lukke et samfund ned igen længere tid. Det er ren utopi, at tro at man kan det. Omkostningerne herved vil blive totalt uoverskuelige.

Da Mette Frederiksen holdt sit pressemøde, hvor hun fortalte, at regeringen arbejde hen imod en begyndende åbning at samfundet efter påske, så sagde hun samtidigt, at gennemsnitsalderen på dem, der er døde med corona-virus i kroppen, er 81 år her i landet. Hun sagde ikke direkte, at man kan ikke bruge et kæmpestort milliardbeløb på at redde et antal mennesker (som i gennemsnit er 81 år gamle) fra at dø. Hvad hun ikke turde sige, tør jeg derimod godt sige.
04-04-2020 23:38
Jakob
★★★★★
(9290)
­


Nedlukningen er ikke så meget for de gamles skyld, som for at undgå overbelastning af sundhedsvæsenet.
Samfundet er allerede lukket ned, og der er brugt 285 milliarder på det.
Spørgsmålet er blot, hvordan vi får mest muligt for pengene.

Kan vi få en inddæmningsstrategi til at lykkes i overensstemmelse med WHO, så vil resten af samfundet kunne åbnes straks efter og køre næsten som normalt.




Det kan blive en win win situation. Altså med mindre man bare ikke kan lide de gamle og synes, at de skal dø. Og hvis Jørgen Petersen har det sådan, så synes jeg i stedet, at han ligeså godt kan bekende ren kulør og diske op med nogle gaskamre. At modvirke en nedlukning ved at tale for store påskefester er at tale for at nasse milliarder på samfundet, fordi det medvirker til, at vi får mindre for pengene og mere nedlukning senere kan blive nødvendig.

Jeg må sige, at jeg er ligeså bekymret for yngre mennesker. Det er fortrinsvis dem, der ender i respirator og måske vågner op med handicaps for resten af livet.
Risikoen for dette er også større, når smitten spredes ukontrolleret.

30. mar. 2020
https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2020-03-30-overlaege-advarer-vi-har-unge-helt-ned-til-25-aar-i-respirator
- De patienter, vi nu har indlagt i respirator på intensivafdelingen er fortrinsvis 'raske' yngre eller midaldrende personer i alderen 25 til 70 år, lyder det fra Lars Østergaard, overlæge og professor, Infektionssygdomme, Aarhus




­­
05-04-2020 08:24
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Nedlukning virker kun midlertidigt. Så snart samfundet begynder at åbne sig igen, så kommer sygdommen tilbage igen. Det er den barske realitet.
05-04-2020 11:05
Henning Hansen
☆☆☆☆☆
(8)
Når man fra danske myndigheders side har talt om op til 15.000 test pr. dag, så mener man vist test for virus. Det giver ingen mening at teste hele befolkningen for dette, idet man kun fanger dem der lige nu har virussen - ikke dem der er kommet over sygdommen og selvsagt ikke dem, der endnu ikke er smittet (som jo kan blive smittet på vejen ud fra prøvetagningen).

En bedre test til den brede befolkning er test for antistof. Her er de første resultater lige kommet (desværre kan jeg ikke lige genfinde artiklen - så følgende er efter hukommelse). Man har test bloddonorer. I region Hovedstaden var der 27 ud af ca. 1000 og i region Midtjylland ingen ud af ca. 240 (det sidste tal er jeg ret usikker på). De to regioner er halvdelen af Danmarks befolkning. Man kan undre sig over tallet 0 med antistof i Midtjylland, men det er ud af 1/4 antal test og med smitterate på måske omkring 1/3 kommer man jo ned på, at der kunne have været 2 - 3 stykker og så bliver tallene så små, at det er en statisk tilfældighed, at man ikke har fanget nogen. Men alt i alt kan man sige, det går ikke stærkt fremad med hensyn til at opnå flokimmunitet. I hovedstaden skulle små 3 % have haft smitten i den aldersgruppe som er bloddonorer. For hele landet inkl de 3 øvrige regioner vil et slag på tasken være 1 % for pågældende aldersgruppe - eller nærmere 0,6 - 0,7 %, når alle aldre dækkes. D.v.s 40.000 danskere har været smittet. Lad os antage at 15.000 er smittet 3 - flere uger tilbage i tiden, så det er blandt disse man nu finder de 162 døde, d.v.s igen en dødsrate lige omkring 1 % +/- 0,5 %. Så det bekræfter igen, at SARS-COV-2 er temmelig mere dødelig end en almindelig influenza med en dødsrate på omkring 0,1 %.

Der nævnes en gennemsnitsalder på 81 år, men jeg tror nu man mener medianen, som er mere robust i mod enkelte dødsfald i meget tidlig alder. I Danmark har vi vist indtil videre ikke nogen under 60 år og i praksis er der nok ikke den store forskel på gennemsnittet og medianen. Lad mig lige tillade mig, at være lidt kynisk et øjeblik og sige, at jeg ikke bekymrer mig så meget om de døde over 81 år (i virkeligheden betragter jeg også disse dødsfald som større eller mindre tragedier). Men for dem under 81 år vil der nok - de høje dødstal taget i betragtning - være forholdsvist mange der mister 2 - 10 år af deres liv og enkelte hen ad vejen også op til 50 år (igen med eksemplet en kræftpatient, der sådan set er kureret men pga. en netop afsluttet kemoterapi har et meget svagt immunforsvar - altså en person der i forvejen har været igennem 1/2 i helvede, som lige pludselig rives bort efter den gode nyhed om at være kureret). Om det bliver 5, 10 eller 20 % af døde, der mister 2 - 50 år, er svært at spå om, men det bliver i hvert tilfælde hundredevis af meget tragiske tilfælde (flere års trafikdræbte til sammenligning).

Jeg ser ofte på tal fra worldometers.info under Coronavirus. Nu er det sådan, at smittetal afhænger utroligt meget af, hvor mange man har testet i de enkelte lande - med Kina, Sydkorea, Island, Færøerne, Tyskland og til dels Norge som duksedrenge. Der er også store variationer over dødstal, hvor nogle - som Danmark - opererer med alle "Corona relaterede", andre f.eks. kun med døde på hospitaler og ikke plejehjem. Men alle har også her mørketal, f.eks. vil jeg ikke føle mig sikker på at en person på et dansk plejehjem, som i forvejen var døende, efterfølgende bliver testet (hvilket jeg så heller ikke ser som det store problem).
Sverige, som er testland for en strategi med hurtigere at opnå flokimmunitet, har måske fået ødelagt noget af deres "relative succes" med fejlagtigt opgjorte dødstal.
Selvom "Severe/Critical cases" også har variationer fra land til land, så er de måske de bedste tal man kan få for et øjebliksbillede af situationen i et land. For Danmark dækker det de patienter der indlagt på intensiv, hvor kriterier måske kan variere fra land til land. Det bedste sammenlignelige tal vil være antallet af patienter i respiratorer, da der nok - i Vesten i hvert tilfælde - er rimelige ensartede regler for først at give patient ilt igennem slange til næsen og hvis iltprocenten i blodet herefter falder under en bestemt værdi så lægger man patienten i respirator, da for lidt ilt i blodet ellers begynder at ødelægge de indre organer. Men alt i alt siger kloge læger, at "Severe/Critical cases" er det mest pålidelige tal at sammenligne på, men på Worldometers er det så et øjeblikstal.
I øvrigt på Wordometers opdateres tallene løbende dagen igennem, f.eks. Italien, oplyser kun tal en gang om dagen, men f.eks. USA opdaterer tallene flere gange i løbet af dagen. Derfor får jeg selv mest ud af at se under fanebladet "Yesterday".

Af kloge læger følger jeg dagligt med i Youtube indlæg (1 eller 2 pr. dag) af den engelske epedimilæge John Campbell.
05-04-2020 15:26
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Henning Hansen skrev:
Jeg har for nærværende alt i alt ikke nogen ide, om det kan lykkes at komme tilbage til inddæmning eller om afbødningen (alene med formål at aflaste sundhedsvæsenet) ender med at blive vejen. En inddæmning vil jeg mene som minimum kræver at hele nordeuropa er med.


Hvorfor mener du, at hele Nordeuropa skal være med..?
Landene har i forvejen forskellige metoder, og er der kampvilje til det, så kan Danmark vel f.eks. ligeså godt lægge sig tæt på en tysk model, som en svensk..?

30. mar 2020
https://ing.dk/artikel/dokument-tyskland-overvejer-radikalt-anderledes-covid-19-strategi-end-danmark-233719
Mens Statens Serum Institut herhjemme taler om uundgåelig bred smitte, vil Tyskland aktivt nedkæmpe corona efter sydkoreansk forbillede.





­­
05-04-2020 18:02
Jakob
★★★★★
(9290)
­



@Henning Hansen


Når, vi kommer til efteråret kan man jo frygte en anden bølge - og i værste fald med en mutant der er farligere. Ligeledes ved man ikke, hvor længe immuniteten holder, for den version, der er i omløb lige nu.



Jeg forstår ikke, hvorfor du først frygter en ny mutant til efteråret.
Jeg mener måske nærmere, at risikoen er ligefrem proportional med avlens omfang. Altså hvis 100 mennesker er syge og avler virus, så er risikoen for, at en ny farlig mutant opstår hundrede gange så stor, som hvis kun en enkelt er syg. Derfor mener jeg også, at det bliver en ekstra farlig leg at give virus mulighed for at smitte 60% af befolkningen.


Angående immunitetens holdbarhed og test for antistoffer, så har jeg fundet dette til dig:

27. mar. 2020
https://politikensundhed.dk/nyheder/art7729977/Vi-skal-op-p%C3%A5-10.000-test-om-dagen
Professor Karen Angeliki Krogfelt fra Roskilde Universitet samarbejder med SSI om at verificere og dernæst udbrede antistoftests.
»Når personer har et højt antistofniveau, så har de meget svært ved at blive smittet igen i en periode op til to år,« siger Karen Angeliki Krogfelt, professor i medicinsk mikrobiologi ved Roskilde Universitet, til avisen.
»De kan så sendes tilbage på arbejde uden større risiko for selv at blive smittet eller sprede smitten til andre, da de nu er mere modstandsdygtige,« forklarer hun.
Resultaterne er så positive, siger Karen Angeliki Krogfelt, at de første antistoftests i princippet kunne blive udbredt herhjemme fra den kommende uge.




­
06-04-2020 11:29
Jakob
★★★★★
(9290)
­


Det nytter nok ikke så meget at være modstander af, at en døende dør.
Men i dag er det langt fra alle 81 årige, som ville være dødende, hvis de ikke blev ramt af ny Corona. Nogle vil sikkert ikke engang være gået på pension endnu.
Dertil kommer, at det er et falsk billede, at det kun er dem, der bliver hårdt ramt. Der er flere yngre.

Se f.eks. alderen på de nuværedne indlagte (5. april) på denne side:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02-27-nyeste-corona-tal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
6 patienter 0-9 år
7 patienter 10-19 år
28 patienter 20-29 år
49 patienter 30-39 år
123 patienter 40-49 år
202 patienter 50-59 år
231 patienter 60-69 år
354 patienter 70-79 år
225 patienter 80-89 år
93 patienter er mere end 90 år



Og som nævnt tidligere er det især de yngre, der lægger beslag på respiratorer, og det er bestemt ikke et godt sted at være:


4. apr. 2020
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-04-04-coronapatienter-er-laengere-i-respirator-end-forventet
Coronapatienter er længere i respirator end forventet
--
Læger på intensivafdelinger oplever, at det er svært at få stabiliseret coronasyge, der ligger i respirator.
Indlagte på landets intensivafdelinger ligger ofte over to uger i respirator, og i takt med at sygdommen udvikler sig, stiger risikoen for, at patienterne dør.


­

­
06-04-2020 12:02
Jakob
★★★★★
(9290)
­



06 apr. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/sydkoreas-smittetal-er-forste-gang-i-over-en-maned-under-50
Sydkoreas smittetal er for første gang i over en måned under 50
--
Sydkorea fremhæves flere steder som et foregangsland i forhold til coronaindsatsen.
Ifølge mediet Videnskab.dk har myndighederne prioritet "et toptunet epidemiberedskab, fordi de tidligere har haft virusser som sars, mers og ebola tæt ind på livet".
Det har i perioder betydet, at landet har gennemført omkring 15.000 test hver dag.
Lørdag meddelte Sydkoreas regering ifølge nyhedsbureauet dpa, at flere tiltag og begrænsninger fortsætter i to uger på trods af den hastige bedring i smitteudviklingen.
--
Der bor godt og vel 50 millioner mennesker i Sydkorea.


15.000 er det samme antal, som Danmark meget snart kan præstere til langt færre mennesker.

Det er endnu en indikation på, at Danmark hurtigt burde kunne skifte tilbage til inddæmningsstrategien.

Jeg håber, at vores Statsminister læser mulighederne og er klar til at omstille organisationen for at få Danmark ind på det spor.

Det nuværende spor er et katastrofescenario.


3. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/qvortrup-geisling-mange-flere-danskere-skal-smittes
Forestil dig, at Kåre Mølbak, der er lægelig direktør på Statens Serum Institut og en af de største kapaciteter på coronaområdet i Europa, var diktator i Danmark.
Så ville han bestemme, at unge og raske danskere blev smittet noget hurtigere, end det foregår lige nu. Men ikke så hurtigt, at de, der ville blive alvorligt syge af coronavirus, ikke kun få den optimale behandling på hospitalerne.
Samtidig ville han isolere de danskere, der er oppe i årene eller har kroniske sygdomme, mens den her "Operation Smitte" af alle os andre danskere står på. Det ville være den optimale måde at tackle coronavirus på i Danmark.


Jeg vil gerne fastholde, at hvis det er det bedste lægelige råd, og Statsministeren vælger fortsat at følge det, så bør hun som minimum forlange, at lægerne selv udpeger og smitter de borgere individuelt, som de mener bør smittes. Det bør bero på en lægelig individuel vurdering og ikke overlades til en minister at stigmatisere forskellige grupper som sunde og raske nok til at blive gjort syge på en tilfældig måde, bare fordi det plejer at foregå sådan med almindelig influenza.

Det er ikke det bedste tidspunkt, men personligt mener jeg, at direktøren på Statens Serum Institut bør fyres.

Danmark hælder til den forkerte side:

6. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/status-paa-coronavirus-lige-nu
Antal døde pr. 1 million indbyggere:
Storbritannien 73
--
Sverige 40
--
Danmark 31
--
Sydkorea 4
--
Kina 2




­­
06-04-2020 22:45
Jakob
★★★★★
(9290)
­


Pressemøde


På pressemødet i aften gjorde Statsministeren det klart, at det er IKKE regeringens strategi, at mere end 60% af befolkningen skal smittes med henblik på at opnå flokimmunitet. Meningen er, at så få som muligt skal smittes, selvom samfundet skal lidt mere igang igen.

Det kom også frem fra Statens Serum Institut, at i takt med, at testkapaciteten øges, kan man begynde at se på at opspore de smittede med henblik på karantæne.
Jeg ville gerne have hørt det meget kraftigere og langt højere prioriteret, men jeg tager det alligevel som et godt tegn på, at inddæmningstrategien ikke er opgivet, men kan være på vej stærkt tilbage.

Fantastisk vil det være, hvis danskerne er blevet så dygtige til at undgå at smitte hinanden, at smittekurven vil fortsætte med at falde, selvom Danmark på visse områder lukkes op igen.
Som Statsministeren og andre sagde flere gange, så afhænger det hele af de enkelte borgere og deres ansvarlighed, hvor godt det vil gå.

Men hvis nu det går så godt, at kurven fortsætter med at falde, og myndighederne arbejder hårdt på det, så vil inddæmning måske allerede om få uger sammen med nogle få nye stramninger kunne gøre underværker og få antal nye smittede til at falde meget drastisk. Det vil jeg vælge at håbe på.




­­
07-04-2020 10:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
I relation til smittespredning, så er det en kæmpe åbning, man her er i gang med. Små og mindre børn er som bekendt vanskelige at adfærdsregulere. Voksne (og til dels også større børn) er her meget lettere at adfærdsregulere. Sådan er det bare.

Med mindre man arbejde hen imod opnåelse af folk immunitet, så giver denne åbning absolut ingen mening. Små og mindre børn er p.g.a. deres adfærd virkelig gode smittespredere. Børn bliver derimod kun i begrænset omfang syge af denne virus. Derfor giver den valgte strategi god mening i relation til opnåelse af flok immunitet.

At Mette Frederiksen ikke tør sige lige ud, at man arbejder hen imod flok immunitet ændrer ikke på ovenstående. Men nu er det jo heller ikke første gang at politikere siger en ting, og gør noget helt andet. Det har vi set mange gange før.
07-04-2020 11:34
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Jørgen Petersen skrev:
Med mindre man arbejde hen imod opnåelse af folk immunitet, så giver denne åbning absolut ingen mening.


Det giver mening for samfundsøkonomien, at nogle flere mennesker kan komme på arbejde. Det er en barsk realitet, og det ved enhver, som har den mindste smule forstand på økonomi. Udgiver du dig stadig for at være økonom..?




­
07-04-2020 11:54
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Effekten på samfundsøkonomien er nu meget begrænset af at små og mindre børn kommer i henholdsvis børnehave og skole.
07-04-2020 14:56
Jakob
★★★★★
(9290)
­


6. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/mette-frederiksen-vil-langsomt-genaabne-danmark-saadan-kommer-det-til-ske

Få her overblikket over, hvad der efter planen skal åbne fra 15. april.
--
De små kan blive passet igen
--
Afsluttende trin på ungdomsuddannelser skal tilbage
--
Privatansatte kan være på vej tilbage på arbejde
--
Myndighederne vil gå i dialog med det private arbejdsmarked for at finde ud af, hvordan medarbejdere, der har arbejdet hjemme, kan møde fysisk på arbejde igen. Det kan lade sig gøre, hvis det kan gøres 'fuldt forsvarligt' ved at fastholde øvrige tiltag og ved at følge de generelle retningslinjer.
Arbejdspladserne bør have fokus på fleksible og forskudte mødetidspunkter, hjemmearbejde og brug af digitale mødeløsninger.
--
Flere busser og tog
--




Men der indgår faktisk også nogle stramninger:

6. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/mette-frederiksen-vil-langsomt-genaabne-danmark-saadan-kommer-det-til-ske
Afgangsprøver bliver aflyst
--
Forsamlingsforbud forlænges henover sommeren
--
Derudover meddelte statsminister Mette Frederiksen en lang række allerede indførte restriktioner, som bliver forlænget indtil videre frem til 10. maj.

Det gælder:

* Hjemsendelsen af offentligt ansatte, der ikke varetager kritiske funktioner.
* Grænselukningen.
* De skærpede rejsevejledninger.
* Lukning af natklubber, værtshuse, restauranter og cafeer.
* Lukning af storcentre, stormagasiner, overdækkede arkader og lignenede.
* Indendørs sport- og fritidsfaciliteter forbliver også lukket.
* Frisører, tatovører, massører, kosmetologer og lignende kan stadig ikke udføre deres arbejde.
* Lukningen af videregående uddannelser, kirker, biblioteker, foreningslivet, biografer og alt det andet allerede lukkede.



Jeg ser som sagt gerne, at man sætter forsamlingsfriheden ned til max 2 personer og beder alle holde nøje øje med, hvem de kommer i nærheden af, så det bliver nemmere at opspore muligt smittede.

Afstandskravet ser jeg gerne sat op til mindst tre meter eller mere ( helst mindst 10 ), hvor det på nogen måde kan lade sig gøre.

Jeg savner stadig armbind ( evt. med blinkende dioder ) til de udsatte og til personale, som har med særligt sårbare mennesker at gøre. Det er ikke en god løsning, at de hele tiden selv skal være vågne og bede andre om at vise ekstra hensyn, hvis de er på vej til at komme for tæt på.

Personale på plejehjem ser jeg gerne indkvarteret på hjemmet i nogle måneder af gangen, og måske tilsvarende på nogle afdelinger på sygehusene. Hvis f.eks. personalet på et plejehjem dagligt suser ud og ind af bygningen og med offentlig transport og på indkøb osv., så er det dømt til at gå galt før eller siden, også selvom man bruger en stor del af testkapaciteten på dem.

Nogle efterskoler bør måske forsigtigt forsøges genåbnet for de elever og lærere, som mener, at de kan leve op til kravene og er indstillet på , at de skal blive på skolen, indtil sommerferien begynder.




Der er godt nyt fra Norge:
6. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/norsk-sundhedsminister-vi-har-faaet-coronaudbruddet-under-kontrol
Norsk sundhedsminister: Vi har fået coronaudbruddet under kontrol
--
Han peger ifølge NRK på, at generelle hygiejnetiltag og fysisk afstand er de vigtigste tiltag for at begrænse smitten.


Men læg også mærke til, at 27. marts gennemførte Sydkorea dobbelt så mange tests pr. 1 mio. indbyggere som Danmark, men Norge gennemførte ca. 15000, og det er dobbelt så mange som Sydkorea.

Lige om lidt kan Danmark også udfolde 15000 daglige tests, og bliver de ikke fråset unødigt væk, men en del måske ligefrem sparet op og lagt på lager i nogle dage, så kan de blive et meget vigtigt værktøj i en ny stærk kamp for inddæmning af smitten.



­
07-04-2020 15:16
Henning Hansen
☆☆☆☆☆
(8)
Nuvel, jeg er absolut ikke ekspert på mutationer. Det er indlysende, at jo mere udbredt en vira er jo flere mutanter, men der kunne måske være noget om, at mutanter har svært ved at komme til fadet så længe hovedstammen raserer. Det kendes fra resistente vira, hvor en resistent virus reduceres i mængde ved mindre brug af antibiotika, hvorved hovedstammen overtager igen. Det ses også, at en anden bølge med en mutant først kommer i gang, når første bølge er gået meget ned, f.eks. hen over en sommer. Men nu ved vi jo ikke, om SARS-COV-2 går i dvale til sommer.

Kinesiske studier - med WHO læger i ryggen (disse har jeg tillid til - hvor det politiske niveau måske har et mere blakket ry) - viser R0 = 0,66. Det betyder også at mørketallet - også i Sydkorea - er langt højere, end jeg troede. Det betyder også, at det ikke alene er opsporing men i lige så høj grad lock-down, der har medvirket til nedgang i smittespredning.

R0 antages at ligge i omegnen af 2,5 - d.v.s. en smittet person smitter 2,5 anddre i gennmsnit indenfor 5 dage i starten af epedimien. i løbet af 6 uger bliver det til næsten 250.000 smittede på baggrund af oprindeligt 1000 smittede. For Dk's vedkommende vil R herefter være for nedadgående, indtil flokimmunitet opnås ved R< 1.

For almindelig influenza er R0 typisk 1,5, hvorved 1000 smittede personer fører til godt og vel 11.000 smittede i løbet af 6 uger.

Norge mener nu at være nået ned på R = 0,7 og her 1000 smittede faktisk føre til kun 117 smittede efter 6 uger, så Norge er faktisk godt i gang med en inddæmning.

På pressemødet i går blev oplyst, at R for DK nu er 0,9 - hvilket jo også fører til en nedgang med dog kun fra 1000 til godt og vel 500 over 6 uger. Spørgsmålet er om den delvise genåbning efter påske vil få R op over 1 igen. Nu er det sådan, at børn langt sjældnere optræder over personer med symptomer - om det skyldes, at de har sværere ved at blive smittet eller bare sjældnere får symptomer er vist ikke fuldt klarlagt. Jeg har dog hørt en teori om, at deres stadig meget fine lungevæv har en højere følsomhed overfor fremmedlegemer, som langt hurtigere får immunforsvaret på banen. Det kan jo føre til, at de ikke når at få så meget fri vira i lunger/luftveje og faktisk smitter andre i langt mindre grad - og hvis de ikke har symptomer hoster de vel heller ikke så meget - (har langt lavere R0 end gennemsnittet) og i så fald vil den planlagte genåbning måske ikke have den voldsomme negative effekt.

Og så har jeg lige netop som noget positivt hørt om en Dr. Jacob Granville, der med kollegaer i laboratoriet har skabt et kunstigt antistof, som går virkelig voldsomt til angreb på SARS-COV-2 i reagensglasset. Der er tale om en meget videnskabelig tilgang - hvor f.eks. klorokin nærmere er et forsøg med spredhagl - og har basis i en lignende tilgang med fætteren SARS-COV-1 (den meget farlige men ikke særlig smitsomme pendant), hvor metoden vist også har vist sig virksom på mennesker. Han regner med kliniske test hen over sommeren - og i positiv fald være klar til udbredelse til efteråret (men så er der selvfølgelig udfordringen med at køre en produktion op i større skala). Vi taler altså om et antiviralt middel og ikke en vaccine. Det kunstige antistof influerer ikke på menneskets eget immunforsvar, men en indsprøjtning skulle dække for en periode for 8 - 10 uger - og vil i givet fald være meget anvendelig overfor kritisk syge og for sundhedspersonale - indtil en rigtig vaccine kommer på banen. Lad os håbe.

Og lad os også håbe det bedste for Boris Johnson.
07-04-2020 19:15
Jakob
★★★★★
(9290)
­
­


Henning Hansen skrev:
På pressemødet i går blev oplyst, at R for DK nu er 0,9 - hvilket jo også fører til en nedgang med dog kun fra 1000 til godt og vel 500 over 6 uger. Spørgsmålet er om den delvise genåbning efter påske vil få R op over 1 igen.



Jeg mener, at det også fremgik på pressemødet, at Statens Serum Institut har beregnet den til at gå op på 1,2 efter den delvise genåbning.
Men det forudsætter, at borgerne fortsætter med at være ligeså dygtige til at beskytte hinanden imod smitte. Der blev f.eks. advaret meget indtrængende imod påskefester.
De nævnte det ikke, men det kan jo heller ikke helt udelukkes, at danskerne er kommet i træning, og nu er blevet endnu dygtigere, og så kan der være en lille chance for, at smittekurven fortsætter med at falde på trods af mere åbning.


Jeg så på TV, at der arbejdes med at uddrive plasma med antistoffer fra de helbredtes blod. Det skal dels bruges til studier for at finde svagheder ved virus, men de håber også at kunne bruge dette plasma med antistoffer til at hjælpe de meget syge patienter med at bekæmpe sygdommen. Der kæmpes på flere fronter, og vi må håbe det bedste.


Angående mutation, så har du heldigvis også et par gode pointer. Men Darwins love gælder også for vira. Hvis der f.eks. pludseligt opstår en mutant, som kan tåle håndsprit, så er den måske den eneste, der overlever, og så bliver det den, der smitter personen og formerer sig. Det er nok ikke så sandsynligt, at sådan en mutant opstår, men stadig må risikoen alt andet lige være 100 gange højere for, at det sker, hvis 100 personer er smittet frem for kun en enkelt. Det er faktisk meget uhyggeligt at tænke på, at det nærmest gælder ethvert værn, vi disker op med. F.eks. må afstandskravet hjælpe med at skabe en mutant, som er endnu mere smitsom.
Der er mange gode grunde til så vidt muligt hurtigt at få bæstet inddæmmet og udryddet.



­
07-04-2020 22:03
Jakob
★★★★★
(9290)
­

Mundbind


Historien om mundbind i Danmark under Coronakatastrofen er i mine øjne så ynkelig, at jeg næsten er flov over at fortælle den.
Den korte version er, at vi har så få mundbind, at det kniber med at forsyne læger og plejepersonale, og de af den grund frygter at blive syge.
Men samtidigt hævder danske myndigheder, at mundbind ikke hjælper almindelige borgere imod at blive smittet. Det selvom de fleste i Asien benytter mundbind, og USA ligefrem beslaglægger mundbind, som skulle til Europa, fordi de selv vil bruge dem. Det sidste fortæller nok også lidt om, hvordan NATO vil fungere i tilfælde af et biologisk angreb.
Men i Danmark skulle der så startes et stort forsøg for at se, om der var evidens for, at mundbind også kan beskytte almindelige mennesker imod smitte. De mener ikke, at almindelige mennesker kan finde ud af at betjene et mundbind. Hvor svært kan det være. Det er måske for at lære denne vanskelige kunst, at læger skal gå 7 år på universitetet. Nej, vi tror ikke på noget i Danmark, før vi har set evidens. Mon nogen kan gætte, hvad der skete? Ja, rigtigt gættet, forsøget er udsat, fordi der ikke er mundbind nok til det.

Her nogle links, hvis man ønsker at fordybe sig i utrolighederne:

22. mar 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/laegemiddelstyrelsen-danmark-er-i-fare-lobe-tor-handsprit-og-masker
3. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/sundhedsansatte-frygter-blive-smittet-det-kan-ikke-vaere-meningen
3. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/amerikanerne-opfordres-til-daekke-deres-ansigter
3. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/virker-det-eller-ej-6000-butiksansatte-og-kunder-skal-teste-effekten-af-mundbind
04 apr. 2020
https://jv.dk/artikel/danske-myndigheder-st%C3%A5r-fast-mundbind-hj%C3%A6lper-ikke-mod-corona
06 apr. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tusindvis-af-danskere-skulle-deltage-knaphed-pa-mundbind-forsinker-forskningsprojekt


Enhedslisten har foreslået, at Danmark selv skal kunne producere og forsyne egne borgere med værnemidler.

05 apr. 2020
https://jv.dk/artikel/enhedslisten-%C3%B8nsker-statslig-produktion-af-v%C3%A6rnemidler

Ja selvfølgelig, men det tager tid at få op bukserne samlet op, og hvad gør vi så indtil da..?


De må snart finde på en nødløsning af en slags. Kan nogle typer mundbind f.eks. tåle 70 grader og derefter genbruges af samme person. Hvad med spritdampe , udtørring eller mikrobølger.
Nød må lære nøgen kvinde at spinde.


Måske ultraviolet lys kan være endnu en mulighed:

https://da.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Ultraviolet lys (200 til 400 nm) kan dræbe virus.


Jeg har en gammel højfjeldssol, måske den kan gøre det, eller måske kan mundbindet blot lægges i solskin i et par timer..?

Men når man nu slet ikke har værnemidler, og de ikke er til at købe, så hjælper det jo heller ikke.


Jeg overvejer at gøre det selv. Ikke fordi jeg tror, at det er bedre endsige godt nok, men jeg mener, at det må være bedre end ingenting.

https://newsbreak.dk/who-skifter-holdning-til-hjemmelavede-mundbind/
WHO-leder åbner op for, at bredere brug af hjemmelavede masker i verdensbefolkningen kan have en effekt.


En almindelig støvmaske fra tømmerhandlen foret med vat og inderst et rent lommetørklæde, så vattet meget vigtigt ikke kan kilde i næsen og evt. fremkalde kløe eller nys.
Og tilmed et par beskyttelsesbriller eller svømmebriller.

Kan det være en god opskrift, og hvordan undersøger man effekten..?

Er der ikke nogle laboratorier, som snart må se at vågne op og eksperimentere, så de kan dele værdifuld viden ud til borgerne..?



­
Tilknyttet billede:

08-04-2020 11:23
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Jeg tror desværre, at regeringen bør varsle, at økonomisk støtte til frisører og en del andre små og mindre virksomheder vil høre op, og der i stedet vil komme tilbud om hurtig omskoling.
En del af de arbejdsløse frisører og andre kan i stedet indtræde i ældrepleje og støtte i børnehaver og på hospitaler osv.
Coronakatastrofen vil trække ud, og der bliver behov for dynamik.




Nyt fra Kina:

8. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/wuhan-genaabner-jeg-har-ikke-vaeret-udenfor-i-70-dage-det-gjorde-mig-vanvittig
Wuhan genåbner: 'Jeg har ikke været udenfor i 70 dage. Det gjorde mig vanvittig'
Den kinesiske storby, som coronavirusset spredte sig fra, genåbner efter flere måneders nedlukning.
--
Det er dog ikke alle, der får lov at gå ud efter den omfattende karantæne. Man skal kunne bevise, man ikke er smittet. For eksempel ved at have 'grøn status' på en sundheds-app på sin telefon.
- At få den her grønne status er faktisk ikke noget, man bare lige får. Man skal bruge sit pas, man skal indtaste sine bankoplysninger og sine telefoninformationer, fortæller Asien-korrespondent Philip Khokhar, der selv sidder i karantæne på et hotel i Kina.
- Mange steder i Kina kan man ikke komme ind på en togstation, i banken eller ind på et kontor i kommunen uden den her grønne tilladelse. På den måde er der kommet et a-hold og et b-hold: Dem der har den officielle blåstempling, og dem der ikke har, lyder det fra Philip Khokhar.
--
Nedlukningen af byen blev indført den 23. januar. Der bor omkring 11 millioner mennesker i Wuhan.



70 dages isolation lyder ubehageligt, men det er formentlig ikke noget at snakke om i forhold til, hvad vi i Danmark kommer til at byde de sårbare grupper, så længe vi arbejder med afbødningsstrategi frem for inddæmning.




8. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/serum-institut-30-80-gange-flere-smittede-end-tal-viser
Serum Institut: 30-80 gange flere smittede end tal viser
Statens Serum Institut går ud fra, at antallet af smittede er mellem 30-80 gange højere, end tallene viser.
--
Antagelsen sker på baggrund af undersøgelser fra blandt andet Tyskland og Island.
Det fremgår desuden, at undersøgelser af 1.000 bloddonorer tappet i perioden 1.-3. april i Region Hovedstaden viser, at 3,5 procent af dem har været smittet med coronavirus.
Overføres den statistik til befolkningen, så har 65.000 personer muligvis allerede været smittet 26. marts.


Det er 3-8 gange værre end først antaget, og det gør det nok næsten ligeså meget vanskeligere at opnå en effektiv inddæmningsstrategi på individuel basis.
Der må være grund til at indskærpe for hele befolkningen, at man skal blive hjemme ved den mindste mistanke om symptomer.
Og det må være et vink med en vognstang om, at Danmark får behov for en endnu større testkapacitet end hidtil forventet.




­­
08-04-2020 20:15
Jakob
★★★★★
(9290)
­


Endnu en dårlig nyhed. Nogle af de helbredte kan også sprede smitte:

8. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/doedelighed-skal-formentlig-taelles-i-promiller-danske-blodproever-kaster-nyt-lys
hvis man har haft en meget mild infektion, så får man en meget svag antistof-respons. Det er ikke nødvendigvis antistoffer, der gør, at man er fuldt immun, så vi kan ikke sige, at man ikke kan få den her infektion igen




Men her et eksempel, som måske kan hjælpe med at give håb til ældre, hvis de bliver smittet:

8. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/103-aarige-ada-overvandt-coronavirusset-nu-skal-jeg-ud-og-gaa-en-lang-tur
En italiensk kvinde på 103 år trodsede de dårlige odds og bekæmpede corona.



­

­
09-04-2020 10:19
Jakob
★★★★★
(9290)
­



8. apr. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/fn-opfordrer-til-forbyde-dyremarkeder-derfor-kan-farlige-vira-udspringe-derfra
FN opfordrer verdens lande til at forbyde markeder med handel af vilde dyr som det i Wuhan i Kina, hvor Covid-19-udbruddet måske begyndte.
Der er tale om markeder, hvor flere forskellige vilde dyr, både levende og døde, sælges og er samlet på mindre områder.
--
Formentlig kommer virusset fra en flagermus, og så har den været igennem et andet dyr for at kunne smitte mennesker. Processen er kompliceret og svær at undersøge.
Men uanset, hvordan det nye coronavirus opstod, kan markeder med vilde dyr øge risikoen for såkaldte zoonoser - sygdomme der springer fra dyr til mennesker. Og sygdommene kan være farlige.
--
I undersøgelsen, hvor forskerne ikke tager stilling til, om zoonoserne er farlige eller ej, fremhæver de husdyr som svin, kvæg og heste som de største smittekilder, mens hunde og katte også spiller en rolle.
--
I undersøgelsen nævner forskerne også vilde dyr som flagermus, gnavere og primater som en kilde til zoonoser.
Ifølge forskerne kommer mennesket tættere på de her dyr, når vi udrydder deres leveområder
--
For eksempel smitter Ebola ofte via aber, som har virusset fra flagermus.
--
forskellen på før og nu er, at vi i dag lever i et mere globaliseret samfund, hvor vi rejser verden rundt og tager smitte med hjem. Det forklarer Lars Erik Larsen:
- Før hen kunne et menneske blive smittet med et virus på et marked i Wuhan, uden at det blev spredt til resten af verden, siger han.
Kombinationen af globaliseringen og menneskers øgede kontakt til vilde dyr gør, at risikoen for farlige pandemier stiger.
- Vi kommer også til at inddrage leveområder, der gør, at vi kommer tættere på vilde dyr. Hvis man for eksempel rydder en regnskov, så vil vi komme i tættere kontakt med de dyr, der kan tilpasse sig nye forhold med mennesker, siger Lars Erik Larsen.



Det må være godt nyt til veganere og andre, som gerne vil fremme dyrevelfærd.


Men hvis ny Corona gør et dybt indtryk på verden, som den skal, så må der være mange flere forandringer på vej til gavn for både klima- miljø og råstofbevarelse.



Det er blevet endnu vigtigere at bevare regnskov og natur.

Kødproduktion vil blive reduceret.

Det lokale hjemmemarked vil blive opdyrket og frihandel reduceret.

Globaliseringens frie bevægelighed vil blive omfattet af så mange restriktioner, at turisme og flyrejser sammen med frihandel vil blive stærkt reduceret.




Burde der ikke tales meget mere om sådan noget allerede nu i forbindelse med en genåbning, og hvad har jeg glemt..?
Det er bedre at forebygge end at helbrede, og derfor er der næppe noget vigtigere end at få taget dybere fat på omstillingen af de elementer, som også i fremtiden kan forvandle vores trygge velfærdsstat til et skrøbeligt korthus. Større sygehuse, flere værnemidler, flere respiratorer og flere bedemænd bliver måske nok nødvendige, men det er hverken en lykkelig eller en holdbar løsning på problemerne.

I det omfang Vesten ser på ny Corona, som en influenza, som vi bare skal blive immune overfor, og vi hurtigst muligt skal vende tilbage til normale tilstande, som om intet var hændt, vil man ikke lære af de vigtige og dyrt købte erfaringer.


Akut for helbredelsen mener jeg stadig, at myndighederne bør forberede sig på at vende tilbage til inddæmningsstrategien. Selvom det ser håbløst ud nu, så må det senere blive nemmere, og det er nødvendigt for at afkorte katastrofen og træne samfundet, så vi er bedre rustet næste gang, noget tilsvarende eller måske langt værre opstår.


God påske til omtanke.



­
09-04-2020 14:26
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Jakob skrev:
­

Akut for helbredelsen mener jeg stadig, at myndighederne bør forberede sig på at vende tilbage til inddæmningsstrategien. Selvom det ser håbløst ud nu, så må det senere blive nemmere, og det er nødvendigt for at afkorte katastrofen og træne samfundet, så vi er bedre rustet næste gang, noget tilsvarende eller måske langt værre opstår.

God påske til omtanke.
­



Når industrilandbruget går nedenom og hjem, må politikerne sørge for, at jorden kommer på mange hænder igen. Så bliver der mere plads til aktiviteter på landet. Og attraktivt at starte en butik eller et håndværk i sin landsby. F. eks.

Det er en udvikling, vi kan støtte.


.


09-04-2020 21:57
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Når industrilandbruget går nedenom og hjem, må politikerne sørge for, at jorden kommer på mange hænder igen. Så bliver der mere plads til aktiviteter på landet. Og attraktivt at starte en butik eller et håndværk i sin landsby. F. eks.

Det er en udvikling, vi kan støtte.


NU var det måske mere nødvendig at ha' fokus på vores vandmiljø og dels få ryddet op og få standset svineriet fra byernes rensningsanlæg.

Hobro forventer at være færdig om 40 år med at udlægge 2 strenget kloaksystem. Så bare et minimalt regnskyld giver overløb på rensningsanlægget og en i forvejen stærk miljøbelastet Mariager Fjord overbelastes yderligere.
Redigeret d. 09-04-2020 22:34
09-04-2020 22:43
no100
★☆☆☆☆
(102)
Industrilandbrug uden husdyr er tæt på at have marker der er ren råjord,
disse marker strør de så kunstgødning på selv om der ikke er afgrøder på,
forsætligt svineri der burde straffes med frakendelse af raten til at drive landbrug


Den eneste sammenhæng med korona er at der er mennesker der lige gyldigt hvad kun tænger på egen vinding.


no100.
09-04-2020 23:36
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Industrilandbrug uden husdyr er tæt på at have marker der er ren råjord,
disse marker strør de så kunstgødning på selv om der ikke er afgrøder på, forsætligt svineri der burde straffes med frakendelse af raten til at drive landbrug


Okay landmanden betaler i dyre domme for at sprede kunstgødning på jorden bare for at miljøbelaste, uden at dyrke jorden.
10-04-2020 00:55
no100
★☆☆☆☆
(102)
Jeg har ikke på noget tidspunkt udtalt at marken ikke skulle dyrkes.


Den måde industrilandbrugt ind i mellem handler på svare til at du 14 dage før du vil drikke vin, trækker vinen op.

Hvis i ikke ved nok om vin så prøv det med øl


no100.
10-04-2020 01:05
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg har ikke på noget tidspunkt udtalt at marken ikke skulle dyrkes.


Citat: selv om der ikke er afgrøder på
10-04-2020 01:17
no100
★☆☆☆☆
(102)
citat:
Jeg har ikke på noget tidspunkt udtalt at marken ikke skulle dyrkes.

forhold til det der står og ikke til hvad du fantaser


no100.
10-04-2020 01:44
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
forhold til det der står og ikke til hvad du fantaser


Din påstand: Industrilandbrug uden husdyr er tæt på at have marker der er ren råjord,
disse marker strør de så kunstgødning på selv om der ikke er afgrøder på,


Igen du påstår at landmanden strøer gødning på en mark uden afgrøder. Jeg konstaterer så at han bruger en masse penge på at miljøbelaste og kun det, da han ikke får noget udbytte da der ingen afgrøder er ifølge dit udsagn.
10-04-2020 02:28
no100
★☆☆☆☆
(102)
Så kom der et intelligent spørgsmål til min viden.

Landmanden såede til 14 dage efter gødningen, havde han gjort det omvendt ville der ikke være det samme spild af gødning.

Forskellen på kommunen og landmanden
Kommunen viste ikke at der vilde komme så store regn mængde

Landmanden viste at han ikke kunde må det i den rigtige rækkefølge for dig han har mere jord én han kan passe optimalt og forsvarligt.


no100.
11-04-2020 11:15
Jakob
★★★★★
(9290)
­­



crank skrev:
politikerne sørge for, at jorden kommer på mange hænder igen. Så bliver der mere plads til aktiviteter på landet.



Men kan også godt forestille sig, at der nu med smitterisikoen findes en del mennesker, som bor i lejligheder i storbyerne, og som i øjeblikket ville ønske, at de boede på landet med lidt længere til naboer og med en stor vild have, hvor de og børnene kunne finde noget at tage sig til og samtidigt få frisk luft ( altså, når det ikke lige stinker af f.eks. påskegylle eller pesticider trækker ind over haven ).

Coronakatastrofen har også trænet mange virksomheder og medarbejdere i at kunne arbejde hjemmefra, og det må gøre det nemmere for flere familier at slå rødder på landet.




­
11-04-2020 11:37
Jakob
★★★★★
(9290)
­



11 apr. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/91-sydkoreanere-var-erklaeret-raske-nu-er-de-testet-positiv-coronavirus-igen
91 sydkoreanere var erklæret raske - nu er de testet positiv for coronavirus igen
Det er endnu uklart, om de er blevet smittet på ny, eller om virusset er blevet 'genaktiveret'.
--
At flere er blevet testet positive igen inden for så kort tid, tyder på, at virusset varer ved længere, end vi troede.



Hvis der er tale om en genaktivering i den smittede, så kan det blive en bombe under sundhedssektoren. De arbejder ud fra, at man ikke smitter mere, når man har været symptomfri i 48 timer.

Og hvad vil det betyde for flokimmuniteten..?

Hvis 60% bliver ramt af sygdommen, så vil det nok næppe stoppe der, hvis mange raske stadigt bærer smitte. Tværtimod må det blive endnu vanskeligere fortsat at beskytte de sårbare grupper.



10. apr 2020
­­https://www.dr.dk/nyheder/indland/eksperter-vil-have-gang-i-dansk-vaccineforskning
Eksperter vil have gang i dansk vaccineforskning

Vi har forskningsekspertisen, og derfor bør regeringen opprioritere forskning i en vaccine mod coronavirus, mener eksperter.


Ja tak til et varigt statsejet beredskab og produktionsfaciliteter, som ikke må sælges, som det skete i 2016.



­
­
11-04-2020 11:44
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Så længe der ikke findes en effektiv vaccine, så kommer vi ikke uden om flok immunitet.
11-04-2020 12:04
Jakob
★★★★★
(9290)
­


Jørgen Petersen skrev:
Så længe der ikke findes en effektiv vaccine, så kommer vi ikke uden om flok immunitet.


Hvis tilstrækkeligt mange borgere har samme hensynsløse indstilling til smittespredning som du, så kan det blive en selvopfyldende profeti med risiko for, at det ender med noget langt værre.



­
11-04-2020 13:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Igen skal man huske, at denne sygdom er ikke særlig farlig. Man har således lige opgjort dødeligheden til at være på 1,6 promille. Det kan man bl.a. læse om her:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/doedelighed-skal-formentlig-taelles-i-promiller-danske-blodproever-kaster-nyt-lys
11-04-2020 13:31
Jakob
★★★★★
(9290)
­


Jørgen Petersen skrev:
Igen skal man huske, at denne sygdom er ikke særlig farlig. Man har således lige opgjort dødeligheden til at være på 1,6 promille. Det kan man bl.a. læse om her:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/doedelighed-skal-formentlig-taelles-i-promiller-danske-blodproever-kaster-nyt-lys


Kan du citere fra din henvisning, så jeg ved, at du ikke postulerer falsk igen..? Jeg kan ikke se, at den giver dokumentation for, at sygdommen ikke er særlig farlig.



­
11-04-2020 13:38
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Mange sygdomme er således langt farligere. Tænk blot på dødeligheden ved f.eks. kræft.
11-04-2020 14:02
Jakob
★★★★★
(9290)
­


Jørgen Petersen skrev:
Mange sygdomme er således langt farligere. Tænk blot på dødeligheden ved f.eks. kræft.


Din dokumentation var altså falsk.

Men hvorfor er du så bekymret for kræft..?
Der er da flere, der dør af problemer med kredsløbet.
http://mikebarnkob.dk/2008/hvad-d%C3%B8r-vi-af/

Og af alderdom dør alle af til sidst, så hvorfor i det hele taget være bekymret for sygdomme..??

Og hele menneskeheden har under alle omstændigheder udsigt til at uddø på grund af klimaforandringer, så hvorfor dog i det hele taget bekymre sig om død..??



­
11-04-2020 14:08
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Menneskeheden går da i hvert tilfælde ikke til på grund af klimaforandringer.
11-04-2020 14:35
Jakob
★★★★★
(9290)
­


Jørgen Petersen skrev:
Menneskeheden går da i hvert tilfælde ikke til på grund af klimaforandringer.


Jo, det er overvejende sandsynligt, men hvad kan det dog betyde for dig..??
Der uddør jo i forvejen 150-200 arter om dagen, så en enkelt art fra eller til vil jo næsten ikke kunne ses i dit regnskab.



­
Side 3 af 32<12345>>>





Deltag aktivt i debatten Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
IPCC-chef: "Klimapolitik Omfordeling af Velstand, Ikke Milieupolitik". Thunberg Gore/Soros Rob024-01-2020 20:25
FNs Fordrejede Klimapolitik og Teknokratiets CO2-Økonomi205-12-2019 01:48
Er klimapolitik religion..?4505-12-2019 01:40
Hvad er jeres holdning til Co2 neutrale flyrejser?025-03-2019 09:52
(Aktuel) fransk klimapolitik305-12-2018 10:56
Artikler
Flytrafik
Føler du, at befolkningen bakker op om en vidtgående klimapolitik?
EUs klimapolitik - en succeshistorie? (Mernilds Klumme, januar 2009)
Klimapolitik (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Slut med billige flyrejser i fremtiden10-09-2009 09:52
Hedegaard samler tænketank om huller i klimapolitik17-11-2008 05:33
LO får sin første klimapolitik19-08-2008 07:54
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik